Internet selectief erg traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 13:09

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hoi Tweakers.

Graag zou ik wat aanknopingspunten en/of hints willen hebben om het volgende scenario te debuggen.

Vooraf:
- internet-abbo: 1 Gbs Odido glasvezel

Als ik vanuit mijn huis werk (wifi of bekabeld geen verschil) dan laden de meeste sites of programma's vrij vlot. Er zijn er echter bij die lijken te laden op ISDN snelheid (zoals curieus genoeg de site van speedtest.net zelf). Ik heb er nog geen pijl op kunnen trekken, maar ik weet wel dat het consistent is. Dat wil zeggen; sites die snel zijn vandaag zijn dat morgen ook en vice versa.

Om dit te kunnen staven heb ik speedtest gedraaid op meerdere dagen naar diverse servers. Naar de Odido server in Amsterdam en een server in Parijs haal ik de hoogste snelheden (tot 980 Mbs). Naar anderen gaat de upload goed maar is de download dramatisch. Hierbij een overzichtje van vanochtend:

PROV: DOWN / UP
Odido AMS: 925 / 930
Delta Rott: 7 / 330
Odido Arnhem: 911 / 386
Mr_joep Breda: 5 / 437
Telerys Paris: 502 / 270
Colocenter Zoetermeer: 3 / 141
Contabo Dusseldorf: 4 / 400

Dit zijn consistente waarden t.o.v. dezelfde tests 2 en 3 dagen terug. Zoals te zien is loopt de upload nog redelijk, maar blijft de download ver achter bij veel locaties, maar niet alle.

Al gedaan:
- Testen op meerdere apparaten
- Vergelijken van test met 5G netwerk van provider
- Modem/router reset

Ik heb geen idee waar ik moet starten met debuggen maar krijg het idee dat het een component in mijn netwerk is. Wie heeft een idee?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:00

lier

MikroTik nerd

Handig als je in ieder geval informatie geeft over je netwerk, bij voorkeur met een diagram.
Als je het merkt met browsen, kan je met F12 de developer tools openen. Daarmee kan je, via het tabblad netwerk, al een indicatie krijgen of er iets mis is.

Het gedag is gelijk over alle verschillende apparaten?
Test je (ook) via een kabel direct op het modem?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:13
Zo te zien is het een probleem van te kleine capaciteit van het odido netwerk naar het internet.
Als je op het odido netwerk blijft (hun servers) gaat alles goed.

Die waarde richting Parijs zal wel toeval zijn op een moment dat odido het niet druk had.

Installeer eens een pingplotter en laat die een aantal dagen lopen, zowel naar een odido server als naar een andere snelle server bijvoorbeeld google dns (8.8.8.8)

https://www.pingplotter.com/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidio2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 16:34
Ben(V) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:22:
Zo te zien is het een probleem van te kleine capaciteit van het odido netwerk naar het internet.

Die waarde richting Parijs zal wel toeval zijn op een moment dat odido het niet druk had.

Installeer eens een pingplotter en laat die een aantal dagen lopen, zowel naar een odido server als naar een andere snelle server bijvoorbeeld google dns (8.8.8.8)

Dan zouden er toch nog klanten last van moeten hebben? Met deze snelheiden zouden er nog klachten moeten zijn.
Welke router/modem heb je.
Merk je een verschil tussen ipv4 en IPv6?
Test je via kabel of wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben(V) schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:22:

Ping is echter geen betrouwbaar middel, want bij drukte wordt ping verkeer gedropt (want mega low priority verkeer).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Insidio2 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:13:
[...]

Dan zouden er toch nog klanten last van moeten hebben? Met deze snelheiden zouden er nog klachten moeten zijn.
Welke router/modem heb je.
Merk je een verschil tussen ipv4 en IPv6?
Test je via kabel of wifi?
Zijn eigen netwerk kan nooit deze verschillen verklaren, dat moet bij odido liggen.
Voor je eigen devices maakt het natuurlijk niets uit of je download van een odido server of een vanaf buiten het odido netwerk.

@nelizmastr Dat klopt maar je kunt echt wel zien of er verschillen zijn tussen een odido server en elders.
En of er een patroon in zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Even wat ter verduidelijking.

Mijn netwerk is enorm simpel. Ik heb het standaard Odido Zyxel modem. Vanuit daar gaan de 2 kabels naar 2 5-poort switches (Netgear GS105's) en daarachter zitten de PC's en andere apparaten. Op diezelfde poorten zitten ook 2 wifi versterkers. 1 op de ene switch en 1 op de ander.

Ik heb ter test op 3 apparaten de pingplotter installer (21,5 MB) gedownload.
Bekabeld PC: 12 minuten
Wifi MacBook: 13 minuten
Telefoon 5G: 2 seconden

Het is overigens niet alleen met browsen. Ook met APP's op telefoons over de Wifi (internetbankieren) met je goed merkbare lag. Dit is sinds ongeveer een week.

Met de bevinding van de 5G vs kabel/wifi ben ik er van overtuigd dat het ergens in het netwerk moet zitten. Ik vermoed in de buurt van het modem, want een bestand het lokale netwerk over pompen (tussen kabel-kabel en kabel-wifi) gaat ook gewoon op de snelheid die het zou moeten.

Voor zover ik weet zijn er geen instellingen gewijzigd op het modem.

Zou een alternatieve DNS server nog kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Laatst online: 09:09
Wat zegt een speedtest bijvoorbeeld over jou provider en locatie? Niet dat je toevallig op een ip reeks zit dat nog geregistreerd staat op een ander continent? Cdn providers gaan daar niet lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
bramassendorp schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:26:
Wat zegt een speedtest bijvoorbeeld over jou provider en locatie? Niet dat je toevallig op een ip reeks zit dat nog geregistreerd staat op een ander continent? Cdn providers gaan daar niet lekker op.
Zit gelukkig op een nederlands IP address. De pinpointer komt op 4 Km van mijn huis uit, dus dat zit wel goed.

In de configuratie van mijn modem kan ik ook niets geks vinden. Geen specifieke regels. Geen gekke DNS dingen.

[edit] - zal het ook eens op het Odido forum navragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Khaine op 06-08-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Zou dan toch eens andere dns servers proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Denk dat deze op slot mag. Zie ook Odido forum topic:
https://community.odido.n...n%2D940mbps%2Dup%2D377990

Het is dus postcode gerelateerd en iedereen heeft vrijwel hetzelfde resultaat. Zodra je de Odido backbone verlaat is het ineens traag. Sommigen hebben een vervangend modem ontvangen, maar dat hielp niet. Het zit dus echt aan de Odido kant. Een "expert team" kijkt er nu naar, maar het zal nog wel even duren ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@Khaine
Dacht ik dus al.
Hoop voor je dat ze het snel oplossen.

@bramassendorp
Download snelheden kunnen natuurlijk nooit iets met DNS te maken hebben.

DNS is enkel een vertaler van url's naar ipadressen en die wordt bij een download dus precies een keer geraadpleegt.
Pas daarna start de download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Ben(V) schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:26:
@Khaine
Dacht ik dus al.
Hoop voor je dat ze het snel oplossen.

@bramassendorp
Download snelheden kunnen natuurlijk nooit iets met DNS te maken hebben.

DNS is enkel een vertaler van url's naar ipadressen en die wordt bij een download dus precies een keer geraadpleegt.
Pas daarna start de download.
Klopt, had even het stukje over de download snelheid gemist, en zat nog vast op sommige websites wel en sommige niet traag. :)
Pagina: 1