Spotjes aansluiten boven verlaagd plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-09 13:30
Even een vraag over het aansluiten van spotjes boven een verlaagd plafond.

Huidige situatie: plafond van gipsplaten waar de vorige bewoners alle spotjes op 1 na uitgehaald hebben. De gaten van de overige spotjes zitten er nog wel, afgedekt met afdekplaatjes. Het ene resterende spotje is aangesloten via een kabel die rechtstreeks naar de schakelaar gaat, verder ligt er geen bekabeling boven het plafond.

Nu wil ik op deze kamer nieuwe spotjes in het plafond plaatsen in de bestaande gaten. Daarvoor zal ik dus nieuwe kabels boven het plafond moeten leggen en via wagos verbinden. Wat is hiervoor gebruikelijk / aanbevolen als het gaat om hoe dit boven het plafond ligt? Leg je de kabels en wagos gewoon los boven het plafond, of doe je daar nog pvc buis en lasdozen omheen? Het gaat dus om een ruimte die ik alleen via de gaten voor de spotjes kan bereiken, dus echt netjes wegwerken zit er niet in zonder de hele gisplaten te verwijderen.

Hoe doen anderen bij bestaande plafonds?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Zwakstroom, of 230V spotjes?

Bij zwakstroom pak je de meest makkelijke manier.

Ik geval van 230V, als er bij de spotjes ook een kabel klem/trek ontlasting zit zou je standaard 3 aderig 'huishoudkabel' kunnen gebruiken en idd los op je plafond leggen van gat naar gat (of ster).
Het beste is natuurlijk buizen naar iedere spot met VD maar in de praktijk doet niemand dat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
DukeBox schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:41:
Zwakstroom, of 230v spotjes?

Bij zwakstroom pak je de meest makkelijke manier.

Ik geval van 230V, als er bij de spotjes ook een kabel klem/trek ontlasting zit zou je standaard 3 aderig 'huishoudkabel' kunnen gebruiken en idd los op je plafond leggen van gat naar gat (of ster).
Het beste is natuurlijk buizen naar iedere spot met VD maar in de praktijk doet niemand dat.
Die aanvulling was ik inderdaad vergeten: het gaat om 230V spots. Ik zal thuis even moeten checken of er een kabel klem op zit, maar volgens mij wel inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:05
Ulic schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:32:
Even een vraag over het aansluiten van spotjes boven een verlaagd plafond.

Huidige situatie: plafond van gipsplaten waar de vorige bewoners alle spotjes op 1 na uitgehaald hebben. De gaten van de overige spotjes zitten er nog wel, afgedekt met afdekplaatjes. Het ene resterende spotje is aangesloten via een kabel die rechtstreeks naar de schakelaar gaat, verder ligt er geen bekabeling boven het plafond.

Nu wil ik op deze kamer nieuwe spotjes in het plafond plaatsen in de bestaande gaten. Daarvoor zal ik dus nieuwe kabels boven het plafond moeten leggen en via wagos verbinden. Wat is hiervoor gebruikelijk / aanbevolen als het gaat om hoe dit boven het plafond ligt? Leg je de kabels en wagos gewoon los boven het plafond, of doe je daar nog pvc buis en lasdozen omheen? Het gaat dus om een ruimte die ik alleen via de gaten voor de spotjes kan bereiken, dus echt netjes wegwerken zit er niet in zonder de hele gisplaten te verwijderen.

Hoe doen anderen bij bestaande plafonds?
bij 230v gewoon 3x1,5 vmvl boven het plafond. Lassen in Spelsberg mini 25 doosjes. Dan kan je via de gaten van de spotjes altijd nog bij de lasdoosjes. Mooiste is van spotje naar spotje zodat je 3 snoeren in 1 lasdoos hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 15:15
PotatoChip schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

bij 230v gewoon 3x1,5 vmvl boven het plafond. Lassen in Spelsberg mini 25 doosjes. Dan kan je via de gaten van de spotjes altijd nog bij de lasdoosjes. Mooiste is van spotje naar spotje zodat je 3 snoeren in 1 lasdoos hebt.
Je kunt ook silicone kabel gebruiken, wordt ook geadverteerd voor spotjes ivm hittebestendig. Verder zoals hierboven genoemd of vanuit 1 doos naar alle spotjes of ze in serie zetten (als de spotjes dat ondersteunen) zodat je geen lassen boven je plafond hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulic
Bedankt voor de tips! Zo'n mini kabeldoos lijkt me inderdaad precies wat ik nodig heb, die krijg ik wel door de bestaande gaten heen. Warmte ontwikkeling bij de spotjes ben ik wat minder bang voor. Aangezien het verlaagd plafond onder een schuin dak zit loopt de ruimte boven het plafond op 1,5 - 2m, dus daar zal de warmte van een paar spotjes niet echt ophopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
Het leven wordt een stuk makkelijker als je spotjes koopt die gemaakt zijn om door te lussen. Lasklemmen in een kleine lasdoos op een trap wegwerken in kleine gaatjes is geen pretje.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:56
Ulic schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:21:
Bedankt voor de tips! Zo'n mini kabeldoos lijkt me inderdaad precies wat ik nodig heb, die krijg ik wel door de bestaande gaten heen. Warmte ontwikkeling bij de spotjes ben ik wat minder bang voor. Aangezien het verlaagd plafond onder een schuin dak zit loopt de ruimte boven het plafond op 1,5 - 2m, dus daar zal de warmte van een paar spotjes niet echt ophopen :)
Let ook op dat je kabels niet bovenop een spotje komen te liggen, aangezien deze soms wel warm worden.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:05
Terrz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Je kunt ook silicone kabel gebruiken, wordt ook geadverteerd voor spotjes ivm hittebestendig. Verder zoals hierboven genoemd of vanuit 1 doos naar alle spotjes of ze in serie zetten (als de spotjes dat ondersteunen) zodat je geen lassen boven je plafond hebt :)
Siliconen kabel is nergens voor nodig. Is eigenlijk alleen nodig als je halogeen spotjes gebruikt die vrij warm kunnen worden. Dan zou ik dat zeker wel toepassen. 230v spotjes kunnen nooit in serie aangesloten worden. Dat is eigenlijk alleen van toepassing bij stroomgestuurde led verlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 15:15
PotatoChip schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Siliconen kabel is nergens voor nodig. Is eigenlijk alleen nodig als je halogeen spotjes gebruikt die vrij warm kunnen worden. Dan zou ik dat zeker wel toepassen. 230v spotjes kunnen nooit in serie aangesloten worden. Dat is eigenlijk alleen van toepassing bij stroomgestuurde led verlichting.
Bedankt voor je opmerking en scherp! Ik bedoelde technisch gezien parallel aangesloten, maar "serie" in de zin van dat je de kabel op het spotje zelf kan lassen/doorverbinden. Dit kon bij mijn 230V GU10 spotjes namelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
Nogmaals dank voor alle suggesties! Ik zal vanavond de aansluitmogelijkheden van de spotjes even bekijken en dan kijken wat de makkelijkste methode van aansluiten is. Volgens mij zijn de mogelijkheden om uit te kiezen dan:
- Rechtstreeks van spot naar spot (als de spots dit ondersteunen)
- Van spot naar spot met kabeldozen
- 1 centrale kabeldoos en van daaruit kabels naar iedere spot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Die voorgestelde minidozen zijn inderdaad erg gemakkelijk, van zacht plastiek, gewoonlijk hard en breekbaar, net als Tupperware van vroeger :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Terrz schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:42:
[...]

Bedankt voor je opmerking en scherp! Ik bedoelde technisch gezien parallel aangesloten, maar "serie" in de zin van dat je de kabel op het spotje zelf kan lassen/doorverbinden. Dit kon bij mijn 230V GU10 spotjes namelijk wel.
Dit is ook de gebruikelijke manier. Omdat dat verreweg het meest eenvoudig is.

Je gaat van je centraaldoos naar spot 1, lust door naar spot 2 etc etc.

Elektrisch is dat gewoon nog steeds parallel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
Nogmaals dank iedereen. Alles is aangesloten en werkt :)
Pagina: 1