matig wifi signaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:27
Hallo,

ik heb een Lenovo Thinkpad E14 gen 5 laptop en een Zyxel modem, maar mijn wifi signaal is vaak erg slecht. Ik zit op zo'n 6 - 8 meter afstand van mijn modem, en er zitten 2 muren tussen. Ik zou denken, dat de afstand vrij klein is, en dat je normaliter een goed signaal zou moeten hebben. We wonen in een vrijstaand huis dus de buren zitten aan de andere kant van de straat - dus niet heel dicht bij.

Het enige dat ik kan bedenken is dat 1 muur wandverwarming heeft. Dat zijn kunststof buizen met aluminum mantel. Ze lopen zig-zaggend in de muur, met een hart-op-hart afstand van 10cm.

Hebben jullie een idee of dit de oorzaak van he matige signaal kan zijn, en wat ik er aan kan doen om het signaal te verbeteren? Zou een Devolo iets kunnen zijn, of een repeater?

[ Voor 3% gewijzigd door john7119 op 05-08-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
De kans is erg groot dat je wandverwarming hier de grote spelbreker is.

Voor het beste resultaat leg je een netwerkkabel aan tussen het Zyxel modem en de kamer waar je de betere wifi wil hebben. Op die kabel sluit je vervolgens een wifi accesspoint aan.

Devolo kan een een goede oplossing zijn als je geen loze leidingen hebt of niet de mogelijkheid hebt een kabel te trekken.

Repeaters zou ik van uit de buurt blijven.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boobwatcher93
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:15
Ben je verbonden met 2,4Ghz of 5Ghz?

Draadloze signalen hebben last van obstakels zoals steen en metaal. 5Ghz heeft een hogere snelheid, minder last van interventie (schoner spectrum) maar meer last van obstakels. 2,4Ghz heeft minder last van obstakels maar een lagere snelheid en meer last van interventie.

Tip: Installeer de app WiFi Analyzer.
Welke waarde (dBm) zie je hier? Indien de waarde lager is dan -67dBm heeft, is de kwaliteit van het draadloze signaal dermate slecht dat er package loss zal optreden.

Met vriendelijke groet,

Mathijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Is dat over 2,4 of 5GHz? Hoeveel andere netten zijn er, en deel je frequentie met andere apparatuur? Vooral zaken als babyfoons/garagedeuropeners kunnen funest zijn voor de 2,4GHz band, en de 5GHz band is erg slecht in door muren heen gaan. Zeker als het beton met wapening is, of met leidingwerk/elektra (of wandverwarming, want water is ook erg goed in radio tegenhouden, net zoals aluminium en al het andere wat daar in zit) er doorheen. Ook meterkasten (die brandwerend zijn by design) zijn érg goed in radiosignalen tegen houden (zeker 5GHz, hoe hoger de frequentie hoe makkelijker het tegen gehouden wordt).

Lang verhaal kort, volgens mij heb je een perfecte nachtmerrie van een goed huis, en helaas is een goed huis tegelijkertijd slecht voor alles wat radio is.

Ik woon zelf in een "modern" huis, en beneden alleen al heb ik twee AP's nodig om goede dekking op 5GHz te krijgen (5GHz is ook de band waar "snelheid" bij hoort), puur vanwege hoe dik de muren is. Eén accesspoint staat in de woonkamer voor in het huis, en de andere staat aan de achterkant, omdat ik zonder in de keuken (die line of sight twee muren heeft tussen het woonkamer accesspoint, en de meterkast zit ook exact midden in het huis). Goed wifi was voor mij nodig, want ik woon in een gebied waar telecom dekking buiten al "meh" is, en door de isolatie (zou niet zonder willen) is het binnen gewoon weg, waardoor Voice over WiFi de manier is om toch mobiel bereik te hebben.

Op de overloop van de 1e verdieping hangt nog een AP, maar boven zijn de binnenmuren wat dunner (gips) en de eisen wat lager, waardoor dat voldoende is. Vanzelfsprekend heb ik alle accesspoints bekabeld aangesloten, en alle apparaten die ik niet om de 2u verplaats (PC's, TV's, versterkers, consoles, set-op boxes, etc...) zitten ook aan een kabel. Dat heb ik bereikt door alle Coax in huis te vervangen door Cat6 kabel + sockets, en 'ouderwetse' RJ11/varkenssnuit punten ook. Enige lastige punt was naast een lamp armatuur voor het AP op zolder (wat aan het plafond hangt) maar ook dat was goed te doen.

Je zou er al wat baat bij kunnen hebben (want mogelijk zijn je eisen wat lager dan die van mij, ik klaag al als ik niet tenminste 700mbit krijg naar m'n NAS) door je AP/router-die-ook-AP-speelt buiten de meterkast te plaatsen, maar ik hoop dat je snapt dat wifi gewoon radio is, en radio is onderdeel van het electromagnetisch spectrum, net zoals licht, en net zoals je niet dwars door muren kan heen kijken, komt wifi er ook niet altijd even makkelijk door (ondanks dat het een stuk lager is en dus makkelijker er 'omheen danst'), dus helemaal perfect ga je het niet krijgen. Er is een reden dat de disclaimer bij 'afstand' eigenlijk altijd uit gaat van 'line of sight in een vacuum'.

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 05-08-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

john7119 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:56:
Hallo,

ik heb een Lenovo Thinkpad E14 gen 5 laptop en een Zyxel modem, maar mijn wifi signaal is vaak erg slecht. Ik zit op zo'n 6 - 8 meter afstand van mijn modem, en er zitten 2 muren tussen. Ik zou denken, dat de afstand vrij klein is, en dat je normaliter een goed signaal zou moeten hebben.
De afstand is verwaarloosbaar, WiFi kan over een open veld met gemak 300m reiken.

Maar je woont niet in een open veld. Die muren zijn zeker niet verwaarloosbaar en het is allerminst vanzelfsprekend dat je goed signaal gaat hebben achter twee muren, totaal afhankelijk van waar ze van gemaakt zijn en hoe de apparaten tov muren en openingen daarin geplaatst zijn.

Vervolgens volledig eens met @Boobwatcher93 - meten van huidige situatie is begin. Het is voorbarig om naar oplossingen te kijken als je nog niet weet wat het probleem is :o

Sowieso, kopen van nieuwe kastjes (ongeacht soort) is juist laatste wat je moet doen. Dat doe je pas als je configuratie van wat je nu hebt nagelopen hebt en gekeken hebt naar beter plaatsing. Dat kan zo simpel zijn als een AP verplaatsen naar een plek waar het vol zicht heeft op de deuropening bijvoorbeeld. Een schematische tekening van de kamers in kwestie met muren en andere obstakels, met daarin locatie AP ("Zyxel modem" - exact welk model? Staat geheid op sticker onder/achterop)en van je laptop kan ons al veel inzichten geven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Die verwarming buizen mogen dan kunststof zijn maar er loopt water doorheen wat een prima afscherming voor wifi signalen oplevert.
En twee muren zonder iets erin is al een uitdaging.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
allereerst vriendelijk dank voor alle reacties!

Ik gebruik zowel 2,4G als 5G, maar momenteel 2,4G: het signaal niveau schommeld rond de -80dB (volgens mijn laptop), soms zit het er iets boven, soms iets er onder. (+/- 5dB).

Ik zal een plattegrond zoeken. Momenteel zie ik 2 ander netwerken van de buren. Er zijn niet meer netwerken hier in eigen huis.

Hierbij de status van het modem volgens de Zyxel webinterface:

Status WLAN 2.4G-station

Snelheid (Mbps): 24.37
RSSI (dBm): -77
SNR : 23
Niveau: 3

Het modem is een Zyxel T-54.

[ Voor 16% gewijzigd door john7119 op 05-08-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:03
john7119 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:08:
Ik gebruik zowel 2,4G als 5G, maar momenteel 2,4G: het signaal niveau schommeld rond de -80dB (volgens mijn laptop), soms zit het er iets boven, soms iets er onder. (+/- 5dB)
Je gebruikt dan gescheiden SSID's neem ik aan?
Als je één SSID gebruikt kan je op je laptop vaak nog wel wat instellen om alleen/voorkeur te geven aan 2,4GHz:

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@The_Doman dank voor je reactie; ik gebruik Linux, en stel handmatig mijn voorkeursband in, maar in beide gevallen is de signaalsterkte (erg) matig.

[ Voor 7% gewijzigd door john7119 op 05-08-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
hoi, hierbij nog een plattegrond van mijn woonkamer, even snel online getekend. Rood geeft de muren met wandverwarming aan. Het modem zit in een houten inbouwkast in de gang. Tussen huidige modemplek en zitplek woonkamer zitten 2 gemetselde muren, waarvan 1 muur met wandverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pMwBM6Ve0TqxCM9rcbC2mV-vTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v9aoZusTuYn9ARBoghdr8nbK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:45

lier

MikroTik nerd

Om signaal te verbeteren zal je client dichter bij de radio moeten zitten. Een optie kan zijn om het modem op een betere plek te zetten, alternatief is om een accespoint toe te voegen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@lier dank voor je reactie! Dan de volgende vraag: stel ik wil een accesspoint toevoegen, diet deze dan bedraad of draadloos aan het modem verbonden te worden? Draadloos zou voor mij het handigste zijn, maar ik weet niet, of ieder accesspoint dat ondersteunt en of het nadelen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 17:45

lier

MikroTik nerd

Draadloos verbinden van een accespoint, wordt ook wel eens "extender" of "mesh" genoemd. Grootste nadeel is dat je inlevert in performance (bandbreedte) en stabiliteit, voordeel is dat het eenvoudiger installeren is. Voorwaarde is wel dat er voldoende signaal moet zijn om te "extenden".

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
ik zou netjes een kabel leggen naar de woonkamer. Kost even wat tijd maar je hebt er wel jarenlang plezier van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Hoi, dank weer voor jullie reacties. Samengevat komt het er dus op neer dat je of een bij voorkeur bedrade AP aanlegt, of een kabel naar de woonkamer. Achteraf hadden we dat direct tijdens de verbouwing moeten doen, nu naderhand is dat misschien wat lastiger: we hebben lemen muren met wandverwarming. Dan hadden we RJ45 inbouwdozen kunnen gebruiken. Ik ga even nadenken of er alsnog een bekabelde verbinding aangelegd kan worden, want we hebben wel houten vloeren, dus kabels kunnen wel onder de beganegrond vloer en boven de verdiepingsvloeren geled worden.

[ Voor 22% gewijzigd door john7119 op 06-08-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:19
Jep, altijd voor een bekabelde oplossing gaan. Dat is gewoon beter. Dan maar iets werk. Vaak wordt inderdaad vaak vergeten om een paar netwerkkabels mee te nemen tijdens de bouw en/of verbouwing. Men trapt in de reclames van "goede wifi" en je hebt geen kabels nodig. Met de huidige huizen heb je steeds vaker een bekabelde oplossing nodig om je wifi overal goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Je gebruikt dan gescheiden SSID's neem ik aan?
Als je één SSID gebruikt kan je op je laptop vaak nog wel wat instellen om alleen/voorkeur te geven aan 2,4GHz:

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voorkeur geven aan 2.4GHz bij -80dBm is als een wandelstok aanraden bij een beenbreuk: ja, het zal iets minder afgrijselijk zijn, maar je lost het onderliggend probleem niet op.

Alles onder de -67dBm is slecht signaal, dat is wat je op moet lossen. 2.4GHz levert sowieso geen stabiele, performante verbinding, ook niet bij betere RSSI, dus laatste wat je wilt doen is voorkeur voor 2.4GHz instellen. Stel voor een goede ervaring liever een voorkeur in voor 5GHz - en pak het probleem aan als er onvoldoende dekking is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

john7119 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:19:
hoi, hierbij nog een plattegrond van mijn woonkamer, even snel online getekend. Rood geeft de muren met wandverwarming aan. Het modem zit in een houten inbouwkast in de gang. Tussen huidige modemplek en zitplek woonkamer zitten 2 gemetselde muren, waarvan 1 muur met wandverwarming.

[Afbeelding]
OK, je hebt een Zyxel T-54. Die kan zowel als DSL-modem werken als als losstaande router achter een glas NTU. Bij glas wordt de router ten onrechte vaak de "modem" genoemd terwijl hij met een NTU verbindt. Die twee verbind je met een netwerkkabel dat letterlijk 100m lang mag zijn.

Heb je een glasvezel of DSL aansluiting?

Bij DSL of kabel ligt het ingewikkelder, maar linksom of rechtsom zijn die muren een onoverkomelijk obstakel voor WiFi in de huidige situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 06-08-2025 21:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

john7119 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:02:
Hoi, dank weer voor jullie reacties. Samengevat komt het er dus op neer dat je of een bij voorkeur bedrade AP aanlegt, of een kabel naar de woonkamer. Achteraf hadden we dat direct tijdens de verbouwing moeten doen, nu naderhand is dat misschien wat lastiger: we hebben lemen muren met wandverwarming. Dan hadden we RJ45 inbouwdozen kunnen gebruiken. Ik ga even nadenken of er alsnog een bekabelde verbinding aangelegd kan worden, want we hebben wel houten vloeren, dus kabels kunnen wel onder de beganegrond vloer en boven de verdiepingsvloeren geled worden.
Heb je mogelijk legacy telefoon- of coax (TV) kabelverbindingen die je niet gebruikt? Zo ja is het makkelijkste vaak die oude meuk te vervangen door UTP; als dat door buizen loopt trek je het zo met de oude kabel er doorheen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Dank weer voor jullie reacties! Ik heb een DSL aansluiting die nu gberuikt wordt; we hebben wel al een fysieke glasvezelaansluiting, maar die is (nog) niet in gebruik.

Ik zou in de toekomst het modem willen verplaatsen van de gang naar de kamerhoek waar nu de telefoonkabel (en glasvezelkabel) binnenkomen; deze ruimte wordt momenteel verbouwd, dus hier heb ik de optie een RJ45 aansluiting in te bouwen; anderzijds zou ik ook er vanuit kunnen gaan dat het wifi singaal in deze ruimte sterk genoeg is omdat het modem in deze kamer komt te staan en vanaf het modem een utp kabel in de muur kunnen leggen naar de bovenverdieping en vanaf hier richting woonkamer, en daar een AP aanleggen die dan boven de woonkamer geplaatst wordt; ik ga er vanuit dat een houten vloer weinig signaal tegenhoudt.
Pagina: 1