Afdekraam voor stopcontacten met meer tolerantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 13:30
Beste tweakers,

Ik ben bezig met het vervangen van mijn stopcontacten. Nu heb ik overal een paar gaten bijgeboord en heb ik Gira E2 afdekramen geprobeerd te plaatsen.

Echter hier zit voor mijn gevoel 0,0 tolerantie in. Als een inbouw doos iets te hoog of laag is gaat het al mis. Laat staan als 2 inbouwdozen 3 mm of meer te ver uit elkaar staan.

Ik heb een aantal 2 en 3 voudige geprobeerd maar dat ging totaal niet goed, krijg het niet passend.
Nu moet ik nog 4 voudige afdekramen bestellen echter weet ik op voorhand dat dit gedoemd is om te falen.

Nu vroeg ik mij af, weet iemand of er andere merken zijn die meer tolerantie hebben mbt de afdekramen.
Of dat b.v. Gira 55 meer tolerant is?

Kan zelf eigenlijk niks vinden op internet, enige wat ik hoorde was dat Jung wat meer tolerantie heeft. Echter ook weer niet 'zeker'. Daarnaast zou het ook weer minder handig zijn om al het schakelmateriaal weer te vervangen omdat je toch in de woonkamer de boel van hetzelfde wil hebben.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20

paQ

Gira E2 is mijns inziens juist een van de tolerantste :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
paQ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:14:
Gira E2 is mijns inziens juist een van de tolerantste :?
Dat bied weinig hoop :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
Ik denk (maar ik kan het mis hebben) dat het bij het boren al mis gaat.
Heb je misschien wat foto's om e.e.a. te verduidelijken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
Boor je de gaten er wellicht strak langs? Ze moeten juist een beetje overlappen. Je hebt er mallen voor

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcchicken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 09:13
Als je de inbouw frames tegen elkaar plaatst moet het goed gaan. Als je naar links of recht moet schuiven gebruik dan de schroeven boven en onder in de inbouwdoos. Stop daar de meeste tijd in. Schroeven niet muurvast draaien en dan kun je in het sleufje het frame sturen met je schroevendraaier.

Als je gaten naast een bestaande inbouwdoos hebt gemaakt dan zal de combinatie bestaand met nieuw het lastigste zijn. De nieuwe inbouwdozen heb je als het goed is aan elkaar geschoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:40

dragonhaertt

@_'.'

Hoe bedoel je, inbouwdoos te ver uit elkaar?
Die hoor je in elkaar te klikken. Als ze 3mm uit elkaar staan dan gaat dat inderdaad niet lekker passen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Hart op hart maat voor een inbouwdoos of hollewand doos is Nederland vrijwel altijd 71mm, boormaat 76mm.
(een doos in steen boor je in met +/- 82mm )

Bij het boren in gipsplaat wil de 76mm boor gemakkelijk verlopen, voorboren is dan mijn advies.

[ Voor 24% gewijzigd door natural colour op 05-08-2025 19:09 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-09 18:40
Inbouwdozen kan je juist aan elkaar koppelen, doe je dit niet gaat het echt fout. Daarnaast hebben de meeste ringen waar je de positie kan bepalen. Zodoende heb je ook nog speling om het waterpas te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Ik heb nieuwe gaten naast bestaande geboord. Achteraf helaas toch iets te ver (gaat maar om een paar mm) uit elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:24
Bij de bouwmarkten hebben ze van die aftekenhulpen waarmee je eenvoudig de te boren dozen kan aftekenen met de afstand tussen de dozen.

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:12
Bij de hornbach makkelijke aftekenhulpen van wolfcraft met waterpas te koop.

Enige (beun)mogelijkheid wellicht nog groter uitboren (grotere diameter) en dan naderhand opvullen?
Ik heb ook 1 keer per abuis 83mm boor gebruikt, opgevuld met kit rondom de wcd... (gipsplaat).

[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 05-08-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
Heb inmiddels ook al eroverheen behangen....
Vandaar dat ik als enige mogelijkheid zag om andere afdekplaten te regelen.
Die aftekenhulpen zijn vooral handig als je meerdere gaten naast elkaar wil boren. Ik heb er 1 of 2 naast een bestaande gedaan. En achteraf kan ik er op moment weinig meer aan veranderen. Al doende leert men :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:05
bertuslambertus schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:28:
Heb inmiddels ook al eroverheen behangen....
Vandaar dat ik als enige mogelijkheid zag om andere afdekplaten te regelen.
Die aftekenhulpen zijn vooral handig als je meerdere gaten naast elkaar wil boren. Ik heb er 1 of 2 naast een bestaande gedaan. En achteraf kan ik er op moment weinig meer aan veranderen. Al doende leert men :)
Er bestaan wel afdekplaten om achter je bestaande schakelmateriaal te plaatsen zodat het rondom meer afdekt... Dat is wel een minder mooie optie dan alleen een afdekraam maar als alles al behangen is dan heb je ook niet zoveel keus meer. Gira is toch al redelijk vergevingsgezind qua formaat afdekramen dus ik verwacht dat dat je enige opties zijn.

Tevens als de dozen een paar milimeter uit elkaar staan dan wil het nog wel eens helpen om met de combinatietang de binnenwerken van de wcd's wat naar elkaar toe te knijpen. Alleen bij meer dan 2 dozen dan werkt dit niet meer natuurlijk.

Achteraf had je bij nieuw behang het beste de gaten ruimer kunnen boren zodat je de dozen fatsoenlijk aan elkaar had kunnen koppelen of vervangen. De boel bijsmeren moet je toch al dus wat meer maakt toch niet meer uit. Al doende leert men zeggen we dan maar :)

[ Voor 22% gewijzigd door PotatoChip op 06-08-2025 11:49 ]

Pagina: 1