Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimdekogel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:28
Hi Tweakers,

Ik ben altijd gebruiker geweest van een Dell Latitude, maar het loont nu niet om fysieke upgrades te maken.
Omdat ik al in Apple’s ecosysteem zit via iPhone, neig ik naar Apple. Nu vraag ik mij af: kies ik beter voor een MacBook of een iPad?

Mijn gebruik bestaat vooral uit google workspace, browsen met incidenteel zwaardere taken zoals QGIS of het beheren van grote Google Sheets‑documenten — rekenkracht is dan gewenst, maar niet extreem. Het apparaat moet licht zijn voor op reis en aan te sluiten zijn op een nieuw LG‑32″ extern scherm als thuisbasis.
Ik overweeg de volgende modellen:

iPad Air 13″ (M3, 2025) met magic keyboard

iPad Pro 13″ (M4) met mkb

MacBook Air 15″ (M4)

- Is de iPad Air 13″ (M3) krachtig genoeg voor QGIS en grote Google Sheets, ondanks 8 GB RAM?
- Is het prijsverschil naar iPad Pro 13″ (M4) of MacBook Air 15″ (M4) gerechtvaardigd gezien extra performance, macOS‑functionaliteit en multitaskingmogelijkheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is er een QGIS app voor iPadOS? Want dat maakt je keuze makkelijker. en waarom geen Macbook Air 13"

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:04

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Zoals hierboven zou mijn eerste idee inderdaad ook een 13' MacBook zijn. Compact, genoeg rekenkracht en flexibiliteit.

Daarnaast qua prijs ook interessanter dan de ipad + mkb combinatie.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:28

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ik zou in dit geval ook voor de macbook air m4 gaan. toevallig van de week een 15" voor me zus besteld en klaar gemaakt. zij kwam van een 2015 macbook pro.. kwa performance echt meer dan prima.. en macos. ipados os is wat dat betreft nog steeds niet echt geschikt als laptop vervanger imho.

basis ram is nu ook 16gb voor de air dus dat is ook meer dan zat voor desktop werk. zou wel alleen voor minimaal een 512gb aan opslag gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Hubert op 05-08-2025 13:45 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimdekogel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:28
Frogmen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:30:
Is er een QGIS app voor iPadOS? Want dat maakt je keuze makkelijker. en waarom geen Macbook Air 13"
Goed punt dacht zelf aan Microsoft Remote Desktop of VNC Viewer te gebruiken mocht ik andere - niet iPad compatibel - software gebruiken.

"ipados os is wat dat betreft nog steeds niet echt geschikt als laptop vervanger imho." Wat hier is beschreven is een groot deel van het fundament onder mijn toekomstige keuze vermoedelijk.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
M3 ipv M4 zou je ook nog kunnen overwegen. uitvoering: Apple MacBook Air 2024 13" M3 8-core, 24GB ram, 10-core GPU, 512G...
24GB ram en 512GB SSD voor 1200 euro.
Pagina: 1