Wanneer afplak-plakband verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:37

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik ben mijn huis aan het schilderen. Het is wit en de onderste ± 35 cm worden zwart.
Die onderste rand is nu nog grijs, maar wordt dus zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwZNiSU0EjiH1ygGimKh_e5B7yA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Rpue5IMWbpAg3x9178LRtI3.jpg?f=fotoalbum_large

De overgang was erg ruw (ging niet goed met afplakken). Ik heb nu opnieuw wat wit over het grijs gezet, nacht laten drogen en zo meteen gaat er weer afplak-plakband overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4ZfhXRq8KUWLhN6F5VVpW1wlow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3uGLvCJ4gtGXGp3bC6vDhD3.jpg?f=fotoalbum_large

Dan schilder ik onder en over de plakband een laag wit. De witte verf kruipt dan onder de plakband waar de plakband niet goed aansluit.
Dit wit wil ik misschien nog een 2de keer opzetten over 12 uur
Zodat elke kier onder de plakband gevuld is (de stenen zijn niet heel glad)
Twijfel nog of ik die 2de keer moeten doen.

Dan wat langer wachten. Iets van 24 uur en dan zwart over en onder de plakband en als het goed is moet ik dan een redelijk scherpe lijn hebben.
Dan wil ik 12 uur later nog een keer zwart schilderen zodat ik 2 lagen heb, die beiden scherp zijn.

Maar wanneer moet ik de tape verwijderen?
Moet ik wachten tot de zwarte verf droog is?
Moet ik maar een uurtje wachten zodat de verf al iets droog is, maar wellicht nog flexibel?
Of moet ik hem direct na het zwart schilderen al verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:28
@Rzaan Ik zou de onderkant van de tape afkitten met witte acrylaatkit voor buiten. Verf is de dun zeker als het droogt dus dat vult het relief van de stenen nooit op. Wit afkitten aan de onderkant en dan afstrijken. Daarna tape laten zitten en onderkant zwart schilderen. Dan krijg je een strakke lijn als je de tape weghaalt want je zwarte verf kan niet meer weglopen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:38:
@Rzaan Ik zou de onderkant van de tape afkitten met witte acrylaatkit voor buiten. Verf is de dun zeker als het droogt dus dat vult het relief van de stenen nooit op. Wit afkitten aan de onderkant en dan afstrijken. Daarna tape laten zitten en onderkant zwart schilderen. Dan krijg je een strakke lijn als je de tape weghaalt want je zwarte verf kan niet meer weglopen.
De tape en de acrylaatkit snap ik.
Maar hoe strijk ik het af?
Kun je daar iets meer uitleg over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Rzaan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

De tape en de acrylaatkit snap ik.
Maar hoe strijk ik het af?
Kun je daar iets meer uitleg over geven?
Goed punt, ik dacht direct, duh... 8)7 gewoon met de vinger vegen!
Maar over die ruwe stenen en al die meters dan trek je mooi het vel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
barry86 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Goed punt, ik dacht direct, duh... 8)7 gewoon met de vinger vegen!
Maar over die ruwe stenen en al die meters dan trek je mooi het vel kapot.
Dat heb ik er wel voor over. :)

heb net effe wat videos gezocht met de woorden 'line', 'rough wall' en 'caulker'.
Daar wordt het uitgelegd. Blijkbaar schilder je ook gewoon deels over de weinige restjes acrylaatkit heen.

Nu geven sommigen aan dat je de acrylaatkit aanbrengt, afveegt, meteen de verf opzet en ook gelijk de tape met kit verwijderd.
Anderen zeggen weer (in de comments dan) dat je de acrylaatkit moet laten drogen.

Ook weet ik nog niet goed hoe ik een 2 laag kan opzetten als die scherp moet.
Want dan zou ik zowel tape als kit moeten laten zitten na de 1ste laag zwart.

Ga effe kit kopen en dan eens wat uitproberen op een muur die niet goed zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik was zojuist bij De Verfzaak en daar een koker Den Braven Acrylaatkit voor buiten gekocht.
Nog even nagevraagd en dit waren volgens de eigenaar de stappen.
  1. Tape plakken
  2. Kitrand aanbrengen.
  3. Kit afvegen.
  4. Beetje laten drogen.
  5. Zwarte verf aanbrengen.
  6. Na droging 2de laag zwarte verf aanbrengen.
  7. Dan direct daarna de tape verwijderen.
Dit ga ik dus effe proberen op een stuk achteraf muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:17
Bij het schilderen van de kozijnen (*) gebruikte ik eerst ook speciale tape, maar de verf ging er wel onder door, daarna alles uit de hand gedaan, soms met een heel dun kwastje.

(*) schilderen niet verven, verven doe je op de kleuterschool :P

[ Voor 20% gewijzigd door natural colour op 05-08-2025 16:35 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:17
Haal andere tape, schilderstape blijft voor geen meter zitten, Kip betontape wel. Zo heb ik het zelf ook gedaan.

Ik heb niet afgekit maar eerst met de lichte kleur over de tape heen geschilderd. Afkitten kan ook, daar doe je eigenlijk hetzelfde mee, zorgen dat er geen verf meer onder de tape door kan kruipen. En als ik jou was zou ik de lijn op de voeg zetten ipv op de rand van de stenen, dat is vlakker.

[ Voor 13% gewijzigd door IceM op 05-08-2025 17:51 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:39
Rzaan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:15:
Ik was zojuist bij De Verfzaak en daar een koker Den Braven Acrylaatkit voor buiten gekocht.
Nog even nagevraagd en dit waren volgens de eigenaar de stappen.
  1. Tape plakken
  2. Kitrand aanbrengen.
  3. Kit afvegen.
  4. Beetje laten drogen.
  5. Zwarte verf aanbrengen.
  6. Na droging 2de laag zwarte verf aanbrengen.
  7. Dan direct daarna de tape verwijderen.
Dit ga ik dus effe proberen op een stuk achteraf muur.
Niet te lang laten drogen want dan trek je de kit ook weer kapot.

[edit]
Kom ik echt net een video tegen op x met een voorbeeld hoe je dit kan doen.
https://x.com/justffun666/status/1952482354448228528

Tape aanbrengen, lichte kleur verf aan brengen, laten drogen, donkere kleur aanbrengen en dan tape er af.
Ik zou wel de scheiding in de voeg doen. Al zou het kunnen zijn dat je ondergrond te ruw is om het alleen met verf te doen, zoals in de video.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 05-08-2025 18:04 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
[b]LED-Maniak schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:53
Niet te lang laten drogen want dan trek je de kit ook weer kapot.
Ik heb net een laag aangebracht op een proefstuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmpBEe5K8hgsMrMWvBzB_5zZrkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fr4Zx6XrlLNI9rthv93fDNtg.jpg?f=fotoalbum_large

Morgenvroeg komt laag 2.
Maak ik weer een foto als de tape verwijderd is.
[b]LED-Maniak schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:53:
Tape aanbrengen, lichte kleur verf aan brengen, laten drogen, donkere kleur aanbrengen en dan tape er af.
Ik zou wel de scheiding in de voeg doen. Al zou het kunnen zijn dat je ondergrond te ruw is om het alleen met verf te doen, zoals in de video.
Dit is hoe ik het wilde doen. Maar toen kreeg ik de tip van @Davidshadow13 om het met kit te doen.
Want zowel de voeg als de steen zijn redelijk ongelijk.
Ik breng de lijn aan net boven een steen, dus op de voeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
natural colour schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:30:
Bij het schilderen van de kozijnen (*) gebruikte ik eerst ook speciale tape, maar de verf ging er wel onder door, daarna alles uit de hand gedaan, soms met een heel dun kwastje.

(*) schilderen niet verven, verven doe je op de kleuterschool :P
Beiden is goed.
Schilders noemen vlakken invullen verven.
Meer gedetailleerd werk schilderen.
In de industrie is verven verf inbrengen, schilderen verf opbrengen.
Maar niemand die er iets om geeft welk woord je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
IceM schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:50:
Haal andere tape, schilderstape blijft voor geen meter zitten, Kip betontape wel. Zo heb ik het zelf ook gedaan.
Tape blijft prima zitten. Dat is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Zojuist de 2de laag aangebracht en daarna meteen de tape verwijderd.
Op de 1ste blik tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFFgztlHnrVV_HgiB1kp3kR1EK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgOrDsa2vnjDkdiJbIJ3zrgl.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als je van zeer dichtbij gaat kijken, dan ziet het er minder uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_CdCDawwDcmYHOerkjGWOMwrIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acEW5GlB7c5qBAZvQk4ZD553.jpg?f=fotoalbum_large

Niet over de hele lengte, maar op kleine stukjes.
Valt me een beetje tegen.
Dit is op een plek waar het niet veel geeft, maar toch.

Misschien komt het doordat ik 2 x gedaan heb.
De tape is wellicht te goed gaan hechten aan de verf en de (uitgeharde) kit, en trekt dan nog wat mee.
Er is namelijk ook witte Keim mee losgetrokken.

Ik ga zometeen een stukje maar 1 doen en dan direct de tape verwijderen als alles nog redelijk nat en soepel is.
Kijken hoe dat gaat. 1 laag zwart dekt al prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-08 13:17
ik zou dit zelf uit de hand doen, zonder afplakken. Kost iets meer tijd tijdens het verven, maar dat verdien je terug op het niet hoeven plakken, kitten en achteraf weer bijwerken.
Wordt natuurlijk een iets minder strakke lijn, maar op een ongelijke muur zie je dat van een meter afstand al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
hfolkers schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:18:
ik zou dit zelf uit de hand doen, zonder afplakken. Kost iets meer tijd tijdens het verven, maar dat verdien je terug op het niet hoeven plakken, kitten en achteraf weer bijwerken.
Wordt natuurlijk een iets minder strakke lijn, maar op een ongelijke muur zie je dat van een meter afstand al niet meer.
Heb ik wel aan gedacht, maar het gaat om iets van 25 meter lijn. Dat ga ik niet doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:39
Ik zou het eerder zo laten en dan met een penseeltje deze slechte stukjes wat bijwerken. Blijkbaar heeft de verf minder gehecht aan de muur dan aan de tape. Verder ziet het er gewoon strak uit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik heb het nu als volgt gedaan:
Iets 'slechtere' tape gepakt. 'Sensitive' van de Action.
Kit aangebracht, uitgesmeerd en zoveel mogelijk weggepoetst.
Direct gaan schilderen.
Direct plakband eraf.

Ziet er al iets beter uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ItyMHlm8XL5tVpq_wuQaVSzB3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCitl4ymD4GyFlbIg9nKAtAt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWTo_IqcKAGbwdLRm_DYulPwa0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwAfPin6VOeN6KRDCvoW0Jda.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga de kit nog wat beter op de rand en in de kier duwen. Althans poging daartoe.
Daarna de eventuele restanten bijtippen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff9p5cJS3DrfjGRFHcCL51xpSes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/br4teH6NzZjkKr96AgQyM6YG.jpg?f=fotoalbum_large

Perfect krijg ik het nooit, maar dit werkt al goed.
Tevreden is ook al mooi, met hulp van Tweakers' inzichten zoals wel vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik denk dat het een stuk netter wordt als je een touwtje spant, evt. voor de 2 tientjes die het kost een slaglijnmolen halen, en dan met de hand.
Nu heb je juist hele strakke lijnen met tussendoor afwijkingen, waardoor die alleen maar meer opvallen. Als je met een slaglijn of een touwtje werkt en dan met de losse hand de vorm van de muur volgt zul je een iets minder strakke lijn ertussenin hebben maar een véél beter eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Oon schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:27:
Ik denk dat het een stuk netter wordt als je een touwtje spant, evt. voor de 2 tientjes die het kost een slaglijnmolen halen, en dan met de hand.
Nu heb je juist hele strakke lijnen met tussendoor afwijkingen, waardoor die alleen maar meer opvallen. Als je met een slaglijn of een touwtje werkt en dan met de losse hand de vorm van de muur volgt zul je een iets minder strakke lijn ertussenin hebben maar een véél beter eindresultaat.
Niet met mijn skills. :)

Ik ben tevreden zoals het er nu uitziet.
De muur is zo ongelijk dat ik voor dit kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
Heb je na het kitten ook 1x met de Witte verf een laag / rand aangebracht? Dan vul je ook alles nogmaals op wat nu dus zwart is uitgelopen. Dit laten drogen en dan pas met de zwart er over. Meestal krijg je het dan wel beter strak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Oon schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:27:
En dan te bedenken dat dit topic al een méér dan een hele dag leeft én het om maar iets van ~25 meter aan werk gaat..... Hij had het met het schilderen van maar 1 meter per uur inmiddels al lang klaar kunnen hebben.

:o :+ >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Passie-m schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:41:
Heb je na het kitten ook 1x met de Witte verf een laag / rand aangebracht? Dan vul je ook alles nogmaals op wat nu dus zwart is uitgelopen. Dit laten drogen en dan pas met de zwart er over. Meestal krijg je het dan wel beter strak.
Het gaat prima nu.
Ik ben geswitched naar oranje afplakband van de Action. Die heet volgens mij Ultra Sharp Line of zoiets. Die is dunner en die volgt veel beter het relief van de muur.
Wel goed aanduwen. ik gebruik het uiteinde van een tuinslang om het aan te drukken. Daarna nog met mijn nagel.
Dan de kit erop, goed tegen de rand van de tape drukken en alles goed afvegen.

Meteen daarna de zwart verf erop en dan direct daarna de tape eraf.
Erg strak ziet het eruit met heel soms een klein lopertje.

Maar het is wel belangrijk dat het allemaal nog erg soepel is.
Ik ben gestopt toen de zon op de muur stond die ik wilde behandelen.
Want dat zorgt ervoor dat de lijm te goed hecht en dan trek je ook witte verf mee.
En de kit droogt te snel en dan krijg je hem niet meer goed weggeveegd.

Het ziet er top uit, al zeg ik het zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Will_M schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

En dan te bedenken dat dit topic al een méér dan een hele dag leeft én het om maar iets ~25 meter aan werk gaat..... Hij had het met het schilderen van maar 1 meter per uur inmiddels lang al klaar gehad

:o :+ >:)
Jij denkt dat ik de hele dag alleen maar aan het schilderen ben? Het moet niet op werken gaan lijken.
Ik kom sowieso pas na 9.30 uur uit bed.
Dan de hele ochtend koffie drinken en af en toe naar buiten om een klein stukkie te doen als test.
Ben nu op de helft en heb er iets van 3 uur aan gewerkt. Inclusief kozijnen afplakken, verg mengen, kwasten reinigen, en dat soort dingen. Morgen nog 2 uurtjes, en dan zit het erop. Vooral achter de airco en achter de WP is lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door Rzaan op 06-08-2025 21:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Het lijnen trekken zit erop.
Nog her en der wat vlakken invullen en achter de WP en Airco.

Ging uiteindelijk prima.
Wat echt belangrijk is (door schade en schande geleerd) is dat je de kit van onderaf met je duim steeds tegen de plakband aanduwt.
Daarnaast niet alles lang laten drogen.

Net even nog nagerekend. Iets van 34 meter rand getrokken. Dus qua tijd viel het best mee.
Wel een beurse duim.

Volgende week nog her en der wat wit bijstippen als ik toch nog met wit aan de slag ga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsjKWsHeBOf4a7XaxVIYaXbGmIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8myL2wT1zW7IaMOPlzIFLnHh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_II5WauU03c_ut9eMC7Q3Q7bL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfQzF5mm66xV50lt4LV8GUKP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:12
en om de drie jaar opnieuw als het tegenzit, maar dan heb je ook wel wat

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
No Hands schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:14:
en om de drie jaar opnieuw als het tegenzit, maar dan heb je ook wel wat
Bij Keim schijnt dat wel een stuk langer te duren. Daarom is het ook zo teringduur.
Pagina: 1