Goedkoopste oplossing 12–24TB harde schijf voor USB-dock

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwippet
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 15:58
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor een goede 12 tot 24 TB harde schijf voor mijn NAS-opstelling. Dit is mijn situatie:
  • De schijf komt in een USB-dock die aan mijn NAS is gekoppeld
  • Wordt vooral gebruikt voor het opslaan van videobestanden (video, media + torrenting)
  • Wordt een paar keer per dag benaderd, maar draait waarschijnlijk wel 24/7 vanwege torrents
  • Ik zoek de laagste prijs per TB, maar wil geen rommel kopen
  • Refurbished of enterprise-schijven zijn ook prima, zolang ze maar betrouwbaar zijn
⚠️ Ik weet dat schijven zoals de Seagate Barracuda verleidelijk goedkoop zijn, maar ChatGPT raadde die sterk af voor 24/7 gebruik — zeker in een USB-dock of enclosure. Ze hebben geen trillingssensoren, lagere workload ratings en gaan sneller stuk bij NAS-achtig gebruik.

💬 Een goed voorbeeld: een Barracuda 12TB is veel goedkoper dan een IronWolf 12TB, maar dat prijsverschil zegt veel over betrouwbaarheid en firmware-optimalisatie voor dit soort gebruik.

🔧 Onlangs had ik nog een slechte ervaring met een zogenaamd “nieuwe” Seagate 12TB die via de SMART-data (FARM-waardes) liet zien dat hij al jaren had gedraaid. Sindsdien ben ik extra voorzichtig met white-label of verdacht goedkope schijven.

Ik zoek dus:
  • De betrouwbaarste budgetoptie tussen 12–24TB
  • Merken/modellen die ik moet vermijden
  • Tips voor goede aanbieders (ik kijk ook op Tweakers)
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
- ik lees in je verhaal helemaal niets van backups e.d., noch een voornemen om ze te gaan maken en waarop.
- De data die op je nieuw gewenste schijf komt te staan, is je originele data en ik lees niets van een voornemen om backups te maken.
Een via USB aan een NAS aangesloten harddisk van die grootte met originele data erop is de meest riskante oplossing die je kunt kiezen.
Kun je geen andere oplossing kiezen?
- En "voor mijn NAS opstelling": de nieuwe disk gaat géén deel uitmaken van je NAS opstelling, hij wordt er alléén op aangesloten.
- ik zou eens goed in de NAS documentatie (welke?) nalezen wat dat ding allemaal (niet) kan qua uitbreidingsmogelijkheden en externe USB-harddisks.

[ Voor 26% gewijzigd door Renault op 07-08-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Wat is er mis met gewoon een betrouwbare webshop uitzoeken in de Pricewatch :S ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwippet
Sorry ik snap dat het misschien verwarrend klinkt wat ik wil, maar heb nu al een Synology nas met 2 schijven in raid en maak daar ook netjes weer een backup af. Die gebruik ik voor spullen die belangrijk zijn.

Voor mijn andere ‘dingen’ die ik van internet pluk en aan een Proxmox server hang wil ik een redelijk betrouwbare schijf die groot genoeg is. Tegen die tijd dat die gaat falen (SMART in de gaten houden) neem ik een nieuwe en zou dan ook niet heel erg zijn dat die data (deels) verloren gaat. Dus hoeft daar geen backup van komen.
De vraag is dan bijv. ga ik voor welk type schijf die het minst kost aan euro per TB of moet ik toch kijken naar een duurdere IronWolf of Exos of…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Seagate heeft een mechanisme dat de schijf steeds trager laat draaien. Daarom is het overall idle verbruik lager. De prijs is inderdaad verleidelijk, maar het is vermoedelijk gebaseerd op een business approach om winst te maken. Ik vertrouw dat ook niet.

Backblaze ziet veel defecten bij diverse Seagate disks. Toshiba MG10 doet het veel beter.

Afbeeldingslocatie: https://www.backblaze.com/blog/wp-content/uploads/2025/08/Quarterly-Q22025-1.png

Ik heb zelf ook goede ervaring met grote Toshiba 3.5" hard disks. Je zou kunnen opteren voor MG09/10/11 SATA disks. Toshiba heeft als bedrijf van oudsher een uitstekende naam op het gebied van kwaliteit. Ik heb bijvoorbeeld een Toshiba laptop 20 jaar lang gebruikt als server, met daarin een 2.5" hard disk die ook na 20 jaar nog steeds werkt.

Pricewatchselectie: categorie: Interne harde schijven

Ik zou geen RAID toepassen op deze disks, ik zou ze in plaats daarvan als zelfstandige eenheden laten draaien. Dat verlaagt het risico met betrekking tot herstel bij problemen en bijkomend voordeel is dat het minder energie verbruikt. Je kan beter investeren in cold backup, bijvoorbeeld in een externe behuizing met USB3 aansluiting. De Ugreen 50422 zet de disks automatisch in spin down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:43
Als de prijs je aanstaat zou ik gewoon die seagate barracuda nemen.

Trilling sensoren hebben alleen zin als je een behuizing hebt met meer disk zoals in een Nas waar trillingen van disken elkaar kunnen versterken, maar heeft geen toegevoegde waarde in een externe USB behuizing.

En dat verhaal van gebruikte disken die ze verkopen als nieuw gaat over de EXOS serie enterprise disken en niet over die barracuda, die Exos disken zijn schijven die uit serverfarms komen en als nieuw verkocht worden.

En behuizingen die de disk automatisch downspinnen is ook zinloos, als dat nodig is kun je dat gewoon laten doen door de Nas waar hij aanhangt laten doen.
Overigens is dat een eigenschap van Sata disken en kun je ook zelf instellen in de disk door even een SATA commando naar die disk te sturen.

Wat wel van belang is om geen smr disk te kopen, koop altijd cmr disken.

PS
Bedenk dat alles wat chatgpt je verteld herkauwde kennis van het internet is en zoals je ziet staat er ook veel ongenuanceerde onzin op het internet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:32:
En behuizingen die de disk automatisch downspinnen is ook zinloos, als dat nodig is kun je dat gewoon laten doen door de Nas waar hij aanhangt laten doen.
Zoals ik schreef gaat de externe behuizing over backup. Natuurlijk is het zinvol dat als de backup disk niets (meer) te doen heeft, kan downspinnen en daardoor veel minder verbruiken. Er is een ASMedia SATA naar USB controller in de behuizing aanwezig. Het is een zelfstandige unit met eigen aansturing. USB betekent dat het als cold storage wordt ingezet. Als de behuizing is uitgeschakeld is het verbruik nul.

Cold storage kan per disk omstreeks € 100 besparen aan energie over de praktische levensduur.

Minder aangesloten disks betekent een aanzienlijk lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:43
Die externe behuizing hangt aan een Nas zoals je gelezen hebt en die kan die disk gewoon downspinnen als hij idle is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwippet
Heb de knoop doorgehakt en ben voor de Seagate HDD 3.5" 24TB ST24000DM001 Barracuda gegaan.
289 euro voor 24TB is een erg goede (goedkope) deal.
Megekko link

Zullen zien waar het schip (disk) uit eindelijk strand. Volgens de specificaties van Seagate Barracuda is deze ook geschikt voor NAS dus maak hieruit op dat 24/7 moet kunnen.

De uitdaging is nu nog om de 10TB van de oude schijf naar de nieuwe over te zetten. Het gaat maar met 80MB/s... Daarna na de Seagate terug voor restitutie aangezien de FARM waardes (SMART waren gereset) aan gaven dat deze al 3 jaar oud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zwippet schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:40:
Zullen zien waar het schip (disk) uit eindelijk strand. Volgens de specificaties van Seagate Barracuda is deze ook geschikt voor NAS dus maak hieruit op dat 24/7 moet kunnen.
De pricewatch is zo aardig om een linkje te bevatten naar de spec-sheet, en daar valt te zien dat de schijf zeker niet geschikt is voor 24/7 gebruik. Met 2400 draaiuren per jaar moet de schijf grofweg driekwart van de tijd uit, en met een workload van 120TB/jaar mag je maandelijks de schijf 'slechts' half lezen/beschrijven. Als je een NAS maandelijks een scrub laat doen (wat relatief standaard lijkt en ik ook zou aanraden), zit je daarmee al in de knel met een half gevulde schijf (en dan moet het 'normale' werk er nog bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwippet
dcm360 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

De pricewatch is zo aardig om een linkje te bevatten naar de spec-sheet, en daar valt te zien dat de schijf zeker niet geschikt is voor 24/7 gebruik. Met 2400 draaiuren per jaar moet de schijf grofweg driekwart van de tijd uit, en met een workload van 120TB/jaar mag je maandelijks de schijf 'slechts' half lezen/beschrijven. Als je een NAS maandelijks een scrub laat doen (wat relatief standaard lijkt en ik ook zou aanraden), zit je daarmee al in de knel met een half gevulde schijf (en dan moet het 'normale' werk er nog bij).
Tja, heb ik toch niet goed gelezen en ben afgegaan op wat er op de Megekko site staat dat hij geschikt is voor NAS. Ik heb dan de fout gemaakt om te denken dat het dan 24/7 zou zijn aangezien mijn NAS altijd draait.
Had misschien beter veen vinkje moeten zetten op Tweakers bij Geschikt voor NAS.
Terug sturen kan denk ik nu niet.
Misschien heb ik geluk…
En elke nacht NAS uitzetten.

• Zwippet
Ik kom er toch nog op terug want het houd mij wel bezig wat @dcm360 zei over dat deze niet 24/7 kan draaien. Ik wil kijken of ik hem naar Megekko terug kan sturen omdat er bij de beschrijving staat dat hij geschikt is voor NAS (dus 24/7). Weet niet of dat lukt.
Heb even verder gekeken naar Pricewatch en heb gefilterd op:
- >16TB
- NAS
- <300euro
- SATA600
Kom hier op uit https://tweakers.net/inte...vPaSXIctaok9yJaU4dFw0Yowf

Zou graag jullie mening willen weten welke te kiezen. Ik heb de voorkeur om de Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB kiezen. Meeste TB voor onder 300euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGi2apf-2YED3RWp_n2huJyaCcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C03NcI36L5Cf6lLuIzZdoZ11.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Zwippet op 14-08-2025 09:54 ]

Pagina: 1