Advies gevraagd: nieuwe inbouw homecinema set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:42
Ik ga binnenkort verhuizen en wil in de nieuwe woonkamer een volledig ingebouwde homecinema-installatie maken. Alle speakers komen in een op maat gemaakt frame rondom de tv (plaatsing en afmetingen in bijlage).

Huidige set (gaat eruit):
• B&W 603
• B&W 607 S2
• B&W HTM6
• B&W ASW610
Receiver: Denon AVR-X4500H (blijft).

Nieuwe set die ik op het oog heb:
• 3× Focal 300 IW 6 LCR (L/C/R)
• 2× Focal 300 IW 6 (surrounds)
• 2× Focal 300 ICW 6 (hoogte/Atmos, zo hoog mogelijk boven L/R)
Prijs dealer: €3120 nieuw, zonder backboxes (nog los aan te schaffen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tooZVFgnnhI06wXHvKxIwjbsGqU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ThJipYiDZUzjbJbBLUZ201N0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h76GW6pdASwkiwg8-A3t8zno2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OF2pH8NpgHhI6ZEhCCQwVqCs.png?f=fotoalbum_large

Gebruik: ±90% film/series/tv, 10% muziek.

Vragen:
1. Komt deze set minimaal op het niveau van mijn huidige B&W’s?
2. Zijn er betere inbouwspeakers in dit budget?
3. Zijn de ICW 6 sterk genoeg voor de hoogtekanalen, of beter upgraden naar ICW 8?
4. SVS SB-2000 Pro subwoofer voldoende, of beter de SB-3000 Pro (of ander model)?
5. Overige tips/ervaringen?

Alle feedback is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.vermeulen
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 09:35
Ik houd deze post even in de gaten. Ik het precies dezelfde speakers op het oog voor het nieuwe huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
1. Geen idee. Persoonlijk vind ik Focal véél beter klinken dan gelijkwaardige B&W speakers. Heb dan zelf ook Focals :9 De IW300 maken gebruik van de Flax conussen en tweeters die ook in de Aria/Evo lijn gebruikt wordt. Goed spul. Echter, de B&W 603 is een vloerstaande speaker, dat zijn geen van de Focals die je op het oog hebt. Dus verwacht wel veel minder laag weergave vanuit de speakers.
2. B&W heeft ook inbouwspeakers. Als je van B&W afkomt is dat wellicht de meest logische optie om ook te overwegen.
3. Die ICW6 zou ik schrappen uit je setup. Als Atmos speakers hebben ze geen nut, die horen in het plafond en als hoogte speakers hangen ze veel te laag en te dicht op de frontspeakers. Kan me niet voorstellen dat je überhaupt verschil hoort met dergelijke plaatsing. Scheelt je weer een paar duiten.
4. Zeker, maar als het je met name te doen is om films, zou ik naar de PB versies kijken. Die zijn gepoort, zijn wat groter en hebben daardoor meer hoorbare output in het echte sublaag. Daar hebben juist films baat bij. Plaatsing van de subwoofer is erg belangrijk. Obv de foto kan ik niet goed zien waar de zit/luisterpositie is. Is dat tegen de achterwand van de kamer of meer midden in de kamer? Als dat midden in de kamer is, is de positionering van de subwoofer nog veel moeilijker. In mijn nieuwe huis merk ik dat ook. Het echte sublaag blijft onhoorbaar op de luisterpositie, tenzij ik de subwoofer echt op de meest belachelijke plaatsen neer zet. In mijn oude huis stond de luisterpositie tegen de achterwand en was de subwoofer echt een feestje. Nu helaas niet meer, en ik heb geen zin in allerlei akoestische maatregelen/dsp inregeling. Ook omdat een interieur toch weer om de zoveel tijd drastisch verandert hier. Iets om rekening mee te houden bij een zitpositie in het midden van de kamer. Mocht de laagweergave van de sub dan tegenvallen, dan ligt dat niet aan de sub, maar aan de plaatsing/akoestiek.

[ Voor 46% gewijzigd door Hulleman op 13-08-2025 08:43 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:42
Bedankt voor je reactie!

De B&W inbouwspeakers kwamen in de test helaas niet zo goed naar voren, en daarnaast zijn ze ook een stuk duurder in aanschaf.

Denk je dat de Focal ICW6 wel een goede optie zou zijn als ik deze zo hoog mogelijk tegen het plafond monteer? Ze hebben tenslotte een verstelbare tweeter, die ik dan richting de luisterpositie kan richten. De bank in de tekening is tevens de luisterpositie.

Ik heb voor de duidelijkheid nog wat foto’s toegevoegd, waarop ook de hoogtes van de speakerposities staan vermeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4xLmgPlJDwWSNZ7pk1-bpeaAkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMpJ9nO5RJPnTa0Ic2ZlRVGh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PapjDR6E9OCrgd-WlX6jkgFi5EM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZcfWUQfsaaxl6aa34uDwJIxZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzn3b7VvZg3PW5bo6_eFk8c-hy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pKbjJ18x06YG181gaFif9Vm8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:26

NDF82

Doomed Space Marine

@hdtracer heb je je project nog uitgevoerd? Ben benieuwd naar het resultaat aangezien we ook aan het oriënteren zijn op iets soortgelijks.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II