Acties:
  • +4 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 20:27
Net gelezen dat er nu een definitief plan is voor een hangbrug naar Sicilië..een oversteek van 3700 meter.
Die plannen bestaan al sinds 1970, 55 jaar, er is destijds onderzocht welke verbinding er moet komen, een brug of een tunnel of een combinatie.
Een tunnel zou te kostbaar worden met een lengte van 37 kilometer op een diepte van 300 meter, de hangbrug zou zo'n 3 miljard gulden kosten, Euro 1,4 miljard..en 7 jaar bouwtijd.
Rond 1978 waren de plannen definitief, en verwachte Italië een subsidie van de EEG.

Het maand tijdschrift Kijk wijde hierover in januari 1979 een artikel, de hieronder getoond foto toont een deel van het artikel met een impressie hoe die brug destijds er uit zou komen te zien..
Foto impressie's via google van het huidige plan toont een traditionele klassieke hangbrug.
Bij een klassieke hangbrug moet met name de 2 dragende kabels perfect tegen oxidatie van de afzonderlijke draden worden beschermd, bij inkerven door roestvorming is breuk van de afzonderlijke draad zo goed als onafwendbaar, en vervangen is uiteraard niet mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhdCq7UPTpGq7f-MSQXSDcCt4Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtnJx3qwqjzR1Db4aYE0RoKX.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heb je een bron waar je dit 'net' gelezen hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:25

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:59

Dit filmpje legt goed uit waarom het zo lang duurt

[ Voor 19% gewijzigd door 418O2 op 07-08-2025 09:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-09 20:44
Hmmm, ik zie wel een mogelijk reden waarom dit nu weer actueel is:
https://nos.nl/artikel/2577784
NAVO-norm
Salvini zegt ook dat de brug kan helpen bij het bereiken van de nieuwe NAVO-norm. Op de NAVO-top in Den Haag hebben de bondgenoten afgesproken dat ze allemaal 5 procent van het bbp gaan investeren in defensie. 1,5 procent daarvan mag ook besteed worden aan defensie-gerelateerde zaken zoals infrastructuur.

[ Voor 3% gewijzigd door croxz op 07-08-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:35

timovd

Voorsprong door techniek

Dergelijke constructies zijn al gebouwd in andere gebieden waar veel bevingen zijn, zegt het bedrijf, zoals bijvoorbeeld in Japan en Turkije.
Echter nog niet van dit formaat.

Omdat China (met de Huajiang Gorge Bridge, aka de Huajiang Canyon Bridge) het kan, kunnen wij het ook.

Het is nu aantrekkelijk om uit te voeren onder de noemer NAVO-norm waarvan een deel aan infrastructuur besteed mag worden.

Er zal wel heel erg veel geld verdwijnen. Het project gaat veel langer duren en heel erg veel meer kosten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

croxz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:49:
Hmmm, ik zie wel een mogelijk reden waarom dit nu weer actueel is:

[...]
Jupz, Meloni wil dit noteren als NAVO infrastructuur.

Misschien kunnen wij in NL ook eindelijk die spoorlijn van Lelystad naar Leeuwarden afmaken met zulke labeling van het uitgaven :P

/edit: de maffia daar zal ook wel blij zijn met de versie instroom van cash :P

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 07-08-2025 09:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:25

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Misschien kunnen wij in NL ook eindelijk die spoorlijn van Lelystad naar Leeuwarden afmaken met zulke labeling van het uitgaven :P
maar liever niet met de franse slag itialaanse flair........die hebben toch wat moeite met treinen, helicopters, maar ook bruggen bouwen :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-09 20:44
Maar serieus:
De totale lengte van de brug wordt bijna 3,7 kilometer, waarvan het gedeelte met de hangbrug 3,3 kilometer lang is.

Er komen twee rijstroken in elke richting (met elk een vluchtstrook) en dubbelspoor voor treinverkeer.
3,3 km hangbrug met in totaal 6 rijstroken en 2 spoorbanen. Is dat technisch mogelijk? Hoe hoog zouden de pilaren dan wel niet moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:35

timovd

Voorsprong door techniek

Het BNP BBP van Italië is ruim 2 triljoen (2.000 miljard). Met anderhalf procent (van de NAVO-norm voor infra), is het geld gemakkelijk uitgegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 07-08-2025 10:25 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 16:34
croxz schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:52:
Maar serieus:

[...]

3,3 km hangbrug met in totaal 6 rijstroken en 2 spoorbanen. Is dat technisch mogelijk? Hoe hoog zouden de pilaren dan wel niet moeten worden?
De golden gate is 2.7. Waarom zou 3.3 dan niet kunnen denk ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vipertje schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

de ruimte tussen de pilaren is iets anders, golden gate is dat 800/1000 meter tussen de pilaren, en hier willen ze schijnbaar 3,1 of 3,3 kilometer tussen de 2 pilaren ;)
(beide pilaren willen ze schijnbaar op land houden?)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 07-08-2025 10:00 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Oresund brug is ook vrij lang (8km) maar als ik me niet vergis is het water daar minder diep.

En geen of minder seismische activiteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Dus de snelweg die de brug verbind met de rest van Italië komt niet af omdat de maffia dik geld verdient aan het niet af zijn van deze snelweg. Want: ze zitten diep in alle bedrijven die bouwen. Zo'n oneindig project levert oneindig geld op. Deze snelweg was door de EU gefinancierd, maar die hebben zich terug getrokken toen de corruptie duidelijk werd. Italië moest zelfs geld terug betalen.

Verder zit de maffia ook in de scheepvaart en zorgt een goede verbinding met de rest van Italië ervoor dat ze economisch achtergesteld blijven in het zuiden, wat ook weer de maffia in de kaart speelt.

TLDR: de maffia gaat er voor zorgen dat deze brug er nooit komt, of extreem veel duurder wordt dan gepland. De brug gaat namelijk recht tegen hun belangen in.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:11
YakuzA schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:50:
[...]

Ik denk dat ook binnen Nederland, en Europa in bredere zin, we een aantal soortgelijke kostbare bouwprojecten inderdaad onder deze labeling uitvoering zullen gaan zien verkrijgen. De Lelylijn is hierin natuurlijk slechts een minimaal aandeel van de gewenste verbetering van het Europese spoor. TEN-T vormt een overkoepelend geheel.

Er zit verder natuurlijk ook echt wel een aantal zekere voordelen aan dit soort regelingen. Het bespoedigt de aanleg van essentiële infrastructuur, niet alleen relevant voor oorlogstijd, maar ook daarbuiten. Het brengt langdurige werkgelegenheid, dit soort projecten zijn tenslotte niet van één op andere dag opgeleverd. Maar veelal hebben we het over mega projecten waar er al snel sprake is van 5, 10 tot zelfs 15+ jaar. Waarbij door de schaal van dit soort projecten, zonder het hebben van dit soort labeling, het veelal ook te grootschalig, te duur en te lange termijn is om het politiek interessant te zijn om hierin te investeren. Voor de mensen die op je dienen te stemmen, is het tenslotte weinig interessant dat een miljarden project de bevolking 20 jaar van nu ten goede begint te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:00:
Oresund brug is ook vrij lang (8km) maar als ik me niet vergis is het water daar minder diep.

En geen of minder seismische activiteit
Ja, en daar is de grootste overspanning 490 meter, geen 3 kilometer.

Wikipedia: Sontbrug (Kopenhagen - Malmö)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-09 13:01

Jorissie87

No diggity

Dus een brug is 3,7 km maar een tunnel is 37 km, dat is 10x zoveel! Waarom dat dan? Je zou zeggen dat je wel binnen 1km vanaf de kust de grond onder moet kunnen en daarom op max 6km uitkomt. Of is dat vanwege de diepte van 300 meter en daarmee de "kromming" niet te stijl te maken?

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24
In Noorwegen maken ze gewoon een tunnel van 27km.
https://topgear.nl/autoni...boknafjordtunnel-rogfast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Jorissie87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:21:
Dus een brug is 3,7 km maar een runnel is 37 km, dat is 10x zoveel! Waarom dat dan? Je zou zeggen dat je wel binnen 1km vanaf de kust de grond onder moet kunnen en daarom op max 6km uitkomt. Of is dat vawege de diepte van 300 meter en daarmee de "kromming" niet te stijl te maken?
3 kilometer zou voldoende moeten zijn om op 300 meter diepte uit te komen met een helling van 6 graden (aldus deze tool: https://www.omnicalculator.com/construction/elevation-grade), maar om te zorgen dat je op 300 meter diepte zit voordat de ocean begint moet je wel optijd naar beneden gaan. Maar 37km is inderdaad wel erg overdreven. Met de helft zou je er volgens mij ook moeten zijn, maar ik ben geen expert op dit gebied.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cannibal
  • Laatst online: 30-09 10:01
Boven de 4% heeft vrachtverkeer er al last van en (hi-speed) treinen schijnen niet boven de 3% te moeten komen.

En dan zit je dus al op 2x 10km en nog 3-4km oversteek, op 24km tunnel en dan heb je mogelijk nog wat lengte nodig om aan beide kanten op een goeie locatie uit te komen.

Ter vergelijking, de Fehmarn Belt tunnel, ligt op zijn diepst maar 40m onder het water. Daar zit je, als voorbeeld, met 1500m en 1,5 graad helling al op die diepte. Hele tunnel is 18km (waarvan dan wel stuk meer onder water)

[ Voor 71% gewijzigd door cannibal op 07-08-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

WernerL schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:22:
[...]
3 kilometer zou voldoende moeten zijn om op 300 meter diepte uit te komen met een helling van 6 graden (aldus deze tool: https://www.omnicalculator.com/construction/elevation-grade), maar om te zorgen dat je op 300 meter diepte zit voordat de ocean begint moet je wel optijd naar beneden gaan. Maar 37km is inderdaad wel erg overdreven. Met de helft zou je er volgens mij ook moeten zijn, maar ik ben geen expert op dit gebied.
Het landnivo ligt ook niet op 0 meter, tegen de tijd dat jij aan de noord-oost kant 10 kilometer landinwaards bent, ziet je al op de berg ;)
https://www.etsy.com/nl/l...opographic-map-of-1943-2d

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

De 1915 Çanakkale-brug in Turkije heeft de langste centrale overspanning ter wereld, met een lengte van 2 023 meter. Deze brug ging in gebruik in maart 2022 en heeft sindsdien het record in handen

wikipedia

Dezze wordt dus zo'n anderhalf keer langer

[ Voor 7% gewijzigd door Jester-NL op 07-08-2025 15:44 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 11:30
Begreep ik nu goed dat deze brug uit het 1,5% Navo infrastructuur moet komen?
The project could provide a boost to Italy’s commitment to raise defense spending to 5% of GDP targeted by NATO, as the government has indicated it would classify the bridge as defense-related, helping it to meet a 1.5% security component. Italy argues that the bridge would form a strategic corridor for rapid troop movements and equipment deployment to NATO’s southern flanks, qualifying it as a “security-enhancing infrastructure.”
bron

Zo kan ik ook een brug betalen :p

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:57
Helixes schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:33:
Begreep ik nu goed dat deze brug uit het 1,5% Navo infrastructuur moet komen?

[...]

bron

Zo kan ik ook een brug betalen :p
Dit is ook de hele twist van Rutte geweest: veel onder NAVO scharen wat gewoon interne infra ontwikkeling is. Ik ben een aantal keer in zuid Italie incl Sicilië geweest en je weet gewoon dat dit een van de armere regio's in de EU is. Daarbij is de druk van de maffia voelbaar en lukt het de Italiaanse overheid al decennia niet dat echt uit te roeien, hoewel het expliciete geweld natuurlijk wel enorm is afgenomen. Van wat ik begrijp uit mijn bezoeken aan Sicilië en bijv Napels is dat de maffia veel meer in de regionale politiek en ondernemingen zit. En overal waar dit zo is, is de infrastructuur belabberd.

Lang verhaal kort: infrastructuur heeft altijd geleid tot verbetering van de positie van een omgeving. Je kunt in ene veel makkelijker zaken doen met Sicilianen, het wordt doodeenvoudig om iets te brengen of te halen en met een goed treinverbinding is het in ene een makkelijk te bereiken locatie. Of het nu Zweden en Denemarken is die gekoppeld zijn, of Engeland met Frankrijk, het levert gewoon een vereenvoudiging van zakendoen, toerisme en andere positieve invloeden.

Ben dus optimistisch en uit welk potje het komt - infrastructuur is kostbaar, dus door die zure appel moeten ze/we heen. Overigens was het oversteken van de straat van Medina nu een 15min overtocht, niet echt heel dramatisch, alleen is het vooral beperkt in volume. Je kunt maar beperkt aantal mensen & voertuigen overzetten en het kost ook nog eens extra tijd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In het Europees Parlement zIjn vragen gesteld hoe dit project binnen de gestelde EU regels plaats kan vinden aangezien het gebied waar de brug gaat komen geheel of gedeetelijk door een Natura 2000 habitat gaat.

Vragen
https://www.europarl.euro.../E-10-2025-000343_EN.html

Antwoord
https://www.europarl.euro...0-2025-000343-ASW_EN.html

Het standpunt van de EU lijkt te zijn dat als Italië zegt dat het OK is dan is het best wat de EU betreft. Leerzaam voor ons hier met vergelijkbare uitdagen, dan wel op een kleinere schaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NRlfFhc.jpeg

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-09 13:09
timovd schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:49:

[...]

Echter nog niet van dit formaat.

Omdat China (met de Huajiang Gorge Bridge, aka de Huajiang Canyon Bridge) het kan, kunnen wij het ook.

Het is nu aantrekkelijk om uit te voeren onder de noemer NAVO-norm waarvan een deel aan infrastructuur besteed mag worden.

Er zal wel heel erg veel geld verdwijnen. Het project gaat veel langer duren en heel erg veel meer kosten.
Ik was een paar weken geleden weer eens in Amsterdam. Station Zuid is een dure grap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:43
IJzerlijm schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:03:
In het Europees Parlement zIjn vragen gesteld hoe dit project binnen de gestelde EU regels plaats kan vinden aangezien het gebied waar de brug gaat komen geheel of gedeetelijk door een Natura 2000 habitat gaat.

Vragen
https://www.europarl.euro.../E-10-2025-000343_EN.html

Antwoord
https://www.europarl.euro...0-2025-000343-ASW_EN.html

Het standpunt van de EU lijkt te zijn dat als Italië zegt dat het OK is dan is het best wat de EU betreft. Leerzaam voor ons hier met vergelijkbare uitdagen, dan wel op een kleinere schaal.

[Afbeelding]
Maar dat is het standpunt voor Nederland ook. Als Nederland besluit dat de stikstofnorm omhoog gaat dan heeft de EU daar niets over te zeggen. Maar zelfs de BBB durft zich daar niet hard voor te maken.

De politiek verschuilt zich achter Europa, maar het is een interne aangelegenheid die kort door de bocht met een pennenstreep is op te lossen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vipertje schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

De langste overspanning van de Golden Gate Bridge is 1,2 km. Italië wil een overspanning van ruim 3 km, want er komen geen pilaren in zee.

March of the Eagles

Pagina: 1