KaKu 2x AWMT-003 en 1x ACM-250-LD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisf
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-08 14:38
Allereerst: ik ben een totale beginner met KaKu. De installateur heeft alles standaard ingesteld (zenders direct met ontvangers gekoppeld) zonder gebruik van de Smart Bridge.
Ik heb zelf de Smart Bridge geactiveerd, de app geïnstalleerd en mijn producten eenvoudig kunnen toevoegen.

Nu loop ik tegen één probleem aan:
Ik wil meerdere zenders (AWMT-003) koppelen aan één ontvanger (ACM-250-LD) en zo een hotelschakeling maken.
Echter, dit krijg ik niet goed werkend.

Het probleem:
Als zender A het signaal AAN stuurt, maar zender B staat nog op UIT, dan stuurt B bij gebruik opnieuw een AAN signaal naar de ontvanger. Hierdoor is de status niet gesynchroniseerd en moet ik vaak twee keer op de B zender drukken om de ontvanger uiteindelijk UIT te krijgen.

Ik heb het forum en ChatGPT al geraadpleegd en zie daar verwijzingen naar een toggle-functie, maar die kan ik in mijn app nergens terugvinden.

Mijn vraag:
Hoe kan ik toch een echte hotelschakeling realiseren, waarbij de zender op basis van de huidige status van de ontvanger AAN of UIT stuurt (dus niet altijd standaard AAN of standaard UIT)?

Het steeds twee keer moeten drukken op een schakelaar werkt in de praktijk enorm verwarrend.
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing.

Beste antwoord (via Frisf op 08-08-2025 13:08)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:00
De "el cheapo" start-line serie (typenummers beginnend met een A) gebruikt een eigen protocol via de 433Mhz band.
Dat is een systeem zonder terugkoppeling, dus een zender weet nooit of een ontvanger "Aan" of "Uit" staat.

Een "normale" handzender heeft een knop voor "Aan" en een knop voor "Uit" en dan is het dus geen probleem.
Wat die inbouw zender (AWMT-003) doet is, spanning op de ingang zetten dan zend hij een "Aan" signaal, spanning eraf halen dan zend hij een "Uit" signaal.
Zo'n zender kan dus nooit gebruikt worden voor een hotel schakeling.

De premium line(type nummers beginnend met een Z) is op basis van Zigbee wat een tweeweg protocol en mesh systeem is en die kent dat probleem niet want de ontvanger meld dan in welke stand hij staat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-08 11:21

V-8

Frisf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:11:

Mijn vraag:
Hoe kan ik toch een echte hotelschakeling realiseren, waarbij de zender op basis van de huidige status van de ontvanger AAN of UIT stuurt (dus niet altijd standaard AAN of standaard UIT)?
Ik vermoed dat dit niet mogelijk is, omdat het een unidirectioneel systeem is. Er worden geen statussen gesynchroniseerd.

Stel dat je je apparaat via de draadloze schakelaar aanzet, ga je dit ook nooit terugzien in je app.

[ Voor 49% gewijzigd door V-8 op 08-08-2025 09:52 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisf
V-8 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Ik vermoed dat dit niet mogelijk is, omdat het een unidirectioneel systeem is. Er worden geen statussen gesynchroniseerd.

Stel dat je je apparaat via de draadloze schakelaar aanzet, ga je dit ook nooit terugzien in je app.
Dan gaan de inbouwzenders en ontvangers dus ook nooit lekker samenwerken met een afstandsbediening van KaKu?

Praktijkvoorbeeld:
Als je ’s avonds naar bed gaat en met één klik op de afstandsbediening alle lampen wilt uitschakelen, maar de volgende dag beneden een lamp via de schakelaar aan wilt zetten, moet je dan op de fysieke schakelaar (zender) twee keer klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:31
Er zitten een aantal beperkingen in het KAKU systeem, maar als je daar omheen weet te werken kan het op zich doen wat je wilt. Op dit unidirectionele systeem (het 433MHz systeem of 'start-line' zoals ze het zelf noemen) kan je een 'aan' of een 'uit' signaal versturen. De KAKU zenders zijn meestal voorzien van twee knoppen zodat je het juiste signaal kan versturen, maar de AWMT-003 zender doet dit door onderscheid te maken tussen een maak contact (aan signaal) en een verbreek contact (uit signaal). Omdat je meestal (tenzij je de schakelaar heel consistent installeert en dit onthoudt) niet weet waar de schakelaar op staat zal je soms twee keer moeten schakelen om het juiste signaal te sturen. Het is allemaal een stuk logischer als je in plaats van de AVMT-003 een KAKU afstandsbediening gebruikt die het onderscheid tussen aan en uit laat zien. Dan kan je inderdaad zoals je omschrijft één keer een UIT signaal sturen om alle lampen uit te zetten en dan via een schakelaar (met twee knoppen) een AAN signaal naar de juiste lamp sturen (mits goed ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisf
Archer_VC10 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:05:
Er zitten een aantal beperkingen in het KAKU systeem, maar als je daar omheen weet te werken kan het op zich doen wat je wilt. Op dit unidirectionele systeem (het 433MHz systeem of 'start-line' zoals ze het zelf noemen) kan je een 'aan' of een 'uit' signaal versturen. De KAKU zenders zijn meestal voorzien van twee knoppen zodat je het juiste signaal kan versturen, maar de AWMT-003 zender doet dit door onderscheid te maken tussen een maak contact (aan signaal) en een verbreek contact (uit signaal). Omdat je meestal (tenzij je de schakelaar heel consistent installeert en dit onthoudt) niet weet waar de schakelaar op staat zal je soms twee keer moeten schakelen om het juiste signaal te sturen. Het is allemaal een stuk logischer als je in plaats van de AVMT-003 een KAKU afstandsbediening gebruikt die het onderscheid tussen aan en uit laat zien. Dan kan je inderdaad zoals je omschrijft één keer een UIT signaal sturen om alle lampen uit te zetten en dan via een schakelaar (met twee knoppen) een AAN signaal naar de juiste lamp sturen (mits goed ingesteld).
Bedankt voor je antwoord! Maar als ik het goed begrijp, blijft het probleem bestaan wanneer je gedurende de dag bepaalde lampen met een schakelaar/zender (AWMT-003) aanzet, en ze later met de afstandsbediening weer uitzet.
Dan moet je de schakelaar/zender (AWMT-003) die op ''aan'' staat namelijk opnieuw twee keer indrukken om de lamp weer aan te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-08 14:47
Inhoudelijk weet ik niet direct hoe het werkt. Dit waar ik enkel wat rookmelders met een smart bridge heb van KAKU.

Wel weet ik dat ze voor vragen ook een telefonisch contact hebben waar ze met je mee willen denken:
https://klikaanklikuit.nl/contact

Wellicht dat je met een medewerker direct je vraag beantwoord kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Frisf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Maar als ik het goed begrijp, blijft het probleem bestaan wanneer je gedurende de dag bepaalde lampen met een schakelaar/zender (AWMT-003) aanzet, en ze later met de afstandsbediening weer uitzet.
Dan moet je de schakelaar/zender (AWMT-003) die op ''aan'' staat namelijk opnieuw twee keer indrukken om de lamp weer aan te krijgen?
Ja dat klopt. Het is een beperking in het systeem dat je met deze zender nu eenmaal krijgt. Als je de AVMT-003 gebruikt om een lamp of lampen aan te zetten, dan staat deze schakelaar daarna klaar om de volgende keer een 'uit' signaal te gaan versturen. Als je dit 'uit' signaal op een andere manier verstuurd dan is de eerste keer deze schakelaar omzetten dus een nutteloos signaal waar de lamp (of liever de ontvanger) niets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisf
aurelius142 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:18:
Inhoudelijk weet ik niet direct hoe het werkt. Dit waar ik enkel wat rookmelders met een smart bridge heb van KAKU.

Wel weet ik dat ze voor vragen ook een telefonisch contact hebben waar ze met je mee willen denken:
https://klikaanklikuit.nl/contact

Wellicht dat je met een medewerker direct je vraag beantwoord kan krijgen.
Bedankt voor de tip. Misschien zijn ze door de vakanties wat onderbezet, want ik heb zojuist 25 minuten in de wacht gestaan zonder iemand te kunnen spreken.

Wel raar dat KaKu actief adverteert met Startline producten die samenwerken:

https://klikaanklikuit.nl...sbediening-met-wandplaat/
''Compatibiliteit Start-Line producten
Deze afstandsbediening is onderdeel van de KlikAanKlikUit Start-line. Dit wil zeggen dat deze afstandsbediening te combineren is met andere Start-line-apparaten.''

Maar eigenlijk werken startline-zenders onderling niet goed samen. Elk van hen stuurt namelijk individueel gewoon een "Aan" of "Uit" signaal, als ik het goed begrijp. Dit zorgt er altijd voor dat ze "desynchroon lopen'' bij meerdere zenders + evt. afstandsbediening.

[ Voor 31% gewijzigd door Frisf op 08-08-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Frisf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Bedankt voor de tip. Misschien zijn ze door de vakanties wat onderbezet, want ik heb zojuist 25 minuten in de wacht gestaan zonder iemand te kunnen spreken.

Wel raar dat KaKu actief adverteert met Startline producten die samenwerken:

https://klikaanklikuit.nl...sbediening-met-wandplaat/
''Compatibiliteit Start-Line producten
Deze afstandsbediening is onderdeel van de KlikAanKlikUit Start-line. Dit wil zeggen dat deze afstandsbediening te combineren is met andere Start-line-apparaten.''

Maar eigenlijk werken startline-zenders onderling niet goed samen. Elk van hen stuurt namelijk individueel gewoon een "Aan" of "Uit" signaal, als ik het goed begrijp. Dit zorgt er altijd voor dat ze "desynchroon lopen'' bij meerdere zenders + evt. afstandsbediening.
Ik snap wat je bedoelt, ze werken in die zin van het woord ook niet 'samen'.
Ik denk dat ze vooral bedoelen dat deze zenders werken met de ontvangers van de Start-Line.

Dit is en blijft een beperking van KAKU, daarom ben ik ook overgestapt naar Zigbee i.c.m. Home Assistant. Geen moment spijt van gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisf
V-8 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, ze werken in die zin van het woord ook niet 'samen'.
Ik denk dat ze vooral bedoelen dat deze zenders werken met de ontvangers van de Start-Line.

Dit is en blijft een beperking van KAKU, daarom ben ik ook overgestapt naar Zigbee i.c.m. Home Assistant. Geen moment spijt van gehad!
Ja, de premium line van KaKu ondersteunt zo te zien wel Zigbee 2-weg:
2-weg status terugkoppeling
Ja

Jammer dat ik dit nu pas weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Frisf schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Ja, de premium line van KaKu ondersteunt zo te zien wel Zigbee 2-weg:
2-weg status terugkoppeling
Ja

Jammer dat ik dit nu pas weet!
Klopt idd, ze hebben ook wat Zigbee spul, dat is veel beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Hetzelfde hier, ik ben overgestapt naar Hue. Maar het is eigenlijk alleen (tot zover ik weet) de AVMT-003 waarmee je tegen deze kwestie aanloopt. De meeste andere zenders zijn afstandsbedieningen met afzonderlijke AAN en UIT knoppen waardoor je in de bediening dit probleem minder merkt.

Ik zou KAKU (in ieder geval de start-line) alleen voor redelijk simpele toepassingen inzetten. Wil je een betere integratie van spullen, wat meer complexiteit, dan kan je beter overstappen op een ander systeem. Als je nu in een KAKU hub hebt geinvesteerd zou ik eens naar de premium line spullen (typecodes beginnen met een Z) of de nieuwere Matter-compatible (typecodes beginnen met een M) opties kijken. Van de Z-spullen weet ik dat ze met dezelfde hub zouden moeten werken. Van de M-spullen weet ik dat niet.

Edit: Bij de omschrijving van de Smart-bridge worden de Matter compatible zaken niet genoemd. Alleen de Start (433MHz) en Premium (Zigbee) line opties.

[ Voor 8% gewijzigd door Archer_VC10 op 08-08-2025 11:37 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:00
De "el cheapo" start-line serie (typenummers beginnend met een A) gebruikt een eigen protocol via de 433Mhz band.
Dat is een systeem zonder terugkoppeling, dus een zender weet nooit of een ontvanger "Aan" of "Uit" staat.

Een "normale" handzender heeft een knop voor "Aan" en een knop voor "Uit" en dan is het dus geen probleem.
Wat die inbouw zender (AWMT-003) doet is, spanning op de ingang zetten dan zend hij een "Aan" signaal, spanning eraf halen dan zend hij een "Uit" signaal.
Zo'n zender kan dus nooit gebruikt worden voor een hotel schakeling.

De premium line(type nummers beginnend met een Z) is op basis van Zigbee wat een tweeweg protocol en mesh systeem is en die kent dat probleem niet want de ontvanger meld dan in welke stand hij staat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1