Randapparatuur wilt niet verbinden met desktop (Windows 11)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teije
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-09 14:44
Probleem
Sinds begin deze week heeft mijn desktop het probleem dat randapparatuur niet wilt verbinden.
Dit gaat om zowel bekabeld USB als Bluetooth randapparatuur. Deze apparaten verbinden zonder problemen met mijn werk laptop, het probleem ligt dus niet aan de randapparatuur lijkt mij.

Hoe kan ik dit het beste troubleshooten? Onderstaand details over mijn setup en wat ik al geprobeerd heb.

Componenten
Moederbord: Asus PRIME Z370-P
WiFi / Bluetooth kaart: Gigabyte GC-WBAX210
CPU: Intel i7 8700k
GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC
RAM: 2x Corsair Vengeance RGB DDR4

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Opnieuw opstarten
  • Bluetooth muis & bluetooth toetsenbord
  • Bedrade USB muis & bedraad USB toetsenbord
  • USB devices in front panel USB poorten
  • USB devices direct in moederbord USB poorten aan de achterkant
  • USB headers op moederbord uit en inpluggen
  • RAM uit en inpluggen
  • GPU uit en inpluggen
  • WiFi / Bluetooth kaart uit en inpluggen
  • PC opstarten zonder WiFi / Bluetooth kaart
  • PC opstarten zonder GPU
  • PC booten met Windows 11 USB => PC start niet vanaf de USB en lijkt 'm niet te zien (gemaakt adhv Media Creation Tool van Microsoft website)
WiFi verbind wél gewoon, dus het lijkt er op alsof mijn Bluetooth / WiFi kaart iets lijkt te doen, maar eerder verbonden bluetooth muis of toetsenbord lijkt er geen zin in te hebben.

Wanneer ik de PC opstart (ongeacht wat er in of uitgeplugged is zoals beschreven in het lijstje hierboven) krijg ik het volgende scherm te zien.

Hier valt het mij vooral op dat er staat:
code:
1
USB Devices total: 0

en iets verder naar onder:
code:
1
NO Keyboard Detected!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJiSTBtUjqhtgVlL_V5ldWvKL9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nD9tzeulG9rDX3gxYcqhflhs.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Bios update?
Chipset drivers bijgewerkt in Windows?
Keyboard in een usb 2 port?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teije
Bios update?
Dit kan ik nog proberen, maar aangezien de opstart procedure niet reageert op een Windows USB zie ik het niet kansrijk in dat een USB met een bios update wel zal reageren.
Chipset drivers bijgewerkt in Windows?
Nee, dat gaat helaas niet omdat ik geen mogelijkheid heb om de PC te bedienen; geen muis of toetsenbord kan verbinding maken.
Keyboard in een usb 2 port?
Dit heb ik geprobeerd, er zitten 2 zwarte USB 2 poorten, maar deze werken net als de blauwe USB 3 poorten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:35
Het bluetooth-deel van een wifi/bluetooth-kaart gaat via usb, dat verklaart het niet werken daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teije
Het bluetooth-deel van een wifi/bluetooth-kaart gaat via usb, dat verklaart het niet werken daarvan.
Oké, dat verklaart een hoop.
Dat versterkt mijn vermoeden dat de USB controller op mijn moederbord kapot is.
Bios update?
Ook een USB met de BIOS update werd niet herkend tijdens het opstarten van mijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
In je BIOS eens F7 of F5 indrukken voor het laden van Deafult Settings. Daarna F10 en opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teije
In je BIOS eens F7 of F5 indrukken voor het laden van Deafult Settings. Daarna F10 en opnieuw opstarten.
De BIOS/UEFI kom ik helaas niet in, ik denk omdat mijn toetsaanslagen niet opgepakt worden via de USB poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teije
Ik heb een PCIE USB kaart gehaald en in mijn PC geprikt en de USB poorten in deze PCIE kaart werken naar behoren!

Dit versterkt mijn vermoeden dat de USB controller op mijn moederbord kapot is (of een update nodig heeft).
Voor nu ben ik geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
Zijn in de bios/eufi niet per ongeluk alle usb poorten uitgeschakeld? Nu je met de 2e usb kaart wel pc in kan zou je ook bios/eufi in kunnen en deze weer inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teije
nachtnet schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:03:
Zijn in de bios/eufi niet per ongeluk alle usb poorten uitgeschakeld? Nu je met de 2e usb kaart wel pc in kan zou je ook bios/eufi in kunnen en deze weer inschakelen
Goeie suggestie, ik heb de UEFI configuratie gecontroleerd en onder 'USB Configuration' staan alle USB poorten op 'enabled'.

Dus helaas, geen winst hier. Maar als er andere suggesties zijn hoor ik het natuurlijk graag!
Pagina: 1