Ik ben op zoek naar GU10 inbouwspots voor buiten met een automatische dag/nacht sensor. Ben aan het twijfelen wat nu het beste is, GU10 spots met een geïntegreerde sensor of een aparte sensor ergens hangen die compatibel is met de GU10 spots. Iemand tips? Bedankt.
Je zou philips hue spots kunnen overwegen, deze kan je evt via de hue app laten schakelen mits je ze onder stroom laat staan..
Ikea en Hue ondersteunen beide aansturing op basis van de dagelijkse tijd dat de zon ondergaat (en weer op ook, of je kan het op een vaste tijd uit laten zetten bijvoorbeeld).
Wil je het los van een netwerk, dan zou ik altijd een losse sensor kiezen omdat dan alle spots tegelijkertijd geschakeld worden en elkaar niet beïnvloeden.
Wil je het los van een netwerk, dan zou ik altijd een losse sensor kiezen omdat dan alle spots tegelijkertijd geschakeld worden en elkaar niet beïnvloeden.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voor alle oplossingen is wat te zeggen; Hue is handig maar dan heb je wel weer een heel ecosysteem nodig. Gaat het om een paar lampen dan weegt de meerprijs van een ingebouwde sensor ruimschoots op tegen de mogelijke complexiteit van een externe sensor die meerdere lampen moet aansturen. Ik heb zelf de keuze gemaakt voor lampen met sensor maar ik heb er dan ook maar twee en ze zijn zodanig opgehangen dat zij elkaar niet kunnen beïnvloeden.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
En welke heb je?Wimmel schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:47:
Voor alle oplossingen is wat te zeggen; Hue is handig maar dan heb je wel weer een heel ecosysteem nodig. Gaat het om een paar lampen dan weegt de meerprijs van een ingebouwde sensor ruimschoots op tegen de mogelijke complexiteit van een externe sensor die meerdere lampen moet aansturen. Ik heb zelf de keuze gemaakt voor lampen met sensor maar ik heb er dan ook maar twee en ze zijn zodanig opgehangen dat zij elkaar niet kunnen beïnvloeden.
Philips hue is wel duur, en ik heb al die kleurtjes niet nodig, gewoon warm wit.
Zou losse schakelaar doen, ben je niet afhankelijk van systemen of leveranciers.
En kan je ook je eigen wattage/lux kiezen.
En kan je ook je eigen wattage/lux kiezen.
Hoe goed detecteren die dat het dag/nacht wordt? Gaan die bv. 's avonds al branden wanneer het begint te schemeren, of pas wanneer het echt donker donker is?Wimmel schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:12:
Ik heb deze. Dit was geen bewuste keuze, ze werden meegeleverd met de buitenlamp die ik kocht. Ondertussen doen ze het al twee jaar naar volle tevredenheid.
Ik vind het raar dat ik lampen met een ingebouwde sensor zo moeilijk kan vinden. Op amazon hebben ze die bijvoorbeeld bijna niet.
Alsook, ze hangen bij mij buiten in het plafond in een kleine overkapping. Hoe goed gaat dat werken?
[ Voor 6% gewijzigd door ardana123 op 05-08-2025 21:44 ]
Bij mij beginnen ze te branden wanneer de schemer echt begint in te zetten, naar mijn persoonlijke mening altijd keurig op tijd, nooit te vroeg of te laat. Ik heb een buitenlamp met een dubbel armatuur; een die omhoog en een die omlaag wijst. Degene die omlaag wijst gaat altijd iets eerder aan dus wellicht zullen ze onder een overkapping ook iets eerder aangaan.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Ik heb dezelfde zoektocht gehad voor onder de carport. Uiteindelijk heb ik simpele gu10 gekocht en op een simpele tijdschakelaar gezet. Ik heb 8 spots onder de carport met een lichte auto, ik was bang dat wanneer er één aan zou gaan ivm gedetecteerde schemering de rest niet meer aan zou gaan i.v.m. reflectie.
Externe schemerschakelaar zou ook dezelfde reden ook een stuk verderop geplaatst moeten worden en dat vond ik niet mooi, HUE o.i.d. was het mij niet waard.
Nu verzet ik gewoon een paar keer per jaar de schakelaar, kleine moeite.
Externe schemerschakelaar zou ook dezelfde reden ook een stuk verderop geplaatst moeten worden en dat vond ik niet mooi, HUE o.i.d. was het mij niet waard.
Nu verzet ik gewoon een paar keer per jaar de schakelaar, kleine moeite.
Heb ervoor gekozen voor Innr GU10 lampen te kopen en dan die op een schema zetten met home assistant. Zo kan ik ze ook nog manueel controleren.
Pagina: 1