Terug naar Game PC - graag jullie visie!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MS144
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 14:12
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal ik m.n. gaan gebruiken om de laatste games op te spelen, voornamelijk op 1440p want ik verwacht dat 4k niet (altijd) haalbaar zal zijn. Verder geen harde eisen. Zo'n 15 jaar geleden heb ik mijn laatste game systeem samengesteld, welke ik ondertussen al geruime tijd niet meer gebruik. Enkele jaren terug de PS5 aangeschaft, maar het kriebelt toch weer om terug te gaan naar de PC. Zelf ben ik al geruime tijd uit de materie, dus zou graag gebruik maken van jullie expertise. Veel dank!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidige setup valt ruim binnen budget, het mag altijd minder - maar mocht het nog wat oplopen is dat niet direct een probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, oude Game PC is van zo'n 15 jaar geleden en wordt al lang niet meer gebruikt, dit zal dus een nieuwe start zijn!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie setup onderstaand.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen verdere voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Allen reeds benoemd bij het bovenstaande.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zie onderstaande setup voor mijn eerste inschatting. Elementen waar ik over twijfel zijn nog de volgende:
  1. GPU - 9070 vs 5080: Is de upgrade naar 5080 het prijsverschil van ongeveer 300/350 EUR waard, en zal dit mij meer gaan brengen?
  2. CPU: Kennis omtrent de CPU is beperkt. De keuze die ik hier maak, is dat een redelijke?
  3. Behuizing: Voor de behuizing ben ik uitgegaan van de meest voorkomende hier op het forum, welke mij ook aansprak. Geen idee of ik hier iets over het hoofd zie.
Andere tips en/of aanmerkingen zijn zeer welkom! :D

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 359,90€ 359,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 168,99€ 168,99
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G€ 699,-€ 699,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 134,90€ 134,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 33,35€ 33,35
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 117,90€ 117,90
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 109,-€ 109,-
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 107,90€ 107,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.730,94

[ Voor 3% gewijzigd door MS144 op 07-08-2025 15:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:51
Welke games speel jij vooral? Het is per game echt verschillend welke gpu beter is. Voor moederbord zou ik voor de PCIe 5.0 x16 voor de uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI gaan. Ookal geeft dit niet veel meer fps. ik vind het maar 30 euro meer en vind het persoonlijk een veel mooier bord.

Ook vind ik de uitvoering: NZXT H6 Flow Zwart voor minder geld een beter keuze. je hebt meer ruimte voor AIO's, dual camber en 1 fan extra.

Maar kijk vooral ook bij Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc en Best Buy Guide: De beste 4k-game-pc

[ Voor 7% gewijzigd door TheProst op 07-08-2025 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
Keurig systeem.

Op die MSI voeding zit slechts 2 jaar garantie. Dat kan betekenen dat de interne componenten niet zo goed zijn. Een uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart heeft 5 jaar garantie en is goedkoper. Of een uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W is iets duurder, maar met 10 jaar garantie. Tevens is die een stukje zuiniger en stiller. Dus dat verdient zichzelf terug.

Verder zou ik voor 1440p lekker bij de 9070 XT blijven. De meerprijs voor de 5080 is flink en je gaat zo'n beetje alles op Ultra kunnen spelen.

Je kan zelfs voor de Ryzen 7 7700 gaan. Dan bespaar je nog eens 100 euro. Voor veel games is dat verschil ook klein. Sommige niet. Als je even deelt welke games je graag speelt, dan kunnen we eens in de benchmarks duiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Dekar op 07-08-2025 16:34 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:44
Hou er wel rekening mee dat de gekozen GPU het oudere GDDR6 aan boord heeft.
Nieuwere GPU's (van o.a. Nvidia) bevatten GDDR7, wat hogere datasnelheden (2 x zo hoog als GDDR6), een betere bandbreedte (tot 2 x zo hoog) en een lager stroomverbruik heeft.
Met een vergelijkbare hoeveelheid VRAM zijn ze op dit moment nog wel wat duurder dan de GPU die je nu in je lijstje hebt staan, maar de prijs is dalende.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:04
Voor wat betreft de behuizing: deze heeft luidruchtige fans, zie de recensie op deze site. Vervang de fans door stillere exemplaren, of neem een andere kast. Verder zou ik even naar de De beste 1440p-game-pc/Desktop Best Buy Guide kijken, met mid-range videokaarten en op wat hogere resoluties heeft een X3D processor minder zin. Zie bijvoorbeeld ook

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 07-08-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MS144
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 14:12
Veel dank voor de reacties tot zo ver, hier kan ik wat mee! Het geeft weer wat context waar op te letten.
Dekar schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:30:
Keurig systeem.

Op die MSI voeding zit slechts 2 jaar garantie. Dat kan betekenen dat de interne componenten niet zo goed zijn. Een uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart heeft 5 jaar garantie en is goedkoper. Of een uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 850W is iets duurder, maar met 10 jaar garantie. Tevens is die een stukje zuiniger en stiller. Dus dat verdient zichzelf terug.

Verder zou ik voor 1440p lekker bij de 9070 XT blijven. De meerprijs voor de 5080 is flink en je gaat zo'n beetje alles op Ultra kunnen spelen.

Je kan zelfs voor de Ryzen 7 7700 gaan. Dan bespaar je nog eens 100 euro. Voor veel games is dat verschil ook klein. Sommige niet. Als je even deelt welke games je graag speelt, dan kunnen we eens in de benchmarks duiken.
Goed punt - zo kritisch had ik nog niet naar de voeding gekeken. Deze zojuist aangepast naar de be quiet! Voor de CPU twijfel ik inderdaad nog wat het verschil is. Een van de games waar ik naar uit kijk is Battlefield 6, maar ook speel ik zaken zoals PoE 2.

Wat zijn websites waar ik goed de benchmarks kan nagaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm152
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-09 00:44
Mooi systeem idd!

Wat betreft de GPU, kan je de 9070XT van Powercolor Hellhound overwegen!
https://tweakers.net/pric...md-radeon-rx-9070-xt.html

Hij is hetzelfde geprijsd als die van Gigabyte maar komt net iets beter naar voren in tests (onder andere die van Tweakers zelf ;) :
https://tweakers.net/revi...p-is-niet-de-duurste.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 22:00
MS144 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:54:
Wat zijn websites waar ik goed de benchmarks kan nagaan?
Meestal de gerenommeerde websites, die écht testen. Meestal te zien aan uitgebreide uitleg van testmethode en niet vol met referral links.

Wel:
TechPowerUp
Gamers Nexus
Tom's Hardware
Hardware Unboxed / Techspot
AnandTech

Niet:
cpu.userbenchmark
howmanyfps.com
cpubenchmark.net
nanoreview.net

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's