Nieuwe notebook geschikt voor gamen, AI en onedrive :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Wat ga je met je laptop doen?

Het gaat een allround notebook worden waar ik ook op wil kunnen gamen. De kinderen spelen op de vaste pc's bijvoorbeeld beyond al reason en lijkt me leuk om mee te doen. Ik wil er vooral komende jaren mee vooruit kunnen ook op het gebied van AI etc. Er komt binnenkort veel tijd beschikbaar en ik wil experimenteren met Ai, gamen etc en hier mag de notebook geen belemmering voor zijn.

Ook wil ik volledig kunnen syncen met de cloud en onedrive tikt al bijna de 1 terrabyte aan. Een snelle 2 terrabyte ssd lijkt dan ook logisch. 32 gig ram zou mooi zijn maar wellicht wat teveel gevraagd voor deze prijs

Wat is je budget?
max 2000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Niet dagelijks maar wel af en toe. Ik zou dit dus als een 'soms' willen neerzetten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Niet specifiek. Ben op zoek naar goede prijs/kwaliteit.

Best Buy

Uiteraard heb ik al in de best buy guide gekeken van tweakers. Daar leek de Acer Predator Helios Neo 16 PHN16 een goede optie maar prijzen zijn ook hier nergens te vinden (terwijl dit reden was hem om te nemen) dus lijkt ook ouder model?. De ASUS ROG Strix G16 G614JIR-N4050W komt dan weer alleen in 1 terrabyte model

/edit:

zoiets bv?

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1941637 ....

/edit 2: ok tweakers had een review en spreekt van terugschroeven grafische kaart, ben dus terug bij af ;)

Dus kom ik op mijn forum vrienden. Iemand ideeen, tips, gedachten?

[ Voor 8% gewijzigd door xxxMaverick op 06-08-2025 22:09 ]

Beste antwoord (via xxxMaverick op 08-08-2025 11:51)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:19

Croga

The Unreasonable Man

De grote vraag die ik nog nergens voorbij heb zien komen:

WAT wil je met AI gaan experimenteren?

Wil je de lokale dingetjes doen die AI apps je aanbieden? Dan heb je een moderne processor met NPU nodig.
Wil je zelf AI modellen gaan bouwen en lokaal op je laptop draaien? Dan heb je een desktop nodig :-D
Wil je AI hulpmiddelen van het internet gebruiken? ChatGPT, Cursor, GIthub Copilot, etc.? Dan heb je helemaal niets nodig; dat draait gewoon overal op.

Beyond All Reason is een CPU-heavy spel dus daar is ook niet persé een heel zware GPU voor nodig.
En de laatste eis; in nagenoeg alle WIndows laptops is de opslag heel eenvoudig uit te breiden.

Ofwel: Filter de pricewatch op 32GB RAM, een 4060/5060 GPU of zo, en koop er een losse 2TB SSD bij. Ik gok dat je onder de €1500 een hele mooie zult vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
Voor experimenteren met AI is (vooralsnog) een GPU met flink wat VRAM noodzakelijk.
Die ga je voor het budget wat jij voor ogen hebt niet aan kunnen schaffen.
Misschien beter om dan toch voor een desktop te gaan.
Dat geeft je wat meer mogelijkheden, ook om bijvoorbeeld te upgraden (qua GPU) in de toekomst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reenavdm
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-08 12:11
@Yaksa desktop is altijd beter qua prestaties maar ze wilt hem meenemen.

[ Voor 11% gewijzigd door reenavdm op 06-08-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
reenavdm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:32:
@Yaksa desktop is altijd beter qua prestaties maar ze wilt hem meenemen.
Ik kan ook lezen hoor.
Maar voor dat budget een laptop aanschaffen en vervolgens de dingen er mee proberen te doen die ze wil gaat dan waarschijnlijk op een teleurstelling uitlopen. Dus ik probeer TS op andere gedachten te brengen zodat ze misschien wel kan doen wat ze wel, maar dat ze dan op mobiliteit jammer genoeg moet inleveren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Yaksa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Ik kan ook lezen hoor.
Maar voor dat budget een laptop aanschaffen en vervolgens de dingen er mee proberen te doen die ze wil gaat dan waarschijnlijk op een teleurstelling uitlopen. Dus ik probeer TS op andere gedachten te brengen zodat ze misschien wel kan doen wat ze wel, maar dat ze dan op mobiliteit jammer genoeg moet inleveren.
Dank voor de berichten. Het is zoals het is, dus inderdaad een goede waarschuwing als ik echt met AI aan de slag wil. En dat is wel het idee. Een nieuwe desktop speelt ook in gedachten (heb 2 pc's waarvan er 1 met windows 10 en geen update mogelijkheid). Wellicht doe ik beide.

Dus dank voor de AI waarschuwing. Als we dan de vraag breder stellen: wat zou de beste price performance notebook zijn voor rond dit bedrag met gaming en , in mindere mate, AI.? Hebben jullie daar dan ideeen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reenavdm
Yaksa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Ik kan ook lezen hoor.
Iets vertelt me dat ze geen robots in haar huiskamer gaat proberen maken. Maak je geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Lastig, Ik zou in de pricewatch rondkijken met het budget wat je in gedachten hebt en dan de reviews doorlezen. Kies wel voor een groot scherm, gamen op een postzegel is niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reenavdm
@xxxMaverick je hebt al goed gekozen. Niks met een 5070ti waar je dan ook niet mindere resolutie, ram of cpu hebt. Voor dit budget denk ik niet dat je veel beter zal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Die Gigabyte laptop heeft maar 8Gb VRAM.
Dat is in deze tijd toch wel wat weinig en voor de toekomst zeker te weinig.
Ik zou toch voor een GPU met minstens 12Gb gaan, desnoods 100 euro meer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 14:20
Ik zou dan 100% kijken naar een Strix Halo laptop. Platform met een sterke geïntegreerde iGPU/APU waar je prima mee kan gamen, en je hebt enorme mogelijkheden qua het draaien van LLM's aangezien het systeem een unified memory architecture heeft en de GPU kan dus dynamisch ~80% van het werkgeheugen aanspreken als videogeheugen, en dit is nog betrekkelijk snel DDR5 geheugen ook nog, wat Strix Halo een LLM monster maakt en kan dingen draaien die totaal onmogelijk zijn desktop of laptop met een traditionele dGPU.

En ook nog eens zeer power efficient dus als je niet aan het gamen bent of AI taken hebt draaien is de accuduur ook uitstekend.

YouTube: The HP Zbook Ultra G1A MONSTER Laptop Linux Setup Guide!

Zou ook naar een Framework AI Laptop kunnen kijken: https://frame.work/nl/en/...d-ai300/configuration/new

Maar die hebben wel een stuk minder krachtige iGPU/APU vergeleken met de Strix Halo (8 of 16 CU's, vs 40 CU's van de het Strix Halo platform).

Ik zit zelf nog heel te dubben om een van hun ITX bordjes te pre-orderen om een monster local AI server mee te bouwen: https://frame.work/nl/en/...x-300-series?v=FRAFMK0004

[ Voor 28% gewijzigd door !GN!T!ON op 06-08-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Dank voor alle info ! ik ga het even laten bezinken en beslis volgende week. Top weer deze info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Dank voor je inhoudelijke bijdrage !

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:19

Croga

The Unreasonable Man

De grote vraag die ik nog nergens voorbij heb zien komen:

WAT wil je met AI gaan experimenteren?

Wil je de lokale dingetjes doen die AI apps je aanbieden? Dan heb je een moderne processor met NPU nodig.
Wil je zelf AI modellen gaan bouwen en lokaal op je laptop draaien? Dan heb je een desktop nodig :-D
Wil je AI hulpmiddelen van het internet gebruiken? ChatGPT, Cursor, GIthub Copilot, etc.? Dan heb je helemaal niets nodig; dat draait gewoon overal op.

Beyond All Reason is een CPU-heavy spel dus daar is ook niet persé een heel zware GPU voor nodig.
En de laatste eis; in nagenoeg alle WIndows laptops is de opslag heel eenvoudig uit te breiden.

Ofwel: Filter de pricewatch op 32GB RAM, een 4060/5060 GPU of zo, en koop er een losse 2TB SSD bij. Ik gok dat je onder de €1500 een hele mooie zult vinden.
Pagina: 1