Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulcoS
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vraag: is de “standaard 64bit licentie” “ Microsoft Windows Server 2025 Standard, Brits Engels, 16-core, DVD” ook voor ARM64 hardware te gebruiken?
Fulco

Geprobeerd:
Via het internet (Microsoft sites) heb ik geen informatie over de ARM64 (voor servers) kunnen vinden. Een Windows 11 licentie is wel te verkrijgen.
Windows 11 arm64 loopt goed in Parallels (MacOS).

[ Voor 42% gewijzigd door FulcoS op 09-08-2025 13:23 . Reden: aanvulling ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik kan überhaupt nergens iets over de licensering van de arm versie vinden. Je kunt het waarschijnlijk het beste bij je Microsoft partner of reseller navragen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 17:28
Voor zo ver ik weet is er nog geen Windows Server 2025 ARM64-release. Ik weet dat er wel een Windows 11 ARM64 release is maar dat is een Insider-Preview.

Insider-Previews hebben geen officiële licentie en verlopen gewoon.

Er is wel het een en ander te "Frankenstein-en":
https://medium.com/@alfre...es-using-utm-aa01e0047719

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:13
FulcoS schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:00:
Vraag: is de “standaard 64bit licentie” “ Microsoft Windows Server 2025 Standard, Brits Engels, 16-core, DVD” ook voor ARM64 hardware te gebruiken?
Fulco
Niet, er is geen officiële ARM64 installatiemedia voor fysieke ARM64 based machines.

hobbyoplossingen als UTM of een andere hypervisor tool gebruiken (alleen voor MacOS) zijn alleen 'de andere kant op' maw: op een ARM based MacBook een x64 Windows server gaan draaien.

maar dat is niet wat je wilt denk ik anders was de vraag wel anders geformuleerd

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FulcoS schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:00:
Fulco
Uit mijn hoofd stelt de Microsoft licentie voorwaarden géén eisen of beperkingen aan type cpu, die vindt hooguit iets van het aantal cores wat aanwezig is. Maar dat zou je eenvoudig moeten kunnen nalezen in de licentievoorwaarden.

Dat laatste is ook meteen een klein verzoek. Je lijkt nu een vraag te dumpen, zonder dat je aangeeft wat je zelf geprobeerd hebt om tot een antwoord te komen. En dat is niet de bedoeling op dit forum. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulcoS
  • Niet online
Zwelgje schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:48:
[...]

Niet, er is geen officiële ARM64 installatiemedia voor fysieke ARM64 based machines.

hobbyoplossingen als UTM of een andere hypervisor tool gebruiken (alleen voor MacOS) zijn alleen 'de andere kant op' maw: op een ARM based MacBook een x64 Windows server gaan draaien.

maar dat is niet wat je wilt denk ik anders was de vraag wel anders geformuleerd
Een Windows Server 2025 arm64 installatie (disk-iso) is via het
insider channel te verkrijgen.
Deze loopt tot nu toe zonder problemen op mijn “hobby” computer (MacOS, parallels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:13
FulcoS schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Een Windows Server 2025 arm64 installatie (disk-iso) is via het
insider channel te verkrijgen.
Deze loopt tot nu toe zonder problemen op mijn “hobby” computer (MacOS, parallels).
Insider is nog niet officieel :>

maar goed om te horen dat dit lukt

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:00

Blokker_1999

Full steam ahead

Insider builds kan je ook niet activeren. Die zijn altijd voor beperkte tijd geactiveerd en blijven het watermerk rechts onder in beeld houden. Je hebt voor insider builds geen licentie nodig, al zou ik er sowieso ook nooit enige productie loads op draaien.

En aangezien je spreekt over een hobby project denk ik ook niet dat je je licentie van plan bent aan te kopen via een erkend partner van Microsoft maar eerder op de donkergrijze markt. Laat die keys gewoon links liggen in plaats van vooral oplichters en criminelen geld te geven en te belonen. Tenzij je duizenden Euro voor een licentie wenst te betalen voor je hobby.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulcoS
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:44:
Insider builds kan je ook niet activeren. Die zijn altijd voor beperkte tijd geactiveerd en blijven het watermerk rechts onder in beeld houden. Je hebt voor insider builds geen licentie nodig, al zou ik er sowieso ook nooit enige productie loads op draaien.

En aangezien je spreekt over een hobby project denk ik ook niet dat je je licentie van plan bent aan te kopen via een erkend partner van Microsoft maar eerder op de donkergrijze markt. Laat die keys gewoon links liggen in plaats van vooral oplichters en criminelen geld te geven en te belonen. Tenzij je duizenden Euro voor een licentie wenst te betalen voor je hobby.
Ik ben wel van plan om een legale licentie te kopen! Hobby of niet.
Nu draai ik een twee processor Supermicro met Windows Server 2019 en Exchange 2019.
Daar deze eof zijn, en ik stroom wil besparen, is een Mac M1 met parallels een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FulcoS
  • Niet online
Zwelgje schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Insider is nog niet officieel :>

maar goed om te horen dat dit lukt
Ik kreeg een antwoord van MS forum. De S/N (voor de insider versies) voor de normale (x64) en arm64 zijn hetzelfde. Dat antwoord zocht ik.
Pagina: 1