Caravantrekker, met ruime bagage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Onze huidige Grand Scenic, met 1.2 motortje, heeft ons krap aan op ons vakantieadres gekregen
We wisten dat hij niet veel kon trekken (1300 kg), dus veel bagage in de auto. Desondanks was de motor tegen het oververhitten aan. Hij is ook bijna 13 jaar oud, voor ons wel redelijk afgeschreven.

Op zoek naar een andere auto dus, occasion tot 100.000 km en vanaf zo'n beetje 2021. Ik heb nog niet veel trek in en een BE rijbewijs, dus als ik de auto onder de 2000 kg hou, terwijl de caravan beladen 1500 kg is, durf ik er wel mee naar Italië te reizen :)

Veel woon-werk verkeer doe ik met de EV, dus ik hou zo'n beetje 15.000 km over met deze auto.

Ik heb al een beetje op caravantrekker.nl zitten kijken, en al een beetje een selectie gemaakt:
- Grand Scenic. Ja, we houden van de ruimte. Maar ik heb toch ook wel veel onderhoud aan deze gehad, wat mij eigenlijk een beetje afschrikt.
- Ford Kuga. Wordt wel geroemd als caravantrekker. Maar is in verhouding wel een zware auto, vanwege de batterij. De voordelen van elektrisch woon-werkverkeer vallen in mijn berekening bijna weg t.o.v. de extra wegenbelasting volgend jaar.
- Ik zou heel graag naar Aziatisch kijken. Mazda CX-5, KIA Sportage. Wel in de aanschaf stukje duurder

Iemand hier gedachten over? Belangrijke vraag voor mij is vooral: ik wil eigenlijk van duur onderhoud af. Kom je dan toch op Aziatische merken? Of is de betrouwbaarheid van bijvoorbeeld Renault echt wel beter geworden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:26
1.4 TSI Superb (station). Heerlijke reis- en trekauto met een bak ruimte waar je u tegen zegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/631Cr7-myqxY9v8UfCM7Q57k0ig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpkwSq3aqbgkL9Je6AqSn2QO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Een Kuga heeft een maximaal toelaatbare massa van 2400kg, moet je dus ook BE halen.
Ik heb een Link&Co 01, bevalt erg goed als caravantrekker. Moest mijn vrouw wel BE voor halen, maar dat is in een paar lessen gepiept.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Wij hebben een Nissan Qashqai, 1.3 motor met 159pk.

Voordeel: Ding trekt de caravan alsof het niks is.
Nadeel: Ik vind de ruimte (zowel voorstoelen, achterbank en kofferbak) best beperkt.

Auto mag 1885kg wegen en 1500kg trekken.
Nu mag onze caravan officieel iets zwaarder zijn (max 1700kg), maar daar merk je niks van.
Ook regelmatig de paardentrailer of een gewone aanhanger er aan gehad, gaat super.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Rensjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:16:

Nadeel: Ik vind de ruimte (zowel voorstoelen, achterbank en kofferbak) best beperkt.

Nu mag onze caravan officieel iets zwaarder zijn (max 1700kg), maar daar merk je niks van.
Ook regelmatig de paardentrailer of een gewone aanhanger er aan gehad, gaat super.
OT, maar heb je wel rijbewijs E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
BvZwolle schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:04:
1.4 TSI Superb (station). Heerlijke reis- en trekauto met een bak ruimte waar je u tegen zegt.

[Afbeelding]
Kan.. maar neig meer naar MPV of SUV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Dus je hebt je caravan terug laten keuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
BE rijbewijs is prima te halen in dag met ochtend cursus en smiddags examen.
Vooral als je ervaring hebt met rijden met caravan

Met BE hoef je niet meer in de marge te rommelen met maximaal toegestaan combi gewicht tot 3500kg en komen er veel meer auto's beschikbaar om op je shortlist te zetten.

Rij momenteel met een xc90 T8 en 1350kg caravan. Moet af en toe in de spiegel kijken of ik de caravan uberhaupt nog bij heb want merkt er niks van.

Voorheen met xc60 D5 en een A6 3.0 TDI met zwaardere caravan gereden.
Die diesels tokkelen hendig met 100 km/u de berg op achter luik op de cruisecontrole en automaatbak zonder een kick te geven. Al heeft de T8 op benzine er ook geen moeite mee :-)

Persoonlijk vind ik diesel fijner rijden dan benzine voor caravan. Vooral als de motor wat ruim bemeten is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:14
Hou er rekening mee dat het gaat om de toegestane maximum massa (van de combinatie) en niet het standaard gewicht. Zo heeft bijvoorbeeld @Rensjuh absoluut BE nodig vanwege het gewicht wat boven de 3500kg komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommy-D op 07-08-2025 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Tommy-D schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:28:
Hou er rekening mee dat het gaat om de toegestane maximum massa, niet het standaard gewicht. Zo heeft bijvoorbeeld @Rensjuh absoluut BE nodig vanwege het gewicht wat boven de 3500kg komt.
Nee hoor, hij moet zijn caravan terug laten keuren, anders mag hij er überhaupt niet mee rijden, en dan blijft hij onder de 3500kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:56

Daar heb je dus een E-rijbewijs voor nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:35

weebl

YARR!

De laatste Grand Scenic mag volgens mij 1850kg trekken. Als je wil kan ik wel even op mijn kentekenbewijs kijken ;) .

Wij hebben de 160pk versie, volgens mij dezelfde motor als in de Qashqai die eerder genoemd werd. Motor heeft echt flink pit, ook wat lager in de toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:14
blitzkrieg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Nee hoor, hij moet zijn caravan terug laten keuren, anders mag hij er überhaupt niet mee rijden, en dan blijft hij onder de 3500kg.
Scherp! Ik had het maximum trekgewicht van de auto gemist, je hebt helemaal gelijk! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
blitzkrieg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Wel even rekening mee houden caravan max gewicht overschrijden in het buitenland minder tolerant is dan in Nederland. Hier wordt niet moeilijk gedaan als je er minder als 10% overzit bij een controle. Buitenland willen ze daar wel moeilijk over doen.

Vraag me wel af hoe het verzekeringstechnisch zit bij overbelading tov controle politie.
Al maakt dat dan toch niks meer uit want als je de verzekering aan moet spreken ligt de inhoud van de caravan vaak al verspreidt over de autoweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:47
Ja, ik heb mijn E-rijbewijs.
Nee, caravan is niet teruggekeurd.
Wij gaan toch niet ver weg op vakantie, zijn dit jaar en vorig jaar (vorig jaar caravan gekocht) ook in Nederland gebleven.

Mochten we verder gaan, zou ik de caravan wel netjes terug laten keuren tot 1500kg zodat er in ieder geval over de theoritische gewichten niet moeilijk gedaan kan worden.

Maar terug ontopic.
Het gaat hier niet om het wel of niet moeten hebben van een E-rijbeijws maar over een goede caravantrekker voor @greatgonzo :)

[ Voor 17% gewijzigd door Rensjuh op 07-08-2025 12:40 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:24
Je wil geen BE halen , en wel een ruime auto die licht is. Dat strookt niet helemaal met een goede trekker .
Zou toch BE overwegen want tot 2000kg min het laadvermogen blijft 1250kg 1350kg lege auto over dus Csegment en daar kom je met gewichtsverhouding slecht uit met 1500kg erachter als je zelf beladen ook maar 1500kg weegt.

Die kuga is een goeie trekker , zowel nieuwe als oude model is met de 1.5 150pk te krijgen en zijn er ook zonder hybride.
Smax zou je ook nog kunnen overwegen , dan moet je wel je km en leeftijds eisen aanpassen . Dat is sowieso ook maar een getal natuurlijk . En een zelfde model van 2019 die in 2021 nog steeds actueel is maakt ook geen drol uit en vergroot je zoekkansen met duizenden auto's en verlaagd je aanschaf met duizenden €
Beide bovenstaande hebben een erg goed onderstel wat ook niet geheel onbelangrijk is.
Die mazda cx-5 heeft geen trekkracht wegens ontbreken van een turbo, hoog in toeren 4k-5k rpm is niet comfortabel .
Renaults goed uitkijken met max masa samenstel . dat is vaak geen optelsom van max auto max trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Rensjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:38:
Ja, ik heb mijn E-rijbewijs.
Nee, caravan is niet teruggekeurd.
Wij gaan toch niet ver weg op vakantie, zijn dit jaar en vorig jaar (vorig jaar caravan gekocht) ook in Nederland gebleven.

Mochten we verder gaan, zou ik de caravan wel netjes terug laten keuren tot 1500kg zodat er in ieder geval over de theoritische gewichten niet moeilijk gedaan kan worden.
Waarom terug keuren als je E hebt ? dat rijbewijs is internationaal geldig 😉

B ; papieren gewichten max auto + max caravan
BE ; daadwerkelijk gewicht , tot max van voertuig en max aanhanger .

Bij B is het dus krom dat je met een lichtere auto een hoger gewicht mag hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

nuffy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Waarom terug keuren als je E hebt ? dat rijbewijs is internationaal geldig 😉

B ; papieren gewichten max auto + max caravan
BE ; daadwerkelijk gewicht , tot max van voertuig .

Bij B is het dus krom dat je met een lichtere auto een hoger gewicht mag hebben .
BE is toch ook gewoon maximaal gewicht aanhanger? :?
Maar het is inderdaad krom, met onze Link&Co 01 mocht mijn vrouw niet rijden zonder E, met de Megane die we ervoor hadden wel. Maar ik weet wel wat veiliger is.

Verder zou ik bij de zoektocht ook rekening houden met de 70% regel, maximale massa aanhanger 70% van maximale toegelaten massa auto. En de reviews bij caravantrekker goed doorlezen.
Ik ben ook niet zo bang, en het gaat vaak ook wel goed, maar om iedere keer dat je door bijvoorbeeld een bus ingehaald wordt met samengeknepen billetjes te zitten is ook niks. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
blitzkrieg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

BE is toch ook gewoon maximaal gewicht aanhanger? :?
ja uiteraard je blijft altijd max aanhanger max auto hoiden en dan tot max 3500kg in de laatste versie van het E rijbewijs .

Probeer te zeggen dat het papieren gewicht dan verdwijnt en je dus met E geen probleem meer hebt vooral met lege aanhangers die een hoog laadvermogen hebben .
Een lege tandemasser van 500kg met 1500kg laadvermogen ging door die 1500kg niet lukken ondanks dat hij leeg was .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:42
greatgonzo schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

Kan.. maar neig meer naar MPV of SUV
Weet wel dat er qua ruimte weinig tegen een grote stationwagen op kan. Wij hebben een Passat Variant (GTE) en een BMW X3. Veel mensen denken dat de X3 ruimer is, maar dat is niet het geval. Een MPV/SUV geeft vaak de indruk dat ze ruim zijn, maar dat komt vooral door de hoogte. Bij ons gaat altijd de Passat mee op autovakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
En hoe kijken jullie aan tegen de betrouwbaarheid van Aziaten tov Europeanen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

OT: mis ik een budget? Want je een Evoque of GLA is ook verkrijgbaar onder de 2000kg en met een geremde massa erachter tot/boven de 1500kg. En daarmee kom je dus ook in andere on-topic zaken zoals 4x4? Benzine / diesel / hybride? Hoeveel zitplekken? etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik zou tot ongeveer €25.000 willen gaan, en globaal kom ik op:
- €20.000 - €23.000 voor een Grand Scenic
- €22.000 - €25.000 voor een Kuga
> €25,000 voor een CX-5

Ik heb nog niet naar Kia, Toyata e.d. gekeken. En ik zou best €30.000 willen betalen, als ik bijvoorbeeld €500 op jaarbasis minder kwijt ben aan onderhoud. Daarvoor heb ik deze drie eens bij de ANWB de autokosten berekend. Hoewel dit lang niet altijd realistisch is, is dit voor mij op dit moment wel de enige vergelijker waarbij iig de variabelen/rekenprogramma's gelijk zijn

En daarin lopen ze uiteindelijk niet veel aan kosten uit elkaar, vooral omdat de ANWB inschat dat je bij een CX-5 minder kwijt bent aan onderhoud dan bijvoorbeeld een Scenic

[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 07-08-2025 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toyota RAV4 en verder niet nadenken.
Tiguan kan ook. Pak dan de 4x4 versie, heb je net wat meer te zeggen.
CX5 is prima trekauto. Ongeblazen 2 liter.

Kuga zou ik niet doen, is een downsized geblazen motor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:01

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik ga met The Eagle mee, Rav4, let wel ff op een diefstalbeveiliging, maar verder een grote sterke auto.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
-En4Cer- schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:27:
[...]

Weet wel dat er qua ruimte weinig tegen een grote stationwagen op kan. Wij hebben een Passat Variant (GTE) en een BMW X3. Veel mensen denken dat de X3 ruimer is, maar dat is niet het geval. Een MPV/SUV geeft vaak de indruk dat ze ruim zijn, maar dat komt vooral door de hoogte. Bij ons gaat altijd de Passat mee op autovakantie ;)
120% eens , dit krijg je mensen niet aan hun verstand .

maaarrrrr.....
denk ook aan zitpositie , een tiguan/kodiac heeft een kort neusje met een voorruit die heel rechtop staat waarmee je vooraan op de bok zit . Hiermee win je wel eea ruimte doordat de auto niet langer is. Dit is goed te zien als 2 auto's naast elkaar staan bijv. een superb is exact gelijk aan de kodiac wat je normaal niet zou zeggen waarbij de laatste toch nog wat ruimer omdat de achterruit niet zo schuin is . Ook met optisch bedrog bij deuren ramen kan je veel ruimtelijkheid creëren.
De drieling kodiac/taracco/tiguan allspace zijn ook nog goede kandidaten om in je zoektocht mee te nemen.
Een 5-zitter variant bied meer ruimte , kijk niet naar liters want daar word flink mee gesjoemeld en je kunt natuurlijk in de praktijk tot het dak volstouwen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:44:
Toyota RAV4 en verder niet nadenken.
Tiguan kan ook. Pak dan de 4x4 versie, heb je net wat meer te zeggen.
CX5 is prima trekauto. Ongeblazen 2 liter.

Kuga zou ik niet doen, is een downsized geblazen motor.
de 2.5 hybrid mag maar 800 kg trekken?? Of moet ik dan naar de 2.0 VVT-iE kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

greatgonzo schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:02:
Op zoek naar een andere auto dus, occasion tot 100.000 km en vanaf zo'n beetje 2021. Ik heb nog niet veel trek in en een BE rijbewijs, dus als ik de auto onder de 2000 kg hou, terwijl de caravan beladen 1500 kg is, durf ik er wel mee naar Italië te reizen
Italie zegt op zich niet zo heel veel. Platte stukken snelweg kan bijna elke combinatie wel, het wordt alleen vervelender met bergen. Berg op lukt ook nog wel, maar om nog een beetje comfortabel een berg af te reizen, is een motorblok waarmee nog een beetje op de motor te remmen is wel erg fijn.

Ik merk zelf een groot verschil in mijn huidige V60 met 2 liter motor, en mijn vorige Tiguan Allspace met 1.5 liter motor. De volvo rijdt vele malen prettiger in de bergen, dan de Tiguan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:00
Caravan van 1390 KG getrokken met een KIA Ceed.
Ging redelijk, maar de auto is net te licht voor fijn rijgedrag.

Net de caravan opgehaald met een Skoda Octavia 1.4 PHEV.
Merk er nu vrij weinig van dat er een caravan erachter hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgrr
  • Niet online
onderschat voor prettig rij gedrag ook het kogelgewicht niet.
Vooral caravans met veel massa achterin rijden veel prettiger met wat meer kogeldruk.

Rij liever met paar kg meer kogeldruk richting max toegestaan op de trekhaak. Of zelfs op of net over max. Hier zit marge genoeg in en de trekhaak valt er niet zomaar onderuit.

35 kg tov 60 tot 80 kg maakt een wereld van verschil als je ingehaald wordt door touringcars of als je een vrachtwagen inhaalt. Minder tot geen slingeren en minder last van rijwind van de tegenpartij.

Volvo XC60 of V60 wellicht een idee voor de shortlist ?
De XC40 is kleiner en lichter en maakt de verhouding tussen caravan en auto weer minder gunstig

[ Voor 21% gewijzigd door bgrr op 07-08-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:18
greatgonzo schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:31:
En hoe kijken jullie aan tegen de betrouwbaarheid van Aziaten tov Europeanen?
De Aziaten hebben een betere (en terechte) reputatie op dit vlak, maar dat komt vooral doordat ze veel kortere onderhouds-/oliewissel intervallen blijven hanteren. De Europeanen rekken de levensduur van de olie veel te ver op (gedreven door leasekosten), vraag maar aan elke willekeurige automonteur, die houden voor hun eigen auto's steevast een kortere interval aan. Zeker als je regelmatig zware lasten trekt en de auto langer wilt houden loont het qua betrouwbaarheid enorm als je de oliewissel-intervallen halveert (en bij een automaat die olie/filters ook elke 80-100k meepakt).

Wanneer je geen motor- maar elektronische/mechanische problemen krijgt ga je bij Aziaten juist tegen enorm veel hogere onderdelenprijzen aanlopen. Idem bij schades. Het is ook vaak erg lastig om 3rd party sensoren e.d. te gebruiken. Een Toyota ECU wil bijv. niets anders zien dan Denso sensoren. Bij een Europeaan met hetzelfde issue had je dan een universele Bosch sensor voor een kwart van de prijs kunnen gebruiken.

Ergo, het ligt een stuk genuanceerder dan de reputaties en dit heb je ook grotendeels zelf in de hand.

All-electric.

Pagina: 1