oude trap kraakt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
Mijn 85 jaar oude dichte zoldertrap van grenen kraakt intussen behoorlijk. Storend luid ook wel.
Ik heb achter twee treden klossen geschroefd, maar dat maakt vrijwel geen verschil.
Het zijn behoorlijk dikke stootborden, ca 18mm, dus heb ik op 3 plekken het stootbord extra aan de trede geschroefd, maar maakt geen verschil.
Wat een beetje (maar niet significant) helpt is te trede net na de neus aan het onderliggende stootbord schroeven, maar dan zit ik op elke trede met proberen recht te schroeven en vervolgens een verzonken kop weer proberen dicht te plamuren.

Elke trede heeft onder de neus nog een extra rand / lijst. Alles massief hout.
Nu vraag ik me af of het wellicht helpt als ik alle stootborden dubbel uitvoer aan de voorzijde. Dus dat ik elk 'extra' stootbord zo strak mogelijk in de hoogte de neus erboven probeer op te laten vangen, waardoor de trede erboven het volle gewicht opvangt OP de trede eronder, in plaats van erachter.
De originele stootborden zitten namelijk achter de onderliggende trede gemonteerd.

Heeft dat nut? Of is dat in wezen precies hetzelfde als de huidige stootborden aan de achterzijde extra vastschroeven?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:48
Als de mijne kraakt maak ik hem vochtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 14:40
Meestal als een trap kraakt is het omdat het hout werkt. Dus het is niet omdat het niet goed vast zit meestal zie je dat de treden niet meer zo lekker op het stootbord past en dat is waarom het kraakt.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:29

Fe2O3

Ja das roest

Met de jaren gaan de spijkers los zitten en onstaat er ruimte om te bewegen.

Schroeven erin, naast de spijkers, bij elke trede/stootbord is het enige wat langdurig het op lost, of de trap opnieuw maken.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik ben nog eens wat verder gaan experimenteren.
Het is vooral de 'lijst' / lat onder de neus die langs het stootbord lijtk te schuren en dat kraakt. Als ik wat spanning op het stootbord zet, hoor ik het veel minder tot helemaal niet meer kraken.

Kan niet echt kwaad om dit eens te proberen voor 15 euro :)
Dat spuit ik in de kieren bij enkele treden en kijken wat er gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f-NNGxKeSJ-iU5syvXZRbNv-ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnpBFIgO9RXb7tZTc1xy1wdT.png?f=fotoalbum_large

ik kwam serieus ook oplossingen tegen om de stootborden in de kieren in te vetten :P

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 05-08-2025 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
mja... mja.... ietsjes beter, maar niets om over te juichen.
Ik heb bij 4 treden tussen neus en lijst 3 gaatjes geboord en daar de lijm in gespoten.

Misschien toch eens even 3 stootborden exact op maat zagen van 12mm multiplex, die klem meppen tussen twee treden, en kijken welk effect dat heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 06-08-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Ik heb ooit van die hele lompe schroeven gezien die de stootborden zouden moeten laten uitzetten. Tegen krakende trappen. Midden achter in het bord schroeven. Of het werkt…?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:16
stootbord losmaken van de tree er onder.
Iemand midden op die trede laten staan en het stootbord weer vast schroeven in nieuwe gaten.
Je wilt de treden onder spanning hebben zodat ze niet kraken.
Dat doe je bij elke trede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Makkelijk schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:09:
Ik heb ooit van die hele lompe schroeven gezien die de stootborden zouden moeten laten uitzetten. Tegen krakende trappen. Midden achter in het bord schroeven. Of het werkt…?
wut :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
3dmazter schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:20:
stootbord losmaken van de tree er onder.
Iemand midden op die trede laten staan en het stootbord weer vast schroeven in nieuwe gaten.
Je wilt de treden onder spanning hebben zodat ze niet kraken.
Dat doe je bij elke trede.
Klinkt als echt heel erg veel werk.
Nog los van dat ik niet bij elk stootbord kan komen. Bovenste twee en onderste twee treden bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
paQ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Klinkt als echt heel erg veel werk.
Nog los van dat ik niet bij elk stootbord kan komen. Bovenste twee en onderste twee treden bijv.
Voor elke trede een strak passend stootbord maken is ook niet in 5 minuten klaar.

misschien kun je de stootborden van achterkant af schuin naar boven en naar voren in de trede schroeven of in die lat die daar zit.
Maar weet niet of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
3dmazter schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:38:
[...]

Voor elke trede een strak passend stootbord maken is ook niet in 5 minuten klaar.

misschien kun je de stootborden van achterkant af schuin naar boven en naar voren in de trede schroeven of in die lat die daar zit.
Maar weet niet of dat helpt.
Dat is idd nog wel het proberen waard ja. Of ik schiet er brady nails in. Maar die zullen te dun zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
paQ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

Dat is idd nog wel het proberen waard ja. Of ik schiet er brady nails in. Maar die zullen te dun zijn
zowiezo met schroeven.
Spijkers trekken niet goed aan.
4 of 5 per trede is wel genoeg.
Beetje verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-09 13:54
Hier hadden wij ook last van een extreem krakende trap; ik kon ‘s avonds of ‘s nachts niet de trap op of af zonder dat m’n jongste zoon naast me stond.

Ik heb het opgelost door de ergst bewegende delen vast te schroeven (die je fysiek voelde meebewegen/kantelen tijdens het lopen) en verder alle randen inclusief zijkanten van de trap af te kitten met acryl kit.

Sindsdien is het gekraak 95% minder, nu z’n 3 jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 17:07

Audi-Arjan

★★★★★

Je hebt ook opspanschroeven. Dan dus je de trede omhoog van je stoorbord zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Audi-Arjan schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:02:
Je hebt ook opspanschroeven. Dan dus je de trede omhoog van je stoorbord zeg maar.
Ik moest even googlen, maar dat is wat @Makkelijk ook bedoelde denk ik.

Naja, in wezen zou dat niet heel veel anders moeten zijn dan mijn twee lange schroeven door de trede zo het stootbord in. Dat deed weinig. De opspanschroef drukt alleen het stootbord naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-09 08:13
Je kan heel lang prutten maar aan het einde ga je er toch een hele lading schroeven in doen en dan is het opgelost. Nog niet plamuren want vaak kan je een paar weken de schroeven nog wat vaster zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ik heb er gewoon een krik onder gezet en het geheel tree voor tree een klein beetje opgekrikt en er vanonder lange dunne schroeven in gedraaid. Weg kraak.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

No Hands schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:42:
ik heb er gewoon een krik onder gezet en het geheel tree voor tree een klein beetje opgekrikt en er vanonder lange dunne schroeven in gedraaid. Weg kraak.
Leuk aan de voor of achterzijde? Heb er zo 123 geen beeld bij hoe dit werkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:50:
[...]

Leuk aan de voor of achterzijde? Heb er zo 123 geen beeld bij hitte dit werkt.
onder/achterzijde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
De trap zit tussen twee muren in en eronder is inbouwkast. Ik kan niet zomaar overal en/of vanaf elke hoek bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Per trede:
* Spijkers uit de stootborden proberen te halen, lukt het niet dan lekker laten zitten.
* Zwaar persoon op de trede laten staan (totdat je de volgende stap klaar hebt).
* Stootbord vastschroeven met een 4-5 tal schroeven.

Rinse repeat, profit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
paQ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:14:
[...]

Ik moest even googlen, maar dat is wat @Makkelijk ook bedoelde denk ik.

Naja, in wezen zou dat niet heel veel anders moeten zijn dan mijn twee lange schroeven door de trede zo het stootbord in. Dat deed weinig. De opspanschroef drukt alleen het stootbord naar beneden.
Klopt, die bedoelde ik. Ik had destijds ook mijn twijfels bij de werking dus heb het nooit getest 🤣

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Lijkt me meer zo’n tijdelijke oplossing.

Pagina: 1