Denon sound mode: missende opties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:44

codex

Geen OpenAI agent :)

Topicstarter
Hi,

Ik heb een Denon X3800H, via HDMI Arc aangesloten op een LG G4. Ik gebruik de KPN Box voor eigenlijk alle televisie die ik kijk, inclusief streaming diensten.

Ik wissel nog wel eens tussen Dolby Surround en DTS Neural:X bij het kijken van films. Ik had eerst allerlei opties, ook als ik via HEOS streamde. Nu ineens, sinds vorige week, krijg ik alleen de opties Stereo, Dolby Surround en Multi Channel Stereo. Alle andere opties zijn verdwenen.

Ik heb de firmware net geüpdatet, zonder effect. Iemand die dit probleem tegen is gekomen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Druk eens een paar keer op de gele knop rechtsonder op je AB totdat de receiver op auto staat, deze pakt dan zelf het juiste kanaal.

Ik heb dit probleem ook weleens als de kleine met de AB heeft lopen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
Gevonden, het bleek in de KPN Box te zitten. Audio stond op passthrough in de KPN Box settings. Daarmee krijg je dus alleen de opties van de KPN Box.

Nu ben ik wel benieuwd wat die auto optie onder "Pure" doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

codex schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:45:

Nu ben ik wel benieuwd wat die auto optie onder "Pure" doet.
Met Pure passeer je bepaalde interne bewerkingen in je receiver voor zogenaamd beter geluid.
Met Pure Direct schakel je ook de video circuits uit.

Volgens puristen klinkt dit beter voor audio maar als je echt voor kwaliteit gaat dan gebruik je geen AVR :)
Ik heb zelf ook een X3800H en vind het ding prima klinken voor zowel muziek als films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
Bierkameel schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Met Pure passeer je bepaalde interne bewerkingen in je receiver voor zogenaamd beter geluid.
Met Pure Direct schakel je ook de video circuits uit.

Volgens puristen klinkt dit beter voor audio maar als je echt voor kwaliteit gaat dan gebruik je geen AVR :)
Ik heb zelf ook een X3800H en vind het ding prima klinken voor zowel muziek als films.
En met auto? Kiest de reciever dan zelf of iets dergelijks?

Ik vind dit ook meer dan prima, ik had geen referentiekader behalve Sonos van vrienden, dit klinkt toch wel een stuk beter. Qua investeren houdt het bij mij wel bij een bepaalde grens op, het moet wel een beetje leuk blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35

FeaR

In GoT we trust

codex schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
En met auto? Kiest de reciever dan zelf of iets dergelijks?
In theorie ja, uit de handleiding:
In this mode, the type of digital signal input, such as Dolby Digital, Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, Dolby Digital EX, Dolby Atmos, DTS, DTS-HD, DTS:X, DTS-ES, PCM (multi-channel) is detected, and the playback mode switches automatically to the corresponding mode.
Echter moet de receiver dan wel herkennen welk signaal er binnenkomt en in jouw geval kan dat een probleem worden kijkende naar deze quote:
codex schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:45:
Audio stond op passthrough in de KPN Box settings.
Passthrough wil zeggen dat de bron (in dit geval KPN Box) de audio meestuurt zoals deze origineel bij de media zit. Dolby Digital 5.1 wordt domweg doorgestuurd als Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 wordt doorgestuurd als DTS 5.1, etc. Tracks die de receiver dan zal herkennen en zal omschakelen. Aangezien je aangeeft dat passthrough niet de juiste mode is zal je gekozen hebben voor iets als "decode" of "downmix". Wat die setting doet is de audio decoderen/uitpakken naar PCM en dan pas doorsturen, Oftewel geen track (geen eerder genoemde Dolby of DTS) die de receiver zal herkennen (want reeds uitgepakt) en kan switchen. Ook te zien aan de Dolby Surround en DTS Neural:X die je noemt te gebruiken. Dat zijn geen native tracks (staan ook niet tussen de opties uit eerdere quote uit de handleiding), maar upscalers. Native track is alleen mogelijk met passthrough.

Let met bovenstaande ook op dat alles qua HDMI ARC goed in is gesteld. Heb je op receiver of TV geen eARC aan staan maar ARC dan val je met gekozen settings terug naar 2.0 stereo. ARC is maximaal 2 kanalen PCM waar eARC geen probleem heeft met PCM in surround. Sluit je de KPN decoder rechtstreeks aan op een HDMI van de Denon heb je dit probleem niet. Via deze weg gebruik je namelijk geen HDMI (e)ARC met de eventueel bijbehorende beperkingen. De twee kanalen over HDMI ARC is alleen voor uncompressed audio, compressed (bijvoorbeeld Dolby Digital (Plus)) kan wel in surround over HDMI ARC.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 08-08-2025 15:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:17:
[...]

In theorie ja, uit de handleiding:

[...]

Echter moet de receiver dan wel herkennen welk signaal er binnenkomt en in jouw geval kan dat een probleem worden kijkende naar deze quote:

[...]

Passthrough wil zeggen dat de bron (in dit geval KPN Box) de audio meestuurt zoals deze origineel bij de media zit. Dolby Digital 5.1 wordt domweg doorgestuurd als Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 wordt doorgestuurd als DTS 5.1, etc. Tracks die de receiver dan zal herkennen en zal omschakelen. Aangezien je aangeeft dat passthrough niet de juiste mode is zal je gekozen hebben voor iets als "decode" of "downmix". Wat die setting doet is de audio decoderen/uitpakken naar PCM en dan pas doorsturen, Oftewel geen track (geen eerder genoemde Dolby of DTS) die de receiver zal herkennen (want reeds uitgepakt) en kan switchen.

Let met bovenstaande ook op dat alles qua HDMI ARC goed in is gesteld. Heb je op receiver of TV geen eARC aan staan maar ARC dan val je terug naar 2.0 stereo. ARC is maximaal 2 kanalen PCM waar eARC geen probleem heeft met PCM in surround.
Dank je, ik ga hier eens verder induiken!
Pagina: 1