Meerdere wifi netwerken op Fritzbox 7590

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:25
Is het mogelijk om meerdere wifi netwerken in te stellen op een Fritzbox 7590?

Ik heb mijn hoofdnetwerk. Daarnaast voor gasten en vriendjes een gastnetwerk.
Maar ik wil ook graag een ander wifinetwerk, speciaal voor de kids, waar bijv hun schoollaptops op zitten. Dan kan ik dat netwerk beheren qua tijd, verboden websites etc. Maar uiteraard moeten ze via dat netwerk wel gebruik kunnen maken van bijv de printer (die op het hoofdnetwerk hangt).

Of is dit onmogelijk? Ik kan online alleen de optie ‘gast-netwerk’ vinden, maar die gebruik ik dus al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:25
Zie nu ook de mogelijkheid om een acces profiel (per kind) aan te maken maken op de Fritzbox, waarmee je dus dingen kunt beheren.
Misschien dat dat een handigere optie is

[ Voor 3% gewijzigd door Goofyduck384 op 07-08-2025 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-10 10:38
Ik zou eigenlijk hoe-dan-ook aanraden om de access profielen te gebruiken. Dit komt voornamelijk doordat je dan meer controle houdt vanuit de centrale interface. Daarbij, meerdere Wi-Fi netwerken betekent meer Wi-Fi signalen door huis. Wi-Fi gaat o.b.v. radiogolven op een frequentie. Deze frequenties zijn aangesteld o.b.v. regelgeving en die deel je met alle anderen. Als jij ineens veel Wi-Fi signalen aanmaakt, kun je de hele wijk dwarszitten door de frequenties op te snoepen, word niemand blij van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goofyduck384 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:07:
Is het mogelijk om meerdere wifi netwerken in te stellen op een Fritzbox 7590?

Ik heb mijn hoofdnetwerk. Daarnaast voor gasten en vriendjes een gastnetwerk.
Maar ik wil ook graag een ander wifinetwerk, speciaal voor de kids, waar bijv hun schoollaptops op zitten. Dan kan ik dat netwerk beheren qua tijd, verboden websites etc. Maar uiteraard moeten ze via dat netwerk wel gebruik kunnen maken van bijv de printer (die op het hoofdnetwerk hangt).

Of is dit onmogelijk? Ik kan online alleen de optie ‘gast-netwerk’ vinden, maar die gebruik ik dus al.
Stukje netwerktheorie:

Netwerken werken op verschillende niveau's die onafhankelijk van elkaar zijn:
- onderaan heb je de fysieke laag, het kabeltje of (bij WiFi) het stukje RF spectrum waarover gecommuniceerd wordt.
- daarboven heb je het afstemmen van communicatie tussen twee apparaten. Hier vind je WiFi terug, de WiFi-standaard regelt communicatie tussen je apparaat en je AP, in dit geval je Fritzbox.
- derde laag regelt routering en communicatie voorbij het eerstvolgende apparaat. Hier woont het IP-protocol en communicatie met de printer wordt hier ingeregeld.

Dus: WiFi gaat over het kunnen communiceren met de Fritzbox en staat los van het communiceren met andere apparaten via de Fritzbox. Een printer op een ander fysieke netwerk (of het nu bedraad is, of WiFi via een andere SSID) is prima te benaderen zolang je geen beperkingen op IP-niveau instelt op je extra netwerk, ongeacht welke beperkingen je qua tijdsduur e.d. instelt.

Dat laatste kan wel en wordt vaak bij gastnetwerken gedaan: "AP Isolation" wordt dan opgelegd, wat wil zeggen dat WiFi-apparaten op gastnetwerk alleen via de AP het internet op mogen en niet mogen communiceren met andere apparaten op je thuisnetwerk. Die moet je dus bij het netwer voor je kinderen niet aanvinken.

Let op dat een lijst met verboden websites ook op laag 3 of hoger zit, dus geen WiFi-instelling is.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 07-08-2025 15:23 ]

Oslik blyat! Oslik!