RTL ventiel - box of los ventiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:34
Ik wil een RTL ventiel gaan plaatsen voor 4 a 5 m2 vloerverwarming in de badkamer. De sleuven liggen er al in volgens slakkenhuis patroon, zodat de buis er in kan,
Nu wil ik het RTL ventiel kopen, maar zie keuzes:
- een RTL multibox Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/van-marcke/2000x2000/3ab8a8095a9663d1a3f8fd7fc43be632.jpg/heimeier-multibox-ruimteregeling-rtl-wit-7501790.jpg
- een los RTL ventiel met voetventiel Afbeeldingslocatie: https://www.vloerverwarming-direct.nl/file-manager/picture/rw250h188/1800302/RTL-ventiel.jpg

Het ventiel komt een de kast in de aangrenzende kamer aan de badkamer (zie foto). Hier zal ik t-stukken zetten tussen de bestaande leidingen en zal het RTL ventiel op de retour aansluiten.
Aangezien het geen inbouw is, zal een los RTL ventiel voor mij voldoende zijn ipv een box. Alleen heb ik 2 vragen:
- Waar zou ik het voetventiel moeten plaatsen, zoals op de foto bij het losse ventiel? Plaats ik deze op de aanvoer van de vloerverwarming, zodat ik de flow kan regelen? Snap niet zo goed het nut van dit voetventiel.
- In de Box zit meer technologie, zoals een aftapkraan en ook nog iets wat op een ontluchter lijkt. Ga ik dit niet missen als ik een los RTL ventiel aansluit?
- Ik ga in de aanvoer nog wel een standaard ventiel plaatsen, zodat ik in de toekomst eventueel nog wat met zoneregeling kan doen, of indien gewenst de vloerverwarming kan afsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6EsrTG8SHCFwm5rfBmz5oActtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAoki5t17emDkPjIeiiFPw5D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door VivaAtloni op 06-08-2025 13:24 ]

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Ik heb zelf bij mijn badkamer het RTL in de retour bij de radiator-verdeler gezet. In de aanvoer heb ik ook een voetventiel zitten maar dat is volgens mij niet echt noodzakerlijk (wellicht enkel op het moment dat de vloerverwarming net vol aangaat en er dus maximale flow is om het stromingsgeluid te beperken).

Toen ik mijn huis kocht bleek de RTL overigens in de verkeerde richting in de aanvoer gemonteerd, dat geeft (net als elke thermostaatkraan in de verkeerde flowrichting) echt een vreselijk geluid. Toen ik het in de retour had geplaatst was mijn slang in de aanvoer tekort en daarvoor heb ik dat voetventiel daar geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
MzKzM73 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:45:
Ik heb zelf bij mijn badkamer het RTL in de retour bij de radiator-verdeler gezet. In de aanvoer heb ik ook een voetventiel zitten maar dat is volgens mij niet echt noodzakerlijk (wellicht enkel op het moment dat de vloerverwarming net vol aangaat en er dus maximale flow is om het stromingsgeluid te beperken).

Toen ik mijn huis kocht bleek de RTL overigens in de verkeerde richting in de aanvoer gemonteerd, dat geeft (net als elke thermostaatkraan in de verkeerde flowrichting) echt een vreselijk geluid. Toen ik het in de retour had geplaatst was mijn slang in de aanvoer tekort en daarvoor heb ik dat voetventiel daar geplaatst.
Ok dus dat voetventiel heb je er zelf achteraf in gezet.
Heb je ook nog ergens aftapkraan en/of ontluchter, want die zit wel in de box? Maar jij kunt waarschijnlijk ontluchter in de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Ik kan ontluchten bij de verdeler zelf en bij de 4 radiatoren die samen met de vloerverwarming loop op dezelfde verdeler zijn aangesloten. Aftappen kan ik bij de hoofdaansluitingen naar deze verdeler.

Ja, voetventiel was meer omdat dat makkelijker was dan dat stukje pijp te verlengen. Het was zowiezo een beetje een vreemde installatie, zo was er bijvoorbeeld unipipe als vloerverwarming "slang" gebruikt (is inmiddels vervangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als er lucht kan in komen, moet je ontluchting voorzien (op de foto zit je leiding tegen de grond aan, dus lijkt ontluchting nodig; als je installatie volledig "naar beneden" gaat dan kan je de ontluchting op een hoger punt gebruiken).
Als je sowiezo al van plan bent om een ventiel toe te voegen voor sturing, gebruik dan een voorinstelbaar ventiel. Zo heb je het voetventiel niet nodig. Je stelt de flow in met de voorinstelling, de kop er op gebruikt je om de verwarming in of uit te schakelen, en de RTL om de temperatuur in de vloer te begrenzen.

Nog twee bedenkingen:
- Gebruik je een radiator voor de RTL? In principe hoort het met radiator; zodat daarin de temperatuur kan zakken voor het in de vloer gaat (en dat geeft meteen wat sneller warmte door hoger vermogen; ideaal om je handdoekradiator voor de vloerverwarming te zetten).
- Is het nodig om dit aan te sturen? Is een klein oppervlak, wellicht laat je de badkamer beter continue verwarmen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
naftebakje schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:30:
Als je sowiezo al van plan bent om een ventiel toe te voegen voor sturing, gebruik dan een voorinstelbaar ventiel. Zo heb je het voetventiel niet nodig. Je stelt de flow in met de voorinstelling, de kop er op gebruikt je om de verwarming in of uit te schakelen, en de RTL om de temperatuur in de vloer te begrenzen.
Thx. Ik snap nog niet goed het nut van een voorinstelbaar ventiel. Mijn doel voor een ventiel op de aanvoer is tweeledig:
- aan of uit zetten van de vloerverwarming (om wat voor reden dan ook)
- eventueel in de toekomst een zoneregeling knop erop zetten die de temperatuur in de badkamer kan meten en hwt ventiel kan besturen.

Dat bereik ik toch ook met een normaal ventiel? Of zie ik dat verkeerd?
naftebakje schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:30:
Nog twee bedenkingen:
- Gebruik je een radiator voor de RTL? In principe hoort het met radiator; zodat daarin de temperatuur kan zakken voor het in de vloer gaat (en dat geeft meteen wat sneller warmte door hoger vermogen; ideaal om je handdoekradiator voor de vloerverwarming te zetten).
- Is het nodig om dit aan te sturen? Is een klein oppervlak, wellicht laat je de badkamer beter continue verwarmen.
Nee, voor een radiator heb ik geen ruimte voor. Op de tekeningen van Heimeier staat ook nergens dat de uitgang van een radiator gebruikt moet worden.
Ja, continu verwarmen is ook mijn initiele plan. Het plaatsen van een extra ventiel op de aanvoer is puur voor de toekomst, zodat ik de boel niet weer moet loshalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_wHW0bWB9qMZjFMlngc5G-RIZw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/77CUZRiig21Z3f2sFmO6Mock.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
VivaAtloni schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:43:
[...]Thx. Ik snap nog niet goed het nut van een voorinstelbaar ventiel. Mijn doel voor een ventiel op de aanvoer is tweeledig:
- aan of uit zetten van de vloerverwarming (om wat voor reden dan ook)
- eventueel in de toekomst een zoneregeling knop erop zetten die de temperatuur in de badkamer kan meten en hwt ventiel kan besturen.

Dat bereik ik toch ook met een normaal ventiel? Of zie ik dat verkeerd?[...]
Ja, dat lukt met een gewoon ventiel. Prijsverschil met een voorinstelbaar is beperkt, dus kleine moeite om meteen die te nemen.
Het voordeel is dat je dan de flow kan regelen (er zijn zelfs voorinstelbare ventielen die je op een flow kan instellen, in een huisinstallatie vind ik het nut beperkt, gewoon voorinstelbaar volstaat imho) --> mogelijkheid om waterzijdig in te regelen (wat allerhande problemen kan vermijden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-08 22:40
Bij menig zone-regel systeem meten de knoppen de temperatuur. Tenzij je een systeem hebt waarbij de knop als regelaar gezien kan worden waarbij je dus een thermostaat in je badkamer moet plaatsen. Aangezien je de kraan in een nabij gelegen kast wilt plaatsen, hou hier dus rekening mee bij de aanschaf van je systeem.
Pagina: 1