componenten upgraden of (later) nieuwe computer aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:05
Beste Tweakers, ik ben in dubio om allicht mijn pc te upgraden, met name de GPU, omdat ik denk dat daar het "probleem" zit om wat meer grafische power te krijgen. Ik merk dat ik met huidige specs (zie onder) steeds vaker naar lagere settings moet schakelen om vloeiend te blijven gamen. Dit komt denk ik ook deels door slecht(er) geoptimaliseerde games voor de PC. Dus gaan we maar compenseren? :P

Mijn interessegebied in genre games is zeer breed, van shooters (BF6 straks, yay) tot ARPG's als PoE/Last Epoch, Anno reeks etc. Ik vind al dat pracht en praal hoe een game eruit moet zien belangrijk, maar wil weinig/niet inleveren op de FPS.

Waarom in Dubio nieuwe PC versus upgrade?
In de toekomst (dus nog niet heel kort termijn, huidige scherm is nog steeds top) wil ik denk ik wel zo fancy 4K OLED scherm, maar ik merk met huidige resolutie (3840x1600) dat mijn pc er al moeite mee krijgt. Maar de rest van de componenten van mijn PC (Zelfs de GPU) zijn nog best OK denk ik en zouden nog wel even mee moeten kunnen. Ik kan een nieuw systeem prima betalen, maar stiekem ook wel zonde om iets te vervangen wat met wellicht een nieuwe GPU al opgelost is.

Wat is je budget?
Bij een upgrade dacht ik te mikken op zo'n €1000,- voor de GPU.
Ik vind het als (tussen) upgrade misschien niet het handigste om te mikken op een top klasse kaart als de 5080/90 bijvoorbeeld?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb geen voorkeur qua merk, maar vroeg mij vooral af wat verstandig is om te doen. Ben zelf altijd wel voor voorstander van nvidia geweest, maar bij aankoop van systeem was dat geen optie vanwege zeer grootste schaarste. Al ben ik ook zeer content op moment met AMD.

Mijn monitor ondersteund G-sync en freesync.
Zat zelf te kijken naar een RX 7900 XTX of een RTX5080 \ 4080. Bij beide keuzes zou de huidige voeding voldoende moeten zijn.

Na wat research kwam ik op verhouding kwaliteit versus prijs bij de 7900 xtx als beste kandidaat (20–28% betere prestaties versus huidig). Maar was ook benieuwd naar jullie aanbevelingen. Ga ik van een dergelijke upgrade echt vooruit in de praktijk? Of loop ik bijv. tegen een andere bottleneck aan?

Of toch nog andere componenten vervangen \ over jaar of 1\2 nieuwe pc aanschaffen?
Is overclocken een optie om een periode te overbruggen? Ben hier absoluut een leek in dus leek mij zelf niet zo verstandig.

Resumé: input is van harte welkom dus :).

Huidige Specs:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 111,99€ 111,99
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,90€ 98,90
1MonitorsLG 38WN95C Wit, Zilver€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 122,91€ 122,91
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internPatriot Memory Viper 4 Blackout PVB432G360C8K€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular€ 109,99€ 109,99
1Interne SSD'sWD Black SN770 2TB€ 119,90€ 119,90
Totaal€ 563,69

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 16:14
probeer eens als je problemen ervaart te meten hoeveel procent je van je componenten benut. op deze resolutie is vaak de gpu het probleem. Toch is het handig om het te bevestigen middels data. Stel je gpu steekt op 100%, of je vram gebruik is 100% dan kunnen we vaststellen dat dit de oorzaak is en dus vervangen kan/moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:21
op 4k is een 5080 zelfs net aan voor meer dan 60fps zie best buy guides aanrader 4K. Daar zit je ook op de max lengte en max power ( 360w tgp ) van je voeding en toevallig ook de max van je budget .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:25:
probeer eens als je problemen ervaart te meten hoeveel procent je van je componenten benut. op deze resolutie is vaak de gpu het probleem. Toch is het handig om het te bevestigen middels data. Stel je gpu steekt op 100%, of je vram gebruik is 100% dan kunnen we vaststellen dat dit de oorzaak is en dus vervangen kan/moet worden :)
Oh, ja dat had wel handige info geweest. De GPU staat vrijwel vaak op of tegen de 100%. Ik wilde wat data/screenshots delen van wat spellen maar die laten zich lastig vastleggen. De rest van de metrics waren niet schokkend, memory op 60% tijdens het gamen, CPU zelfs nog lager.`

Wellicht moet ik mij ook maar eens wat meer verdiepen in al die settings binnen Adrenelin van AMD zelf. Merk dat settings also Anti-Lag, Chill, image sharpening etc. ook invloed heeft, maar die settings wijzigen niks aan het feit dat de GPU op 100% staat te rammelen. Dus man bijt hond vraagt zich af, heeft het nut om hiermee te klooien? :henk

edit: deze is van Last Epoch data, maar rest van de spellen geven hetzelfde beeld (100% GPU, altijd). Betekend dit dan gewoon dat mijn gpu eigenlijk niet de resolutie aankan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT1MyqUNk91Rb-mbfBfah5n4zfM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cwgw9lqnjMjp7cScZYQ1nqpl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 16:14
Diversity schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Oh, ja dat had wel handige info geweest. De GPU staat vrijwel vaak op of tegen de 100%. Ik wilde wat data/screenshots delen van wat spellen maar die laten zich lastig vastleggen. De rest van de metrics waren niet schokkend, memory op 60% tijdens het gamen, CPU zelfs nog lager.`

Wellicht moet ik mij ook maar eens wat meer verdiepen in al die settings binnen Adrenelin van AMD zelf. Merk dat settings also Anti-Lag, Chill, image sharpening etc. ook invloed heeft, maar die settings wijzigen niks aan het feit dat de GPU op 100% staat te rammelen. Dus man bijt hond vraagt zich af, heeft het nut om hiermee te klooien? :henk

edit: deze is van Last Epoch data, maar rest van de spellen geven hetzelfde beeld (100% GPU, altijd). Betekend dit dan gewoon dat mijn gpu eigenlijk niet de resolutie aankan?

[Afbeelding]
dit is inderdaad een indicatie dat de GPU in dit geval de limiterende factor is, dan zou een upgrade op dit vlak best wat kunnen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Dank voor advies allen, de Pulse 9070 XT bestelling is de deur uit (ook nog na wat meer onderzoek) :D.
Pagina: 1