Geluidsterkte verschil tussen zenders met soundbar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:42
Sinds wij tv kijken met canal+ cam 803 CI+ module hebben wij een verschil in geluidsterkte van de soundbar tussen verschillende zenders.
Dit hadden we niet toen we met de aparte satelliet-decoder keken/luisterden.
Ned 1, 2 en 3 zijn veel zachter. Is vervelend want nu moet je steeds de tv harder of zachter zetten bij zappen.. En met de sony tv gaat dit in zulke kleine stapjes dat het echt vervelende maakt..
Volgens mij ligt het er aan dat ned 1,2, en 3 dolby digital geluid hebben en de andere zenders 2/0. Ik denk dat dat gewoon stereo is.
Ik heb alles geprobeerd in de tv instellingen maar niks helpt.
Als ik het geluid via de eigen tv speakers laat komen is er het verschil niet. Het ligt dus aan de combinatie tv/soundbar.
Het gaat om een simpele jbl soundbar van het kleinste/goedkope type jbl bar studio. Daar kun je ook niet veel in stellen. Ik heb surround al uitgezet en de verschillende soundmodus geprobeert..
De hdmi van de soundbar zit in de arc/earc aansluiting.
Wie weet raad. Het is heel vervelend>

[ Voor 4% gewijzigd door belmonde op 10-08-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50
Heeft inderdaad met DTS te maken.

Je kunt checken hoe de 'Dolby Dynamisch Bereik' staat ingesteld en dit eventueel aanpassen bij de geluidsinstellingen van jouw Sony TV.

Bij mijn Sony TV kun je via de '123' knop een shortmenu oproepen hierin kun je o.a. ondertitels aan/ uitzetten en het geluid aanpassen naar DTS of Stereo. Kijk even welke knop je hiervoor nodig hebt bij jouw TV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

belmonde schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 01:42:
Volgens mij ligt het er aan dat ned 1,2, en 3 dolby digital geluid hebben en de andere zenders 2/0. Ik denk dat dat gewoon stereo is.
Je kan de TV altijd 2.0 PCM uit laten sturen: op de TV de output aanpassen van "passthrough", "bitstream" of iets in die trant naar "PCM". De TV zal het inkomende Dolby signaal dan decoderen naar PCM alvorens het uit te sturen. Met HDMI eARC zou dit dan nog steeds surround zijn, maar omdat de uitvoering: JBL Bar Studio over HDMI 1.4 met ARC beschikt gebruik je die versie welke maximaal twee kanalen PCM ondersteunt.

Geen idee of het volumeverschil dan weg is. Als de Dolby track an sich zachter is dan zal omzetten naar PCM dit lagere volume houden. Je sluit hiermee wel uit of de JBL mogelijk niet lekker met Dolby om kan gaan (wat volgens de specs wel mogelijk moet zijn).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
FeaR schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:43:
[...]

Je kan de TV altijd 2.0 PCM uit laten sturen: op de TV de output aanpassen van "passthrough", "bitstream" of iets in die trant naar "PCM". De TV zal het inkomende Dolby signaal dan decoderen naar PCM alvorens het uit te sturen. Met HDMI eARC zou dit dan nog steeds surround zijn, maar omdat de uitvoering: JBL Bar Studio over HDMI 1.4 met ARC beschikt gebruik je die versie welke maximaal twee kanalen PCM ondersteunt.

Geen idee of het volumeverschil dan weg is. Als de Dolby track an sich zachter is dan zal omzetten naar PCM dit lagere volume houden. Je sluit hiermee wel uit of de JBL mogelijk niet lekker met Dolby om kan gaan (wat volgens de specs wel mogelijk moet zijn).
Ja, ik heb dat "PCM" wel gezien in de settings van de tv. Ik ging er vanuit dat voor pc gebruik is.. en niet van toepassing.
Kan het altijd proberen.. Maar zo je zegt er geen volumeverschil van te verwachten is..
Bedankt voor je reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

PCM is een audio codec

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Freshouttheoven schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:33:
Heeft inderdaad met DTS te maken.

Je kunt checken hoe de 'Dolby Dynamisch Bereik' staat ingesteld en dit eventueel aanpassen bij de geluidsinstellingen van jouw Sony TV.

Bij mijn Sony TV kun je via de '123' knop een shortmenu oproepen hierin kun je o.a. ondertitels aan/ uitzetten en het geluid aanpassen naar DTS of Stereo. Kijk even welke knop je hiervoor nodig hebt bij jouw TV.
Wat is de '123' knop ? Op onze afstandbediening zit wel een knopje voor ondertiteling..
Bedankt ik zal dit eens bekijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
ik las via google : Wanneer PCM is geselecteerd, zet de TV de audio vaak om naar 2.0 PCM, wat betekent dat alleen stereo (twee kanalen) wordt uitgevoerd

YouTube: What is PCM audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
belmonde schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:02:
[...]

Wat is de '123' knop ? Op onze afstandbediening zit wel een knopje voor ondertiteling..
Bedankt ik zal dit eens bekijken..
Tja, wellicht is een modelnummer handig i.p.v. alleen de merknaam van jouw TV ;).

Audio uitvoer op PCM zetten is inderdaad de makkelijkste en blijvende oplossing om alleen stereogeluid te ontvangen, deze had ik over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Freshouttheoven schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:23:
[...]

Tja, wellicht is een modelnummer handig i.p.v. alleen de merknaam van jouw TV ;).

Audio uitvoer op PCM zetten is inderdaad de makkelijkste en blijvende oplossing om alleen stereogeluid te ontvangen, deze had ik over het hoofd gezien.
De betreffende tv is 49xh8599 met afstandsbediening op afbeelding in deze link https://afstandsbediening...ning-Sony-RMF-TX600E.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

belmonde schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:04:
[...]
Ik las via google : Wanneer PCM is geselecteerd, zet de TV de audio vaak om naar 2.0 PCM, wat betekent dat alleen stereo (twee kanalen) wordt uitgevoerd.
Correct in het geval van HDMI ARC. Bovenstaande is precies wat je wilt? Geen Dolby meer maar stereo zoals de overige kanalen.
Freshouttheoven schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:23:
[...]
:>

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 10-08-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
belmonde schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

De betreffende tv is 49xh8599 met afstandsbediening op afbeelding in deze link https://afstandsbediening...ning-Sony-RMF-TX600E.html
Wanneer audio op passthrough ingesteld staat en je wilt switchen tussen stereo en DTS kun je op de 'Audio' knop onder de volume knop drukken en kiezen tussen de aangeboden opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Freshouttheoven schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Wanneer audio op passthrough ingesteld staat en je wilt switchen tussen stereo en DTS kun je op de 'Audio' knop onder de volume knop drukken en kiezen tussen de aangeboden opties.
Ja, het is gelukt denk ik. Ik had het gevonden. Ik denk dat die 123 knop dan hier die 'audio' button is. Komt wel vreemd over want als je er op drukt staat er 'nederlands'.. Ja wat moet je daar nu mee.. Maar er staat ook multi afkorting bij boven.. En je kunt uit 2 verschillende nederlands kiezen.. 1 is dus multi en ander blijkens stereo..
Zal er morgen nader naar kijken. Maar als je de 1 zonderrr multichannel kiest dan gaat het geluid meteen harder..
En het gaat per zender.. Even kijken hoe ik al die zenders moet inregelen.. Want op sommige zenders heb je denk ik afhankelijk van programma/film danwel stereo of dolby d.. Ik denk allemaal op stereo zetten. Met de simpel jbl beam studio zonder vele kanalen maakt het toch niet uit.
Vraag me nog af of ik die pcm nog moet proberen.. ?
In ieder geval iedereen bedankt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

belmonde schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 00:27:
[...]
En het gaat per zender.. Even kijken hoe ik al die zenders moet inregelen..
Voor je alles afloopt, heb je ook getest of de juiste track (2.0 stereo) onthouden blijft nadat je bijvoorbeeld van zender wisselt of als de TV een keer uit is geweest? Als het bij elke keer zappen een handmatige actie is om de juiste track te kiezen...
Vraag me nog af of ik die pcm nog moet proberen.. ?
Indien met PCM het volume naar behoren is zou ik die optie gebruiken. Dan wordt alles naar 2.0 gezet, onafhankelijk van de bron, zender of welke track je programma is.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 11-08-2025 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
FeaR schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 01:10:
[...]

Voor je alles afloopt, heb je ook getest of de juiste track (2.0 stereo) onthouden blijft nadat je bijvoorbeeld van zender wisselt of als de TV een keer uit is geweest?

[...]

Indien met PCM het volume naar behoren is zou ik die optie gebruiken. Dan wordt alles naar 2.0 gezet, onafhankelijk van de bron, zender of welke track je programma is.
Nee, daar ben ik nog niet aan toegekomen. Het gaat hier om de huiskamer tv waar we gezamelijk kijken. Ik ben later vanavond bij de andere tv's geweest. Dus kan best zijn dat nadat de tv uit is geweest alles weer terug is. Maar moet dat dus morgens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Vanmorgen nadat de tv de nacht uit is geweest stond 1,2 en ned 3 nog steeds op gewoon stereo en dus harder geluid.
PCM moet ik later vandaag bij gelegenheid nog nader testen. Of niet want als het nu goed is.. misschien zo laten !
Pagina: 1