Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-10 10:27

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Laat ik voorop stellen dat ik sterk het gevoel heb dat wat ik wil, niet bestaat, maar wie weet kent iemand wel een telefoon die hier voldoet.

In de loop der jaren heel wat telefoons gehad, maar mijn favoriete telefoons waren altijd smaller, meest recent was dat mijn Fold 3 en daarvoor was de laatste die ik echt prettig vond, de Galaxy S8.

Op dit moment heb ik Xiaomi 14 Ultra, een zware klepper in grootste segment (vergelijkbaar met bijv de S25 Ultra en 16 Pro Max), mij veel te groot en merk dat ik deze erg onprettig vind.
Behalve de camera's dan, die zijn geweldig.

Hoge kwaliteit camera's zijn moeilijk te vinden op een kleiner formaat, ik kan dan 2 toestellen vinden, de Apple 16 Pro en de Vivo X200 Pro Mini, dan vergelijkbaar is met die iPhone en bijv de basis S25. Beide krijgen over een paar maanden een opvolger.

Maar eigenlijk zou ik nog kleiner willen, en dat is ook mijn vraag, weet iemand nog iets kleiners met toch hoge kwaliteit camera's er op. Met name de wide en telephoto wil ik hoogwaardig.

Helaas is de Fold 7 breder, en tevens geen geweldige telephoto, en de Fold 6 zijn ze allemaal niet geweldig.

Van de Vivo vind ik het grote nadeel dat het een Vivo is, de X300 Pro Mini zal waarschijnlijk geïmporteerd moeten worden, en qua hoesjes en andere dingen ben je beperkt. Een Pro 17 zou dit niet hebben, en heeft een gigantisch aanbod qua hoesjes, speciale houders en bijv 3d modellen voor vanalles en nog wat, waardoor dit aantrekkelijker is. Echter met iOS zou ik ook wat inleveren wat ik liever hou. Maargoed, dan alsnog wil ik liever smaller.

Dus ja import kan zeker. Liefst onder de 70mm breed, en ja dus wel echt hoge kwaliteit camera's (voor een telefoon). Goed functioneren onder minder licht is voor mij essentieel.
Prijs is niet zozeer een punt.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenA
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:08
Pixel 9 pro, 72mm breed:
https://www.dxomark.com/smartphones/

Zelfde camera's als de Pixel 9 pro XL, maar dan minder XL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
RubenA schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:58:
Pixel 9 pro, 72mm breed:
https://www.dxomark.com/smartphones/

Zelfde camera's als de Pixel 9 pro XL, maar dan minder XL!
Heb destijds de 'voorganger' bekeken toen ik mijn telefoon kocht, natuurlijk was die ook groter, maar was toen niet erg gecharmeerd van de software die de tekortkomingen probeerde te compenseren. Was niet een ramp, maar over het geheel vond ik de mijne aantrekkelijker. Nu dat ze diezelfde camera's in een kleiner jasje hebben gedaan, is die wel een stuk interessanter.
De 10 moet ook binnenkort uitkomen, al kan ik nog niet vinden of die nieuwe sensors gebruiken.

Volgens mij legt de 9 het wel af tegen de X200 Pro Mini qua pure camera kwaliteit, maar heeft op andere vlakken zeker voordelen, zoals beschikbaarheid, hoesjes en andere zaken.

Zal hem zeker in de gaten houden, helaas valt deze niet onder het echte kleinere segment (zeg 70mm of minder).
X200 Pro Mini is 71.8 en de iPhone 17 Pro is 71.5 trouwens.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:58
S24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:48
Want de S25 heeft welke nadelen...? Wat een nutteloze oneliner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Los van dat er een S25 is, loopt deze gigantisch achter qua camera kwaliteit. Zelfs de Ultra's leggen het af tegen diverse andere merken, al zitten we dan wel op een niveau dat me dat niet veel meer uitmaakt. Dus zou Samsung de Ultra cameras op kleinere toestellen uitbrengen, dan zou dat interessant zijn.

En voor de duidelijkheid, met gigantisch achter bedoel ik dat bijv onder donkere omstandigheden en bij zoom, ze duidelijk minder kunnen.

Voor mij is de belangrijkste eis: Kan ik in de avond met normale sfeer verlichting, nog een fatsoenlijke foto maken van mijn kinderen, waarbij deze kinderen vaak niet stilzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12
Smal en camera doet mij gelijk denken aan Sony, maar die worden ook stiekem steeds wat breder.
Echter, voldoet de 10 VI niet voor jou doeleinden met 68 mm breedte?
uitvoering: Sony Xperia 10 VI, 128GB Zwart

En anders is het afwachten op de iPhone 17 serie of volgend jaar de S26 serie van Samsung.

Uitdaging is dat jij de secundaire camera's belangrijker vindt, en dat veel leveranciers die er alleen opzetten als verkooptrucje en dan het kleinste erop zetten waarmee ze weg komen, terwijl de kwaliteitsmodules meer ruimte innemen waardoor dat impact heeft op het formaat van de telefoon, en het in elkaar zetten daarvan. Dus ergens zal je in moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
swhnld schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:27:
Smal en camera doet mij gelijk denken aan Sony, maar die worden ook stiekem steeds wat breder.
Echter, voldoet de 10 VI niet voor jou doeleinden met 68 mm breedte?
uitvoering: Sony Xperia 10 VI, 128GB Zwart

En anders is het afwachten op de iPhone 17 serie of volgend jaar de S26 serie van Samsung.

Uitdaging is dat jij de secundaire camera's belangrijker vindt, en dat veel leveranciers die er alleen opzetten als verkooptrucje en dan het kleinste erop zetten waarmee ze weg komen, terwijl de kwaliteitsmodules meer ruimte innemen waardoor dat impact heeft op het formaat van de telefoon, en het in elkaar zetten daarvan. Dus ergens zal je in moeten leveren.
Helaas zijn de Xperia 10's erg matig, zijn dan ook echt midrange toestellen. Misschien zijn ze water beter qua camera voor hun competitie, maar vallen ze weg zodra je het hogere segment ingaat. Verder vind ik de 10 wel een mooi toestel, hun 1 serie ook, maar die is gelijk weer 74mm breed.

Zou de S26 een aanzienlijke upgrade moeten krijgen? Want anders verwacht ik dat deze ook flink zal achter lopen.

Het is absoluut zo dat ze veel het er voor de leuk er op doen, zeker de Ultra Wide vind ik vaak zonde dat ze die er op doen. Slechte kwaliteit vaak, en het is allemaal zo onprettig vervormd, dat zelfs wanneer die vrij goed werkt, je die toch niet echt wilt gebruiken. Een compacte telefoon met een goede wide en bijv 5x zou perfect zijn wat mij betreft.

Inleveren op accu en/of een dikker toestel zou ik prima vinden. Het is vooral erg jammer dat niemand deze markt wilt bedienen, er is een flinke focus op groter, en dat is erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12
Benjamin- schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:39:
[...]
Zou de S26 een aanzienlijke upgrade moeten krijgen? Want anders verwacht ik dat deze ook flink zal achter lopen.
Geruchten zijn alleen een andere sensor voor de S26 zo ver, de echte verbetering zou op de Ultra zitten met een 200 mp telefoto en grotere sensor voor de main camera. Maar dat zijn geruchten.

Je zou wel naar het formaat kunnen kijken of zo'n grote telefoon van Apple of Samsung beter in de hand licht dan je huidige Xiaomi 14 Ultra, simpel door hun ietwat andere vorm, dikte, materiaal gebruik, gewicht. Kijk wat er in de winkel ligt en voel het.

Maar eerlijk is eerlijk, het wordt ergens water bij de wijn doen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
swhnld schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Geruchten zijn alleen een andere sensor voor de S26 zo ver, de echte verbetering zou op de Ultra zitten met een 200 mp telefoto en grotere sensor voor de main camera. Maar dat zijn geruchten.

Je zou wel naar het formaat kunnen kijken of zo'n grote telefoon van Apple of Samsung beter in de hand licht dan je huidige Xiaomi 14 Ultra, simpel door hun ietwat andere vorm, dikte, materiaal gebruik, gewicht. Kijk wat er in de winkel ligt en voel het.

Maar eerlijk is eerlijk, het wordt ergens water bij de wijn doen ben ik bang.
De balans van deze telefoon is zeker niet best, best wel topzwaar. Toch ben ik nooit fan geweest, had vroeger een Lumia 950XL, en die vond ik ook veel te groot, terwijl deze een stuk lichter was. De veel zwaardere Fold 3 vond ik echter best.

Ik merk dat ik het vooral voel wanneer ik de linkerkant van mijn scherm probeer te raken met mijn rechterduim. Dus ja kleiner gaat het worden.

Ik had vooral gehoopt dat iemand nog een kleiner toestel wist me een echt goede camera.

Dat gezegd, ik heb iig de Pixel 9 Pro (of 10 Pro) om in de gaten te houden.

Pagina: 1