SgtElPotato schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:59:
[...]
Ik gebruik iCloud voor alles, er zijn andere manieren zoals AirDrop of Google Photos en nog veel meer maar daar heb ik geen ervaring mee.
[...]
Het verschil is dat Google een advertentiebedrijf is en Apple niet. Beide maken ze profielen en slaan ze je data op alleen er is een flink verschil in hoe ze deze data gebruiken.
[...]
De kwaliteit van apps is een stuk hoger, al is dat de laatste jaren een stuk beter op Android. Je kunt geen gehackte apps gebruiken en de kans is in de toekomst ook klein. Er zijn flink wat omwegen waar het wellicht wel kan maar mij niet gezien.
Iedere fabrikant heeft zijn eigen health app vaak. Of ze vervolgens kunnen integreren met bijvoorbeeld Apple Gezondheid is een keuze van de fabrikant. Zijn er helaas nog genoeg waar dat niet het geval is.
[...]
Dat is een keuze. Vroeger vond ik het ook leuk om te tweaken toen ik een Android had. Tegenwoordig moet een telefoon voor mij werken en het gewoon doen. Of er dan een widget staat of een app icoontje maakt mij persoonlijk vrij weinig uit.
[...]
Als dat een vereiste is dan zou ik lekker bij Android blijven. Ik betaal een paar euro per maand voor wat apps en streaming diensten. Imo niet meer dan normaal.
AirDrop is het inderdaad, daar ben ik wel benieuwd naar, maar zal eens kijken voor een video.
Zonder hier een Apple vs Google discussie aan te gaan, beide gebruiken ze massaal jouw data om te adverteren. Het model is van Google wat anders, maar onderaan de streep is jouw data voor beide een verdienmodel. Simpele feit is, is dat als jij jouw data koester en prive wilt houden, dan zit je bij beide gewoon erg fout. Sommige mensen proberen dit te minimaliseren door bijv een custom Android rom te gebruiken die vrij is van Googles zooi, maar de meeste van ons weten gewoon dat onze data zo wordt verzameld, en hebben ons er bij neergelegd.
Ik begrijp niet zo goed dat apps hogere kwaliteit hebben. Ik geloof zonder meer dat een individuele app net wat beter is op de 1 dan de ander voor 1 of andere reden, maar worden volgens mij de apps gewoon allemaal hetzelfde gemaakt.
De iPad heeft echt apps die Android tablets niet hebben, of veel minder zijn, omdat Android tablets niet echt serieus worden genomen als serieuze apparaten. Zeker als je kijkt naar video, foto, 3d bewerkingen enz, dan kunnen iPads veel meer, omdat ze veel gebruikt worden, sterke hardware hebben, en je weet waar je voor ontwikkelt. Maar bij telefoon apps heb ik niet het idee dat dit zo is, dus ben wel benieuwd waar ik deze verschillen kan zien.
Wat betreft sideloaden, dat is zeker een ding, en er bestaan ook gewoon gehackte YouTube apps met dus sponsorblock. Alleen van wat ik kan zien moet je deze weer via developer manieren op je telefoon krijgen.
Serieus? Ik dacht juist dat het bij Apple wel goed geregeld was. Het helpt in ieder geval wel dat ze volgens mij al lang een centrale plek hebben, en dat is iets wat heel erg lang niet zo was met Google, en nog steeds niet lekker werkt.
Het gaat niet om het geld, sponsorblock draait niet om adblocking, het draait om de segmenten in de video. Zelfpromotie, sponsors enz. Sommige kanalen zijn gewoon niet te bekijken zonder sponsorblock naar mijn mening.
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:49:
Als toevoeging op de overige reacties mag je er best van uitgaan dat een iPhone in principe hetzelfde werkt als een iPad, maar dan met een kleiner scherm. Daarnaast kun je er toevallig ook mee bellen (

), iets wat met iPadOS 26 overigens ook op de iPad mogelijk wordt, via je iPhone.
Je komt eigenlijk niet echt onder het ecosysteem van Apple uit, tenzij je genoegen neemt met een andere ervaring dan wanneer je volledig via iCloud meedraait in het ecosysteem. Je OneDrive-synchronisatie voor foto's werkt bijvoorbeeld prima, maar een volledige back-up van je iPhone werkt dan weer echt alleen goed met iCloud.
Voor één euro per maand krijg je 50 GB opslag in iCloud, en dat is ruim voldoende voor de back-ups van je iPhone en iPad. Het is dus zeker aan te raden om dat te gebruiken, zodat je gegevens zoals contacten, app-instellingen en back-ups goed geregeld zijn. Koop je in de toekomst nog een nieuwe iPhone, dan staat alles er met een uurtje weer op, tot en met je open tabs in de browser op je vorige iPhone aan toe.
Een belangrijke vraag zit dan voor mij ook in de samenwerking en het sideloaden. Ik ben zeker wel geïnteresseerd in mensen hun ervaring van wat ze missen met overstappen. De meeste kritiek komt altijd op het terug gaan in het systeem, waarbij apps veel verschillende manieren hebben om terug te gaan. Ook geregeld kritiek gezien over app instellingen die niet vanuit de app zijn te regelen, zoals instellingen voor fotografie enz.
Ik weet niet of ik me daar echt druk om kan maken, denk dat dit meer gewenning is dan iets anders.
Mensen die heel gevoelig zijn voor verandering, zijn al snel van slag. In een andere auto zitten en niet meer weten hoe ze moeten rijden, want de ruitenwisser werkt anders.
Ik zie dat de goedkoopste 2 iCloud abo's nog prima kunnen qua prijs. Dat zou oprecht nog wel interessant kunnen zijn. Overstappen naar iCloud is simpelweg geen optie met ons OneDrive account, en tevens ook duurder, en een duur abo erbij vind ik zonde.
Aan dat laatste zie ik wel dat je al een tijdje geen Android meer hebt gebruikt.
Ik gebruik overal Edge, en kan zo mijn tabs openen van mijn laptop. Overzetten van data gaat ook supersnel, apps worden gelijk geïnstalleerd en ook je apk's gaan over. Daarnaast met authenticators kan je overal snel weer inloggen. Geen idee of je bijv bij Netflix ingelogd blijft als je alles overzet, maar een paar clicks en in Android ben je wel weer ingelogd. Mijn launcher kan ik zo overzetten inclusief indeling, widgets iconen enz.
Alleen dingen zoals bankieren, DigiD enz vraagt net iets meer werk. Maar denk oprecht dat ik ook binnen een uur klaar ben.
Dat is wel iets wat jaren geleden nog niet lekker liep, en was een nieuwe telefoon instellen wel echt een drama was. Sommige merken hadden nog wel hun eigen apps daarvoor, zoals Samsung, maar toen ik laatste keer van Samsung naar Xiaomi ging, ging dat dus nu ook snel.
Logisch ook, ze kijken van elkaar af, en gezien de lijst met missende features steeds kleiner wordt, focussen ze steeds meer op kleinere details.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900