Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decepticon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 15:16
Hoi, ik zit te twijfelen tussen twee high-end soundbarsystemen voor mijn woonkamer van 38 m²: de Sonos Arc Ultra met Sub Gen 4 en de Samsung HW-Q990F (2025-model).

De Sonos-set staat bekend om zijn geluidskwaliteit bij muziek en het ecosysteem dat makkelijk uitbreidbaar is. Voordeel is dat ik via ING 15% korting kan krijgen als ik direct bij Sonos bestel. (Nadeel: geen ophangbeugel inbegrepen bij de Arc). Totale setprijs incl. ophangbeugel: € 1.689,-

De Samsung HW-Q990F is een complete set met achterluidsprekers en subwoofer. De achterluidsprekers hebben geen voorkeur omdat ik deze van stroom moet voorzien en mijn echtgenoot liever geen speakers op/ in de kast wilt hebben. Totale setprijs: € 1.149,- echter is het buitenlands model slechts € 799,-

Heeft iemand beide systemen (of één van beide) thuis en kan die wat ervaringen delen? Persoonlijk heeft mijn voorkeur een systeem dat meer kwaliteit levert bij het afspelen van muziek dan een bioscoop ervaring.

Gezien het buitenlands model van de HW-Q990F de helft kost van de Sonos set ben ik benieuwd of de aanschaf hiervan aan te bevelen is en of er medetweakers zijn met negatieve (gebruiks)ervaring bij het niet ondersteunen van NL software/ thirdparty apps etc?

Beste antwoord (via Decepticon op 16-08-2025 09:31)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:35
Graag gedaan.

Geluid wat uit een fatsoenlijke soundbar komt klinkt goed en gebalanceerd wanneer je de vormfactor meerekent, echter mist het zoals gezegd de soundstage.

Betreft grijze import maakt het niets uit, heeft alleen met garantieafwikkeling te maken. Je kunt dan geen aanspraak maken op fabrieksgarantie en dient bij de verkoper te zijn.

Via Art & Craft kun je, op moment van schrijven, een Benelux versie van de Q800F kopen voor 429 euro na cashback.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Persoonlijk heeft mijn voorkeur een systeem dat meer kwaliteit levert bij het afspelen van muziek dan een bioscoop ervaring.
Dan kun je de soundbar categorie het beste links laten liggen. Soundbars bieden veel beleving bij films en series maar op het gebied van muziekweergave klinkt het 'nergens naar' vanwege de vormfactor en gemis aan soundstage. Kijk dan naar een paar mooie actieve boekenplank speakers zoals de KEF LSX II of bijv. de KEF T101 + compacte versterker (Wiim Amp of Bluesound Powernode) en een subwoofer.

Wanneer het per se een soundbar dient te zijn scoort de Sonos Arc Ultra beter dan de Q990F op het gebied van muziekweergave, verschil zal hooguit ~ 10% bedragen maar wel tegen een fors hogere meerprijs.

Je kunt eventueel ook naar de Samsung Q800F kijken als je toch geen rears wenst. Biedt imo de meeste bang for the buck.

Hangt ook af van wat je gewend bent en hoe kritisch je bent, als je nu enkel gebruik maakt van de interne TV speakers en je muziek luistert via een Bluetooth speakertje zul je met de Q800F al flink erop vooruit gaan, ook betreft muziekweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decepticon
Dank voor je reactie.

Ik heb juist een versterker en twee floor speakers onlangs verkocht i.v.m. de ruimtewinst en de wens om makkelijker muziek te streamen. Overigens begrijp ik wat je zegt v.w.b. geluidskwaliteit en een soundbar, dit is niet optimaal nee.

Ik ga eens kijken naar die Q800F.

Toevallig nog ervaring met de aanschaf van een buitenlands model als het gaat om hifi?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan.

Geluid wat uit een fatsoenlijke soundbar komt klinkt goed en gebalanceerd wanneer je de vormfactor meerekent, echter mist het zoals gezegd de soundstage.

Betreft grijze import maakt het niets uit, heeft alleen met garantieafwikkeling te maken. Je kunt dan geen aanspraak maken op fabrieksgarantie en dient bij de verkoper te zijn.

Via Art & Craft kun je, op moment van schrijven, een Benelux versie van de Q800F kopen voor 429 euro na cashback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decepticon
Ter afronding van deze post; ik ben toch voor de Samsung HW-Q990F gegaan. 1.150 eu bij HelloTV en daarnaast nog de 200 euro cashback van Samsung was het no brainer. Beide systemen in de winkel geluisterd en vond de Q990F zelfs overtuigender dan Sonos.

Van het weekend maar eens installeren :)