Quake2 + OpenGL + Ati Rage Pro Turbo (AGP)

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik probeer Quake2 in OpenGL mode aan de praat te krijgen, op een Celeron 400, met een 8 Mb Ati Rage Pro Turbo Agp kaart. Ik heb al glsetup van www.glsetup.com geprobeerd, dit hielp niet. Ik heb al de laatste drivers van ATI gedownload en geprobeerd, dit hielp ook niet... en zorgte bovendien ook nog dat sommige (oudere) spellen raar gingen doen. (o.a. Roller Coaster Tycoon en Transport Tycoon)

Ik heb ook al met de search gekeken, en kwam zo dus aan die glsetup, maar dat mocht niet baten. Als ik Quake in OpenGL mode zet zegt ie:
GLimp_Init() - no hardware acceleration detected

Wat ik dus niet begrijp... omdat deze kaart toch echt wel hardware acceleration heeft, als ik me niet vergis!

Hopelijk weet iemand hoe ik dit probleempje oplos.

PS: opmerkingen als: "koop gewoon videokaart <x>" heb ik niets aan :)

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

http://www.rage3d.com/files/drivers/rageltdriver.shtml

voor nog meer drivertjes...... Zijn er OpenGL games die wel werken ?

Trouwens, welk OS ? De eerste Win95 mist wat spul zoals opengl32.dll (zie http://www.opengl.org/users/downloads/index.html )

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Op maandag 17 september 2001 23:30 schreef squee het volgende:
Ik probeer Quake2 in OpenGL mode aan de praat te krijgen, op een Celeron 400, met een 8 Mb Ati Rage Pro Turbo Agp kaart. Ik heb al glsetup van www.glsetup.com geprobeerd, dit hielp niet. Ik heb al de laatste drivers van ATI gedownload en geprobeerd, dit hielp ook niet... en zorgte bovendien ook nog dat sommige (oudere) spellen raar gingen doen. (o.a. Roller Coaster Tycoon en Transport Tycoon)

Ik heb ook al met de search gekeken, en kwam zo dus aan die glsetup, maar dat mocht niet baten. Als ik Quake in OpenGL mode zet zegt ie:
GLimp_Init() - no hardware acceleration detected

Wat ik dus niet begrijp... omdat deze kaart toch echt wel hardware acceleration heeft, als ik me niet vergis!

Hopelijk weet iemand hoe ik dit probleempje oplos.

PS: opmerkingen als: "koop gewoon videokaart <x>" heb ik niets aan :)
Weet je dat echt zeker? Namelijk iemand anders had precies zon kaartje en OpenGL was ook met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen, is het niet zo dat die kaart alleen over d3d hardware acceratie beschikt?

edit: Naja na deze: http://www.rage3d.com/files/drivers/rageltdriver.shtml link bekeken te hebben is dat laatste hoogstwaarschijnlijk bullshit...probeer die drivers eens zou ik zeggen..

• Squee
Sorry... had inderdaad niet gezegd welk OS het om ging... stomstomstom |:( |:( |:(

Win 98 SE dus.

Overgens werkte de demo van Homeworld prima, en volgens mij maakt dat gebruik van OpenGL. (ziet er ook heel erg goed en normaal gerenderd uit enzo)

[edit: oja, reply op JanKees]
Zit nu in Linux, maar de volgende keer als ik in Windows zit zal ik ff naar die drivers kijken, het zag er veelbelovend uit, bedankt alvast! :)
[/edit]

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Wil je de opengl drivers voor quake2 hebben? Ik heb ze, vroeger stonden ze gewoon op de ATI site. Ik weet niet hoe het nu zit. Als je ze niet vinden, icq/mail me even.

• The PyroPath
  • Laatst online: 21-08 07:50

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Ik heb ze op de driver cd van die kaart staan, helaas is het OpenGL gedeelte niet helemaal OK, waardoor je dus voor QUake2 een apparte DLL moet hebben

Breek je nek voorzichtig

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Precies, ik heb hier een opengl32.dll in de quake2/halflife directory staan. Die werkt met de ATI Rage Pro. Volgens mij is dat bestandje genoeg...

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

klopt, dat ene bestandje is genoeg, als je die in directories kopieert van spellen die het nodig hebben, neemt hij die, andere spellen die het niet nodig hebben, daar kopieer je hem niet heen en neemt hij de normale

Breek je nek voorzichtig

• Squee
Ik ben op dit moment die driver aan het downloaden van www.rage3d.com , maar ik zie daar ook iets staan van "OpenGL ICDs". :?
Heb ik dat dus ook nog nodig voor OpenGL?

edit:
:
Weet iemand eigenlijk wat een 'ICD' is? Ik heb er nog nooit van gehoord...

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

beschouw een ICD maar als een driver, er zijn er verschillende, de een meer gefixeerd op snelheid een ander op beeldkwaliteit, staat er als het goed is bij, maar er zit er al een in die voor die set de beste combi is in de meeste gevallen

Breek je nek voorzichtig

• Squee
Hmm, driver is nu geinstalleerd... maar Quake2 roept nog steeds dat ie geen hardware acceleration kan detecten :? :'(

• Squee
Hmm, heb met deze driver ook even wat andere spellen lopen testen die het dus met die laatste ATI driver niet goed deden...
Transport Tycoon flipt met deze driver, net als met de laatste van ATI
Rollercoaster Tycoon flipt niet zoals eerst, maar doet wel soms een beetje raar rondom je muiscursor, vooral als je over geanimeerde dingen gaat...
Andere spellen deden het wel normaal nu...
En tsja och, TT is niet zo'n ramp, en RT is ook wel te doen zo, nu Quake2 nog :)
(tsja, gebruik windows ook echt alleen nog maar voor spelletjes...) :P :)

Verwijderd

Ik heb ook nog een tijdje een Ati rage IIc gehad, is volgens mij al wel veel ouder, maar die had ook geen opengl ondersteuning.

kijk eens op scitech.com naar het proggie gldirect, dat zet opengl om in direct3d >:)

bij mijn ati werkte dat wel :)

mzzl en suc7

• Squee
Ok thanks, na even wat zoeken vond ik die site, ze bleken namelijk niet op www.scitech.com te zitten... das namelijk een soort science museum ala New Metropolis leek het wel.
Maar met Google had ik het wel zo gevonden :)

http://www.scitechsoft.com/ftp/gld/beta/gldirect-2.0.0-b35.exe

• Squee
Hmm, ik geloof ook niet echt dat gldirect een oplossing is, op een Celeron 400 haalt ie met demo1 10.9 fps in Default OpenGL mode op 640x480 :r (standaard instellingen verder) ... maar in die resolutie haal ik op software mode 22.4 fps!

Maar wat ik nu dus nog steeds niet begrijp, is dat ik een driver nu heb geinstalleerd van mijn kaart die DUIDELIJK OpenGL ondersteund, en dus mijn kaart ook... maar dat quake2(zonder gldirect dus) nog steeds roept dat ik geen acceleration hardware heb! *argh* :(

[edit:]
Ik bedenk me net dan mijn oude p120 met 48mb ram en een Voodoo rush 6mb - (2mb video, 4mb Voodoo I) nog hogere framerates haalde... (niet veel, maar wel meer >:) ;) )
Helaas is die kaart een beetje gaar geworden... beeld knipperde soms vaag ofzow
[/edit]

• Squee
Ik heb nu dus inmiddels per email die OpenGL van gcb gehad, en dat bleek versie 4.10.1036 te zijn, van/voor ATI... alleen haalde ik hiermee dus op 640x480 nog steeds lagere framerates dan op 640x480 software mode! (15.7 fps met OpenGL vs 22.4 fps in software mode)

Kom op jongens, dit vraagt er om om getweakt te worden! >:)

Heeft iemand nog suggesties? :)

[edit: nog iets vergeten]
Oh, ik moest overigens wel Windows eerst in 16 bits color zetten ipv 32 bits, omdat hij anders dus ook in OpenGL mode 32 bits colordepth wilde gaan gebruiken en dat weigerde hij ook ofzo... (kan je overigens die output van je quake console niet loggen ofzo?)
[/edit]

Verwijderd

http://www.tweak3d.net/autoexec/quake2/english/ for some tweakin' :)

b.v. :

//Generated by the Tweak3D autoexec creator.
//http://www.tweak3d.com
//Save as "autoexec.cfg" (INCLUDING THE QUOTES)
//in your Quake2\Baseq2 directory. (By default: C:\Quake2\Baseq2\) You need the quotes or it will save as autoexec.cfg.txt.

set cl_gun "0"
set cl_particles "0"
set gl_dynamic "0"
set gl_shadows "0"
set gl_ext_palettedtexture "1"
set gl_ztrick "1"
set gl_flashblend "0"
set gl_polyblend "0"
set in_joystick "1"
set gl_cull "1"
set gl_round_down "1"
set gl_skymip "1"
set s_mixahead ".2"
set s_primary "1"
set s_khz "11"
set s_loadas8bit "0"
set cd_nocd "0"
set cl_footsteps "1"
set rate "4500"
set cl_maxfps "40"
set gl_texturemode "GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST"
set intensity "2.0"
set gl_modulate "2.5"
set gl_playermip "0.0"
set gl_picmip "0.0"

• Squee
Hmmm, ik had eerst zelf nog wat instellingen geprobeerd samen te stellen mbv die site, en kwam tot iets van 15.9 fps... met die JanKees hier gaf haalde ik 16.7 fps. (fps is allemaal gemeten met timedemo op demo1.dm2 uiteraard)

Software mode is dus nog steeds sneller! :'(

Is het soms zo dat deze kaart alleen een "accelerator" is als je een p200 hebt ofzo, dat het anders gewoon niet extra hard gaat omdat je proc zelf al krachtig genoeg is... (nou ja krachtig... celly 400 :? )
Of is nou gewoon de OpenGL support voor die kaart (of door die kaart) gewoon gaar... :Z

Het is dus een AGP kaart... valt daar eigenlijk niet nog mee te tweaken? AGP instellingen enzo? :)

Pagina: 1