geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koi-karper
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:13
Goedendag.

ik heb een vraag over het veranderen van de voorgevel, deze is nu zeg maar zaans groen(Eternit) in een blok van 6 huizen.
Een aantal van ongeveer 3 huizen willen hun huis een ander kleur geven en een ander materiaal gebruiken (keralit) wel willen we een kleur die past in de omgeving en bij de overburen.(maar geen groen)
contact gehad met de gemeente maar die wil het liefst de groene kleur behouden,.

Een Vergunningcheck gedaan en daar komt niets uit, alleen rekening houden met het broedseizoen van verschillende dieren Ok prima
nu ligt ons huis "in een gebied waarvoor geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn"
Dus volgens mij kunnen wij onze kleur gewoon toepassen in keralit omdat wij in een gebied wonen waar " geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn"??

ik hoop dat iemand mij iets kan verduidelijken.

Mvrgr E

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Dit is wel interessant, volgens mij is het veranderen van de kleur van je woning net per se vergunningplichtig tenzij je woont in een beschermd stads of dorpsgezicht of historische lintbebouwing, karakteristiek pand, oid. Maar zonder te weten waar jouw huis staat moeten we uitgaan van de informatie die jij voorschotelt. Ik kan me voorstelen dat je in de Zaanstreek vastgelegde kleuren hebt op bepaalde locaties bijvoorbeeld.

Dat de gemeente 'het liefst de kleur groen wil behouden' is geen basis om jou iets te verbieden, de gemeente wil wel meer dingen maar daarvoor moet echt wet en regelgeving zijn om er iets mee te kunnen.

Nu is de vergunningcheck een draak van en ding, dus ik kan me voorstellen dat de informatie die je daaruit haalt op een punt als dit onbetrouwbaar kan zijn. Voordat jullie een paar pallets Keralit aan laten rukken en er een stillegging komt door een toezichthouder zou ik dit heel zeker willen weten.

Dien een vergunning in met de buurtjes en zie wat eruit voortkomt. Als wat jij zegt klopt zal dat geen probleem zijn en heb je alleen de legeskosten met zijn drietjes te betalen maar dan weet je wel zeker wat je mag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 14:27
Kijk ook even in de notariële koopakte van je huis, soms staan daar zaken in die door de gemeente bij de bouw van een huis in een kettingbeding worden vastgelegd. Het zou best kunnen dat hier in staat dat de voorzijde van je huis een bepaalde kleur groen moet zijn.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:20

K1p

Zover ik weet moet er een berichtje naar de welstandscommissie. Voeg daarbij fotos toe van je huis waarbij je bijvoorbeeld ook andere kleur huizen kunt zien. Waardoor ze kunnen zien wat voor kleur huizen er nog meer staan in de directe omgeving.

Zo heb ik toestemming gekregen om mijn toenmalige huis van bruin naar wit te schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:57
Als je mazzel hebt dan wordt je vergunningsaanvraag afgewezen omdat er geen vergunning mogenlijk is en dan heb je vaak ook geen kosten.

Bij mijn gememeente heeft de stadsbouwmeester 1x per maand open inloop. Dan kan je face to face je vragen stellen dat werkt vaak wat beter dan dat je alleen een tekening indient zonder context

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koi-karper
Bedankt allen voor jullie antwoorden
In ons koopcontract staat er niets over in
We gaan inderdaad een vergunningsaanvraag doen en kijken wat daar uit komt, en misschien ook nog een keer met de gemeente om de tafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
koi-karper schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:17:
...
In ons koopcontract staat er niets over in ...
In dat van de buren ook niet?

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koi-karper
Nee bij niemand in ons blok staat er iets over in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 11:00
Jaren geleden heb ik eens een akkefietje gehad met de Welstandscommisie.
Wat ik daarna gedaan heb is gewoon even langs gaan op het gemeentehuis en kijken of je iemand van de Welstand persoonlijk kunt spreken.
Dit werkt vaak al verhelderend beide kanten op en je weet vaak al gelijk waar je aan toe bent.
En misschien hebben ze, zoals boven ergens gemeld, wel een open inloop spreekuur?

Mijn ervaring met een vergunningaanvraag is dat je vaak niet de info erin kwijt kunt die van belang is voor een goede beoordeling.
En het laatste wat je wilt is die mensen tegen je in het harnas jagen, want dat ga je (over het algemeen)verliezen.

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 20:05
koi-karper schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:17:
Bedankt allen voor jullie antwoorden
In ons koopcontract staat er niets over in
We gaan inderdaad een vergunningsaanvraag doen en kijken wat daar uit komt, en misschien ook nog een keer met de gemeente om de tafel
Let er wel op dat als je een formele aanvraag voor een omgevingsvergunning indient dat je dan ook legesplichtig bent. Om welk bedrag het dan gaat dien je zelf te checken in de legesverordening van je gemeente. Daarnaast verplicht je jezelf dan ook tot het indienen van vereiste tekeningen/rapporten.

Vaak hebben gemeentes de mogelijk tot een vooroverleg/principeverzoek of iets dergelijks. Vaak kom je dan met een paar tientjes aan kosten er achter of iets vergunningplichtig is of niet, en wat het standpunt van de gemeente m.b.t. je plannen is. Via een belletje of mailtje naar gemeente zou je deze mogelijkheden boven water moeten krijgen. Ik zou zelf met deze stap beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-09 17:42
Bij mij staat dat vanwege de welstand (of het uitblijven hiervan) ik aan de voorkant mag doen wat ik aan de achterkant vergunningsvrij ook mag doen. Dus indien in jouw gemeente dezelfde regels gelden, mag je op basis daarvan interpreteren dat je de voorgevel mag aanpassen.

Pas wel op met dat Eternit, dat is (zeer waarschijnlijk) asbesthoudend.
Pagina: 1