Wat vinden jullie van deze offerte voor Remko warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 21:52
Hallo allemaal,

Ik heb een offerte gekregen voor een all-electric warmtepompinstallatie voor een vrijstaande ruime woning uit eind jaren ’90 (goed geïsoleerd, vloerverwarming beneden, gewone radiatoren boven). De woning is geschikt om all-electric te verwarmen.

Het gaat om een systeem met:
Remko WKF 130 type Mannheim lucht/water warmtepomp (monoblock voor buitenopstelling)
Tapwaterboiler van 279 liter
Buffervat van 100 liter
9 kW elektrisch bijverwarmingselement
Aanpassingen in de meterkast
Aansluiting op bestaande vloerverwarming en radiatoren
Alle montagematerialen, leidingen, appendages, regeling etc.
Inbedrijfstelling en werkvoorbereiding

Totaalkosten: € 26.000 incl. btw
Hier gaat dan nog wel subsidie af van € 2800.

Is dit een normale prijs voor zo'n systeem? Ik vind het namelijk best veel geld.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gevoelsmatig best veel geld, maar hoe groot is de woning?

Ik zou sowieso meerdere offertes opvragen want dit kan vermoedelijk goedkoper. Tevens zou ik mij oriënteren op een A merk (panasonic, vaillant, daikin et cetera)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
De woning is ongeveer 250 m2 groot.
Is Remko geen A merk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

paQ

9 kW elektrisch bijverwarmingselement
-O-

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:14
Rennen, rennen en dan nog wat verder rennen. Remko bestaat in NL niet, hebben zo te zien een Duitse site. Absoluut een (in NL) onbekend merk. Verder zie ik hier wat specs die me niet overtuigen https://www.remko.de/nl/n...armtepompen/hts-mannheim/

De warmtepomo.gebruikt bijv een oud en erg milieuonvriendelijk koelgas, R410A. Iedereen zit al.jaren op R32 of nu gaat het naar propaan/R290.

Verder geen info over de prestaties zo snel te vinden, dat stemt ook nirt gerust.

A-merken zijn meer dingen als: Nibe, vaillant, viesmann, mitsubishi, panasonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

paQ

Fr33z schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:03:

Verder geen info over de prestaties zo snel te vinden, dat stemt ook nirt gerust.
Ik vond bij een Nederlandse verkoper over de 130, 10 kW bij A12, en 7.8 kW bij -A7/W34
Begrijp vooral de 9kW BUH niet eigenlijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:14
Slechte COP, oud koudemiddel dat nergens meer nodig voor is, slecht vermogen bij lage temp. Volgens deze website is het zo dat er bij -7 buiten en 35C water (A-7, W35) nog maar 7,5 kW vermogen over is..

Dit ding is vooral ongelooflijk duur voor slechte specificaties. De aanschafprijs is blijbkaar rond de 18-19k euro's en dan heb je een machine met een matige prestatie (de COP bij A7, W35 is bijv. 4,6). blijbkaar is Remko in Duitsland een merk dat dubbel geld kan vragen voor machines met redelijke specs en een mooi uiterlijk.

ik zou absoluut verder kijken. Ter vergelijking:
je kunt voor 11k euro's (dus 8000 minder!) een betere warmtepomp kopen in bijv deze vorm . De COP bij A7 en W35 is dan al 5,4 ipv 4,6 (echt veel beter dus) en bij echt koude temperaturen is het vermogen nog steeds 11,8 kW ipv een lullig 7,5.

Vergelijkbaar bedrag kun je uitgeven aan bijv. een https://climashop.nl/shop...-ersd-vm2d-puz-swm120yaa/ , beter vermogen, betere COP, beter merk-ondersteuning in NL in ieder geval, beter koudemiddel en het kost ongeveer 40% van die Remko

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 08-08-2025 13:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mijn Vailliant warmtepomp (125/6) , met 100 liter buffervat, 400 liter warmwatervat, hydraulische unit, thermostaat en al het bijkomende installatie- en plaatsingswerk zat in de hoogtijdagen (2022) op nog geen 17K .

Volgens mij is dit een schreeuwend dure offerte...

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 08-08-2025 13:33 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kijk maar even verder, dit slaat nergens op maar ik heb wel vaker gemerkt dat een installateur dollartekens in zijn ogen krijgt bij vrijstaande woningen.

Begin inderdaad met een fatsoenlijk merk, Panasonic, Mitsubishi bijvoorbeeld. Het zal altijd een lieve duit kosten als je alles uitbesteed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert72
Bedankt voor alle reacties! Had niet verwacht dat de offerte zó unaniem als te duur en technisch achterhaald werd gezien. De opmerkingen over R410A, het lage vermogen bij vorst en de matige COP zijn helder en Remko lijkt in nederland inderdaad geen sterke keuze.

Ik ga maar eens verder kijken naar alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:17
Laat ze in Duitsland niet horen dat het een pruts pomp is want daar vinden ze Remko Top Premium.

Maar dit inderdaad een overprized verouderd model.
https://www.heiz24.de/Rem...omp-WKF-130-9-12-kW-NIEUW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:55
De nieuwere modellen van Remko hebben R32, niet R410A zoals sommigen hier melden.
Maar ik weet ook niet of jouw installateur jou een verouderd model probeert aan te smeren.

https://www.remko.de/en/n...s/wkf-neo-compact/#c38390

SCOP bij 35 is 5.2. Bij 55 graden is dat 3.5.
Dat is netjes.

Moet ik wel zeggen:
Remko is een onbekende in de Nederlandse markt.
Als je na 5, 10, 15 jaar een installateur/ reperateur nodig heeft heb je minder opties.
€26.000 is duur.
Ga geen €26.000 uitgeven aan een R32 model. (En als het een ouder R410A model is, wegrennen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
Na al deze reacties houd ik toch een minder goed gevoel over aan Remko, omdat het in Nederland niet echt bekend is. Als het dan toch veel moet gaan kosten, ben ik meer geneigd om te kijken naar bijvoorbeeld de Daikin Altherma, die zich in Nederland al langer heeft bewezen en waarvan ik goede ervaringen en referenties hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Altijd kiezen voor een A merk wat in Nederland gangbaar is en waar dus ook (de komende) jaren genoeg kennis over is mocht er iets defect raken of ander onderhoud nodig zijn.

Als ik nu in de markt zou zijn dan zou ik overigens ook meteen onderzoeken of je voor jouw situatie niet beter direct voor een unit kan gaan met R290 ipv R32

[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 09-08-2025 21:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1