CV demonteren: HELP waar zit de aftapkraan?! En waarom is …

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBEER
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-08 02:37
De CV moet eruit, evenals alle radiatoren in het huis. Stap 1. Aftapkranen vinden voor ontwateren… HELP?! Waar zit dat ding? En waarom is de boiler op de kop gemonteerd? Weet iemand raad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIFMrvtbiM6qANgrrVAX6fs_lzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KtTbnEbeXxFm68VcF0zC40n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd9aJ6OkTjgT46bu89dzwbAT3TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hKV76NFNeLkAxlQRziEOEgI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DknSRedHB3vEZ6Cza2BibbD2rSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELWX39B9GoEH27vd4cRQy181.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNg7EzH3lswKTL2Maq_BVgL4PoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQBc7rBwoMr7t8aRbAGVALKh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:27
Je kunt toch op de radiatoren de kranen open zetten als eerste? Dan ben je het meeste water al kwijt, als je op de beneden verdieping dat kunt doen?

Geen idee, hangt hij echt ook de kop? Staat er een merk/type op? Misschien een met bovenaansluiting? Geen idee of dat bestaat🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Staat deze cv in de kelder ?
Rechtsboven de boiler zit een overdrukventiel volgens mij... Met een grijze afvoerbuis. Maar de boiler zal dan vol blijven. (Geen probleem, die loopt niet zomaar leeg, als je hem niet hoeft te vervangen).

Vanuit je cv loopt ook een afvoerbuis, midden onderin.
Je zal dan de deksel eraf moeten halen, dan zie je daarboven een kraantje. (Die geribbelde buis die in een grijze buis gaat is de afvoer, mogelijk voor condens, mogelijk ook met kraantje).

In elk geval, til de deksel van je cv er eens af, dan zie je veel meer. (Deksel is zowel boven als voorkant, meestal los te klikken /paar schroefjes, dan komt het als een geheel los).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
99ruud99 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:53:
Staat deze cv in de kelder ?
Rechtsboven de boiler zit een overdrukventiel volgens mij... Met een grijze afvoerbuis. Maar de boiler zal dan vol blijven. (Geen probleem, die loopt niet zomaar leeg, als je hem niet hoeft te vervangen).

Vanuit je cv loopt ook een afvoerbuis, midden onderin.
Je zal dan de deksel eraf moeten halen, dan zie je daarboven een kraantje. (Die geribbelde buis die in een grijze buis gaat is de afvoer, mogelijk voor condens, mogelijk ook met kraantje).

In elk geval, til de deksel van je cv er eens af, dan zie je veel meer. (Deksel is zowel boven als voorkant, meestal los te klikken /paar schroefjes, dan komt het als een geheel los).
Ah je hebt gelijk denk ik, ik was er zomaar vanuit gegaan dat een cv op zolder hangt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paasei
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-09 09:44
Linker buis, 1e T-stuk onder de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je al bij je radiatoren gekeken? Iedere radiator heeft 4 hoeken. Voor de aanvoer, retour, ontluchting en eventueel een krantje voor het leeg laten lopen. Doorgaans zit het aftapkraantje op de onderste radiator van een streng. Bij mij heb ik een verticale streng aan de voorkant en aan de achterkant. Aan beide kanten is een radiator met een aftapkraantje te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
sypie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:34:
Heb je al bij je radiatoren gekeken? Iedere radiator heeft 4 hoeken. Voor de aanvoer, retour, ontluchting en eventueel een krantje voor het leeg laten lopen. Doorgaans zit het aftapkraantje op de onderste radiator van een streng. Bij mij heb ik een verticale streng aan de voorkant en aan de achterkant. Aan beide kanten is een radiator met een aftapkraantje te vinden.
Als de cv inderdaad in de kelder zou staan, gaat dit niet op. Dit dacht ik namelijk ook. Maar op de foto lijkt het inderdaad een kelderachtige setting te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:25
@TweakBEER
Volgens mij zijn die mooie witte buizen bedekt met asbest, dus dat zou ik wel even laten checken.

Verder is een waterstofzuiger echt je vriend om zo'n systeem helemaal leeg te maken.
FitTiv schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Die daar rechts op de muur lijken me gewoon staal.
2e foto, bovenlangs.

[ Voor 32% gewijzigd door chrisborst op 09-08-2025 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 19:04
De boiler is er eentje die door de CV wordt opgewarmd (spiraal). De 4 buizen zijn voor CV-in, CV-uit, koud water in en warm water uit. Die 2 met het aftapkraantje bovenop zijn van de CV, de leiding met de afvoer (overdrukventiel) is de aanvoer van koud water.

Onder de ketel hangt een 3-weg klep van Honeywell die bepaalt waar je hete CV water heen gaat.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:46
chrisborst schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:44:
@TweakBEER
Volgens mij zijn die mooie witte buizen bedekt met asbest, dus dat zou ik wel even laten checken.

Verder is een waterstofzuiger echt je vriend om zo'n systeem helemaal leeg te maken.
Die daar rechts op de muur lijken me gewoon staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:46
chrisborst schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:44:
@TweakBEER

[...]

2e foto, bovenlangs.
check. Dat is inderdaad verdacht.
Pagina: 1