Hoeveel gewicht mag er op een verdiepingsvloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 15:30
Hoi,

Ik woon in een woning uit 2021. Op de zolderverdieping willen wij een wijnklimaatkast plaatsen.
De koelkast zelf is 63 kilo. Er kunnen 166 flessen in. Gemiddeld zal een fles 1,5 kg zijn (750ml inhoud + de fles zelf). Dus dan kom je op 249 kilo aan inhoud + 63 kilo = 312 kilo.
En dan ga je er zelf natuurlijk nog naast staan.

Kan je dit zomaar plaatsen? Wellicht een stomme vraag hoor, maar ik heb geen zin in gedoe :-)

Aanvullend: er staat op diezelfde zolder (in een andere kamer) ook al een warmtepomp + boiler van 300 liter.

[ Voor 11% gewijzigd door txgrl op 07-08-2025 13:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Misschien handig dat je even omschrijft wat voor soort vloer het om gaat... ;)

Daarnaast maak het nogal uit waar op de vloer de belasting geplaatst gaat worden. Is dat vlak naast een dragende muur, of in het midden van de ruimte?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

15 cm dik beton kan 900 kilo per vierkante meter aan. Je koelkast zal 60x60cm zijn, en dan is 312kg maar de helft wat die vloer aan zou kunnen.

Die 15cm is een aanname, en google zegt dat daar 900 kilo op kan.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 15:30
Een breedplaatvloer staat in de technische omschrijving.
De zand-cement dekvloer op de zolder is 60mm dik.

Er zit vloerverwarming in en er staat dus al diverse apparatuur in een andere ruimte.

De koelkast komt tegen een buitenmuur te staan. Dat is de voorgevel en niet de zijgevel. Ik weet niet of dat dragend is sorry.

De koelkast is 63 kilo en 149cm hoog; 60cm breed en 76,3 diep.

[ Voor 22% gewijzigd door txgrl op 07-08-2025 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 08:24
Als je echt geruststelling wilt, even bellen met een constructeur / bouwkundig adviseur die met je naar de tekeningen kijkt. Kost waarschijnlijk een enkel uurtarief en dan kan je rustig slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 10:42

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Je zou even moeten nagaan hoe dik het beton is. Ik heb voor mijn dakterras weleens contact opgenomen met de architect van mijn woning. Die wist te vertellen dat hier rekening is gehouden met 250 kilo per vierkante meter.

Dakterras zal echter weer andere normen hebben, dan de zolderverdieping. Snap je vraag echter wel en lijkt mij terecht.

Wat ik overigens als oplossing heb gebruikt op mijn dakterras is een raster bouwen, waardoro het gewicht over meer vierkante meters werd verdeeld. Weet niet of jij dit nog zou kunnen overwegen op zolder?

[ Voor 23% gewijzigd door Lieftalig op 07-08-2025 14:52 ]

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 20:18
txgrl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:05:

Er zit vloerverwarming in en er staat dus al diverse apparatuur in een andere ruimte.

De koelkast komt tegen een buitenmuur te staan. Dat is de voorgevel en niet de zijgevel. Ik weet niet of dat dragend is sorry.

Heb je alleen een technische omschrijving, of ook de daadwerkelijke bouwtekeningen? Als je die niet hebt kan je een hoog resolutie scan opvragen bij je gemeente. Ik zou wel rekening houden met de vloerverwarming, dat kan alleen al een gewicht hebben van 125KG per vierkante meter.

[ Voor 5% gewijzigd door !GN!T!ON op 07-08-2025 14:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:52
Ga met een paar vrienden even gezellig tegen elkaar aan staan op die plek en als de boel niet instort zal het wel meevallen B)

[ Voor 5% gewijzigd door HikariMisako op 07-08-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:40
Als het binnen het bouwbesluit valt (voor bouwjaar 2021), hoef je verder niet te rekenen.

Zie hier: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR208531

Standaard is 150 kg/m2 als minimum eis voor een zoldervloer van een woonhuis.

Je kunt daar ook minimale waarden vinden voor allerlei andere vloeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 07-08-2025 15:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:35
312 kilo, een gemiddeld mens weegt 85. Durf je op die plek met 4 mensen te staan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:54
variabele belasting voor een vloerveld op zolder is 1.5 kN/m^2, oftewel vloer zou berekend moeten zijn op 150 kg/m^2 aan variabele belasting. Dat is dan exclusieve permanente belasting zoals een deklaag en dergelijke. sta je wel eens met vier vrienden dicht bij elkaar met een feestje, dat is een vergelijkbare belasting als waar we hier over spreken.

geen garanties, bel een constructeur voor zekerheid etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Gerundium op 07-08-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

!GN!T!ON schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:56:
[...]
Ik zou wel rekening houden met de vloerverwarming, dat kan alleen al een gewicht hebben van 125KG per vierkante meter.
Hoe kom je daarbij? Standaard vloerverwarming is 16mm leiding, en 10 cm hart-op-hart afstand.

Dat is max. 10 meter leiding bij één m2 meter vloerverwarming. Dat geeft een inhoud van ~2 liter, en dus 2 kg gewicht. En 10 meter kunstof leiding weegt ook 3x niks.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
HikariMisako schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:59:
Ga met een paar vrienden even gezellig tegen elkaar aan staan op die plek en als de boel niet instort zal het wel meevallen B)
Ja, tot die kast er staat en je gaat met diezelfde paar vrienden even bij de wijnkast staan om te laten zien, en toen ging het toch mis, oeps :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:54
Question Mark schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Hoe kom je daarbij? Standaard vloerverwarming is 16mm leiding, en 10 cm hart-op-hart afstand.

Dat is max. 10 meter leiding bij één m2 meter vloerverwarming. Dat geeft een inhoud van ~2 liter, en dus 2 kg gewicht. En 10 meter kunstof leiding weegt ook 3x niks.
50 mm zandcement deklaag is 125 kg / m^2 ik denk dat die dat bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Question Mark schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Ik was vorig jaar zelf aan het overwegen om op de eerste verdieping vloerverwarming te leggen, maar dit werd mij door meerdere aannemers afgeraden vanwege het gewicht.

Zie bijv. ook: https://www.variotherm.nl...novatieproject-nieuwbouw/
"Een normale vloerverwarming is ongeveer 50 tot 80mm dik en weegt 125 kilo per vierkante meter."

https://www.reddit.com/r/...erwarming_en_draagkracht/
"De aannemer zei dat dat een kleine 100kg weegt per vierkante meter." (Dit is dus ongeveer zelfde bericht dat ik van de aannemer kreeg).

https://www.bouweninstall...ralichte-vloerverwarming/ :
"Gewoonlijk weegt vloerverwarming al snel 125 kilo per m²"

En ja, ik weet dat er systemen zijn die lichter zijn qua gewicht, maar dat betekend niet automatisch dat OP ook zo'n licht systeem heeft, ergo, even controleren.

Edit: @Gerundium stipt de verwarring denk ik aan, zie nu dat OP de dekvloer ook al genoemd had, daar zit inderdaad het meeste van het gewicht in.

[ Voor 11% gewijzigd door !GN!T!ON op 07-08-2025 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

!GN!T!ON schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:25:
[...]
En ja, ik weet dat er systemen zijn die lichter zijn qua gewicht, maar dat betekend niet automatisch dat OP ook zo'n licht systeem heeft, ergo, even controleren.
Ik snap wat je bedoelt hoor... :) (met de toelichting van de bovenbuurman). Ik ging even uit van de leidingen alleen, en niet van het gewicht van een eventuele dekvloer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:57

DropjesLover

Dit dus ->

txgrl schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:05:

Richtlijn voor een breedplaat vloer met zandcement van 25-30cm dik is 400kg/m2 aan statische belasting. Denk hierbij aan een warm-water buffervat of waterbed, of auto in je garage.
Op een vierkante meter kan je 5 volwassenen kwijt, dan ga je al snel over de 400kg heen. Maar daar wordt niet mee gerekend.
Ik heb hiervoor een paar bouwbedrijven gebeld en gevraagd.

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 07-08-2025 15:36 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1