Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-09 23:06
Nu we bijna gaan verhuizen zou ik nog een switch willen plaatsen die toch een 20 tal aansluitingen nodig heeft. Daarvoor zou ik mijn Orange modem bridgen. Ik heb een server rack en patchpanel hiervoor.
Graag zou ik met Ubiquiti werken en had mijn eerste gedacht op onderstaande geplaatst:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti Pro Max 24 PoE€ 748,95€ 748,95
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro, per stuk€ 172,50€ 172,50
Totaal€ 921,45

Future proof met 2.5gbit en Wifi7. Handig voor men server. Maar prijzig.

Toen dacht ik op het volgende:

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)€ 362,70€ 362,70
1AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 93,54€ 93,54
Totaal€ 456,24

Want ja, hoeveel van de tijd heb je echt 2.5Gbit nodig?

Dan heb ik nog een stuk of 4 switchen voor camera's zonnepanelen en een batterij verdeeld over het bedrijf. Deze zou ik dan willen vervangen door Ubiquiti zodat alles mooi overzichtelijk wordt. 1x de 16 voor 3 camera's. (Heb op die locatie al 8 aansluitingen zitten. Het zou kunnen dat er nog camera's bijkomen dus dan maar ineens voor 16 poorten.

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)€ 31,-€ 31,-
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 197,-€ 197,-
Totaal€ 228,-

Ik zou opteren voor de 2e optie voor de switch, alhoewel ik de eerste ook wel zou willen >:) . Daarop ga ik een docker versie draaien op een unraid server voor de console.

Er zouden 2 accespoints nodig zijn. 1 voor elke verdieping. In het lijstje staat er maar 1.

Nog iemand tips? Of zou ik het anders moeten doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:12
Stefuit schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:40:
Nu we bijna gaan verhuizen zou ik nog een switch willen plaatsen die toch een 20 tal aansluitingen nodig heeft. Daarvoor zou ik mijn Orange modem bridgen. I
Waarom moet je voor een switch je modem / router van Orange in bridge-mode moeten zetten? Leg dat eens uit? Wat gaat je DHCP-server voor je netwerk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
RonnieKo schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:56:
[...]

Waarom moet je voor een switch je modem / router van Orange in bridge-mode moeten zetten? Leg dat eens uit? Wat gaat je DHCP-server voor je netwerk zijn?
Je hebt gelijk, dit is niet nodig. Maar als ik dan met Vlans wil werken dan plaats ik best een cloud gateway erbij?

[ Voor 11% gewijzigd door Stefuit op 06-08-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Zoek eens eerst na wat je allemaal nodig hebt. Kijk eens op de website van Ubiquiti voor wat informatie wat je wil. Je hebt echt geen groot netwerk maar een simpel kleintje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16

lier

MikroTik nerd

Wat @RonnieKo zegt, begin eerste met wat je nodig hebt...nu en in de aankomende tijd (hoe lang wil je ermee doen?).

Bijvoorbeeld 1 accespoint is voor mij te weinig: het gezin merkt het niet eens als ik een firmware update uitvoer.
Update:Lees nu je OP weer...blijkbaar 2 accespoint.

Waarom de keuze voor Ubiquiti?
Wie gaat het beheer doen? Weet je wat SLA's zijn?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
Die 24 poort switch is sowieso nodig. Ik zoek er graag zo lang mogelijk mee te doen. Maar zou voor de 1gbit gaan.

Ubiquiti omdat het gemakkelijk is dat alle toestellen in 1 dashboard te bekijken zijn. En om wat te hobbyen ;)

Ik zou dan voor het gemak een cloud gateway erbij plaatsen in plaats van de console op een server te draaien.

Ik zou het zelf beheren. Het is op een boerderij met 2 stallen waarbij elke stal zijn eigen stalcomputer heeft. De verbinding die ik daar maak is om te kunnen monitoren hoe alles verloopt daar. Verder zou ik wat Vlans willen opzetten om de camera's en zonnepanelen apart te zetten. Dit zou enkel gaan als er een cloud gateway bijzit waarbij ik de Orange modem moet bridgen als ik het juist heb?

Omdat ik dan toch voor Ubiquiti ga in de woning zou ik de andere switchen vervangen door ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je Orange modem überhaupt al gebridged kan worden dan zou het inderdaad mooi zijn om er dan een Cloud Gateway achter te hangen. Welk model je nodig hebt is afhankelijk van de internetlijn. Onder de gigabit kun je met de goedkoopste af, vanaf gigabit en erboven de Max of de Fiber.

Bridgen is echter niet expliciet nodig, tenzij je port forwards wil, wat niet nodig is met Unifi omdat je altijd via je Site Manager via de cloud je site kunt beheren. Ja OK als je echt een apparaat remote moet bedienen zou je een VPN moeten inrichten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
Deze kan gebridged worden. Er zijn momenteel poorten geforward voor onder andere Wireguard en nginx proxy manager die gebruikt worden voor camera's, immich en bitwarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
Stefuit schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:58:
Ik zou het zelf beheren. Het is op een boerderij met 2 stallen waarbij elke stal zijn eigen stalcomputer heeft. De verbinding die ik daar maak is om te kunnen monitoren hoe alles verloopt daar. Verder zou ik wat Vlans willen opzetten om de camera's en zonnepanelen apart te zetten.
Maak eens een goede tekening met alles wat je nodig hebt. Denk dat je nu een paar stappen te snel wil gaan. Want als ik al 2 aparte stallen en een woonhuis lees en maar één wifi-AP of 2 wifi-AP gaat er volgens mij al iets niet goed. Of je moet in de stallen geen Wifi willen hebben Wil je op het erf nog wifi hebben? Of is dat niet nodig?. Al zou het voor de toegang tot de stalcomputers mogelijk wel makkelijker zijn. Ook het aantal switches is een beetje apart. Ik zou ook in iedere stal eentje willen hebben. Dan ook aangeven waar alle punten (outlets aan de muur) moeten komen. Of ga je per schuur 10 kabels naar een centale switch trekken? Kan dat met de afstanden? Er is wat meer uitzoekwerk dan alleen wat apparatuur....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:05
Ja, inderdaad even nadenken over wat @RonnieKo zegt. Teken/plan het even uit hoe je het e.e.a. wilt hebben qua aansluitingen enzo en kijk dan wat je nodig hebt. Denk groot, maar niet té groot. Je hebt een switch of AP later zo vervangen als het nodig is.

Ongevraagde tip/mening: Als je de 16-poorts Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE gaat opspliten over de 2 stallen, kijk eventueel ook naar de Ubiquiti Unifi Ultra. Als je die voedt vanaf je switch et PoE++, kun je daar met gemak één of twee camera's of AccesPoints op kwijt. Je hebt dan je hele netwerk gevoed vanaf één plek en bent niet afhankelijk van stroomvoorzieningen elders.

Thuis heb ik één groep in de meterkast waar m'n router + CloudGateway + switch op zit, de rest (o.a. Unifi Ultra, Unifi Flex en diverse AP's) werkt allemaal op PoE. Waar ik in huis ook aan het klussen ben, ik kan letterlijk overal de stroom eraf halen, zonder dat (een deel) van m'n netwerk offline gaat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
Een tekening zegt soms meer dan 1000 woorden.

De stallen is de huidige situatie. De loods en woning zou nieuwe situatie zijn.

Stal 1 heeft een switch met en een switch zonder poe. Deze zou ik vervangen door een 8 poorts of 16 poort switch met poe.

Stal 2 zou ik de switch vervangen door een ubiquiti switch.

Wifi is niet nodig op het erf of in de stallen. Maar kan steeds voorzien worden aangezien er een switch is.
Afstand van woning tot loods is 12m. Tussen loods en stal 1 is 40m. En stal 1 en 2 is 6m ongeveerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAd9JJqx084jj-7P6UO05XPTyFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgLD35fzVspogxQ62I9kqbMK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Stefuit op 08-08-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Dat zegt al iets meer. Aardig dat je wat getekend hebt. Maar zijn dit alle aansluitingen en apparaten die je op de netwerkswitches wil aansluiten? Want met deze opzet hoef je echt niet aan het duurdere spul. Waarom wil je dan een 24 poort in huis? Wat gaat daar allemaal op zitten? Ik heb nog niet het gevoel dat je alles aangeeft wat je nodig hebt. Of dat je het behoorlijk zwaar aan het uitdenken bent voor iets wat je totaal niet nodig hebt. Maak de tekening voor je zelf volledig. Dan heb je een goed inzicht. Dan kan je ook de VLAN's e.d. indelen en bij zetten.

Zie dat dat de stalpc's op één switch zitten? Je hebt een "reserve" kabel lopen tussen de loods en één stal. Tussen de andere stal twee kabels waarvan één voor PC en één voor netwerkwitich? Tussen woning en loods ook maar één kabel.

Gezien de afstanden zou je denken dat misschien bepaalde toepassingen en hoe belangrijk bepaalde onderdelen zijn een eigen kabel naar de hoofdswitch / aansluiting krijgen. Dan heb je vanuit één centraal punt alles bereikbaar. Voor een bedrijf met kritische toepassingen kan het wel eens een betere oplossing zijn.

Voor de beeldvorming: Ik heb hier een netwerk liggen. In het netwerk zitten een stuk vier simpele netwerkswitches (managent TP-links) met een apparaat of 20 - 25 bekabeld aanwezig. De langste kabel is iets van 30 - 40 meter naar een netwerkswitch. Één swtich is eigenlijk de hoofdswitch. Vanuit daar worden de andere netwerkswitches bereikt. De TV zit rechtstreeks op de box van de provider. Daardoor houd je al een kleine scheiding tussen "TV" en "overige netwerk" zonder dat je vanalles moet instellen.

Het hele netwerk is netjes uitgetekend (met CAD). Bij iedere netwerkswitch is netjes een overzicht aanwezig. Ik weet precies wat waar op aangesloten is. Het spul moet altijd werken. Dus het is instellen en vergeten. Een netwerk moet blijven werken. Niet afhankelijk zijn van een applicatie om in te stellen of te beheren.

[ Voor 3% gewijzigd door RonnieKo op 08-08-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
RonnieKo schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:28:
Zie dat dat de stalpc's op één switch zitten? Je hebt een "reserve" kabel lopen tussen de loods en één stal. Tussen de andere stal twee kabels waarvan één voor PC en één voor netwerkwitich? Tussen woning en loods ook maar één kabel.
Klopt. Die van de loods en de woning moet nog getrokken worden. De switch is in de loods nog niet voorzien. Ik dacht eerst om van de loods de kabels te verlengen en dan rechtstreeks op de switch in de woning aan te sluiten maar ik denk dat het beter is om een switch in de loods te voorzien.

Ik heb in de woning nogal wat punten voorzien. Deze zullen voorlopig niet allemaal gebruikt worden maar je weet nooit..

Voor gelijkvloers: 4x aan tv, 4x bureau, 1x ap, 3x siemens logo, 1x kabel van loods, 1x van modem.

Boven: 2x kinderkamer 1, 2x kinderkamer 2, 1x ap.

Zolder: 1x

Ik heb geen kabel tv . Kijken via een NVIDIA shield tv. Vaste telefoon hebben we ook niet.

De verbindingen zijn niet kritisch voor de stallen. Maakt niet uit op welke switch deze staan. De kabel voor de zonnepanelen heb ik achteraf bij getrokken maar niet bij stil gestaan dat ik de kabel kon gebruiken die er al lag voor de stalcomputer 😬. Dat besefte ik toen ik de tekening maakte 😅.

Vlans zou ik gebruiken voor gastnetwerk, camera's en zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55

mjl

Ugh

Als de kabels nog getrokken moeten worden leg dan ook glasvezels aan, met SFP+ in je switches kan je daarmee een 10gigabit backbone creëren.

Ikzelf heb een SFP+ 8 poorten switch om alle switches op hoge snelheid met elkaar te koppelen. Wellicht kan je dan ook nog wat goedkoper uit door kleinere switches te nemen (en hebben ze allemaal poe nodig?)

2.5Gbit noem je als niet noodzakelijk, maar elke AP heeft er al nut van aangezien wifi 6 en 7 meer dan 1 gigabit kunnen doorvoeren.

En zoals al even ergens genoemd, je hebt een firewall/router nodig als je het modem in bridge zet, in die router maak je dan je vlan setup. Afhankelijk van je internet snelheid zijn daar 2 2.5Gbit poorten ook wel zo fijn (alle trafic tussen VLANs en naar internet zal via je router lopen).

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
mjl schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:13:
Als de kabels nog getrokken moeten worden leg dan ook glasvezels aan, met SFP+ in je switches kan je daarmee een 10gigabit backbone creëren.

Ikzelf heb een SFP+ 8 poorten switch om alle switches op hoge snelheid met elkaar te koppelen. Wellicht kan je dan ook nog wat goedkoper uit door kleinere switches te nemen (en hebben ze allemaal poe nodig?)

2.5Gbit noem je als niet noodzakelijk, maar elke AP heeft er al nut van aangezien wifi 6 en 7 meer dan 1 gigabit kunnen doorvoeren.

En zoals al even ergens genoemd, je hebt een firewall/router nodig als je het modem in bridge zet, in die router maak je dan je vlan setup. Afhankelijk van je internet snelheid zijn daar 2 2.5Gbit poorten ook wel zo fijn (alle trafic tussen VLANs en naar internet zal via je router lopen).
Enkel de kabel tussen de woning en de loods moet nog gelegd worden. Al de rest is al voorzien. Gaat lastig worden om bestaande kabels te vervangen door glasvezel. De kabels naar de stal zijn cat7 heb ik gemerkt. En die tussen stal 1 en 2 is ook cat7. Die van de loods naar de woning heb ik cat6 voorzien.

2.5Gbit wil ik nog wel bekijken. Maar voorlopig zal dit enkel intern gebruikt kunnen worden. De Orange modem heeft maar 1Gbit en dan moet ik naar de pro max gaan wat dan een verdubbeling in prijs is maar waar ik nog altijd voor opensta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55

mjl

Ugh

Stefuit schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:33:
[...]

Enkel de kabel tussen de woning en de loods moet nog gelegd worden. Al de rest is al voorzien. Gaat lastig worden om bestaande kabels te vervangen door glasvezel. De kabels naar de stal zijn cat7 heb ik gemerkt. En die tussen stal 1 en 2 is ook cat7. Die van de loods naar de woning heb ik cat6 voorzien.

2.5Gbit wil ik nog wel bekijken. Maar voorlopig zal dit enkel intern gebruikt kunnen worden. De Orange modem heeft maar 1Gbit en dan moet ik naar de pro max gaan wat dan een verdubbeling in prijs is maar waar ik nog altijd voor opensta.
Met de optie waar je 2 of 4 sfp’s hebt in de switch in de woning hebt kan je overwegen glas naar je loods te leggen (dan 2x glas en 2x cat6A bijv) heb je alle mogelijkheden :) en 10GBit sfp’s hoeven niet duur te zijn.

Mbt 2.5G, zolang je maar een wel overwogen beslissing voor jezelf neemt, ik wilde vooral aangeven dat 2.5Gbit voor wifi 6 punten of sneller wel wat kan toevoegen, maar als je het niet nodig hebt scheelt dat inderdaad in kosten. Ikzelf ben meer van ‘het hoeft niet maar het kan’ die 1gigbit is alleen nuttig bij het maken van backups van mijn NAS (hoewel die niet veel sneller gaat dan 6gigabit, dus 5 zou ook prima zijn).

[ Voor 19% gewijzigd door mjl op 11-08-2025 22:31 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
Als tussenmaat 2.5gbit kan ik dan nog voor onderstaande gaan.

1Netwerk switchesUbiquiti Switch Pro Max 16 PoE€ 372,-€ 372,-
1Modems en routersUbiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber€ 296,83€ 296,83
Totaal€ 668,83

Aangezien ik 19 poorten nodig heb, kan ik de 4 van de gateway fiber gebruiken en deze met de sfp+ met de switch verbinden. Dan heb ik nog 1 poort over.
Pagina: 1