Baseplate idee gezocht voor onder basisstation stofzuigrobot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Topicstarter
We hebben een stofzuigerrobot (szr), wat in combinatie met onze gietvloer niet ideaal is. Als de szr langere tijd, bijvoorbeeld bij een vastloper, of als ie op het dock staat, stilstaat, reageren de weekmakers in de rubberen wielen met de gietvloer wat voor permanente vlekken zorgt.

Nu heb ik hier een tijdelijke oplossing voor gevonden, in de vorm van doorzichtige placemats die onder het dock liggen. Het nadeel is dat dit vaak erin resulteert dat de szr niet kan docken, omdat de placemat te flexibel is, of te glad waardoor het dock verschuift.

Nu hoop ik dat jullie wellicht een goede oplossing weten om een baseplate te maken voor onder het dock en de szr, waardoor het basisstation stevig blijft staan, het rubber geen contact maakt met de gietvloer, niet te flexibel is dat de szr hem te pakken krijgt, en de gietvloer niet beschadigt.

De szr is circa 36cm breed, en van de wielen tot achterzijde basisstation is circa 35cm. Tijdens het drogen van de rollermop van de szr wordt er warme lucht onder de szr door geblazen, van circa 50 graden. Hopelijk heeft iemand hier direct iets van, "ja, dit moet je hebben!"

Alvast bedankt voor het meedenken!

Een voorbeeld van hoe het er nu bij ligt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-oplgNMDLC4o8rWPtY5-VCNV70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJh9ql7aFfkKkFt6PJoJ7Y4F.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een voorbeeld van het resultaat van de chemische reactie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ElE0_ebNxglO7sMfp5nbQTZNm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TpcwncRRsuQtr1BhvUGFkVna.jpg?f=user_large

Deze vlekken werden uiteindelijk wat groter, tot ik de placemats begon te gebruiken, en zijn recent hersteld, waardoor ik het in de toekomst logischerwijs wil voorkomen.

De placemats houden het vaak een aantal weken tot een maand uit tot ie begint om te vouwen, zoals hier.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:08
Ikea bureau stoel onderlegger mat. Stop de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-09 16:58
Ik weet niet of je hem al een tijd hebt en het de moeite is hem te vervangen? Ik heb een Roborock en die heeft een eigen baseplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
__R__ schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:51:
Ikea bureau stoel onderlegger mat. Stop de tijd.
Die is wel behoorlijk groot ;) maar kan ik overwegen met op maat snijden inderdaad. Goeie!

Edit: wat wel het ding is, ik denk dat de mat er onderuit geschoven wordt tijdens het 'inparkeren'. Hier probeer ik ook wat op te bedenken. De huidige placemats heb ik daarom omgevouwen, al helpt dat maar beperkte tijd.
MikaX schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:52:
Ik weet niet of je hem al een tijd hebt en het de moeite is hem te vervangen? Ik heb een Roborock en die heeft een eigen baseplate.
We hebben m nu ongeveer anderhalf jaar, komende week krijg ik de opvolger binnen (is een gesponsorde stofzuigerrobot)

[ Voor 57% gewijzigd door PeacekeeperNL op 10-08-2025 10:01 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gekregen paard niet in de bek kijken dus ;)

En verder idd die bureaustoel onderlegger van Ikea en dan op maat maken.

Wat ook nog kan is een vel A3 papier laten lamineren en dat er onder als dat past. Kans is wel dat dat ook weg slipt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:19
Ik denk als je de basis unit op je placemat, a3 papier of wat dan ook zet, dat hij wel blijft liggen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
prekz schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:25:
Ik denk als je de basis unit op je placemat, a3 papier of wat dan ook zet, dat hij wel blijft liggen toch?
Als ik het basisstation op de placemat zet, schuift die er helaas dus onderuit tijdens het 'inparkeren' van de szr.
The Eagle schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:22:
Gekregen paard niet in de bek kijken dus ;)
Doe ik ook niet ;) maar wil wel verdere schade aan de vloer proberen te voorkomen :X alleen kwam ik zelf nog niet verder dan het placemat idee. Die IKEA bureaumat vind ik ergens nog wel een idee, even kijken of ik die mooi op maat kan maken met de Dremel ofzo, en of ik nog iets weet te bedenken waardoor die niet onder het basisstation uit kan schuiven, misschien met visdraad aan de achterkant van het basisstation knopen ofzo, als ik nette gaatjes heb geboord in de mat :henk

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
Zit er niet ergens een metaalfabriekje in de buurt?
Dan laat je daar een RVS plaat op maat maken.
Of je besteld een plaat RVS van 50 bij 50 voor een paar euro.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dubbelzijdige tape tegen het wegschuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piepenbrink
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 15:10
Of een stukje antislip mat op de ikea bueraustoel mat en onder het basisstation? Zoals het ook onder kleden zit zeg maar.

Zoiets: https://www.action.com/nl-nl/p/2513667/antislipmat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Piepenbrink schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:05:
Of een stukje antislip mat op de ikea bueraustoel mat en onder het basisstation? Zoals het ook onder kleden zit zeg maar.

Zoiets: https://www.action.com/nl-nl/p/2513667/antislipmat/
Kan ik wel eens proberen.

Hebben gisteren de IKEA mat gehaald, heb er een stukje van afgeknipt en ligt nu als test onder de bank, om te checken of die niet reageert met de vloer. If not, gaan we die oplossing proberen. Mocht ie wel reageren met de vloer, dan moet ik toch wat anders bedenken wat de vloer niet beschadigt.

Wel echt een nadeel van een pu-gietvloer, krast best makkelijk en reageert in combinatie met weekmakers.

(edit: @plaspvd, ik stuur je zo even een pb'tje om niet offtopic te gaan)

[ Voor 5% gewijzigd door PeacekeeperNL op 12-08-2025 18:47 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@PeacekeeperNL zijn dat je algehele ervaringen met de vloer? Zat er ook over na te denken een dergelijke vloer te nemen, maar zo te horen is het product totaal ongeschikt om als vloer te dienen?

Kleine toevoeging: lopen/spelen hier ook hele kleine kinderen.

[ Voor 14% gewijzigd door plaspvd op 12-08-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
Stukje tapijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:02:
Die IKEA bureaumat vind ik ergens nog wel een idee, even kijken of ik die mooi op maat kan maken met de Dremel ofzo
Dat ding voor op het bureau is van zacht materiaal. Dat kun je veel beter met een scherp mesje en liniaal gaan snijden. Dunne dubbelzijdige tape langs 3 randen en die blijft wel liggen tijdens het inparkeren. Ding is van zichzelf ook al redelijk anti-slip aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Dat ding voor op het bureau is van zacht materiaal. Dat kun je veel beter met een scherp mesje en liniaal gaan snijden. Dunne dubbelzijdige tape langs 3 randen en die blijft wel liggen tijdens het inparkeren. Ding is van zichzelf ook al redelijk anti-slip aan de onderkant.
Het vloergedeelte zal inderdaad niet van zijn plek komen, het basisstation zal denk ik wel kunnen schuiven, dus is even kijken.

Het snijden ga ik waarschijnlijk eerst doen inderdaad, maar daarna met Dremel de randen afronden zodat die niet zo scherp meer zijn. Het zachte (voornamelijk van de onderzijde met grip, is hetgeen me zorgen baart t.a.v. het potentieel reageren met de gietvloer.

Nog even paar dagen de test afwachten, dan heb ik hopelijk de uitkomst.

Thanks all dusver!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Even een update: ik ben inderdaad voor de IKEA KOLON vloerbeschermer gegaan, deze met een decoupeerzaag redelijk op maat gezaagd en vervolgens de randen met de schuurmachine minder scherp gemaakt. Hieronder een foto van het eindresultaat zoals het staat. Bij diverse tests gelukkig geen (chemische) reactie met de ondervloer gezien, dus daar zijn we blij om!

@__R__, dank voor de eerste suggestie, ik had er werkelijk niet aan gedacht. 7(8)7

Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_DM1ccz_RvvjsXvICD81OcQK18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lHNQaUpWXIPq8qChSrlThZb.jpg?f=fotoalbum_large

Ohja, editje:
Wat me wel opviel tijdens het bewerken van de beschermmat is dat de onderzijde/ruwe zijde zeer eenvoudig krast. Mocht iemand dus een vergelijkbaar iets willen doen, houd hier rekening mee als je hem op een werkbankje legt of iets dergelijks, dat je er een stuk stof tussen legt tegen de beschadigingen.

[ Voor 16% gewijzigd door PeacekeeperNL op 31-08-2025 12:18 ]

Mijn reviews al gezien?

Pagina: 1