Upgrade van Z906 --> Ultima 40 surround (5.2.1 of 5.2.4)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09 17:20
Hoi allemaal,

Ik heb jarenlang mijn Logitech Z906 5.1-set gebruikt als surround systeem bij mijn tv, maar helaas is de set recent kapot gegaan (voeding van de sub/versterker is stuk).

Nu zie ik dit als het moment om een upgrade te doen naar een volwaardige surroundset – ik vermoed dat dat sowieso een hele stap vooruit zal zijn ten opzichte van de Z906. 😉

Budget: ongeveer €1500 (bij voorkeur niet veel hoger)
Waar ik nu naar aan het kijken ben, is deze set van Teufel:

🔗 https://teufelaudio.nl/ul...oor-dolby-atmos-107000523
5.1.2 set met Denon X2800H receiver

Deze lijkt mij een sterke prijs-kwaliteitverhouding te hebben. Mijn twijfel gaat vooral over de Atmos speakers in deze set: de meegeleverde Teufel Reflekt zijn ‘upfiring speakers’ die geluid via het plafond reflecteren.

Vraag 1:
Is het een goed idee om deze Reflekt-speakers niet als upfiring, maar direct aan/in het plafond te monteren?
(Er is nu nog geen plafond, er moet in de toekomst nog een vals plafond komen, dus ik heb de kans om echt inbouw of plafondmontage te doen.)

Of is het dan beter om meteen te kiezen voor echte plafond/inbouw speakers?

Een tweede optie waar ik over twijfel:

🔗 https://teufelaudio.nl/ul...oor-dolby-atmos-107000635
Zelfde speaker set, maar met Denon X3800H receiver (ondersteunt 5.1.4)

Deze versterker geeft de mogelijkheid om later 4 plafond/Atmos speakers toe te voegen, wat mij wel interessant lijkt voor de toekomst.

Vraag 2:
Is het volgens jullie de moeite waard om nu al de X3800H te nemen i.p.v. de X2800H, met het oog op toekomstige uitbreiding naar 5.1.4?

En dan kwam ik nog op het volgende idee:

🔗 https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000
5.1 set zonder receiver

Wat als ik deze set combineer met de Denon X3800H, en dan mijn oude Z906 speakers gebruik als de 4 ‘ceiling’ speakers?

Vraag 3:
Is dit überhaupt een goed idee?
Kan ik die Logitech speakers (zonder sub/versterker) veilig en kwalitatief combineren met de Ultima-set en de Denon X3800H, of is dat technisch / geluidsmatig gewoon af te raden?

Tot slot:
Het gaat om een gewone woonkamer, geen aparte home cinema ruimte. De zetel staat wel bijna helemaal tegen de achterste muur (ongeveer 15cm afstand), dus zo heel veel kunnen ze niet 'acher' mij komen te hangen de speakers.

Vraag 4:
Bij een 5.1.4 setup – waar plaats je dan idealiter die extra 4 ceiling speakers (de ‘heights’)?
In het plafond vlak boven/achter de zetel? Of aan de voor en achterwand, hoog tegen het plafond?

Alle tips of ervaringen zijn welkom! 😊
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
ik merk net dat de impedantie van de Z906 speakers maar 4 Ohm is..
dus waarschijnlijk niet echt ideaal?

Zou dit dan de beste optie zijn:
https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000
→ 5.1 set zonder receiver
+
Denon X3800H
+
2 x
Goedkope speaker set

dan kom ik uit op een budget van:
+- €700 5.1 speaker set,
+- €100 voor 4 'ceiling/top' speakers
+- €950 voor de X3800H

Totaal komt dit dan wel op +- €1750 wat wel een beetje boven mijn budget zit.. maar misschien is dit de extra €150 tegenover het 5.1.2 set met de X2800H wel waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:37
Gezien waar je nu vandaan komt heb ik een beetje het gevoel dat je in de valkuil valt van het kan altijd beter en duurder in audio land.

Die teufels zullen al een wereld van verschil zijn met wat je kent, die vloerstaanders alleen al.

Ik zou voor de eerste set gaan met de 2800, bij Teufel kan je de eerste 8 weken de set thuis proberen. Ik verwacht dat je dan niet nog meer of nog duurder wil.

Meld je ook nog even aan bij de nieuwsbrief voor een kortingscode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Hey!
@KernelPanic bedankt voor uw reactie!

ik ben zeker geen 'kenner' op gebied van geluid, Ik ben zeker geen 'audiofiel' (kan je wel afleiden uit mijn Z906 setje ;) )

maar ik vind de dolby atmos effecten wel een zeer leuke ervaring!
Vandaar dat ik zou twijflen voor het teufel 5.1 set + X3800H + 4 goedkope speakers (+-€25/stuk, of is dit dan echt wel te slecht?)
als ik daardoor nog leukere dolby atmos effecten krijg dan is het prijsverschil van €150 mij denk ik wel waard.. (dit zou ik dus wel enkel doen als het inderdaad een leuke atmos ervaring wordt ondanks de goedkope top speakers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
Persoonlijk zou ik niet voor de 4 (erg) goedkope speakers gaan.

Atmos kan echt wel wat toevoegen maar je bent ook erg afhankelijk van de ruimte, plaatsing in de ruimte, waar zit je zelf, akoestiek van de ruimte etc.

Je gaat nu al naar een set met losse componenten, stel je wil over een paar jaar de receiver vervangen dan kan dat ook gewoon.

Wil je wel per-se, dan zou ik een set met de 3800 kopen even doorsparen en later fatsoenlijke speakers toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Je zult de speakers daadwerkelijk in het plafond moeten verwerken voor een Atmos ervaring. Die upfiring speakers is gewoon een marketing truc om een niche product aan de massa te slijten. Als je de speakers niet in het plafond gaat verwerken dan moet je gewoon lekker gaan voor een 5.1 surround set.

Als je in de toekomst naar 4 hoogte speakers wil gaan, dan moet je dat direct doen als je de kans/mogelijkheid hebt. Ik denk niet dat je het plafond nogmaals gaan openbreken voor 2 extra speakers. Dan zul je dus voor een receiver met 9 versterkte kanalen, zoals een Denon X3800H moeten gaan.

[ Voor 59% gewijzigd door Hulleman op 11-08-2025 16:44 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
Upfiring wil ik inderdaad niet.

Het plafond zal er de eerste jaren vermoedelijk nog niet komen, dus ik heb nog ruim de tijd en vrijheid om te bedenken wat ik daarmee wil doen.

Als ik het goed begrijp, wordt bij 4 ceiling speakers vaak aangeraden om deze niet in te bouwen in het plafond, maar ze opbouw te monteren bovenaan de muur (plafondhoogte) in de vier hoeken, gericht naar de optimale zitpositie.

Ik heb natuurlijk ook de mogelijkheid om voor inbouwmodellen te gaan die mooi vlak in het plafond zitten. Op het moment dat het plafond er is, zou dat ideaal zijn. Tot die tijd zouden de losse speakerkasten dan gewoon tegen de predallen gehangen worden, waarbij het verlaagde plafond later zo’n 20 cm lager komt te hangen – dus ruimte genoeg.

Mijn huidige setup waar ik voor zou gaan:

Denon X3800H (€870 – lijkt mij een goede deal)

Ultima 40 Surround 5.1-set (€699 – prijs/kwaliteit lijkt me ook erg sterk)

Verder wil ik tweedehands boekenplankluidsprekers in de gaten houden om als 4 ceiling speakers te gebruiken (hopelijk kan ik er zo’n viertal voor een leuk prijsje vinden).

Binnen een aantal jaar, wanneer we het verlaagde plafond laten plaatsen, wil ik deze ceiling speakers dan vervangen door 4 inbouwplafondmodellen (bijvoorbeeld van Artsound of iets dergelijks).

Volgens mij is dit een goede, toekomstgerichte basis die een leuke filmervaring zal opleveren.

[ Voor 24% gewijzigd door thomke op 15-08-2025 21:04 ]

• thomke
De speakers zijn veel groter uitgevallen dan verwacht :o

Zeker de Rear speakers zijn eigenlijk te groot (center en de 2 staanders zijn ook groot.. maar kan ik mee leven.. voor deze heb ik een goeie plaats..)

maar de Speakers die naas / achter de zetel komen zijn veel te groot, ik kan deze niet goed positioneren..

Dus ik vrees dat ik het set zal moeten terugsturen...

Als er mensen goed advies hebben voor andere speakers dan hoor ik het graag!
maar ik vrees dat ik meer naar 'sateliet' speakers zal moeten kijken...

budget:
€700 voor volledige speaker setup (pasieve speakers)
(dus Center, FL, FR, RL, RR, en Sub)

Ik hoor graag jullie advies!
ik dacht misschien aan deze:
https://teufelaudio.be/sy...0#pdp-included-components
ofwel deze:
https://teufelaudio.be/co...-edition-51-set-105496000
(ik denk dat dit 2e set een betere sub woofer heeft?)

Maar zoals ik zei.. ik hoor graag jullie advies en eventueel andere voorstellen!

[ Voor 9% gewijzigd door thomke op 21-08-2025 10:03 ]

• KernelPanic
thomke schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:57:
De speakers zijn veel groter uitgevallen dan verwacht :o

Zeker de Rear speakers zijn eigenlijk te groot (center en de 2 staanders zijn ook groot.. maar kan ik mee leven.. voor deze heb ik een goeie plaats..)

maar de Speakers die naas / achter de zetel komen zijn veel te groot, ik kan deze niet goed positioneren..

Dus ik vrees dat ik het set zal moeten terugsturen...

Als er mensen goed advies hebben voor andere speakers dan hoor ik het graag!
maar ik vrees dat ik meer naar 'sateliet' speakers zal moeten kijken...

budget:
€700 voor volledige speaker setup (pasieve speakers)
(dus Center, FL, FR, RL, RR, en Sub)

Ik hoor graag jullie advies!
ik dacht misschien aan deze:
https://teufelaudio.be/sy...0#pdp-included-components
ofwel deze:
https://teufelaudio.be/co...-edition-51-set-105496000
(ik denk dat dit 2e set een betere sub woofer heeft?)

Maar zoals ik zei.. ik hoor graag jullie advies en eventueel andere voorstellen!
Haha heel eerlijk had ik dit al een beetje verwacht, die teufels zijn flinke jongens. Je kan met deze set nog wel wat ervaring opdoen. Een aantal weken als 3.1 set gebruiken bijvoorbeeld, je receiver goed inregelen en luisteren of het geluid technisch wel bevalt. De speakers dienen wel voldoende van de muur te staan zodat ze kunnen "ademen".

Die eerste set die meestuurde is wel klein genoeg? Hou er rekening mee dat de stands er nog niet bijzitten.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Atmos voor wat je er aan uitgeeft tegen vond vallen ten opzichte van 5.1

Om die reden heb ik de Atmos speakers in m'n nieuwe huis ook niet meer geinstalleerd.
Ik had 5.1.2.

Enerzijds valt het effect vaak tegen, anderzijds zijn er ook weinig films met echt goede Atmos effecten.

• thomke
@KernelPanic ik denk dat ik mij wat door de prijs laten verleiden had en beetje onderschat had hoe groot de speakers gingen zijn.. ik had wel eens op een meter gekeken.. maar als je ze fysisch ziet is het toch wel impressionant!
voor de 3 speakers vooraan is het geen probleem dat ze zo groot zijn.. (en zou ik de vrouw ook wel nog kunnen van overtuigen) maar voor de 'rear' speakers is er gewoonweg geen plaats.. (je zet zo een speakers ook niet zomaar op een statiefje..)

inderdaad de 1e set lijkne de rear speakers ook nog altijd redelijk groot..

ik zal daarom inderdaad denk ik voor deze gaan...
het zal vermoed ik ook al een heel verschil zijn met mijn Z906 set die ik had ;)

@RobbieT doordat ik toch de kleine speakers van mijn Z906 set nog heb, dacht ik deze voorlopig eens te gebruiken voor een 5.1.4 setup (deze hangen reeds aan het plafond). doordat het plafond er de eerste jaren nog niet komt is het nu maar een kleintje om er een paar gaatjes in te boren en vlug wat kabels aan te hangen ;) daarmee kan ik vermoedelijk al een idee krijgen als het atmos met de 'ceilings' veel toevoegt aan de ervaring om dan later (als we het plafond er steken) voor al dan niet voor inbouw boxen te gaan.
de X3800H heb ik uiteindelijk voor €817 kunnen kopen.
ik heb de race scene uit Ready Player One reeds klaar staan om de atmos uit te testen ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die consono melkpakjes zijn echt zonde van je geld. Qua geluidskwaliteit zou ik als ik jou was die grote teufel speakerset houden, de speakers die je te groot vind gooi je op marktplaats en koop je vervangende voor die wel aan je maat-eisen voldoen.

Voor de rears is dat doorgaans prima, want ze voegen toch weinig toe.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• thomke
Ramon schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:54:
Die consono melkpakjes zijn echt zonde van je geld. Qua geluidskwaliteit zou ik als ik jou was die grote teufel speakerset houden, de speakers die je te groot vind gooi je op marktplaats en koop je vervangende voor die wel aan je maat-eisen voldoen.

Voor de rears is dat doorgaans prima, want ze voegen toch weinig toe.
geen idee als ik deze makkelijk kwijt zou raken '2e hands'
heb je goeie tips die ik dan als rears kan gebruiken die beetje zelfde formaat zijn als de consono's?
(ik pols alvast eens bij de vrouw om de Fronts en center te houden ;) )
Pagina: 1