Thermostaat beveiliging op open vloerverwarming verdeler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KTechniek
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-08 20:02
Mijn vraag

Hey allemaal,

Ik ben een vloerverwarmingssysteem aan het installeren op een CV ketel (hoofdverwarming, zonder radiatoren).

Ik wil een open verdeler gaan gebruiken en de CV ketel op max 40 graden gaan instellen.

Ik ben bang dat als ik een gesloten verdeler gebruik de CV gaat pendelen aangezien de aanvoer en afvoerleiding van de CV naar verdeler maar 3 meter lang zijn.

Voor mijn gemoedsrust wil ik een thermostaat installeren die de vloerverwarming beschermd tegen te hoge temperaturen. Ik ben namelijk bang dat mijn CV ketel zich in dit lage temperatuur regiem niet aan de 40 graden gaat houden.

Ik wil graag een standaard thermostaatkraan gebruiken van een gesloten verdeler om mijn vloerverwarming te beschermen. in het scenario dat klepje dichtgaat (T>40) kan CV via bypass pompen.

Heeft iemand ervaring met deze layout of goede suggesties van hoe ik die beter kan maken?

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52Js_qJwFl9ExC-A-YZxQNnrU2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8huGDuo22K3iPE80XzNhS8Qh.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Bij mij kneep deze setup teveel door de thermostaat kraan.

Uiteindelijk heb ik een beveiliging bij de CV zelf gemonteerd welke de temperatuur van de buis meet en zodra deze te hoog is de warmtevraag van de CV ketel uitschakelt. Uiteraard is dat een fallback, gezien de CV zelf ook al op een veilige temperatuur voor de vloer staat.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 07-08-2025 12:48 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KTechniek
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-08 20:02
Dank voor je reactie! Heb je iets van een toelichting hoe je de warmtevraag van de CV uitschakelt? Of wat voor onderdelen je hiervoor gebruikt hebt?