Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiftesc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-08 20:11
Beste Tweakers,
mijn oudere desktop wil ik upgraden met een nieuw moederbord, processor en geheugen.

Mijn keuze voor processor is gevallen op AMD Ryzen 7 8700F. Deze wordt verkocht in de boxed of tray variant. Zover ik begrijp is de boxed variant een luxe doos (zonder koeler) en de tray variant een plastic blister met alleen de processor.

Het prijsverschil tussen de boxed en tray is ongeveer €82 ruim 50% wat erg veel is voor een luxe doos.

Wat zie ik hier over het hoofd, alvast dank voor de reacties.

Beste antwoord (via shiftesc op 08-08-2025 20:11)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:21
De boxed komt wel met een koeler.

Maar waarom zou je een 8700F willen? Tov een R7 7700 heeft die geen iGPU, een lagere kloksnelheid, geen PCIe5.0, minder PCIe lanes. Neem of een 8700G of een 7700 of een 9700X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shiftesc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-08 20:11
Beste tweakers,
de link van Hell-slave ondersteunt mijn vermoeden dat een boxed versie dezelfde processor is in een luxe doos en KAN voorzien zijn van een koeler. Bij de boxed AMD Ryzen 7 8700F wordt vermeld dat dit ZONDER koeler is. In reacties van de link wordt gesteld dat een boxed versie goedkoper is dan een tray versie. Dat is in het geval van AMD Ryzen 7 8700F niet juist (boxed ongeveer €230 en de tray ongeveer € 150.

De suggesties van Uszka zal ik onderzoeken, is de keuze voor een processor zonder GPU logisch als er een grafische kaart in de desktop wordt gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:12
Als je een videokaart hebt wordt de iGPU uitgeschakeld. In feite wordt het hiermee (tijdelijk) een -geloof variant. Let wel op, voor troubleshooten is een iGPU wel handig.

De 7700 is sneller dan de 8700, dus het is zonde om een 8700f te pakken. Enige waar de 8000 serie beter in is dan de 7000 serie is de iGPU. En ja, daardoor is de 8000 serie wel vaak goedkoper, maar toch meestal een minder goede koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De iGPU wordt iig bij AMD niet uitgeschakeld als er een aparte videokaart in zit. Mijn 7700X geeft gewoon beeld ondanks de aanwezigheid van een RX7900XTX. En m'n ~10 jaar oude Intel pc geeft ook gewoon beeld via de iGPU terwijl er een Nvidia GT610 in het PCI-e slot zit.

Het is dus een misvatting dat de iGPU uitgezet wordt of niet meer werkt wanneer er een losse videokaart aanwezig is. Net zoals er veelal beweert wordt dat een boxed CPU een koeler bevat. Dit staat altijd bij het product benoemd als er een bij zit. Vroeger was het idd gebruikelijk dat er een simpele koeler bij zat, maar dat is met de huidige generaties en warmteproductie ervan niet meer zo vanzelfsprekend. Alleen de laagste klasse van de serie kan een koeler meegeleverd krijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

shiftesc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:20:
Bij de boxed AMD Ryzen 7 8700F wordt vermeld dat dit ZONDER koeler is.
Als je op de informatie in de tweakers pricewatch doelt, ik vermoed dat dat een foutje in de data is. Ik kan me niet voorstellen dat een boxed 8700F zonder koeler komt.

Koelers worden doorgaans weggelaten bij CPU's die te zwaar zijn voor een boxed koeler, dat zijn doorgaans X-CPU's met 12+ cores. Een 8700F zou juist makkelijk te koelen moeten zijn met een boxed koeler.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1