Buitengevel isolatie: PIR + Neopor mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07
Wij zitten in de planning van de renovatie van onze aanstaande jaren 70 bungalow. Met veel buitenmuur is ook de isolatie van groot belang. We willen de buitengevel laten isoleren en af laten werken met een combinatie van crepi of steenstrips, en deels met hout.

Wanneer ik naar buitengevel isolatiematerialen kijk zijn met deze afwerkingen een aantal opties mogelijk, EPS of Neopor (EPS-variant) waar direct de afwerking tegenaan kan. PIR is ook een optie maar dat heeft om het af te kunnen werken een raggelwerk nodig aan de buitenkant.

Het grote voordeel van PIR is natuurlijk de geringe dikte die nodig is om een goede Rd-waarde te bereiken, dit wordt dan weer deels opgeheven door de noodzaak van een raggelwerk, daarnaast heb ik niet veel vertrouwen in crepi of steenstrips op een frame ivm werking.

EPS valt eigenlijk sowieso al af door de enorme diktes die nodig zijn om de door ons gewenste isolatiewaarden te halen. Met Neopor zitten we al aan 18cm voor een Rd-waarde van 5,8.

Dezelfde Rd-waarde bereik je ook met 11cm PIR + 2cm Neopor. Door de PIR te verankeren in de muur en de Neopor daar bovenop te kitten of verankeren met isolatie-ankers zou je in theorie:
  • alle koudebruggen in de vorm van kieren elkaar opheffen omdat 2 lagen elkaar zullen/kunnen overlappen
  • de laagdikte neemt af met 5cm/30%
De bestaande spouw (~6cm) is al geïsoleerd en heeft een theoretische Rc van 1,8. Ik besef dat het huis zo potdicht gemaakt wordt, er zijn ook plannen voor balansventilatie. Het dak wordt ook opnieuw/aanvullend van buitenaf geïsoleerd dus er kan een hermetisch afgesloten warme schil om het huis aangebracht worden.

Is dit idee enigszins zinnig of ben ik nu aan het hallucineren? Adviezen zijn welkom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:21
Wat je zegt is zeker zinnig. Wat ik me vooral afvraag: wil je de gevel sowieso vernieuwen omdat ie lelijk is, of wil je vooral isoleren? 6cm geïsoleerde spouw is niet geweldig, maar ook niet super slecht. Als je toch een nieuwe gevel wilt zou ik zeker extra isoleren, maar puur voor isolatie zou ik de moeite niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
Ga vooral voor buitengevelisolatie! Is de allerbeste manier van gevels isoleren en er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Het is ook de allerduurste maar als je een beetje handig rekent kun je al die kosten makkelijk verantwoorden aan jezelf :)
Ik heb al twee huizen van buiten geïsoleerd en beter wordt het niet.

Waarom moet er bij PIR een lattenwerk en bij EPS of Neopor niet?
Is de dikte zo belangrijk? Een bungalow is vrijstaand, of je nou 20cm van je tuin afhaalt of 25, dat lijkt me niet het probleem.
Er zijn ook producten als Thermosteen, daar heb ik een halve woning mee gedaan. Is isolatie en steenstrips ineen. Dan heb je de voordelen van PIR en geen lattenwerk.

Wat vooral heel belangrijk is, denk aan aansluitingen bij kozijnen, dak en hemelwaterafvoeren, etc. Beste is je gevel isoleren en dan nieuwe kozijnen in de nieuwe negge. En, isoleren in 1 keer zo dik mogelijk. Die paar cm extra isolatie maakt qua kosten niet uit en het is nettoveel werk om 10 of 20 cm isolatie te monteren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:46
Wij hebben Kingspan Resol wat vergelijkbaar is met PIR, geschikt voor de gevel. Echter werd dit nauwelijks gedaan; EPS is bijna net zo goed en veel goedkoper. Die paar centimeter meer of laatste extra halve rd-waarde wegen niet zo zwaar.
Beide worden verlijmd en met pluggen vastgezet. Daarna geweefseld met mortel en gaas voordat de stuc erover gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Refrag op 10-08-2025 21:30 ]

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:39
Ik heb dezelfde situatie en overweeg ook gevelisolatie toe te passen met stucwerk. Wat ik mij dan afvraag hoe de detaillering op maaiveldniveau. Hoe ver steek je de isolatie in de grond en hoe vang je de isolatie op? Deze valt namelijk naast de funderingsstrook.

Ik heb trouwens ook overwogen om het buitenspouwblad te verwijderen, maar de muurplaat van het dak ligt op de spouw, dus in mijn situatie is dat alleen mogelijk als ik een geraamte maak om de muurplaat op te vangen en daar weer tussen isoleer, met koudebruggen tot gevolg.

Ik volg dit topic even voor inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
Paul Hewson schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 01:02:
Ik heb dezelfde situatie en overweeg ook gevelisolatie toe te passen met stucwerk. Wat ik mij dan afvraag hoe de detaillering op maaiveldniveau. Hoe ver steek je de isolatie in de grond en hoe vang je de isolatie op? Deze valt namelijk naast de funderingsstrook.

Ik heb trouwens ook overwogen om het buitenspouwblad te verwijderen, maar de muurplaat van het dak ligt op de spouw, dus in mijn situatie is dat alleen mogelijk als ik een geraamte maak om de muurplaat op te vangen en daar weer tussen isoleer, met koudebruggen tot gevolg.

de isolatie gaat bij voorkeur ook de grond in, dan pak je dus een stuk fundering mee. Anders werk je met een sokkelprofiel, daar steunt de isolatie dan op, net boven het maaiveld.
Die muurplaat opvangen met een constructie levert wellicht een kleine koudebrug op maar de winst in isolatie is dermate hoog dat dat te verwaarlozen is. je kunt een constructie maken die geheel binnen de isolatie valt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb afgelopen winter bij een maat van me geholpen om zijn woon/bedrijfspand te isoleren. Dat was met vandersanden e-board. Compleet systeem, werkte prima. https://www.vandersanden.com/nl-nl/alles-over-e-board

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuelkroon
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-08 19:00
Misschien ook iets om mee te nemen: kijk naar hybride systemen waarbij je PIR of Resol combineert met een dunne laag minerale wol aan de buitenkant. Dat laatste helpt om kleine oneffenheden op te vangen, verbetert de geluidsisolatie én verkleint het risico op branddoorslag t.o.v. alleen PIR/EPS. In Duitsland wordt dit vaak toegepast bij renovatie van vrijstaande woningen uit de jaren 70, juist omdat je dan de Rd-waarde haalt zonder extreem dikke lagen én je dampopenheid en brandklasse verbetert. Qua opbouw scheelt het je soms ook in detailwerk rond kozijnen en dakranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07
Flextrip schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:52:
Wat je zegt is zeker zinnig. Wat ik me vooral afvraag: wil je de gevel sowieso vernieuwen omdat ie lelijk is, of wil je vooral isoleren? 6cm geïsoleerde spouw is niet geweldig, maar ook niet super slecht. Als je toch een nieuwe gevel wilt zou ik zeker extra isoleren, maar puur voor isolatie zou ik de moeite niet doen.
De gevel is niet direct aan vernieuwing toe, een nieuwe gevel maakt het wel een stuk makkelijker om meteen wat aanpassingen in de sparingen te doen. Een raam dat verplaatst is zie je niet met een nieuwe schil.
Paul Hewson schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 01:02:

Wij zijn van plan ~50cm onder het maaiveld door te isoleren. Hou er wel rekening mee dat je ondergronds een isolatiemateriaal gebruikt dat tegen vocht kan (XPS of foamglas) en zorg dat de kruipruimte voldoende blijft ventileren.
No Hands schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:03:
Ga vooral voor buitengevelisolatie! Is de allerbeste manier van gevels isoleren en er zijn eindeloos veel mogelijkheden. Het is ook de allerduurste maar als je een beetje handig rekent kun je al die kosten makkelijk verantwoorden aan jezelf :)
Ik heb al twee huizen van buiten geïsoleerd en beter wordt het niet.

Waarom moet er bij PIR een lattenwerk en bij EPS of Neopor niet?
Voor zover ik weet kan PIR niet direct afgewerkt worden omdat er (altijd?) een aluminium afwerking omheen zit en deze laag is nodig als dampkering.
Is de dikte zo belangrijk? Een bungalow is vrijstaand, of je nou 20cm van je tuin afhaalt of 25, dat lijkt me niet het probleem.
Dat is tweeledig;
  1. De woning heeft van bovenaf gezien een U of H profiel, en de interne ruimtes buiten (jaja) zijn niet heel breed,
  2. de WAF (wife acceptance factor), mijn vrouw vind 20cm isolatie erg/te veel.
Er zijn ook producten als Thermosteen, daar heb ik een halve woning mee gedaan. Is isolatie en steenstrips ineen. Dan heb je de voordelen van PIR en geen lattenwerk.
[...]
Wat vooral heel belangrijk is, denk aan aansluitingen bij kozijnen, dak en hemelwaterafvoeren, etc. Beste is je gevel isoleren en dan nieuwe kozijnen in de nieuwe negge. En, isoleren in 1 keer zo dik mogelijk. Die paar cm extra isolatie maakt qua kosten niet uit en het is nettoveel werk om 10 of 20 cm isolatie te monteren.
Als dit gaat gebeuren worden het dak en (deels) de kozijnen ook vernieuwd. Het dak is nog in goede staat (bleek na inspectie) dus er is een optie om een warm dak op het huidige warme dak te plaatsen. Omdat we ook wat overstek willen toevoegen kan er een (vrijwel) naadloze aansluiting gemaakt worden. Ik ben het met je credo eens; ik ga dit traject niet nog een keer afleggen.
Refrag schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:28:
Wij hebben Kingspan Resol wat vergelijkbaar is met PIR, geschikt voor de gevel. Echter werd dit nauwelijks gedaan; EPS is bijna net zo goed en veel goedkoper. Die paar centimeter meer of laatste extra halve rd-waarde wegen niet zo zwaar.
Beide worden verlijmd en met pluggen vastgezet. Daarna geweefseld met mortel en gaas voordat de stuc erover gaat.
EPS gaat heel dik moeten worden om de Rd-waarde te halen die ik op het oog heb. Het klinkt wellicht overdreven maar een bungalow met > 250m2 muur en ~180m2 dak is min of meer een radiator voor de buitenlucht; of zoals mn pa altijd zei; ik stook niet voor de mussen :+
teacher schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 07:40:
Ik heb afgelopen winter bij een maat van me geholpen om zijn woon/bedrijfspand te isoleren. Dat was met vandersanden e-board. Compleet systeem, werkte prima. https://www.vandersanden.com/nl-nl/alles-over-e-board
Bedankt voor de tip, zeer welkom!
samuelkroon schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:54:
Misschien ook iets om mee te nemen: kijk naar hybride systemen waarbij je PIR of Resol combineert met een dunne laag minerale wol aan de buitenkant. Dat laatste helpt om kleine oneffenheden op te vangen, verbetert de geluidsisolatie én verkleint het risico op branddoorslag t.o.v. alleen PIR/EPS. In Duitsland wordt dit vaak toegepast bij renovatie van vrijstaande woningen uit de jaren 70, juist omdat je dan de Rd-waarde haalt zonder extreem dikke lagen én je dampopenheid en brandklasse verbetert. Qua opbouw scheelt het je soms ook in detailwerk rond kozijnen en dakranden.
Dit was een hybride systeem welke ik uit mn duim gezogen heb. Het metselwerk van de bungalow is heel schoon en vlak, dat scheelt een hoop.

Ik ben niet heel bang voor de lage brandwerende factor daar de muur van buitenaf met een mineraal materiaal bekleed wordt, en de isolatie komt op een spouwmuur met stenen gevel. De spouw is gevuld met een minerale wol. Wellicht ben ik daarin veel te naïef en dan hoor ik het ook graag, ik ga het meenemen in de overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Waarom moet er een rachelwerk op PIR?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
n8n schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

De gevel is niet direct aan vernieuwing toe, een nieuwe gevel maakt het wel een stuk makkelijker om meteen wat aanpassingen in de sparingen te doen. Een raam dat verplaatst is zie je niet met een nieuwe schil.

[...]

Wij zijn van plan ~50cm onder het maaiveld door te isoleren. Hou er wel rekening mee dat je ondergronds een isolatiemateriaal gebruikt dat tegen vocht kan (XPS of foamglas) en zorg dat de kruipruimte voldoende blijft ventileren.

[...]

Voor zover ik weet kan PIR niet direct afgewerkt worden omdat er (altijd?) een aluminium afwerking omheen zit en deze laag is nodig als dampkering.

[...]

Dat is tweeledig;
  1. De woning heeft van bovenaf gezien een U of H profiel, en de interne ruimtes buiten (jaja) zijn niet heel breed,
  2. de WAF (wife acceptance factor), mijn vrouw vind 20cm isolatie erg/te veel.
[...]

Als dit gaat gebeuren worden het dak en (deels) de kozijnen ook vernieuwd. Het dak is nog in goede staat (bleek na inspectie) dus er is een optie om een warm dak op het huidige warme dak te plaatsen. Omdat we ook wat overstek willen toevoegen kan er een (vrijwel) naadloze aansluiting gemaakt worden. Ik ben het met je credo eens; ik ga dit traject niet nog een keer afleggen.

[...]

EPS gaat heel dik moeten worden om de Rd-waarde te halen die ik op het oog heb. Het klinkt wellicht overdreven maar een bungalow met > 250m2 muur en ~180m2 dak is min of meer een radiator voor de buitenlucht; of zoals mn pa altijd zei; ik stook niet voor de mussen :+

[...]

Bedankt voor de tip, zeer welkom!

[...]

Dit was een hybride systeem welke ik uit mn duim gezogen heb. Het metselwerk van de bungalow is heel schoon en vlak, dat scheelt een hoop.

Ik ben niet heel bang voor de lage brandwerende factor daar de muur van buitenaf met een mineraal materiaal bekleed wordt, en de isolatie komt op een spouwmuur met stenen gevel. De spouw is gevuld met een minerale wol. Wellicht ben ik daarin veel te naïef en dan hoor ik het ook graag, ik ga het meenemen in de overwegingen.
Op een bepaald moment kan je je afvragen of het niet handiger is om het buitenspouwblad (zeker op de plek van de interne buitenruimtes) te slopen. interne buitenruimtes zijn trouwens ook een beetje tegenstrijdig met je huis goed willen isoleren, het vergroot het verlies oppervlak nogal.Heb je er een tekening van?
Pagina: 1