Zwarte vegen op prints door laserprinter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Dertien jaar geleden heb ik een nieuwe all-in-one laserprinter gekocht voor 140 euro, de Samsung SCX-3200.

Na een paar jaar ontstonden er geleidelijk zwarte inktvlekken op de printkant van de prints, eerst alleen aan de lange zijkanten. Inmiddels is het papier na printen bijna voor vijftig procent van de oppervlakte bedekt met die zwarte vlekken. Die vlekken zijn op het papier geprint.

De vlekken hebben een patroon dat zich verticaal ongeveer elke drie cm herhaalt. Het zijn vlekkerige horizontale zwarte vegen met witte stipjes en haaks daarop heel dunne rechte witte strepen vertikaal en vlekkerige zwarte strepen vertikaal. Daarbij houd ik het papier gewoon rechtop als een portretfoto. Het vlekkenpatroon lijkt een klein beetje op de afdruk van een weefsel.

Ik heb zowel de handleiding gelezen van deze printer als de service manual. Ze geven als oplossing voor zulke problemen alleen dat ik de tonercartridge kan vervangen. Maar ik weet niet zeker of dat zal helpen.

Ik heb gelezen dat een tonercartridge maar drie jaar meegaat, dus mogelijk is dat de oorzaak, want nu na dertien jaar zit nog steeds de originele tonercartridge in deze laserprinter.

Kan ik deze tonercartridge zelf repareren? Bijvoorbeeld door hem open te maken en schoon te maken en eventuele klonters in het poeder fijn te maken?

Ik kan een nieuwe tonercartridge kopen voor bijvoorbeeld 80 euro, en een nieuwe all-in laserprinter of inktankprinter kost 150 euro. Dus ik weet niet of het wel verstandig is om nu een nieuwe tonercartridge te kopen.

Deze printer staat in een kamer die zomers vrij warm kan worden. Ik heb in de eerste acht jaar jaarlijks ongeveer vijftig pagina's geprint en de laatste vijf jaar heb ik er niets mee geprint tot vandaag.

De ruimte in de printer waar de tonercartridge in zit is helemaal schoon.

Dezelfde zwarte vegen als op het papier zijn zichtbaar op een deel van de glimmende groene drum in de tonercartridge. Nadat ik die vlekken eraf geveegd heb met een watje zijn ze nog veel erger geworden op het papier bij het printen. Misschien komt dat doordat ik de tonercartridge daarbij ondersteboven heb gehouden?

Deze printer is via een USB-kabel aangesloten op een mini-desktop met Windows 11.

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via Geraard op 06-09-2025 18:17)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien vind je eenzelfde printer op marktplaats (die niet hetzelfde euvel heeft) voor weinig. Dan kan je wat onderdelen wisselen.

Je schrijft dat die vlekken zich elke 3 cm herhalen. Dan kan je op basis daarvan uitzoeken welk onderdeel van de printer het mogelijk veroorzaakt. Meestal is online wel te vinden wat de diameters of omtrek van de verschillende onderdelen zijn. Anders moet je zelf gaan meten.
Ik had laatst ook een patroon wat mijn HP laserprinter herhaalde op de print, bleek de toner te zijn geweest.

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ze geven als oplossing voor zulke problemen alleen dat ik de tonercartridge kan vervangen. Maar ik weet niet zeker of dat zal helpen.
Dezelfde zwarte vegen als op het papier zijn zichtbaar op een deel van de glimmende groene drum in de tonercartridge. Nadat ik die vlekken eraf geveegd heb met een watje zijn ze nog veel erger geworden op het papier bij het printen.
Dat klinkt toch wel vrij zeker dat dat gaat helpen.

Of je aan deze oude printer nog geld wilt uitgeven zul je zelf moeten beslissen, dat kunnen wij niet voor je doen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Geraard schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 01:51:

Kan ik deze tonercartridge zelf repareren? Bijvoorbeeld door hem open te maken en schoon te maken en eventuele klonters in het poeder fijn te maken?
Denk dan wel aan mogelijke gezondheidsrisico’s. Volgens mij wordt toner tot chemisch afval gerekend en is het mogelijk ook kankerverwekkend. Voordat je dingen gaat doen waarbij je het spul aan je vingers krijgt, en het risico bestaat dat je het stof inademt, wil je dat eerst uitzoeken.

Eerlijk gezegd, voor een 13 jaar oude printer en dito cartridge, zou ik er niet aan beginnen. En een nieuwe printer kopen lijkt me niet zinvol als je in de laatste 5 jaar niet meer geprint hebt. Heb je geen printshop of bibliotheek in de buurt waar je terecht kunt?

https://centralcopiers.co.uk/toner-safety/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Bedankt voor je adviezen over de risico's van een reparatie aan de tonercartridge.

Printen in een bibliotheek is handig voor noodgevallen, maar ik wil wel een werkende all-in-one-printer in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
DaWizza schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 06:05:Of je aan deze oude printer nog geld wilt uitgeven zul je zelf moeten beslissen, dat kunnen wij niet voor je doen.
Bedankt voor je antwoord. Het ligt er aan hoe duur die tonercartridge is. of ik die koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:44
Probeer eens de fuser schoon te maken of te controleren(wel bij koude printer), wellicht is die verontreinigd of beschadigd
De symptomen lijken erg op een versleten/kapotte drum of fuser.

[ Voor 20% gewijzigd door vrilly op 09-08-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
vrilly schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:00:
Probeer eens de fuser schoon te maken of te controleren(wel bij koude printer), wellicht is die verontreinigd of beschadigd
De symptomen lijken erg op een versleten/kapotte drum of fuser
De groene drum ziet er gaaf uit zonder de tonercartridge te openen. Ik heb de drum helemaal rondgedraaid voor inspectie en schoongeveegd..

Bedankt voor de tips. Hoeveel tijd kost het om de fuser te demonteren, schoon te maken en weer te installeren?

[ Voor 14% gewijzigd door Geraard op 09-08-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
DaWizza schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 06:05:Dat klinkt toch wel vrij zeker dat dat gaat helpen. Of je aan deze oude printer nog geld wilt uitgeven zul je zelf moeten beslissen, dat kunnen wij niet voor je doen.
Volgens de Consumentenbond gaan laserprinters gemiddeld zeven jaar mee, Mijn laserprinter is heel weinig gebruikt maar wel dertien jaar oud. Ik weet daarom niet of een nieuwe tonercartridge kopen verstandig is. En misschien gaat de oude software voor deze printer ook eens problemen geven met een nieuwe versie van Windows of Android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Een toner zal een euro of 50 kosten denk ik, niet originele kunnen wat goedkoper zijn, originelen wat duurder mits nog verkrijgbaar. Support hoef je buiten dat denk ik sowieso na 13 jaar niet meer te verwachten, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al wel bedacht.

Ik heb even snel op 123inkt.nl gekeken, een nieuwe fuser leveren ze niet meer omdat ze niet meer gemaakt worden, hoe makkelijk die eruit te halen is wordt me niet duidelijk in de handleidingen die ik even snel doorgekeken heb en of die dingen überhaupt nog te krijgen zijn... geen idee.

Is het nog interessant om een apparaat van 13 jaar nog weer aan de praat te krijgen ? Die keuze maak je zelf. Je geeft aan dat gemiddeld 7 jaar prima is, dus do the math, stel een nieuwe toner is niet de oplossing heb je zeg al snel 50 euro down the drain gegooid. Kijk naar wat een nieuwe all-in-one kost en weeg dat tegen elkaar af.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
lameeuw schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:57:Support hoef je buiten dat denk ik sowieso na 13 jaar niet meer te verwachten, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al wel bedacht.
Daar ben ik inderdaad bang voor. De klantenondersteuning voor deze printer heeft Samsung overgeheveld naar HP. En de teksten op de HP-website over de installatie van deze printer zijn onduidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Geraard op 10-08-2025 12:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien vind je eenzelfde printer op marktplaats (die niet hetzelfde euvel heeft) voor weinig. Dan kan je wat onderdelen wisselen.

Je schrijft dat die vlekken zich elke 3 cm herhalen. Dan kan je op basis daarvan uitzoeken welk onderdeel van de printer het mogelijk veroorzaakt. Meestal is online wel te vinden wat de diameters of omtrek van de verschillende onderdelen zijn. Anders moet je zelf gaan meten.
Ik had laatst ook een patroon wat mijn HP laserprinter herhaalde op de print, bleek de toner te zijn geweest.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:44
Als je richting marktplaats gaat heb je volledig functionerende BW lasers voor 20-30€ te koop, waarschijnlijk wel met bijna lege toners

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zwarte vegen op afdrukken betekend over het algemeen dat de drum-unit vervangen dient te worden, deze is gewoon versleten. De wat simpelere laserprinters hebben deze direct in de cardrige zetten. Onderandere de groenerol is hier onderdeel van. Deze groenrol is overigens licht gevoelig, deze moet je dan ook niet te lang blootstellen aan zonlicht.

Er valt in dit geval niet echt iets zelf te repareren of schoon te maken. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Er blijkt een manier te zijn om deze toner cartridge voorzichtig open te boren, en om dan de cartridge van binnen schoon te maken en te vullen met nieuw tonerpoeder. ChatGPT heeft me uitgelegd hoe dat moet en ik heb ook video's bekeken over het repareren van toner cartridges. Je moet dat wel buiten doen met een mondkapje om het poeder niet in te ademen.

Ik heb de cartridge schoongemaakt en hij doet het nu weer, maar niet heel goed, mogelijk omdat er nog maar weinig tonerpoeder inzit. Dit begrijp ik niet helemaal want ik heb in totaal maar ongeveer 300 pagina's tekst hiermee afgedrukt, schat ik.

Ik heb het geklonterde tonerpoeder fijngestampt in een bakje en toen weer terug gegoten met een trechter. Ik kan het tonerpoeder nog vervangen om de printkwaliteit te verbeteren. Deze klus kostte veel tijd, omdat ik het nooit gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Geraard schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:32:
Ik heb de cartridge schoongemaakt en hij doet het nu weer, maar niet heel goed, mogelijk omdat er nog maar weinig tonerpoeder in zit. Dit begrijp ik niet helemaal want ik heb in totaal maar ongeveer 300 pagina's tekst hiermee afgedrukt, schat ik.
Ik heb na deze reparatie van de toner-cartridge een paar printjes kunnen maken en toen werden de prints steeds minder goed leesbaar, doordat de letters steeds vager werden. Ik las ergens dat de eerste cartridge die bij deze printer werd geleverd maar een beperkt aantal prints mogelijk maakt. Dat zou dus kunnen kloppen.

Vervolgens heb ik een nieuwe bijpassende toner-cartridge gekocht en deze oude laserprinter werkt nu weer prima.

Ik heb aan AI gevraagd welke printer-driver ik moest gebruiken en dat heb ik gedaan, met succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Geraard schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:11:
[...]

Ik las ergens dat de eerste cartridge die bij deze printer werd geleverd maar een beperkt aantal prints mogelijk maakt. Dat zou dus kunnen kloppen.
Dat kan kloppen. Het is vrij gebruikelijk dat je met de originele cartridge minder afdrukken kan maken. Ze laten geen kans liggen om aan ons te verdienen.
Pagina: 1