Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01:14
Beste Tweakers,

Ik woon nu sinds 2023 in een nieuwbouwhuis waar ik een 3x25A aansluiting heb.
Nu kwam er net na oplevering een paar werklui langs van de netbeheerder die een order hadden om iets te vervangen in de hoofdautomaat.
Ik had ze verteld dat ik daar geen opdracht toe had gegeven en dat ik graag 3x25A behoudt.

Nu heb ik sindsdien dus 3 automaten van C40, zoals hieronder te zien op de foto.
Ik betaal vastrecht voor 3x25A. Klopt dit dan wel, want zoals ik het nu zie zou ik dus ook 3x40A in mijn huis kunnen gebruiken ondanks dat ik daarvoor niet betaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2m0czjiHvkhyvZDICi9ZY6-i_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGk2FRNElXQlJLjSqaTcJXJe.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via rbnw op 06-08-2025 23:50)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:55
Ik zou dit even goed na laten kijken door de netbeheerder hoe het in hun administratie staat, en dit terugkoppelen en aanvragen om het asap terug te laten veranderen naar 25A.

Gratis upgrades bestaan niet.
Als je het zo laat loop je het risico dat je misschien wel over een paar jaar een naheffing van de netbeheerder krijgt, met het verzoek om even €1550,- per jaar over de afgelopen x jaar af te tikken, met de opmerking dat ze er "na controle van hun administratie" achter zijn gekomen dat je al een x aantal jaar veel te weinig vastrecht hebt betaalt voor je aansluiting, of zoiets dergelijks.
Dat wil je natuurlijk zeker voorkomen.

Uiteindelijk zullen ze immers vast wel ergens in hun administratie hebben staan dat deze upgrade uitgevoerd is, en ook wanneer die werklui zijn langsgeweest.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja dat staat erop 40A

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:23
*O* Gefeliciteerd met je gratis upgrade!
inderdaad 40A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
Oke bedankt voor jullie antwoord. Zouden ze hierop nog monitoren bij de netbeheerder, op die piekbelasting?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 17:55
Ik zou dit even goed na laten kijken door de netbeheerder hoe het in hun administratie staat, en dit terugkoppelen en aanvragen om het asap terug te laten veranderen naar 25A.

Gratis upgrades bestaan niet.
Als je het zo laat loop je het risico dat je misschien wel over een paar jaar een naheffing van de netbeheerder krijgt, met het verzoek om even €1550,- per jaar over de afgelopen x jaar af te tikken, met de opmerking dat ze er "na controle van hun administratie" achter zijn gekomen dat je al een x aantal jaar veel te weinig vastrecht hebt betaalt voor je aansluiting, of zoiets dergelijks.
Dat wil je natuurlijk zeker voorkomen.

Uiteindelijk zullen ze immers vast wel ergens in hun administratie hebben staan dat deze upgrade uitgevoerd is, en ook wanneer die werklui zijn langsgeweest.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57
^ met hierboven, zorg dat je de communicatie zwart op wit hebt staan dus niet enkel een telefoontje plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09 15:58
Ben wel benieuwd wat je verder verbruikt, aangezien het nieuwbouw is, neem aan dat het een gasloze woning is, vol zonnepanelen en een warmtepomp.

3x25 kan namelijk ook een ontwerpfout zijn geweest, dat ze dit nu "kosteloos" hebben aangepast naar de 3x35/3x40 die het had moeten zijn.

Echter... ga je dus waarschijnlijk wel meer vastrecht betalen

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09 14:04
Serpz0r schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:55:
Ben wel benieuwd wat je verder verbruikt, aangezien het nieuwbouw is, neem aan dat het een gasloze woning is, vol zonnepanelen en een warmtepomp.

3x25 kan namelijk ook een ontwerpfout zijn geweest, dat ze dit nu "kosteloos" hebben aangepast naar de 3x35/3x40 die het had moeten zijn.

Een gasloze woning kan prima op 3x25 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 16:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

danny.s schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
Een gasloze woning kan prima op 3x25 toch?
Kan, hoeft niet...

Met een electrisch kookplaatje van ~7Kw max, en een laadpaal die loadbalancing doet zal het wel goedgaan.

Bij een woning met een kookplaat van 11KW die intensief gebruikt wordt, een laadpaal zónder loadbalancing en een onderbemeten warmtepomp die continue een electrisch warmte-element moet inschakelen kan het een ander verhaal worden.

It all depends... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09 14:04
Question Mark schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
en een onderbemeten warmtepomp die continue een electrisch warmte-element moet inschakelen kan het een ander verhaal worden.
Das een andere ontwerp fout, niet eentje van de meterkast..

Maar ik snap je punt, het is zeker situatie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Question Mark schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Kan, hoeft niet...

Met een electrisch kookplaatje van ~7Kw max, en een laadpaal die loadbalancing doet zal het wel goedgaan.

Bij een woning met een kookplaat van 11KW die intensief gebruikt wordt, een laadpaal zónder loadbalancing en een onderbemeten warmtepomp die continue een electrisch warmte-element moet inschakelen kan het een ander verhaal worden.

It all depends... :)
De eerste is verdeeld over 2 fasen. de tweede over 3.

Wat is het verschil in belasting per fase? Het kan beide exact even problematisch zijn...
De praktijk halen kookplaten hun vermogen niet... ik heb nog niet meer dam 5kW door mijn 7kW plaat gekregen... alle 4 op max weigert hij ...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:51
Kan nooit dat je toch meer betaald, een nieuw contract met zwaardere aansluiting moet je altijd “aangaan” met handtekening.
Wel benieuwd hoe de netbeheerder hier op reageert na een infomatie-aanvraag.

In principe zou je als je inlogt om mijnaansluiting.nl kunnen zien wat voor contract aansluiting je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 13:19
Maar even iets anders.
Als er ineens iemand van de netbeheerder op de stoep staat die een aantal hoofdzekeringen komt vervangen, zonder dat jij daar iets van weet, kun je dan niet beter zeggen dat ze een andere keer terug moeten komen?

Ik denk niet dat ik zomaar iemand binnen zou laten die ik niet verwacht en iets komt doen waarvan ik zelf geen weet heb...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:04
Deze automaten zitten er, zo te lezen, al een jaar of twee. Ik denk dat dat wel mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-09 13:20
Rensjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:43:
Maar even iets anders.
Als er ineens iemand van de netbeheerder op de stoep staat die een aantal hoofdzekeringen komt vervangen, zonder dat jij daar iets van weet, kun je dan niet beter zeggen dat ze een andere keer terug moeten komen?

Ik denk niet dat ik zomaar iemand binnen zou laten die ik niet verwacht en iets komt doen waarvan ik zelf geen weet heb...
Ik denk dat dit juridisch lastig wordt. Je mag de netbeheerder namelijk geen toegang weigeren tot de meter/meterkast. De netbeheerder is eigenaar van de installatie t/m de meter. Voor het vervangen van hoofdzekeringen onder de meter is dus geen toestemming van de eigenaar van de woning nodig.

Vraag blijft wel, wie heeft deze werkorder ingeschoten dat kan in principe allene jijzelf of de bouwer/projectontwikkelaar van de woning gedaan hebben. Ik zou even informeren bij de uitvoerder en bij de netbeheerder waarvoor deze werkorder is ingeschoten. Uiteindelijk heeft of iemand die verzwaring aangevraagd of de monteur van de netbeheerder heeft een foutje gemaakt en had 3x C25 moeten monteren ipv C40.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Davidshadow13 dat mag wel degelijk. De wet schrijft voor dat de netbeheerder namelijk een afspraak moet maken (meen dat de termijn 5 werkdagen is). Wat als je niet thuis bent? Of geen tijd hebt? Het kan niet zo zijn dat jij dan verplicht wordt om een derde die je niet vertrouwd gewoon je huis in te laten komen.

Het is wel zo dat als ze die afspraak wel netjes maken dat je ze dan inderdaad toegang moet verschaffen. Maar als ze zomaar onaangekondigd voor de deur staan: zeker niet.

Het is wel weer anders als er een gerechtsdeurwaarder bij aanwezig is, maar dan heb je waarschijnlijk wel de nodige correspondentie niet gezien danwel genegeerd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 22:07

timovd

Voorsprong door techniek

Leuk die gratis upgrade. Daar is inmiddels voldoende over gezegd.
Maar als je nog een andere bron hebt, zoals zonnepanelen, moet je opletten dat je ALS's waarschijnlijk maar geschikt zijn voor <=40A.
Met een nieuwbouwhuis, neem ik aan dat je een PV-installatie hebt, dus kun je nu in theorie >40A door de ALS's krijgen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw

Ik heb niet meer nodig dan 3x25A. Kookplaat is 2 fase dus 7kw en laadpaal kan aan loadbalancing doen. Ik ben ook zeker niet van plan om ervoor te gaan betalen voor een grotere aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
Rensjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:43:
Maar even iets anders.

Ik ben het normaal gesproken helemaal met je eens, echter was die periode nogal hectisch met dagelijks meerdere mensen over de vloer. Van de aannemer tot de elektricien tot iemand van het Kadaster.

Er stonden dus ineens 2 mannen van de netbeheerder die mij verzekerde dat er een order was voor het aanpassen van de automaat. Ik ben er pas later over na gaan denken wat ze nu eigenlijk gedaan hadden.

Onderaan de streep denk ik wel dat ik contact ga opnemen via de mail aan de netbeheerder dat ik het aangepast wil hebben.
Pagina: 1