Pc voor streaming ps5 pro en e-sport raad.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornD
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 02-10 21:09
Hallo,
graag zou ik voor mijn zoon een nieuwe pc laten samenstellen.
In de winkels (3 winkels gedaan), krijg ik steeds andere configuraties aangeboden. En heb het gevoel dat men mij soms wat stock aanbied, daar ze door hebben dat ik niet zo ervaren of goed op de hoogte ben.
Ik wens jullie alvast te bedanken.

Dit zijn de gegevens van mijn huidige systeem: (weet niet of daar eventueel een 2de pc van te maken is voor e-sport?)

cpu: I7 9700k
Gpu: nvidia geforce rtx 2070 (8gb)
Moederbord: Asus tuf z390 pro gaming
Ram: 16 gb 2400mhz

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De Pc zou gebruikt worden om over te streamen. Dit om vanaf een ps5 pro te streamen naar pc (over obs). Tijdens de stream word er ook gebruikt gemaakt op de pc van een Mic, streamdeck, webcam en Spotify. Het streamen zou naar verschillende platformen gaan, waaronder ytb, twitch etc. Ook zou discord in de achtergrond dienen te draaien. In de toekomst af en toe mss ook e-sport games als Fortnite, Valorant en Cod (Of ben ik beter daar in de toekomst een extra pc voor te laten voorzien?).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Had graag ergens rond de 2000euro uitgekomen max 2300euro

Kan niets gebruiken van men oude systeem

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem dat perfect kan streamen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Moet wel eerlijk zeggen dat mijn systemen steeds met Intel was. Maar dit is geen vereisten

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Als het binnen het budget valt mag het systeem te overklokken zijn, dan geeft dit mij nog speling in snelheid. Maar zou dit wel laten uitvoeren door mensen die echt daarvan kennis hebben

Wat verwacht je van ons?
Indien mogelijk goede raad of eventueel een goede build maken. Dat zou geweldig zijn, want uit de filmpjes op het net raak ik niet wijzer.

Mvg en mijn dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In de winkels (3 winkels gedaan), krijg ik steeds andere configuraties aangeboden.
Ik mis wat men aanbiedt en in hoeverre dat beter/slechter is dan je huidige systeem qua upgrades of vernieuwing.

Als ik snel kijk naar de wat wil je doen: heel veel realtime encoding dus dan moet je je vooral focussen op welke snelheid bepaalde GPU's halen hierop. Zijn onnoemelijk benchmarks van te vinden en dan kan je meteen 30 tot 50% van je budget aan de goede GPU alloceren.

Rest lijkt me allemaal niet zo enorm interessant; denk dat je met rest van het budget best een mooi mobo+CPU+RAM kan vinden om er een relatief courante 1440p medium detail game-PC omheen te bouwen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornD
@MAX3400
- 1 van de aanbiedingen was een I7 14700f met een B moederbord en een rtx5060ti.
- 2de was een Amd 9800xd3 met een asus X870 moederbord en een rtx4070ti
- 3de was intel I9 285k met een ASUS ROG STRIX Z890-E GAMING WIFI en een rtx5070
Op alle offertes werd er wel 1 ding hetzelfde gebruikt ddr5 cl30 6000Mhz.

Alle randapparatuur zoals monitors, capture card ets zijn wel reeds in men bezit. Was ik vergeten hierboven bij te vermelden. Waarvoor excuses.

Alvast bedankt voor je raad en antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:27

CaDje

Framedrops for life

Heb je al eens probeert of je met je huidige systeem kunt streamen? Uiteindelijk hangt het ook af in welke resolutie je kunt / wil streamen. Ik verwacht eigenlijk als je op 1080p streamt je met je huidige systeem al redelijk goed uit de voeten kunt, ook als je een E-sports game wil streamen op 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornD
@CaDje Hoi, bedenkt voor je antwoord. Hebben het al geprobeerd met het huidige systeem, maar dan loopt er steeds wel iets minder goed of vast. Als de zoon fortnite speelt, gaat het huidige systeem tot een fps van gemiddeld 140 fps. Mss dat er van het huidige systeem met wat kleine ingrepen nog een 200fps te halen valt. Maar dan heb ik nog steeds een goede pc nodig voor het beeld te streamen en die kan multitasken. Het meeste content maakt hij wel via zijn ps5 pro en zo door naar de pc. Benchmarks heb ik al bekeken, maar ik weet eerlijk gezegd niet goed naar de welke ik moet kijken. Ik zie zoveel benchmarks en afhankelijk van welke is soms de intel beter en dan weer de amd. Als ik naar builds kijk op internet over streaming zijn het haast altijd game pc's. De 1ne persoon zegt dat die ook geschikt zijn voor streaming en ander persoon zegt dat het beter is een pc te hebben die heel goed is in multitasken. Heb mij wel wat ingelezen en al opgezocht, maar ik heb er geen goede kennis over. En dan zie je door alle info door verschillende content makers, dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Op zijn ps5 pro speelt hij op 4k 60 of 120fps. Via de capture kaart dacht ik dat hij 1440p 60 fps kan uitzenden of 4k30fps. Verder wenst hij ook zijn gameplay en audio gelijk ook op te nemen terwijl hij streamt.
Alvast bedankt voor het antwoord. Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
BjornD schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:56:
@MAX3400
- 1 van de aanbiedingen was een I7 14700f met een B moederbord en een rtx5060ti.
- 2de was een Amd 9800xd3 met een asus X870 moederbord en een rtx4070ti
- 3de was intel I9 285k met een ASUS ROG STRIX Z890-E GAMING WIFI en een rtx5070
Op alle offertes werd er wel 1 ding hetzelfde gebruikt ddr5 cl30 6000Mhz.

Alle randapparatuur zoals monitors, capture card ets zijn wel reeds in men bezit. Was ik vergeten hierboven bij te vermelden. Waarvoor excuses.

Alvast bedankt voor je raad en antwoord
Die derde is wel nice. Allemaal nieuwste generatie spul. Alleen Intel Core Ultra kan tot 6400 MT/s aan, dus dat zou nog wel nuttig kunnen zijn. Ik ben vooral benieuwd naar de PSU. Daar zie je vaak nog wel tenenkrommende merken gebruikt worden.

Maar met je huidige PC zou toch ook redelijk uit de voeten moeten kunnen. Voor live streaming moet je zorgen dat je internet uploadsnelheid snel genoeg is. Heb je glasvezel?

[ Voor 9% gewijzigd door Dekar op 07-08-2025 16:44 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dekar schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Maar met je huidige PC zou toch ook redelijk uit de voeten moeten kunnen. Voor live streaming moet je zorgen dat je internet uploadsnelheid snel genoeg is. Heb je glasvezel?
Upload-snelheid maakt voor een aantal encoders niet al te veel uit. als voorbeeld heeft Twitch in veel client nog steeds een maximum van 6Mbps aan upstream staan. Youtube Control Room adviseert maximaal (!!) 40Mbps voor 2160p60 maar je kan al uit de voeten met 10Mbps op AV1 H265 encoding voor een acceptabel resultaat; en daar maar 12Mbps voor H264 1060p60.

Sowieso, live streams van e-sports heb je per definitie een berg verlies van detail; de PS5 Pro staat in de boeken voor maximaal 32Gbps bandbreedte over HDMI om alles (inclusief HDR) weer te kunnen geven. En dat ga je dan "terugklokken" naar give or take 1080p30 op Twitch. Daar moet dus heel veel detail, lineair encoding en 4x minder pixels in de encoded stream zitten. Xbox Series X en native PC gaming moeten nog meer detail downplayen.

Ja, zonder meer is 10Mbps of zelfs 40Mbps voor sommige huishoudens alsnog veel te laag maar dan moet je eigenlijk sowieso al op je achterhoofd krabben of bepaald internetgedrag (zoals backups of cloudopslag of andere zaken) wenselijk en/of planbaar zijn op je adres.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornD
MAX3400 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:02:
[...]

Upload-snelheid maakt voor een aantal encoders niet al te veel uit. als voorbeeld heeft Twitch in veel client nog steeds een maximum van 6Mbps aan upstream staan. Youtube Control Room adviseert maximaal (!!) 40Mbps voor 2160p60 maar je kan al uit de voeten met 10Mbps op AV1 H265 encoding voor een acceptabel resultaat; en daar maar 12Mbps voor H264 1060p60.

Sowieso, live streams van e-sports heb je per definitie een berg verlies van detail; de PS5 Pro staat in de boeken voor maximaal 32Gbps bandbreedte over HDMI om alles (inclusief HDR) weer te kunnen geven. En dat ga je dan "terugklokken" naar give or take 1080p30 op Twitch. Daar moet dus heel veel detail, lineair encoding en 4x minder pixels in de encoded stream zitten. Xbox Series X en native PC gaming moeten nog meer detail downplayen.

Ja, zonder meer is 10Mbps of zelfs 40Mbps voor sommige huishoudens alsnog veel te laag maar dan moet je eigenlijk sowieso al op je achterhoofd krabben of bepaald internetgedrag (zoals backups of cloudopslag of andere zaken) wenselijk en/of planbaar zijn op je adres.
Dat bedoel ik met mensen die weten waarover ze praten. Jullie begrijpen elkaar, maar ik hoor het in keulen en alle andere windstreken donderen.
Ik zal eens uitzoeken hoe ik die builds hier in zo een tabel kan weergeven. Dat helpt mss wel om tot een goed samengestelde pc te komen. Mvg en alvast bedankt.

Ps we hebben telenet, normaal is dit fiber denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Sony Playstation heeft de mogelijkheid tot streaming ingebouwd zitten o.a. naar Twitch, je hebt alleen een compatible webcam nodig.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:12
BjornD schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:15:
[...]

Dat bedoel ik met mensen die weten waarover ze praten. Jullie begrijpen elkaar, maar ik hoor het in keulen en alle andere windstreken donderen.
Ik zal eens uitzoeken hoe ik die builds hier in zo een tabel kan weergeven. Dat helpt mss wel om tot een goed samengestelde pc te komen. Mvg en alvast bedankt.

Ps we hebben telenet, normaal is dit fiber denk ik.
Je oude PC specs zijn toereikend om te kunnen streamen.
Telenet zou wel eens je bottleneck kunnen zijn. Welk abo heb je? (is trouwens geen glasvezel, maar kabel. Erg misleidend)

[ Voor 3% gewijzigd door Dekar op 07-08-2025 18:25 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:47
JJ Le Funk schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:22:
Sony Playstatioin heeft de mogelijkheid tot streaming ingebouwd zitten o.a. naar Twitch, je hebt alleen een compatible webcam nodig.
Dat klopt, maar dan heb je niet de mogelijkheden van OBS, streamdeck(s) etc.

Je huidige systeem zou opzich voldoende zijn als alleen de stream pc, raadt dan wel aan naar 32gb te gaan.
Bij hogere resoluties en/of veel OBS toeters en bellen wordt het wel krap en is een upgrade aan te raden.

ECHTER, tegelijk gamen én streamen zou ik op die setup niet doen, daar kom je te kort voor en lever je minimaal op een van de twee in.
Wil je dat toch dan heb je een flink steviger build nodig.

Wat betreft de wens te streamen, is dit al werkelijk goed aan de gang en is er een wens om de volgende stap te zetten naar betere kwaliteit, of alleen omdat <insert_succesful_streamer> ook zo een dikke setup heeft? (om te voorkomen dat je gaat investeren in iets wat je straks niet nodig hebt)
Al moet ik wel zeggen dat de streamers vaak hun specs delen en dus best interessant is daar eens naar te kijken...

Bij beginnend streamen van hoofdzakelijk de ps5 zou ik de huidig beschikbare setup eerst inzetten en goed inregelen eventueel met de RAM upgrade.
Als er een grotere wens is om toch ook pc-gaming te streamen dan een knappe gaming pc (zie de tweakers BBG) en de huidige als streamer gebruiken óf een echt dikke setup die beiden tegelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornD
Dieks77 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Dat klopt, maar dan heb je niet de mogelijkheden van OBS, streamdeck(s) etc.

Je huidige systeem zou opzich voldoende zijn als alleen de stream pc, raadt dan wel aan naar 32gb te gaan.
Bij hogere resoluties en/of veel OBS toeters en bellen wordt het wel krap en is een upgrade aan te raden.

ECHTER, tegelijk gamen én streamen zou ik op die setup niet doen, daar kom je te kort voor en lever je minimaal op een van de twee in.
Wil je dat toch dan heb je een flink steviger build nodig.

Wat betreft de wens te streamen, is dit al werkelijk goed aan de gang en is er een wens om de volgende stap te zetten naar betere kwaliteit, of alleen omdat <insert_succesful_streamer> ook zo een dikke setup heeft? (om te voorkomen dat je gaat investeren in iets wat je straks niet nodig hebt)
Al moet ik wel zeggen dat de streamers vaak hun specs delen en dus best interessant is daar eens naar te kijken...

Bij beginnend streamen van hoofdzakelijk de ps5 zou ik de huidig beschikbare setup eerst inzetten en goed inregelen eventueel met de RAM upgrade.
Als er een grotere wens is om toch ook pc-gaming te streamen dan een knappe gaming pc (zie de tweakers BBG) en de huidige als streamer gebruiken óf een echt dikke setup die beiden tegelijk kan.
Zou zijn om met Randapparatuur te gebruiken. Heeft al heel vel van elgato zoals de belichting, cam, steamdeck mic etc. Als ik dit alles op mijn huidige pc zet, loopt het soms allemaal niet netjes. En dit is dan zonder gamen. Weet niet of het extra ram geheugen hier verandering in kan brengen. Als dat zo zou zijn zou ik inderdaad mijn huidige setup kunnen gebruiken om te streamen en een goede game pc erbij nemen, Maakt denk ik de keuze makkelijker voor de cpu. Want nu is het of 1 kiezen voor multitasking of 1 voor gamen. Er zijn wel oplossingen heb ik al gelezen zoals een 9900x3d of de duurdere 9950x3d. Maar dan raak ik er wss niet met het huidige budget. Hebben soms van bekende streamers hun setup al eenq opgezocht, maar dat zijn setups die echt een heel ander budget zijn. Daar hij net start etc, zou ik het betaalbaar proberen te houden. I7 265k of 9800x3d dit met een rtx 5070, lijkt me een beetje haalbaar met huidig budget. Mvg en dank je voor je antwoord.
Pagina: 1