Advies nodig over opstelling wamtepomp met buffervat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-08 22:36
Goedemiddag Tweakers,

Ik zou graag wat advies inwinnen op een opstelling die ik bedacht heb om mijn huidige setup gasvrij te maken.

Op het moment heb ik een Inventum spaarpomp (werk op ventialtielucht) die samenwerkt met een CV-ketel. De spaarpomp houdt 75% van de winter het huis warm genoeg op zichzelf. Warmte afgifte gaat middels convectoren. Wanneer dit niet lukt stuurt hij de CV-ketel aan om bij te verwarmen. De CV-ketel regelt nu ook sanitair warm water.

Nu wil ik graag van het gas af en mijn spaarpomp behouden. Hiervoor heb ik onderstaande situatie bedacht:

Er wordt een Boilervat (200L?) geplaatst met 2 warmtewisselaars. Deze wordt verwarmt door een LG 5kw warmtepomp middels de onderste warmte wisselaar. De spaarpomp blijft verantwoordelijk voor de centrale verwarming, indien hij het niet redt stuurt hij een doorstroompomp aan die er voor zorgt dat er cv-water door de bovenste wisselaar gestuurd wordt.

De LG warmtepomp zou 65 graden moeten kunnen halen. Dit als legionella preventie, er komt echter ook nog een warmte element in van 2-3kw als back-up hiervoor.

Zie schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcJpo2pEur4ENvEyJL2ijnCLAiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/psvs5XMz8PwuwkLAU9AEBC8p.png?f=fotoalbum_large

Graag zou ik hier wat advies op willen hebben. Met name of er een expansievat nodig is aan de SWW kant. Of er een expansievat nodig is op het warmtewisselaarscircuit van de warmtepomp. En eventuele op en aanmerkingen / ervaringen?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door R-K op 07-08-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@R-K Hoe ziet het uit met legionellapreventie?
Dan heb je het hele vat even op > 60 °C als ik me niet vergis.
Ik ga ervan uit dat de aanvoertemperatuur voor verwarming ook relatief hoog is, of niet?
Eigenlijk net te weinig info.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:37
die spaarpomp werkt op ventilatielucht en die houdt 75% van de winter je huis warm? met welke warmte dan? die warmte komt toch ergens in die ventilatielucht? maar dat komt niet van je cv ketel?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
No Hands schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:16:
die spaarpomp werkt op ventilatielucht en die houdt 75% van de winter je huis warm? met welke warmte dan? die warmte komt toch ergens in die ventilatielucht? maar dat komt niet van je cv ketel?
Ik weet dat er veel controversie is op dit forum over de spaarpomp. Dit is echter de realiteit van afgelopen jaar (winter 2024/25). Vaak wordt er vergeten dat de lucht die de spaarpomp naar buiten blaast lager in temp is dan de lucht die via de raamrooster naar binnenkomt. En dan is er nog warmte instraling van de zon. Natuurlijk is er dan ook nog zon 350-400w verwarming van het werken van de pomp.

Wij ventileren ons huis erg goed, dit vinden we belangrijk voor het leefklimaat. Voorheen werd de warme lucht door mech ventilatie de buitenlucht in gestuurd.
dunklefaser schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:14:
@R-K Hoe ziet het uit met legionellapreventie?
Dan heb je het hele vat even op > 60 °C als ik me niet vergis.
Ik ga ervan uit dat de aanvoertemperatuur voor verwarming ook relatief hoog is, of niet?
Eigenlijk net te weinig info.
Legionella preventie doet de LG wamrtepomp (kan tot 65) en een element in het vat van 2 - 3 kw als backup.

Het huis blijft makkelijk warm met 40 graden CV temp.

[ Voor 39% gewijzigd door R-K op 07-08-2025 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:09
Zou het niet doen.
Alles eruit. WP + boiler erin.
Als je wil kun je gewoon de WTW WP blijven gebruiken. Door ze samen op een systeem te zetten specifiek voor CV gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:21
Kan het zijn dat je het tapwatervat bedoelt ipv buffervat? Kun je de titel dan aanpassen?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
Technician- schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:38:
Zou het niet doen.
Alles eruit. WP + boiler erin.
Als je wil kun je gewoon de WTW WP blijven gebruiken. Door ze samen op een systeem te zetten specifiek voor CV gebruik.
De manier waarop ik het wil doen zou je niet doen? Zou je dat kunnen berederen.

Ik zie op zich geen probleem met een wamwatervoorziening verwarmd door een warmtepomp en een CV systeem wat indien nodig hiervan wat warmte pakt.

De situatie die jij beschrijft werkt niet want mijn afgifte systeem hoeft niet warmer te worden dan 40 graden en mijn SWW natuurlijk wel. De spaarpomp werkt ook niet goed als hij boven de 40 graden moet gaan werken icm de LG warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
R-K schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

De manier waarop ik het wil doen zou je niet doen? Zou je dat kunnen berederen.

Ik zie op zich geen probleem met een wamwatervoorziening verwarmd door een warmtepomp en een CV systeem wat indien nodig hiervan wat warmte pakt.

De situatie die jij beschrijft werkt niet want mijn afgifte systeem hoeft niet warmer te worden dan 40 graden en mijn SWW natuurlijk wel. De spaarpomp werkt ook niet goed als hij boven de 40 graden moet gaan werken icm de LG warmtepomp.
Een (nieuwe) WP installatie werkt natuurlijk wel goed.

Een vat delen voor SWW en CV is altijd problematisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
Technician- schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:48:
[...]

Een (nieuwe) WP installatie werkt natuurlijk wel goed.

Een vat delen voor SWW en CV is altijd problematisch
We moeten er in deze situatie even vanuit gaan dat de spaarpomp moet blijven en dat er enkel op koude dagen een aantal keer warmte uit de boiler gehaald gaat worden voor CV. Dus niet continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
Knowbody schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:45:
Kan het zijn dat je het tapwatervat bedoelt ipv buffervat? Kun je de titel dan aanpassen?
Ik bedoel inderdaad tapwatervat/boilervat. Ik kan echter de titel niet (zelf) aanpassen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
@Technician-

Wat ik eigenlijk primair wil weten is:
Of er een expansievat nodig is aan de SWW kant.
Of er een expansievat nodig is op het warmtewisselaarscircuit van de warmtepomp.

Mocht het uiteindelijk zo blijken dat mijn idee niet werkt (samen uit 1 vat) dan heb ik nog een back-up plan. Namelijk de spaarpomp ondersteunen met een 4Kw bosch tronic 3500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:51
R-K schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:13:
@Technician-

Wat ik eigenlijk primair wil weten is:
Of er een expansievat nodig is aan de SWW kant.
Of er een expansievat nodig is op het warmtewisselaarscircuit van de warmtepomp.

Mocht het uiteindelijk zo blijken dat mijn idee niet werkt (samen uit 1 vat) dan heb ik nog een back-up plan. Namelijk de spaarpomp ondersteunen met een 4Kw bosch tronic 3500.
Je hebt geen extra expansievaten nodig. Mogelijk wel een mengventiel vanwege het temperatuurverschil tussen boiler en CV. Je mengt dan warmer water bij in je CV circuit. Als het een thermostatisch mengventiel is kun je het mogelijk zelfs af zonder regelelektronica.
In de tapwateraanvoer zit nu waarschijnlijk een inlaatcombinatie en die kun je behouden.

Ik heb ook wel mijn bedenkingen bij het gebruik van een boiler voor de verwarming. Je warmt dat water eerst op tot een vrij hoge temperatuur met behulp van de LG warmtepomp, met een COP die daardoor niet erg hoog is en vervolgens koel je dat water weer met je CV circuit, waardoor je douche kouder wordt. Als het allemaal om weinig energie gaat (en je douche warm genoeg wordt) maakt het lagere rendement niet zoveel uit in het grote geheel der dingen. Het voelt alleen wat minder elegant. Aan de andere kant: je hebt nu warmteterugwinning in je ventilatie en dat wil je niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
basfromasd schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Je hebt geen extra expansievaten nodig. Mogelijk wel een mengventiel vanwege het temperatuurverschil tussen boiler en CV. Je mengt dan warmer water bij in je CV circuit. Als het een thermostatisch mengventiel is kun je het mogelijk zelfs af zonder regelelektronica.
In de tapwateraanvoer zit nu waarschijnlijk een inlaatcombinatie en die kun je behouden.

Ik heb ook wel mijn bedenkingen bij het gebruik van een boiler voor de verwarming. Je warmt dat water eerst op tot een vrij hoge temperatuur met behulp van de LG warmtepomp, met een COP die daardoor niet erg hoog is en vervolgens koel je dat water weer met je CV circuit, waardoor je douche kouder wordt. Als het allemaal om weinig energie gaat (en je douche warm genoeg wordt) maakt het lagere rendement niet zoveel uit in het grote geheel der dingen. Het voelt alleen wat minder elegant. Aan de andere kant: je hebt nu warmteterugwinning in je ventilatie en dat wil je niet kwijt.
De reden waarom ik dacht dat ik een expansievat nodig heb voor de LG monoblock op de wisselaar is de 3% uitzetting van warm water. Geeft dit dan geen problemen?

Ik snap wat je bedoeld met laag rendement voor de boiler temperatuur. Maar hier ontkom ik sowieso niet aan want met een warmtepompboiler komt dit op hetzelfde neer.

Het kan inderdaad zo zijn dat mijn boilervat te koud wordt door de CV (hopelijk niet aangezien er niet veel aanspraak op gemaakt hoeft te worden). Maar als dit zo blijkt te zijn dan ga ik een elektrische cv pakken als hulp voor de spaarpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ik zal je wel een schema sturen als ik tijd heb hoe je het wel kunt gaan aanaluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
Technician- schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:11:
Ik zal je wel een schema sturen als ik tijd heb hoe je het wel kunt gaan aanaluiten
Dat zou super zijn, bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
R-K schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

De reden waarom ik dacht dat ik een expansievat nodig heb voor de LG monoblock op de wisselaar is de 3% uitzetting van warm water. Geeft dit dan geen problemen?
Aha, dat circuit! Klopt. Als je dat inderdaad gescheiden van het verwarmingscircuit aanlegt moet je daar wel de nodige appendages in zetten: expansievat met beugel en servicekoppeling, overdrukventiel, ontluchters, vul- en aftapkranen, filter, kogelafsluiters. Zoals gezegd: minder elegant.

Ik denk dat @Technician- vast met een mooiere oplossing komt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
Ik zou dit heel anders doen. Als je echt heeel erg graag die spaarpomp wilt houden dan kun je ook:

Aircootje ernaast doen voor de koude dagen (kost je 1000-1500 piek)
Warmtepompboiler pakken waar je de aanzuig en uitblaas naar buiten doet en die een spiraal heeft. Dan warmte aftappen voor je cv-systeem uit die spiraal

Een hele.monoblock.kopen voor alleen SWW + 10 dagen per jaar bijverwarming lijkt me nodeloos complex, duur, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
Fr33z schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:30:
Ik zou dit heel anders doen. Als je echt heeel erg graag die spaarpomp wilt houden dan kun je ook:

Aircootje ernaast doen voor de koude dagen (kost je 1000-1500 piek)
Warmtepompboiler pakken waar je de aanzuig en uitblaas naar buiten doet en die een spiraal heeft. Dan warmte aftappen voor je cv-systeem uit die spiraal

Een hele.monoblock.kopen voor alleen SWW + 10 dagen per jaar bijverwarming lijkt me nodeloos complex, duur, etc
Ik begrijp je punten totaal en je hebt gelijk. Echter zijn er 2 goede redenen waarom ik dit nu zo wil doen.

De locatie van de technische ruimte in huis (ik heb geen zolder) maakt het onmogelijk extra kanelen te leggen voor een WPB. Daarnaast heb ik de lg monoblock voor 500 euro op de kop getikt (ongebruikt echter zonder garantie maar who cares.)

Ik heb nu vanuit de technische ruimte Ø125 naar binnen en naar buiten (daar zit de spaarpomp op). Dit is begane grond en achterkant van het huis. Echter is dit niet aangrenzend aan een buitenmuur.

[ Voor 10% gewijzigd door R-K op 08-08-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
O, ik zie dat de LG monoblock al een expansievat heeft ingebouwd. Valt weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:09
Ah ok, interessante casus. Op zich kun je technische gezien best dat vat op 50C bijv houden met de LG monoblock. Het enige punt is dat je spiraal misschien wat weinig afgifte-vermogen heeft maar je huis heeft zo te zien een erg lage warmtevraag dus komt vast goed.

Expansie moet in het CV circuit, in het SWW circuit moet eeb inlaatcombinatie van liefst 6 bar. Die zorgt er ook voor dat bij te hoge druk er een beetje water geloosd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Niet perfect maar wel goed werkbaar en makkelijke aansluiting.
De LG warmtepomp gewoon aansluiten op een indirecte boiler. De spaarpomp op een seriebuffer met extra aansluitingen aansluiten.
Enige nadeel is dat als LG de boiler opwarmt de spaarpomp even niet verwarming opwarmt maar alleen het buffervatje.
Ipv het buffervaatje kan een verdeler ook.

Zet de Stooklijn van de LG niet iets lager dan de spaarpomp en de pomp alszijnde aan bij stookseizoen.
Dan pruttelt de spaarpomp altijd over cv circuit en doet LG extra als de Stooklijn niet gehaald wordt.
LG doet altijd het warme water opwarmen.

Je kunt ook de spaarpomp aansluiten op de verwarming en de LG als extra verwarmer door deze om te wisselen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjr-P-aSjJFoZeurSAcqcIZ77j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNY5g6yQ4hHbhjVqPmTeksaC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-K
@Technician- Bedankt, ik ga er mee aan de slag. De warmtepomp staat al in de garage, boilervat is ook al onderweg.
Pagina: 1