Van beton l mortel metselmortel maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
Ik heb laatst een ringbalk gestort met remix betonmortel.
Nu heb ik alleen een flink aantal zakken over.

Als ik het grind er uit zeef dan heb ik toch metselmortel ?
Ik moet er niet mee metselen maar de houten balk die er opkomt levelen dus komt Max 0.5-1 cm onder. Dus het grind er in is net te groot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
of het metselmortel wordt weet ik niet maar het wordt in ieder geval mortel waar je wat mee kan. pas je op met dat stof? is nogal slecht om in te ademen etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-08 16:50
controleer even of deze mortel wel gebruikt kan worden voor een dikte van 0.5-1cm.
wanneer ik in het verleden iets uit moest levelen gebruikte ik altijd ondersabelingsmortel welke krimpvij is om werking te voorkomen en alles op hoogte te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Een liter of zo zeven (niet binnen) en uitproberen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:08
Mr. A schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:43:
controleer even of deze mortel wel gebruikt kan worden voor een dikte van 0.5-1cm.
wanneer ik in het verleden iets uit moest levelen gebruikte ik altijd ondersabelingsmortel welke krimpvij is om werking te voorkomen en alles op hoogte te houden.
De mortel zal uiteraard er niet voor geschikt zijn, maar dat komt zeker ook door het grind wat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
Het grind zeef ik er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Koop gewoon het product wat er in de bouw ook voor dergelijke klussen bedoeld is.
Weet je zeker dat het werkt, nu weet je niet welke hulpstoffen er in die betonmortel zitten.
Dan bewaar die zakken voor de fundering van je schommel, tuinhuisje, overkapping of pergola.
Overigens kon ik bij mijn leverancier onaangebroken zakken gewoon terugbrengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
eBoR schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:16:
Ik heb laatst een ringbalk gestort met remix betonmortel.
Nu heb ik alleen een flink aantal zakken over.

Als ik het grind er uit zeef dan heb ik toch metselmortel ?
Ik moet er niet mee metselen maar de houten balk die er opkomt levelen dus komt Max 0.5-1 cm onder. Dus het grind er in is net te groot
in basis kom je in de buurt, in de praktijk zal je iets teveel cement hebben. dt kan verminderde hechting of scheurvorming geven de verhouding van beton is 1 deel cement 2 delen zand en 3 delen grind de verhouding van metselmortel is 1 deel cement en 3 delen zand. als de fabriek deze vuistregel heeft aangehouden (waarschijnlijk zit het in de buurt) kom je dus ~ 33% zand tekort.
Pagina: 1