Twijfels over waterkering dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuHo2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:53
Hoi allemaal,

Momenteel is onze aannemer bezig met een grote renovatie van de zolder en het dak. Er zijn o.a aan de buitenkant renovatiedakplaten geplaatst en een nieuwe dakkapel. Wij vermoeden dat de aannemer een fout in de uitvoering heeft gemaakt waardoor hij niet de gebruikelijke waterkering aan de onderrand van de dakkapel heeft kunnen aangebracht. Op de foto's zien jullie zijn oplossing welke waterdicht zou zijn; Er blijft na regen waarschijnlijk altijd wat water op de loodvervanger staan (zoals op de foto's te zien is). Het lijkt voor nu waterdicht maar de vraag is hoe duurzaam dit is. Is dit een constructie die wij kunnen accepteren of gaat dit problemen geven op termijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnJpFqtV4ujxzWR9mbeGJJAdWYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBdi9GpAqXOxdoajxMJhJ3bq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPw_ghCFfuiNzFTuSLI6K-wXhDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STNyT7eit4l87AOtLsVHcWL3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaHxHCLqH1C_sovgawYUSgHqqIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HOlz9pqWvcCMdoEeSIDxozO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F03bVGTZgo6ij4NRVdk3rEBVxJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSl6JNevgcPlzGofzXoJ4L96.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bF5UoRithvo_kY-INONGuf-H5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxzTd178eBEDQPPqn9fR3m7N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door JuHo2 op 08-08-2025 18:33 ]

Beste antwoord (via JuHo2 op 08-08-2025 20:39)

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:41
Lijkt me inderdaad niet juist uitgevoerd. Misschien makkelijk op te lossen met een balk onder de loodvervanger zodat het water weg loopt, of een stuk van die rij pannen afhalen zodat er een afloop ontstaat. De dakkapel lijkt te ver naar achteren (binnen) geplaatst te zijn.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:21
Je foto's missen :)

Ik ga je overigens geen antwoord kunnen geven, geen verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zal er de dooddoener even inschieten.
Wat wat het antwoord van de aannemer toen je dit tijdens de werkbespreking besprak?
P.s. je fotos missen

[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 08-08-2025 18:18 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuHo2
Aannemer geeft aan dat dit het advies was van zijn dakdekker. Foto's zijn nu wel toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die foto's geven mij een triest gevoel, gelukkig zijn het kunstof kozijnen.

De dakkapel is te ver naar achteren geplaatst lijkt het.

[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 08-08-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuHo2
Ja met hout was het natuurlijk meteen een no go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:55
Ik denk dat hij beter een andere dakdekker kan vragen.... Zo op het oog watert het niet af en daarmee eigenlijk al een no go
... Vermoed dat er eigenlijk een soort van vensterbank aan de buitenzijde voor moet, waar het kozijn op geplaatst werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 10:20
Dit is niet de juiste afwerking en een bron van latere problemen. Ik zou dit niet accepteren.
Onderstaand voorbeeld hoe het kan (moet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXE_mb5hLvEGSOq0KSJYeMiZKUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPh3bdCSwcTmEGw2vPt8B2Py.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Taatort op 08-08-2025 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 10:20
En hier nog in meer detail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8BCON4xo8X7-Vj26xgKN7_QJy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gi7tnKINYIpUl5EHCB79lKgc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samuelkroon
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-08 19:00
Op de foto’s lijkt water zich op te hopen tegen de dakkapel. Dat is op termijn vragen om problemen (inwatering, materiaal­slijtage). Normaal hoort er een waterkerende aansluiting met afschot te zitten, zodat regen direct wegloopt. Ik zou jouw aannemer vragen waarom dit zo is uitgevoerd en aandringen op een detail waarbij het water niet kan blijven staan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:41
Lijkt me inderdaad niet juist uitgevoerd. Misschien makkelijk op te lossen met een balk onder de loodvervanger zodat het water weg loopt, of een stuk van die rij pannen afhalen zodat er een afloop ontstaat. De dakkapel lijkt te ver naar achteren (binnen) geplaatst te zijn.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
Direct laten fixen. Zo’n mooi gootje had ik ook onder mijn zonneboiler nadat de dakpannen vervangen waren. Dat water zoekt wel een weg maar niet de juiste. In mijn geval onder de dakpannen met als gevolg lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
dit is niet juist en moet je niet accepteren. jammer voor de aannemer maar dan moet hij het maar in 1 keer goed doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Het kozijn staat te laag of te ver naar binnen. De onderdorpel mag nooit binnen het dakvlak staan, dat blijft ellende geven.

Wordt nog een hele klus om dit goed op te lossen. Kleiner kozijn of dit kozijn vooruit zetten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:50

MLLL

Palm Treo 650

Wat ze nog kunnen proberen is de bollingen van de pannen schuin weg te slijpen, zodat het geheel wat vlakker wordt

[ Voor 19% gewijzigd door MLLL op 08-08-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 14:54
Aangeven dat je dit een gebrek vindt. Het principe zoals Taatort aangeeft is zoals het moet. Deze oplossing gaat zeker lekken. Wind plus capillaire werking en het loopt zo naar binnen. Ga ook niet akkoord met kit of pur. Er dient een voldoende hoge opstaande rand te worden gemaakt. Geef hem een termijn van een maand.

Laat de aannemer een voorstel doen, op papier. Laat die oplossing checken door een deskundige. Laat het uitvoeren. Als de aannemer het alsnog verkeerd doet, of zaakjes weigert op te lossen, stel hem in gebreke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuHo2
Het is me duidelijk dat we dit niet moeten accepteren. Wij vermoeden dat de nieuwe dakkapel is gebouwd op basis van het oude dakbeschot en dat de aannemer de nieuwe isolatielaag van 14cm niet heeft meegenomen. Dit lijkt een (slecht) uitgevoerde oplossing die normaal wordt toegepast in renovatiesettings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-09 13:39
Een oplossing zonder al te veel breekwerk kan zijn om een stuk van de pannen af te halen.
De hoge/bolle kant afslijpen wordt vaak gedaan bij plaatsing van dakramen, maar misschien zal er meer af moeten.. Let in dat geval wel goed op dat de afgeslepen pannen degelijk verankerd worden aan het dak want de "haak" zal er mee af moeten vrees ik.
Pagina: 1