WTW ventilator wel héél vies!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
Betreft Zehnder WHR 930 Basic L. Sinds kort bromt de WTW wat. Met wat uitzoeken gemerkt dat het de lucht aanvoer ventilator is. Ik denk wellicht even open maken en leeg zuigen. Wat blijkt, heeft de vorige bewoner die ventilatoren nooit schoon gemaakt (installatie hangt nu 13 jaar, wij wonen er 3. Tijd terug laten reinigen, maar ventilator was daar dus klaarblijkelijk geen onderdeel van). Een zwart & zwart-witte drab op die bladen en rond de ventilator in de behuizing. Heb het ook maar weer snel terug gedaan, want dit krijg ik niet schoon met de ventilator in de WTW.

Kan ik de ventilator beter vervangen? Aangezien hij zo smerig is en reeds bromt?

En voor mijn gemoedsrust: wat zit in godsnaam op die aanvoer ventilator? Is dat 13 jaar stof? Het zag uit alsof ik er ziek van ga worden alleen al omdat ik in de buurt was.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met een beetje doorzettingsvermogen kan je dat ding gewoon goed poetsen.
Je loopt wel kans dat de lagers zijn versleten maar die kan je ook zelf vervangen, staat ook ergens op dit forum beschreven.

En wellicht zit er een afzuigkap op aangesloten, dan gaat het natuurlijk mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
De WTW heeft filters die je elke 3 maanden moet stofzuigen, en elk jaar vervangen; ik mag hopen dat die wel werden vervangen?

Er zal een dikke laag fijn stof op die ventilatoren hangen, als je geen luchtwegproblemen hebt kan je die probleemloos zelf schoonmaken. Haal ook eens de WTW module zelf er uit, en spoel die eens goed door in bad, die zal vast ook vies zijn (check eerst de handleiding, zodat je weet hoe je die er veilig uithaalt en hoe je die best schoonmaakt).

Als na schoonmaken de ventilatoren weer mooi in balans zijn kan het zijn dat het gebrom veel minder is (ietsje lawaai heb je altijd, op wat afstand is dat onhoorbaar). Is dat niet het geval, kan je nog kijken om de ventilatoren op hun geheel te vervangen (check eens de prijs, mss wil je niet beginnen aan poetsen als je gewoon nieuwe kan plaatsen). Lagers vervangen kan ook, is maar net wat je budget en zin in zo'n karwei is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
naftebakje schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:08:
De WTW heeft filters die je elke 3 maanden moet stofzuigen, en elk jaar vervangen; ik mag hopen dat die wel werden vervangen?

Er zal een dikke laag fijn stof op die ventilatoren hangen, als je geen luchtwegproblemen hebt kan je die probleemloos zelf schoonmaken. Haal ook eens de WTW module zelf er uit, en spoel die eens goed door in bad, die zal vast ook vies zijn (check eerst de handleiding, zodat je weet hoe je die er veilig uithaalt en hoe je die best schoonmaakt).

Als na schoonmaken de ventilatoren weer mooi in balans zijn kan het zijn dat het gebrom veel minder is (ietsje lawaai heb je altijd, op wat afstand is dat onhoorbaar). Is dat niet het geval, kan je nog kijken om de ventilatoren op hun geheel te vervangen (check eens de prijs, mss wil je niet beginnen aan poetsen als je gewoon nieuwe kan plaatsen). Lagers vervangen kan ook, is maar net wat je budget en zin in zo'n karwei is.
Top reactie! Dankjewel. Ik heb astma, maar goed behandeld :). Dus verder geen last van. Filters vervingen ze wel inderdaad. En de interne filter heb ik zelf nog uitgespoeld in de douche. En vervang en zuig de filters ook regelmatig. We hebben ook recent iemand de kanalen laten uitvegen. Schrok alleen erg van de ventilator. Vervanging ga ik proberen te zoeken. Goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:07
Als je de motor droog kunt houden (plastic zak erom dichttapen) dan zou je de hogedrukreiniger erop kunnen zetten wellicht? Wel even opletten of er niet een balanceergewichtje op één van de fanbladen zit die je dan eraf blaast.