Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 23:51
Mijn vraag
Gister heb ik mijn nieuw gekochte desktop in elkaar gezet en deze aangesloten.
Bij het omschakelen van de I/O-Switch van de PSU gaat het fout na 2sec. De fans gaan draaien, de led DRAM gaat branden en de PSU schakeld zichzelf weer uit.

Kan ik iets doen om er achter te komen welk onderdeel defect is of waar ik zelf een fout heb gemaakt?

Opname gemaakt:
https://imgur.com/a/Y7KlXVS

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 202,99€ 202,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 168,99€ 168,99
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 700,99€ 700,99
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 69,80€ 69,80
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 117,90€ 117,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart€ 89,49€ 89,49
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 227,-€ 227,-
Totaal€ 1.607,83

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- GPU verwijderen
- Ram verwijderen
- CPU los gehaald, gecontroleerd op schade van de pinnen.
Geen schade gezien, CPU terug gezet en nieuwe koelpasta
toegevoegd.

Het loshalen van CPU kabel zorgt ervoor dat de PSU niet uitschakelt, maar enkel de fans gaan dan draaien en het liedje van de aankoop gaat branden.

Ik heb mijn oude voeding aangesloten deze geeft exact de zelfde fout.
Ook deze gaat na 2 seconden uit in de beveiliging.

EDIT: SOLVED!
PWR SW knop is kortgesloten.
Geeft 3 ohm indrukken knop geeft geen verschil.

Beste antwoord (via Kenpachiiy op 10-08-2025 12:45)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je review: Help, mijn nieuwe pc gaat niet aan! - Troubleshoottips voor opstartpr... al eens bekeken. Het is een van de onderdelen die het probleem veroorzaakt, wat waarschijnlijk niet je PSU is, gezien je die al hebt getest met een andere.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik vermoed een kortsluiting... een wel afstandshouders (Standoffs) gebruikt? en niet ergens ook 1tje zitten waar die NIET hoort te zitten?

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je review: Help, mijn nieuwe pc gaat niet aan! - Troubleshoottips voor opstartpr... al eens bekeken. Het is een van de onderdelen die het probleem veroorzaakt, wat waarschijnlijk niet je PSU is, gezien je die al hebt getest met een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LED-code snel Googlen lijkt erop te wijzen dat je CMOS moet clearen, 1 DIMM gebruiken, CPU laten intrainen, opstarten, BIOS configureren en daarna DIMM 2 toevoegen. En evenzoveel hits dat dit board nogal vaak DOA lijkt te zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
SMSfreakie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:21:
ik vermoed een kortsluiting... een wel afstandshouders (Standoffs) gebruikt? en niet ergens ook 1tje zitten waar die NIET hoort te zitten?
Alle afstandshouders zaten al op de goede plek dit kwam precies overeen, heb hier dus niets aan veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
TERW_DAN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:21:
Heb ik net naar gekeken en zo ben ik tot de stappen gekomen die ik tot nu toe gedaan heb, maar voor mijn gevoel waren veel stappen of al iets verder in het proces.

Zal de stappen nog een keer goed doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
MAX3400 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:27:
LED-code snel Googlen lijkt erop te wijzen dat je CMOS moet clearen, 1 DIMM gebruiken, CPU laten intrainen, opstarten, BIOS configureren en daarna DIMM 2 toevoegen. En evenzoveel hits dat dit board nogal vaak DOA lijkt te zijn.
Bedankt ga ik daar nog even verder naar kijken.
Had via google al gekeken en geprobeerd één ram per keer en verschillende sloten geprobeerd, maar dat hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
Nog geen verbetering.

- Heb het moederbord uitgebouwd en op de doos gelegd.
- CPU verwijderd
- CMOS reset
- Bios update gedaan
- CPU terug geplaatst.

Fout blijft aanhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpG3ANmCv_RHLZwpZ6KQQMIwwFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVmhr4Z6EEH1u6I0XrAmUE0d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8wWSiRIKS9A_w32zyB0lFhmJII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUuGsszR5d5gmBhdhhJyF1xP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fhiK8fSWDy6r1T9Mu4J7KCaetE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgaqQsSKCoL0mnl2RMSxwFzc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrUIbyOu_SNq-RGZpKLax1SbC40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKHF6pQ7R3jJhqbADCrGm45l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:34
Heb je zon test blokje om je psu te testen? Al zou het raar zijn dat je dit met 2 psus hebt.

Anders zou ik de winkel mailen met je probleem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
Kenpachiiy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Alle afstandshouders zaten al op de goede plek dit kwam precies overeen, heb hier dus niets aan veranderd.
Zitten er misschien nog afstandshouders die er juist NIET horen te zitten? ;) Dat is wat ik al meer dan eens heb gezien bij het helpen van dergelijke troubleshooting in mijn omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Is dat thermal paste rondom de cpu heatspreader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
99ruud99 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:56:
Heb je zon test blokje om je psu te testen? Al zou het raar zijn dat je dit met 2 psus hebt.

Anders zou ik de winkel mailen met je probleem...
Heb er enkele weken terug één aangeschaft, weet niet of deze alle benodigde informatie geeft.
Alles lijkt in iedergeval de juiste waardes aan te geven.

Ik ga contact zoeken met de winkel wat ze kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-Mylf_Uzvwmdeqt0K4e9ZC6qwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzKni9Ug5efRXqKGLSn5qSo6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
Arn0uDz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:16:
Is dat thermal paste rondom de cpu heatspreader?
Heat sink compound, wat ik nog had liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:37
Kenpachiiy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:22:
[...]

Heat sink compound, wat ik nog had liggen.
Is die prut soms geleidend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenpachiiy
JappieR schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:03:
[...]

Is die prut soms geleidend?
Heb ik nu net gebruikt, hiervoor had ik het buisje wat was mee geleverd.
Dit nu gebruikt om niet alles daarvan op te maken, voor het geval ik alles er nog een keer moet afhalen.
Met dit in het verleden geen last gehad bij mijn vorige desktop (dit is wel cq. 10 jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:02

dragonhaertt

@_'.'

Het is overigens wel heel veel thermal paste. Je kan ongeveer 1/5 daarvan gebruiken (en dat geef ook betere geleiding)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als de pinnen in de processorvoet in orde zijn - ik kan het niet goed zien op de foto's - dan zou ik dit doen:

Nadat je de processor en koeler terug hebt geplaatst (en veel minder pasta beter aanbrengt), kun je het geheugen eruit halen en opnieuw insteken (klikgeluid!). Een gele LED ("Q-LED") wijst op een geheugenfout.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 07-08-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
dragonhaertt schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:56:
Het is overigens wel heel veel thermal paste. Je kan ongeveer 1/5 daarvan gebruiken (en dat geef ook betere geleiding)
mrmrmr schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:32:
Als de pinnen in de processorvoet in orde zijn - ik kan het niet goed zien op de foto's - dan zou ik dit doen:

Nadat je de processor en koeler terug hebt geplaatst (en veel minder pasta beter aanbrengt), kun je het geheugen eruit halen en opnieuw insteken (klikgeluid!). Een gele LED ("Q-LED") wijst op een geheugenfout.
Heb de winkel ondertussen een mail gestuurd en wacht op antwoordt.
Zal morgen nog een poging wagen, CPU schoon maken en een stuk minder paste gebruiken.

Is er nog iets dat ik kan doormeten om uit te sluiten dat er nergens een kortsluiting zit in de kanalen richting of vanaf de CPU? Kan de PSU in de beveiliging schieten en uitschakelen door een niet juist aangesloten geheugen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kan de PSU in de beveiliging schieten en uitschakelen door een niet juist aangesloten geheugen?
Dat wordt vaak veroorzaakt door metalen afstandhouders op de verkeerde plaats die kortsluiting maken. Dus dat zou ik één voor één controleren. Elke afstandhouder moet precies uitkomen op het schroefgat in het bord. De afstandhouders zelf moeten ook volledig zijn ingeschroefd in de kast.

Je kan dit uitsluiten door het bord buiten de kast te testen. De ondergrond moet niet geleidend zijn. Hard plastic voldoet meestal als isolatie.

Als de Q-LED een gele kleur heeft, moeten we er van uitgaan dat het geheugen een probleem vormt. Dat kan ontstaan door een DIMM die slecht (te hoog? scheef? omgekeerd?) in de socket zit of door verbogen pinnen in de processorvoet. De klemmen voor DIMM's grijpen in de gleuf van de DIMM's. Ik zie dat niet op jouw foto.

Het is mogelijk dat je meerdere problemen hebt. Het een sluit het ander niet uit.

Je hebt geen delidding geprobeerd neem ik aan? Soms schiet men daar uit en worden piepkleine smd componenten eraf gestoten. Ook loswrikken met een schroevendraaier kan schade veroorzaken aan componenten.

Je kan onderzoeken waar de kortsluiting zit als de gebruikelijke oorzaken het niet blijken te zijn. Omdat de voeding al zo snel afschakelt (2 seconden), zou je met een labvoeding 0,8V en maximaal 0,5 of 1A injecteren en zien waar het warm wordt. Bij voorkeur zonder processor testen.

Warmte kun je detecteren met/door:
• infraroodcamera
• voelen met je vingers (warm/heet)
• met isopropylalcolhol (residuvrij, zonder water): snelheid van verdamping.
• visuele inspectie: verbrande of aangetaste onderdelen of onderdelen die ontbreken (eraf zijn gestoten).
• ruiken aan de componenten

Het gebruik van een goede 5x+ loupe is aan te raden. Ik zou ook kijken onder de heatsinks. Daar zitten typisch de power componenten zoals mosfets en condensatoren die kapot kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kenpachiiy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:51:
Nog geen verbetering.

- Heb het moederbord uitgebouwd en op de doos gelegd.
- CPU verwijderd
- CMOS reset
- Bios update gedaan
- CPU terug geplaatst.

Fout blijft aanhouden.
Ik denk dat het probleem afstandsbusjes nu wel achterwege gelaten kan worden want de TS schrijft toch duidelijk dat hij het board buiten de kast getest heeft. Ook kan de voeding in feite uitgesloten worden want de TS heeft ook getest met een andere voeding die hetzelfde doet.

Fout geplaatse dimm lijkt mij ook sterk want dan moet je toch de boel gaan forceren, dus mijn vermoeden is toch een defect moederboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:05

Dark

who tweaked the light?

Op de foto van de socket lijkt er een kleine onregelmatigheid te zien, misschien is dat de oorzaak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAz3IiRiw8vlCKtCxxXx_Wil7PY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Al9PlCOTHcC3uFJdl8qP4D6B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
mrmrmr schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:44:
[...]

Je hebt geen delidding geprobeerd neem ik aan? Soms schiet men daar uit en worden piepkleine smd componenten eraf gestoten. Ook loswrikken met een schroevendraaier kan schade veroorzaken aan componenten.

Je kan onderzoeken waar de kortsluiting zit als de gebruikelijke oorzaken het niet blijken te zijn. Omdat de voeding al zo snel afschakelt (2 seconden), zou je met een labvoeding 0,8V en maximaal 0,5 of 1A injecteren en zien waar het warm wordt. Bij voorkeur zonder processor testen.

Het gebruik van een goede 5x+ loupe is aan te raden. Ik zou ook kijken onder de heatsinks. Daar zitten typisch de power componenten zoals mosfets en condensatoren die kapot kunnen gaan.
Dark schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:07:
Op de foto van de socket lijkt er een kleine onregelmatigheid te zien, misschien is dat de oorzaak?
Nee geen delidding.
Die testen worden wel lastig, heb daar geen spullen voor.

CPU schoongemaakt en met een vergrootglas 2x gekeken, zie ook daarmee geen afwijkingen.
Extra foto's proberen te maken, maar ook dat blijft lastig.
Roel1966 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:59:
[...]

Ik denk dat het probleem afstandsbusjes nu wel achterwege gelaten kan worden want de TS schrijft toch duidelijk dat hij het board buiten de kast getest heeft. Ook kan de voeding in feite uitgesloten worden want de TS heeft ook getest met een andere voeding die hetzelfde doet.

Fout geplaatse dimm lijkt mij ook sterk want dan moet je toch de boel gaan forceren, dus mijn vermoeden is toch een defect moederboard.
Bedankt, hopelijk krijg ik snel reactie van de winkel en kunnen zij het moederbord volledig nakijken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtKA9yvcpjNT4-nvTD95SOGF3ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38lIbYZJlrsB9C5Y07deXivs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIgmKPtYkin7CBZzWP0ITZPC_LI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPqBFPAmfKR6prOBXppU1NN9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:05

Dark

who tweaked the light?

Kenpachiiy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:41:
CPU schoongemaakt en met een vergrootglas 2x gekeken, zie ook daarmee geen afwijkingen.
Extra foto's proberen te maken, maar ook dat blijft lastig.
op deze foto's ziet het er iig beter uit, is idd erg lastig met focus en schaduwen. hopelijk komt het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Heb je de front io verkeerd aangesloten waardoor het is alsof de aan knop ingedrukt blijft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:01
jeroen3 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:02:
Heb je de front io verkeerd aangesloten waardoor het is alsof de aan knop ingedrukt blijft?
Ik vind het ook gek dat daar verder niets over gezegd wordt (behalve "het liedje van de aankoop gaat branden" [sic]). Ik heb geen/weinig moederborden gehad waarbij "power on after AC restore" standaard aanstond en TS benoemt uitsluitend "na omzetten I/O" en niets over daarna eens gewoon op de aan-uitknop drukken. Voor zo kaal mogelijk testen (zonder kast/front panel) kan je ook ff die pinnen (power button) kortsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Raynman schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:20:
Ik vind het ook gek dat daar verder niets over gezegd wordt (behalve "het liedje van de aankoop gaat branden" [sic]). Ik heb geen/weinig moederborden gehad waarbij "power on after AC restore" standaard aanstond en TS benoemt uitsluitend "na omzetten I/O" en niets over daarna eens gewoon op de aan-uitknop drukken. Voor zo kaal mogelijk testen (zonder kast/front panel) kan je ook ff die pinnen (power button) kortsluiten.
Inderdaad, wat ik er ook uit opmaakt gaat de PC direct aan (en valt uit) na het omzetten van de voedingsschakelaar van de voeding zelf (achterop de voeding dus)
Normaal moet de PC niet vanzelf aangaan (tenzij inderdaad in BIOS power on AC optie actief is) en gaat er alleen een status led branden indien aanwezig.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 08-08-2025 22:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenpachiiy
jeroen3 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:02:
Raynman schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Met pinnetje kortsluiten gaat de pc aan.
Mijn dank is groot 8)7

De PWR SW doorgemeten deze geeft 3 ohm en wijzigd niet met indrukken van de knop.
Daar gaat dus iets mis in de soldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kenpachiiy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:51:
De PWR SW doorgemeten deze geeft 3 ohm en wijzigd niet met indrukken van de knop.
Als je kast/case (nog) een reset knop heeft kan je die natuurlijk gebruiken voor PWR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kenpachiiy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:51:
Met pinnetje kortsluiten gaat de pc aan.
Mijn dank is groot 8)7

Was mij even niet duidelijk of je de kast ook nieuw gekocht hebt maar tja, van vroeger uit weet ik dat Chieftec nu niet direct de beste keuze was. Maar dat is dan wel duidelijk dat er iets mis is met de PWR schakelaar van de kast en denkelijk ergens op dat IO boardje een sluiting zit. Je moet in elk geval geen constante waarde kunnen meten bij zo'n powerknop want dat is in feite alleen een tijdelijk maakcontact. Dus als je die loslaat mag die geen contact maken en puur en alleen bij het induwen van de knop, duidelijk dus.

Zou gewoon dat IO boardje eens loshalen en na-kijken of daar misschien ergens een klodder soldeer tussen 2 pinnetjes of printbanen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenpachiiy
The_Doman schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Als je kast/case (nog) een reset knop heeft kan je die natuurlijk gebruiken voor PWR.
Goed idee ga ik doen, kan ik in iedergeval rustig starten met Windows installatie.
Roel1966 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:35:
[...]

Was mij even niet duidelijk of je de kast ook nieuw gekocht hebt maar tja, van vroeger uit weet ik dat Chieftec nu niet direct de beste keuze was. Maar dat is dan wel duidelijk dat er iets mis is met de PWR schakelaar van de kast en denkelijk ergens op dat IO boardje een sluiting zit. Je moet in elk geval geen constante waarde kunnen meten bij zo'n powerknop want dat is in feite alleen een tijdelijk maakcontact. Dus als je die loslaat mag die geen contact maken en puur en alleen bij het induwen van de knop, duidelijk dus.

Zou gewoon dat IO boardje eens loshalen en na-kijken of daar misschien ergens een klodder soldeer tussen 2 pinnetjes of printbanen zit.
Moet zeggen dat het er slordig uit ziet op het eerste gezicht.
Zal van het weekend de printplaat loshalen en kijken of er klodder soldeer zit.

Iedereen bedankt voor alle hulp en het mee denken!
Gelukkig was het een kleine fout en geen defect in het moederbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien mosterd na de maaltijd, maar dit geeft aan waarom we niet voor niets naar review: Help, mijn nieuwe pc gaat niet aan! - Troubleshoottips voor opstartpr... verwezen. - dit staat letterlijk bij stap 4 van scenario 1:
Zoek daarvoor de twee pinnetjes in de frontpanelheader op die verantwoordelijk zijn voor de aanknop. Vaak zijn die gemarkeerd met een tekstje als 'PWR_SW'. In de handleiding van je moederbord staat hiervan ook een diagram, mocht je er aan de hand van de markeringen op het bord zelf niet uit komen. Deze twee pinnetjes verbind je met elkaar door een schroevendraaier tegen beide pinnen tegelijk aan te houden; effectief doe je daarmee hetzelfde als met het indrukken van de aanknop op je kast.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenpachiiy
dion_b schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:12:
Misschien mosterd na de maaltijd, maar dit geeft aan waarom we niet voor niets naar review: Help, mijn nieuwe pc gaat niet aan! - Troubleshoottips voor opstartpr... verwezen. - dit staat letterlijk bij stap 4 van scenario 1:

[...]
Je hebt gelijk, ben te snel door gestapt naar het dram led deel.
Pagina: 1