Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 17:51
Ik overweeg om mijn A6400 te upgraden naar een full-frame, namelijk naar de A7C II, maar ik twijfel eigenlijk over de kosten. Het voelt als een te hoge investering voor een relatief beperkte upgrade als hobby. Als ik de Viltrox 27mm F1.2 als referentie neem, zou ik minstens een F1.4-lens nodig hebben om echt een stap vooruit te zetten. Ik ben ook erg blij met mijn Sigma 18-50mm F2.8 op APS-C omdat de lens zo compact is, licht (slechts 290g!) en ontzettend flexibel voor buitenfotografie. De overstap naar full-frame voelt als een stap terug qua mobiliteit en gebruiksgemak.

Wat mij aanspreekt in de A7C II zijn de verbeterde autofocus, naadloze bestandsoverdracht, QoL-features, AI-verbeteringen en betere animal tracking. Ik doe voornamelijk katten- en dierenfotografie als hobby, dus die upgrades spreken me aan. Voor zover ik weet hebben de A6700 en A7C II dezelfde AI-processor. Volgens mij heeft de A6700 ook een iets beter dynamisch bereik en betere ISO-prestaties dan de A6400, al verwacht ik geen echte vooruitgang in beeldkwaliteit. Wat ik het belangrijkst vind zijn autofocus, AI-tracking en gebruiksgemak.

Ik heb ook kort de nieuwe Sigma 17-40mm geprobeerd, maar ben toch bij de Sigma 18-50mm gebleven. Die is gewoon beter voor reizen en buitenfotografie. Als draagbaarheid geen rol speelt, zit mijn Viltrox 27mm F1.2 praktisch vastgelijmd aan mijn A6400. Hij is ongelooflijk scherp, en eerlijk gezegd laat hij me twijfelen of full-frame überhaupt nodig is. Voor mensen die de lens niet kennen: de Viltrox 27mm F1.2 is de scherpste lens op Sony APS-C.

Gezien mobiliteit voor mij een belangrijke rol speelt, is de A6700 misschien een betere keuze dan de overstap naar full-frame?Momenteel ben ik eigenlijk zeer tevreden met de Viltrox 27mm F1.2. Voor mij biedt het een 10/10 aan prestaties in low light en je hebt ook de optie om een superkleine lens zoals de Sigma 18-50mm te gebruiken. Zou ik dan eerder de overstap naar de A6700 moeten overwegen dan naar de A7C II, gezien ze grotendeels dezelfde AI-chip en QoL-features bieden?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Fullframe is geen upgrade.het biedt wat andere mogelijkheden, zoals een nog kleinere scherptediepte (met de juiste objectieven). Op andere eigenschappen, zoals keuze uit lichte compacte lenzen, scoort fullframe juist wat minder.
Een A6700 lijkt mij voor jou een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:46
Als je alleen fotos maakt zou ik niet upgraden naar de 6700. Vooral de video mogelijkheden zijn sterk verbeterd, maar vraag me af of je verder veel verschil gaat merken.
Heb zelf sinds kort de A6700 en de autofocus is (meestal) erg goed en retesnel, maar ik kom van een paar generaties terug. Denk dat het verschil met de A6400 klein is, alhoewel upgraden altijd leuk is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:53
Als ik het zo lees lijk je toch meer te neigen naar de a6700. Dat is volgens mij dan ook geen slechte beslissing.
Voor full frame moet je ook weer de juiste (en vaak duurdere) lenzen gaan zoeken en uittesten.

Aan de andere kant, waarom specifiek de a6700 tov de a6400?
Zoals hierboven aangegeven is, heeft de a6700 vooral verbeterpunten op video vlak.
Dan zou je nog beter naar de a6600 kunnen gaan als je de IBIS en beter batterij wilt hebben.

Zelf destijds van a6000 naar a6600 gegaan en die batterij levensduur alleen al vond ik het waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seph32
Margu schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:59:
Als ik het zo lees lijk je toch meer te neigen naar de a6700. Dat is volgens mij dan ook geen slechte beslissing.
Voor full frame moet je ook weer de juiste (en vaak duurdere) lenzen gaan zoeken en uittesten.

Aan de andere kant, waarom specifiek de a6700 tov de a6400?
Zoals hierboven aangegeven is, heeft de a6700 vooral verbeterpunten op video vlak.
Dan zou je nog beter naar de a6600 kunnen gaan als je de IBIS en beter batterij wilt hebben.

Zelf destijds van a6000 naar a6600 gegaan en die batterij levensduur alleen al vond ik het waard.
De A6400 en A6600 zijn hetzelfde jaar uitgekomen en eigenlijk hebben vrijwel bijna geen verschil, alleen het feit dat de A6600 IBIS heeft. Ik vind de overstap naar een 6600 een te kleine upgrade om te overwegen. Ontbreking aan USB-C en seamless bestanden uitwisselen maakt dit dus ook geen aantrekelijke upgrade. Batterij levensduur zijn eigenlijk geen probleem om mijn huidig model. A6600 heeft ook dezelfde focuspunten als de A6400 volgens mij is dat 425 uit mijn hoofd.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImLegenJerry
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 16:55
Ik heb een tijd geleden ook de keuze gemaakt tussen een A6700 en een A7CII. Ik ben uiteindelijk voor de A7CII gegaan. Deze gebruik ik naast een Fujifilm X-S10.

Ik kan helaas niets zeggen over het verschil tussen de A6400 en de A7CII, maar tegenover de X-S10 is het een gigantische vooruitgang in scherpte, autofocus en dynamische range. Low-light is ook een stuk beter. Het is precies het verschil wat ik zocht in scherpte.

Ik ben uiteindelijk voor de A7CII gegaan omdat ik de look van fullframe net wat mooier vind. Of dat duurdere en zwaardere lenzen waard is voor jou, zul je zelf moeten beslissen. Mijn Sigma 24-70 weegt bijvoorbeeld al 745 gram en is best een grote lens!

Als ik jou was zou voor de A6700 gaan. De autofocus werkt fantastisch met katten, honden etc. Je hoeft dan ook niet weer te investeren in dure lenzen. Ik denk niet dat het verschil in scherpte etc opweegt tegen de investering die je moet doen in nieuwe lenzen.

Sony A7C II || Sigma 24-70mm F/2.8 DG DN II Art || Sony FE 200-600 mm F/5.6-6.3 G OSS || Fujifilm X-S10 || XF10-24mm F/4 || Viltrox 33mm F/1.4 || Viltrox 56mm F/1.4 || XF80mm F/2.8 Macro || XF100-400mm F/4.5-5.6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• seph32
Ik zag een deal voorbij komen bij Kamera-Express, een occasion A6700 voor €1189 met maar 350 shutter count. Gezien dat ze op Marktplaats meestal rond de €1300 gaan, was het voor mij een no-brainer. Full frame zou ik alleen overwegen met iets als de Sony GM 1.4. De meeste full frame 1.8 lenzen vind ik toch wat minder flexibel en vaak zijn ze wide open F1.8 niet superscherp. Op APS-C doet de Viltrox 27mm F1.2 het juist erg goed zelfs op f1.2.

Een full frame 50mm equiv (rond de 33-35mm op APS-C) zou eigenlijk beter passen bij mijn stijl, maar voorlopig blijf ik gewoon bij de 27mm (40mm FF equiv) als mijn vaste lens. Daarnaast heb ik nog de Sigma 56mm f1.4, ook een hele mooie en scherpe lens. Over de scherpte valt dus weinig te klagen.

Ik ben tevreden met de A6700 upgrade zonder buyer’s remorse zoals Sigma 17-40mm!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:46
Top. Mooie deal inderdaad.
Heb zelf een Sony 35mm 1.8, fijne en compacte lens, maar zou vaak net iets wijder willen. Zit ook een beetje te twijfelen over de Viltrox 27mm. Alleen het echt compacte gaat er dan wel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seph32
HubD1 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:34:
Top. Mooie deal inderdaad.
Heb zelf een Sony 35mm 1.8, fijne en compacte lens, maar zou vaak net iets wijder willen. Zit ook een beetje te twijfelen over de Viltrox 27mm. Alleen het echt compacte gaat er dan wel vanaf.
Wat dacht je van de Sigma 23mm? 35mm ff equiv dus goed voor diverse soorten fotografie. Ik heb de Sigma 23mm een tijdje gehad, maar doorverkocht toen ik de Viltrox 27mm binnen kreeg. Sigma 23mm is echt een hele mooie lens, niet te groot. Ik zou hem ook tot een van de scherpere lensen benoemen op APS, maar wel onder de Sigma 56mm en Viltrox 27mm.

Specs

Pagina: 1