Badkamerventilator

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertDaneels
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-08 20:49
Hallo,

Bij deze had ik een vraag, wij hebben een badkamer zonder raam met een natuurlijke afzuiging. Wij zouden graag een inbouwventilator plaatsen, maar het probleem is dat er geen elektriciteit is voorzien om de ventilator aan te sluiten. De afzuiging zoals het nu is loopt in een schacht met een buis naar boven en gaat zo weg via het dak Op de zolder zie je de buizen lopen, zou ik hier een elektriciteit kabel mogen intrekken om zo de ventilator aan te sluiten zonder dat ik iets moet breken in de badkamer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-j6cI_iUJMXu5Hx5LMWTaGFaMo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LEIHRtPnahSk4ykySkoiuy9J.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L-royke
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:11
Als je er vanaf zolder goed bij de buizen kan dan zou je moeten kijken of een buis ventilator een geschikte oplossing voor je is.
Daar zijn verschillende varianten van en kijk vooral naar de buis diameter die je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertDaneels
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-08 20:49
Ja vanaf de zolder kan ik er goed bij, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-royke
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:11
GeertDaneels schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:41:
Ja vanaf de zolder kan ik er goed bij, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, bedankt voor de informatie!
Ik had last van een hoog luchtvochtigheid in de badkamer, vooral in de natte periodes blijft het hangen.
Dus voor mijn casus onderstaande gedaan:

Ik heb dit recent (vorige week) zelf ook zo gerealiseerd.
Ik heb er zelf een flexibele aluminium buis tussen gezet en met tape (ROXOLID Aluminium tape zilver 25 m x 48 mm) afgeplakt. Echt top tape (tip).

Succes met klussen d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door L-royke op 08-08-2025 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:14

orf

Als je er op zolder de ruimte voor hebt: plaats dan beter een woonhuisventilator. Bijvoorbeeld deze: https://www.ventilatiesho...nsor-en-afstandbediening/

Dat werkt veel beter dan een badkamerventilator. Zo’n woonhuisvetilator zuigt altijd op een lage stand en gaat heel snel op de hoogste stand draaien als vocht wordt gedetecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:31
orf schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:51:
Dat werkt veel beter dan een badkamerventilator. Zo’n woonhuisvetilator zuigt altijd op een lage stand en gaat heel snel op de hoogste stand draaien als vocht wordt gedetecteerd.
Inderdaad, want de natuurlijke trek is verstoord bij een buisventilator. De aanvoer van lucht in de badkamer is ook belangrijk. Voldoende opening onder / of in de deur

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Met ^, ga voor een écht ventilatiesysteem op zolder.
- natuurlijke ventilatie is goed als je gratis kan stoken, en je overal tochtgaten hebt. Niet meer van deze tijd.
- balansventilatie (type D) is het ideaal, geen raamroosters en nauwelijks warmteverlies, geen tocht of koudeval bij de ramen (want geen raamroosters), centraal gefilterd en geen buitenlawaai.
- "afvoerventilatie" (typeC) is het hedendaagse minimum, lukt altijd (ook als type D (nu) niet haalbaar is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1