Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 13:39
Situatie:
Oud netwerk: simpel wifi 5 TP-link routertje
Nieuw netwerk: TP-Link Deco X50, node 1 bedraad aangesloten aan Telenet Modem, dan nog 4 nodes in het huis om overal goede wifi 6 coverage te hebben.

SSID en Wifi paswoord heb ik hetzelfde gehouden, dus quasi alle toestellen (GSM's, chromecasts, lidl home automation gateway, Google Nest Mini, ...) hebben hier allemaal NUL problemen mee gehad en connecteren weer alsof er nooit iets veranderd is.

Enkel de printer niet meer, dit is een Canon TS6350, die is totaal niet meer te vinden via het netwerk.
Terwijl ik manueel het SSID kies + paswoord ingeef en daarna het icoontje van wifi zie waar getoond wordt dat er goede draadloze connectie is. Maar wanneer ik nadien op de desktops probeer te scannen om deze printer te vinden, dan wordt die nooit gevonden.

Ik heb via de app van Deco X50 al geprobeerd een apart SSID aan te maken voor IoT apparaten, dat dus exclusief op 2.4 Ghz draait en WPA/WPA2 beveiliging.
Daarna opnieuw geprobeerd te zoeken naar de printer in het netwerk, zonder resultaat.

PLEASE help, ik heb al UREN verloren tijdens het zoeken naar een oplossing en ben ten einde raad.
Ik ben wel wat technisch aangelegd, maar niet de grootste held met netwerken.

Extra vraag: vroeger kon ik door te surfen naar 192.168.1.1 naar de setup pagina van mijn TP-link router gaan, nu krijg ik via de browser precies geen toegang meer, ik kan enkel de instellingen wijzigen via de Deco App op m'n smartphone, is dit normaal? Of moet dit ook via de browser kunnen (hopelijk wel, dit was handiger en overzichtelijker)?

[ Voor 12% gewijzigd door ChroMe op 06-08-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc68
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:19
Ik had iets vergelijkbaars met een hp printer, een iot netwerk aanmaken in de deco app was toen de oplossing, de printer was daar wel mee te verbinden

marc68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
marc68 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:12:
Ik had iets vergelijkbaars met een hp printer, een iot netwerk aanmaken in de deco app was toen de oplossing, de printer was daar wel mee te verbinden
Dat heb ik dus al geprobeerd, en doet helaas niets, printer blijft onvindbaar vanop de desktops.
Ligt het aan 'WPA/WPA2' beveiliging?
Ligt het aan het aparte IoT netwerk?
Ligt het aan DHCP instellingen (waar ik quasi niets van ken behalve dat het de interne IP adressen verdeelt denk ik?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
In de Deco App zie ik dat de printer mooi connecteert op het aparte IoT netwerk, ik zie daar van de printer het:
- IP adres
- MAC adres

... en ik kan mesh technologie op- of afzetten voor de printer, maar bij beide instellingen kan ik de printer NIET vinden als ik scan via de desktop PC's.

Ik ben echt radeloos :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Via command line, het IP adres van de printer pingen geeft 'Request timed out' 100% package loss.
Terwijl ik in de Deco app en op het scherm van de printer wel zie dat de verbinding met wifi optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
heb je deze tool geprobeerd?

IJ Network Device Setup Utility controleert of diagnosticeert de instellingen van de printer en die van de
computer en herstelt de status als de netwerkverbinding niet correct is. Selecteer een van de koppelingen
hieronder om IJ Network Device Setup Utility te downloaden.
De verbindingsstatus van de printer controleren met IJ Network Device Setup Utility
• Netwerkinstellingen uitvoeren/wijzigen (Windows)
Voor Windows kunt u IJ Network Device Setup Utility gebruiken om netwerkinstellingen uit te voeren.
IJ Network Device Setup Utility (Windows)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
laurens0619 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:00:
heb je deze tool geprobeerd?

IJ Network Device Setup Utility controleert of diagnosticeert de instellingen van de printer en die van de
computer en herstelt de status als de netwerkverbinding niet correct is. Selecteer een van de koppelingen
hieronder om IJ Network Device Setup Utility te downloaden.
De verbindingsstatus van de printer controleren met IJ Network Device Setup Utility
• Netwerkinstellingen uitvoeren/wijzigen (Windows)
Voor Windows kunt u IJ Network Device Setup Utility gebruiken om netwerkinstellingen uit te voeren.
IJ Network Device Setup Utility (Windows)
Die ken ik, geprobeerd, maar die vindt de printer ook niet... :N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Als je die X50 in router mode zet dan heb je een tweede netwerk gemaakt en de devices die daar aan hangen krijgen dan van de dhcp server van die X50 een ipadres uit een ander subnet en die zijn dus afgescheiden van het subnet dat je router aanmaakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Ondertussen ook support van Canon zelf gecontacteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Ben(V) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:32:
Als je die X50 in router mode zet dan heb je een tweede netwerk gemaakt en de devices die daar aan hangen krijgen dan van de dhcp server van die X50 een ipadres uit een ander subnet en die zijn dus afgescheiden van het subnet dat je router aanmaakt.
Dus ik moet het Deco X50 netwerk in 'Access Point' modus zetten, ipv in 'Router' modus, en dan zou het wel moeten werken?

Ik probeer het...

UPDATE: Het werkte! 1000 x dank! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door ChroMe op 06-08-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja maar je moet al je apparatuur daarna wel opnieuw opstarten anders houden ze gewoon hun oude ipadres.

Kijk daarna ook even op de printer welk ipadres hij gekregen heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Of je zet de wifi van het modem uit, of verandert die netwerknaam. Los daarvan kan je de X50 inderdaad het beste in AP modes zetten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
betwijfel of dat het gaat oplossen aangezien TS hem wel in de Deco app ziet.

Tegelijk: JE zegt dat je je ssid/wachtwoord hebt hergebruikt. heb je hem dan wifi op de oude telnet uitgezet? anders heb ik je inderdaad 2 netwerken als hij in router mode staat.

Oplossing is dan idd ap mode of wifi op telnet uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Ben(V) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:38:
Ja maar je moet al je apparatuur daarna wel opnieuw opstarten anders houden ze gewoon hun oude ipadres.

Kijk daarna ook even op de printer welk ipadres hij gekregen heeft.
Het werkte! 1000 x dank! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChroMe
laurens0619 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:00:
betwijfel of dat het gaat oplossen aangezien TS hem wel in de Deco app ziet.

Tegelijk: JE zegt dat je je ssid/wachtwoord hebt hergebruikt. heb je hem dan wifi op de oude telnet uitgezet? anders heb ik je inderdaad 2 netwerken als hij in router mode staat.

Oplossing is dan idd ap mode of wifi op telnet uitzetten
Van de andere (Telenet) router stond de wifi uit ja. Dus de Deco X50 points zijn de enige die een wifi signaal uitzenden.

Maar het issue is ondertussen opgelost door de Deco X50 points in 'Access Point' modus te zetten ipv in 'Router' modus.

Ik heb hier wel enkele uren/dagen van m'n leven aan besteed om dit uit te zoeken, dus iedereen enorm bedankt voor het meedenken en reply'en. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat is vaag want als het allemaal draadloos aan de deco zat zou dat niet het verschil mogen zijn. Je had maar 1 netwerk.

tenzij jij die printer ooit een vast ip adres hebt gegeven in de ip range van telenet en je nu, door ap mode, weer terug in die range zit.

Afijn, AP mode is sowieso prima idee in jouw setup dus mooi dat het opgelost is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik denk dat ts ook wel devices (een pc bijvoorbeeld of de printer) bedraad rechtstreeks op het modem/router heeft aangesloten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 06-08-2025 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ben(V) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:28:
Ik denk dat ts ook wel devices (een pc bijvoorbeeld of de printer) bedraad rechtstreeks op het modem/router heeft aangesloten.
de printer niet, die is wifi online maar in de TS lees ik "desktops" dus ik vind dat inderdaad ook vrij aannemelijk dat die bekabeld verbonden zijn met de router in het oude aparte netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChroMe
Ben(V) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:28:
Klopt, bijde desktops zijn bedraad geconnecteerd op m'n Telenet router:

Setup is als volgt:

Telenet router (hier komt internet binnen), gaat bedraad naar:
- Desktop 1
- Desktop 2
- Eerste Deco X50 unit

Daarnaast zijn er nog 3 andere Deco X50 units die draadloos connectie maken, de printer maakt ook draadloos connectie met de wifi (verspreid door de Deco X50 units).

Op de Telenet router staat wifi uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
ChroMe schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Klopt, bijde desktops zijn bedraad geconnecteerd op m'n Telenet router:

Setup is als volgt:

Telenet router (hier komt internet binnen), gaat bedraad naar:
- Desktop 1
- Desktop 2
- Eerste Deco X50 unit

Daarnaast zijn er nog 3 andere Deco X50 units die draadloos connectie maken, de printer maakt ook draadloos connectie met de wifi (verspreid door de Deco X50 units).

Op de Telenet router staat wifi uitgeschakeld.
Helder :)
Dan is het inderdaad volstrekt logisch dat de printers niet meer werkte. Door router mode stonden je printers desktops (thanks @Ben(V) ) aan de WAN kant, een soort van ze bevinden zich op "internet". Door AP mode is het weer 1 groot netwerk geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@laurens0619
Net andersom.
De PC's zitten aan de Wan kant van de X50 router en de printer aan de Lan kant van de X50 router als deze in router mode staat.

Op zich kun je dan vanuit de PC die printer wel bereiken(via zijn ipadres), maar netwerk discovery werkt via een broadcast en dat komt dus niet aan op de Lan kant van die X50 router en dus vind hij de printer niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 08-08-2025 13:08 ]

Pagina: 1