Account opruimen bij vliegtuigmaatschappij met hobbels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:29

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Topicstarter
Beetje off-topic vraag misschien, maar ik kon geen betere plek vinden.

Jaren geleden heb ik een account bij Delta Air Lines aangemaakt omdat ik naar de VS ging vliegen. Recent ben ik aan de slag gegaan met het opruimen van oude accounts, waarvan Delta er één was. Aangezien je niet zelf je account kan verwijderen heb ik per e-mail een verzoek ingediend (GDPR, recht op verwijderen). Delta gaf aan dat verwijdering alleen mogelijk was als ik een kopie ID (per e-mail nog wel) aanleverde om te controleren dat ik het echt was die het verzoek indiende. Volgens henzelf net zoals dat bij een bank nodig is. Dat was ik uiteraard niet van plan, dus dat heb ik in mijn reactie aangegeven. Pas nadat ik een voorbeeldbrief van de AP naar de privacy afdeling had gestuurd werd mijn account verwijderd. Status en SkyMiles waren beide 0, maar dat zou niet uit moeten maken.

Ik vermoed dat het vragen naar een kopie ID standaard praktijk is en dat is volgens mij niet toegestaan voor dit soort zaken. Daarom overweeg ik alsnog een melding bij de AP te doen. Hebben anderen hier toevallig dezelfde ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:34
SayWhatAgain! schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:12:

Jaren geleden heb ik een account bij Delta Air Lines aangemaakt omdat ik naar de VS ging vliegen. Recent ben ik aan de slag gegaan met het opruimen van oude accounts, waarvan Delta er één was. Aangezien je niet zelf je account kan verwijderen heb ik per e-mail een verzoek ingediend (GDPR, recht op verwijderen). Delta gaf aan dat verwijdering alleen mogelijk was als ik een kopie ID (per e-mail nog wel) aanleverde om te controleren dat ik het echt was die het verzoek indiende. Volgens henzelf net zoals dat bij een bank nodig is. Dat was ik uiteraard niet van plan, dus dat heb ik in mijn reactie aangegeven. Pas nadat ik een voorbeeldbrief van de AP naar de privacy afdeling had gestuurd werd mijn account verwijderd. Status en SkyMiles waren beide 0, maar dat zou niet uit moeten maken.

Ik vermoed dat het vragen naar een kopie ID standaard praktijk is en dat is volgens mij niet toegestaan voor dit soort zaken. Daarom overweeg ik alsnog een melding bij de AP te doen. Hebben anderen hier toevallig dezelfde ervaring?
Schijnbaar is het geen harde eis om je account te verwijderen. Ik zou zelf gewoon een melding doen. Enkele meldingen maken waarschijnlijk weinig uit, maar als er veel meldingen over een bepaald bedrijf binnenkomen dan zal de AP gaan handhaven. Ik denk zelf dat de kans heel klein is dat AP op Delta gaat handhaven, maar meer zicht op dit soort wanpraktijken is natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
oohh schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Schijnbaar is het geen harde eis om je account te verwijderen. Ik zou zelf gewoon een melding doen. Enkele meldingen maken waarschijnlijk weinig uit, maar als er veel meldingen over een bepaald bedrijf binnenkomen dan zal de AP gaan handhaven. Ik denk zelf dat de kans heel klein is dat AP op Delta gaat handhaven, maar meer zicht op dit soort wanpraktijken is natuurlijk altijd beter.
Nee, dat blijkt. Maar er zullen genoeg mensen zijn die achteloos een kopie ID per mail richting de VS sturen, waarmee Delta, en wie weet welke organisaties nog meer, op een wat schimmige wijze gevoelige persoonsgegevens verkrijgen.
Denk ook niet dat de AP op basis van mijn melding iets gaat doen, maar als niemand het meldt gebeurt er zeker niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SayWhatAgain! schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:12:

Mja, kun je doen maar stel je ook even voor dat ik weet wie jij bent, en ik om wat voor reden dan ook een hekel aan jou heb, en dat ik Delta als jou een mailtje stuur met "hey delete mij graag" en dat ze níet even verifiëren dat ik wel ben wie ik zeg dat ik ben (wat dus niet zo is). Is dat wat je wilt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 02:07:
[...]

Mja, kun je doen maar stel je ook even voor dat ik weet wie jij bent, en ik om wat voor reden dan ook een hekel aan jou heb, en dat ik Delta als jou een mailtje stuur met "hey delete mij graag" en dat ze níet even verifiëren dat ik wel ben wie ik zeg dat ik ben (wat dus niet zo is). Is dat wat je wilt?
Nee, dat is niet wat ik wil. Ten eerste komt het mailtje dan niet van het e-mailadres van het account zelf (al valt dat te spoofen) en er zijn andere manieren om een identiteit vast te stellen zonder volledige kopie ID per e-mail (=onveilig), zoals de AP op deze pagina uitlegt.
Wilt of moet u als organisatie iemands identiteit vaststellen, bijvoorbeeld van een klant? Dan zijn er verschillende manieren om dit te doen. De ‘zwaarste’ manier is om een kopie, scan of foto (hierna: kopie) te maken of vragen van het identiteitsbewijs van deze persoon. Dat mag alleen als u daartoe wettelijk verplicht bent. De minst ingrijpende manier is de identiteit vaststellen zonder identiteitsbewijs. U leest op deze pagina welke manier u in welke situatie gebruikt.
Persoonlijk heb ik in deze tijden helemaal geen behoefte dat mijn kopie ID bij de overheid van de VS komt. Veruit de makkelijkste manier zou natuurlijk zijn dat je zelf je account kan opheffen als je bent ingelogd, wat bij 99% van alle andere accounts die ik heb verwijderd ook kon.

Overigens kreeg ik gisteravond van het privacy office van Delta het verzoek om allerlei gegevens aan te leveren, waaronder een kopie ID, om mijn verzoek te kunnen uitvoeren 8)7 Gelukkig snapt iemand anders het daar wel en is m'n account al verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SayWhatAgain! schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:39:

Persoonlijk heb ik in deze tijden helemaal geen behoefte dat mijn kopie ID bij de overheid van de VS komt.
Too late. Last I checked vliegt Delta alleen van en naar de VS dus die gegevens hebben ze al en ga er maar van uit dat die nooit verwijderd worden. Dat gezegd hebbende: dat jij iets naar Delta emailt, betekent natuurlijk niet dat de overheid daar het ook krijgt. In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken, krijgen die niet een CC'tje van elke gestuurde email.
Veruit de makkelijkste manier zou natuurlijk zijn dat je zelf je account kan opheffen als je bent ingelogd, wat bij 99% van alle andere accounts die ik heb verwijderd ook kon.
Eens verder, hoor. Zelfs voor Amerikanen zou een kopie van een paspoort via email sturen toch te ver moeten gaan zou je hopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
CyBeR schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:54:
Too late. Last I checked vliegt Delta alleen van en naar de VS dus die gegevens hebben ze al en ga er maar van uit dat die nooit verwijderd worden. Dat gezegd hebbende: dat jij iets naar Delta emailt, betekent natuurlijk niet dat de overheid daar het ook krijgt. In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken, krijgen die niet een CC'tje van elke gestuurde email.
Dat ze mijn gegevens hebben klopt, maar in de VS zullen ongetwijfeld ook wel regels bestaan over de bewaartermijn van persoonsgegevens. In hoeverre die toegepast worden weet je natuurlijk niet. Vanwege mijn reis naar de VS hebben ze zeker te weten mijn (paspoort)gegevens, maar dat paspoort is al verlopen en mijn adres gewijzigd. Ik hou ze graag in de waan dat ze mijn actuele gegevens hebben ;)
De overheid krijgt misschien geen CC, maar als ze willen kunnen ze er bij. En laat mijn vertrouwen in de overheid van de VS nou niet zo hoog zijn op dit moment.
Pagina: 1