Open source alternatief voor Excel + VBA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels007007
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08 23:08
Dag!

Ik gebruik veel Excel en vooral veel VBA, maar wil eens kijken naar open source (en ook op Linux werkende) alternatieven.

Wat betreft formules gebruik ik niets bijzonders, dat zal wel loslopen, maar een VBA achtige omgeving is wel essentieel. Edit: Ik neem aan dat het geen VBA kan zijn want dat lijkt me een MS Exclusive

Wat ik veel doe:
- lezen van en schrijven naar cellen (duh!)
- arrays
- functies
- standaard wiskunde
- loops
- direct schrijven van een array naar een chart (dus niet via cellen, vooral om snelheidsredenen)
- schrijven van tekstbestanden naar HDD (dat kan Excel met 200MB/s! YouTube: 200+ MegaBytes Per Second disk writes from Excel VBA! This is the co... )

Zijn er mensen die ervaring hebben met open source varianten van mijn Excel + VBA hobby?

[ Voor 4% gewijzigd door Niels007007 op 09-08-2025 14:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn verschillende MS Office alternatieven. VBA support moet je niet te lang aan vast blijven houden, dat MS gaat dat eruit gooien. Dat wordt vervangen voor Python. Dus al zou je MS Office blijven gebruiken, er komt een versie waar VBA niet meer beschikbaar is. In Windows zelf is VB al als deprecated gemarkeerd en zal ook met een toekomstige versie verdwijnen.

Heb je zelf nog verder gekeken naar je mogelijkheden, anders dan de meest voor de hand liggende LibreOffice?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
LibreOffice heeft ook een python integratie zie ik.
https://help.libreoffice....n/python_programming.html

Maar zijn dit soort sheets wel wat je nodig hebt?
Want meestal gebruikt men Excel met VBA voor dingen waar Excel niet voor bedoeld is.
Ik vraag dit om een XY-probleem te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels007007
Er gaan al lang verhalen rond dat MS VBA eruit zou gooien. Ik denk dat talloze bedrijven behoorlijk diep in de VBA zitten, dus het is nog maar even afwachten hoe dat gaat, ik las het jaren terug al!

Dat is wel een belangrijk punt, hoe zeker kan je ervan zijn dat iets wat vandaag werkt over 10 jaar nog werkt? Dat is/was een pluspunt van Excel+VBA.

Ik zie op de link van Jeroen ook LibreOffice basic, deels zelfs compatible(ish) met VBA zeggen ze, dat klinkt laagdrempelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Volgens mij moet datgene wat jij wilt allemaal in LibreOffice kunnen.
Misschien even hulp zoeken via ChatGPT, de functies in LibreOffice (en de knopjes) zitten vaak op een andere plek dan bij Excel. VBA gaat o.a. via Python, maar dat gebruik ik verder niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je erg aan de ribbon en menu's gehecht ben, kun je ook naar OnlyOffice kijken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niels007007 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:09:
Ik zie op de link van Jeroen ook LibreOffice basic, deels zelfs compatible(ish) met VBA zeggen ze, dat klinkt laagdrempelig.
LO Basic? Of bedoel je Base? Want die laatste is meer vergelijkbaar met Access.
gambieter schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:59:
Als je erg aan de ribbon en menu's gehecht ben, kun je ook naar OnlyOffice kijken.
LO heeft ook een tabbed interface vergelijkbaar met die van MSO en OO.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels007007
LO Basic inderdaad. Ik ga het eens uitproberen, het zal deels VBA compatible zijn.
Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1