Ford c max 1.0 ecoboost temperatuurmeter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-08 16:36
IK heb een vraag aan de mensen die met de zelfde auto rijden dan ik Als ik mijn auto start als deze koud staat dan geeft op de temperatuurmeter na 3 km aan dat de temperatuumeter al op 80 graden staat mijn vraag is heel simpel Is dit bij andere gebruikers ook zo bij de 1.0 eco boost 24PK
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb voor alle zekerheid een nieuwe temperatuur sensor gemonteerd (de resultaten waren precies het zelfde )... Heb deze getest en geeft bij een te hoge temp een alarmsignaal + de opmerking stop onmiddelijk de moter dat werk allemaal goed de temp blijft gewoon op 80 graden staan als ik rij zie verder geen probleem
e de waele

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb geen Ford maar bijna alle auto's die ik rij / heb gereden, geven na een aantal kilometer inderdaad aan dat bepaalde temperaturen "rondom de motor" ergens tussen de 70 en 105 graden zitten. Sommige motoren warmen sneller op dan anderen maar ik zie even geen reden waarom 80 graden reden is tot paniek.

Aangezien je een motorblok post met 24pk, vermoed ik dat je een type-fout gemaakt hebt. Zonder type-fout zou je ook even aan/met de dealer kunnen bellen over welke tempaturen of marges normaal zijn. En misschien staat er ook iets in de handleiding, boordcomputer, Ford-forums etc over aanvullende informatie hieromtrent.
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dat is meestal vrij gebruikelijk, zeker in de zomer. Houd er echter rekening mee, dat dat enkel een ruwe indicatie is van de sensor. De rest van je blok is dan natuurlijk nog niet volledig en optimaal opgewarmd.. (mocht je die 80 zien als een vrijbrief om flink door te trappen met je motorblok).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric en joep
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-08 16:36
Ik ben een rustige rijder dus dat gaat mee vallen Maar ik heb een waterlekkage gehad een slangklem dus das niets en ben dan op die temp meter gaan letten dan zag ik dit (heel veel kans dat dit 10 jaar zo is !!!!!! )
verder merk ik niets aan de auto ook zeker heel veel dank voor uw snelle reactie
e de waele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

je moet altijd op de waarden van je auto letten; in Nederland valt dat onder het basisbegrip of/waarom je een rij-examen aflegt en daarna een rijbewijs krijgt

Het maakt helemaal niet uit of je rustig rijdt of niet; temperaturen kunnen hard oplopen; als ik met mijn auto (nu een Porsche) in de file sta en op een warme dag, dan zie ik mijn temperaturen rustig richting de 100 graden lopen in het motorcompartiment. De enige reden dat ik niet in mijn broek pis van angst, is omdat ik een kwartier eerder (tijdens het rijden) nog wel tempaturen zag van 90 graden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
MAX3400 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:51:
je moet altijd op de waarden van je auto letten; in Nederland valt dat onder het basisbegrip of/waarom je een rij-examen aflegt en daarna een rijbewijs krijgt

Het maakt helemaal niet uit of je rustig rijdt of niet; temperaturen kunnen hard oplopen; als ik met mijn auto (nu een Porsche) in de file sta en op een warme dag, dan zie ik mijn temperaturen rustig richting de 100 graden lopen in het motorcompartiment. De enige reden dat ik niet in mijn broek pis van angst, is omdat ik een kwartier eerder (tijdens het rijden) nog wel tempaturen zag van 90 graden ofzo.
Bij moderne auto's (die ik ken) is de meter meer een soort dummy. Staat altijd strak in het midden, ook al gaat de extra fan aan de voorkant aan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

LordSinclair schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Bij moderne auto's (die ik ken) is de meter meer een soort dummy. Staat altijd strak in het midden, ook al gaat de extra fan aan de voorkant aan.
:? Dat betekent dan toch dat je ventilator werkt en de temperatuur dus binnen een bepaalde marge van enkele graden in het midden weet te krijgen? Nee, kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze meters zeker geen dummy-functionaliteit hebben want als wij gewone stervelingen in onze (eco-)mobielen er al niks aan hebben, dan zullen ze wel helemaaaaal geen nut hebben bij race-teams die honderden miljoenen per jaar kunnen spenderen aan 0.5s rondenwinst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:44
[...]

Dit is echt bullshit. Het is wel zo dat de meter meestal de temperatuur van het koelwater aangeeft, wat zoals gezegd nog niets zegt over de rest van het blok en de olie. Ook kan de nauwkeurigheid te wensen over laten. Maar dat de meter in het midden blijft staan komt doordat moderne auto’s heel goed in staat zijn de temperatuur op de juiste hoogte te houden. Maar als er iets misgaat en de motor wordt te warm, dan gaat deze meter echt verder oplopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Citroentjuh op 07-08-2025 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:44
@LordSinclair heeft gelijk in ieder geval bij Ford. Deze gaat idd direct naar het midden, terwijl je via OBD geen gelijkwaardige waarde kan terugvinden.

De wijzer bij Ford geeft enkel bepaalde ranges aan.

https://www.focusst.org/t...ge-weird-behaviour.44098/

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:40
Ik heb ook een 1.0 ecoboost. In een focus weliswaar. Deze gaat snel richting de 80-90 graden na een paar minuten rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:56

Tomatoman

Fulltime prutser

En wanneer is het niet vrij gebruikelijk?
[...]

Dan blijft de temperatuur mooi binnen de perken doordat de fan aangaat. Bedenk daarbij wel dat die meter bij veel auto’s niet onmiddellijk op iedere fluctuatie reageert, maar met enige vertraging. Dit is om te voorkomen dat heel veel bestuurders er zenuwachtig van zouden worden als de meter voortdurend rondom het midden zou blijven bewegen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Volkswagen heeft ook een sjoemel-temperatuurmeter. De wijzer op het dashboard staat precies in het midden terwijl de OBD waarde schommelt :P. Ik denk dat ze gewoon geen zeurende klanten willen hebben waarom de motor 87°C is terwijl die normaal 90°C is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
De motor zelf kan werkelijk zo snel warm zijn en dan gaat de thermostaat verder regelen. Misschien zie je hem nog een keer beetje terugvallen wanneer de thermostaat de eerste keer open gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Vogels60 op 07-08-2025 19:42 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Tomatoman schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:07:
[...]

En wanneer is het niet vrij gebruikelijk?

[...]

Dan blijft de temperatuur mooi binnen de perken doordat de fan aangaat. Bedenk daarbij wel dat die meter bij veel auto’s niet onmiddellijk op iedere fluctuatie reageert, maar met enige vertraging. Dit is om te voorkomen dat heel veel bestuurders er zenuwachtig van zouden worden als de meter voortdurend rondom het midden zou blijven bewegen.
Hele oude voertuigen hadden nog wel eens van die ‘nerveuze’ wijzertjes inderdaad.. huidige clusters zijn zo gemaakt dat ze geleidelijk bewegen.

Volgens mij bedoelen we hetzelfde :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20
Oude motoren worden geregeld met een bimetaal thermostaat, dat is inherent instabiel qua regeling. Nieuwe motoren zijn uitgerust met een elektronische thermostaat, kunnen computergestuurd open en dicht en bij sommige exemplaren alles ertussenin.

Vanwege milieu eisen is het wenselijk om je motor zsm naar bedrijfstemperatuur te brengen. Olie smeert dan beter, verbranding schoner, etc.
Pagina: 1